بازاریابی سنتی یا traditional marketing چیست
4.6/5 - (7 امتیاز)

بازاریابی سنتی چیست و چه معایبی دارد؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

شاید وقتی از بازاریابی سنتی سخن بگوییم، خیلی‌ها فکر کنند این روش دیگر منسوخ شده است؛ اما اینگونه نیست، در واقع سنتی بودن بازاریابی به معنی پدیدار شدن روش‌های جدیدی است که به دلیل اینترنت و ایجاد فضای آنلاین به وجود آمده‌اند که به آن‌ها مدرن می‌گوییم. بنابراین اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم که بازاریابی سنتی چیست باید گفت به تمام روش‌هایی که آنلاین نیستند می‌توان بازاریابی سنتی گفت. این روش‌ها مثل استفاده از تلفن در بازاریابی است که همچنان روی بورس است اما متعلق به نسل گذشته بازاریابی است. نمی‌توان از معایب بازاریابی سنتی چشم پوشی کرد اما باز هم تاکید می‌کنیم که این روش، همچنان مورد استفاده خیلی از کسب و کارها است.

با نورا همراه باشید تا بیشتر درباره این مدل بازاریابی با هم بحث و تبادل نظر کنیم.

بازاریابی سنتی یا Traditional Marketing چیست؟

بازاریابی به روش سنتی یا Traditional Marketing در واقع همان تعریف بازاریابی بوده که در ذهن افراد وجود دارد و در طی سال‌های گذشته بسیار توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان موفقیت این شرکت‌ها در طول زمان افزایش می‌یابد.

به طور کلی Traditional Marketing به استراتژی‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که قبل از ظهور اینترنت و پیشرفت تکنولوژی در زمینه وب، برای تبلیغات شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف کاربرد داشته‌اند.

به عبارت دیگر این نوع بازاریابی را بازاریابی آفلاین نیز می‌نامند که شامل آگهی‌های چاپی مانند خبرنامه‌ها، بیلبورد‌ها، روزنامه‌ها، همچنین رسانه‌های تلویزیونی، رادیویی و ماهواره‌ای می‌شوند. برخی از این تبلیغات، هزینه‌های زیادی برای سازمان در پی دارد به طوریکه از عهده تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها برنمی‌آید.

با استفاده از روش بازاریابی سنتی، امکان پیگیری رضایت مشتری و بررسی میزان بازدید، تا حد زیادی کاهش می‌یابد. برای مثال آیا می‌توان میزان بازدید از بیلبورد شرکت را تخمین زد؟ و یا تعداد افرادی که خبرنامه را خوانده‌اند قابل تشخیص است؟ قطعا خیر.

بیشتر بخوانید:
انواع مالیات ها در حسابداری به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بازاریابی سنتی به هر روشی غیرآنلاین در مارکتینگ گفته می‌شود.

بررسی مزایا و معایب بازاریابی سنتی

با ظهور روش‌های مدرن بازاریابی، استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی دیگر مانند گذشته رواج ندارد؛ اما این نوع بازاریابی هنوز هم در زندگی روزمره مردم تأثیر داشته و اگر سازمان‌ها بودجه‌ای برای شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی دارند، بهتر است پول خود را در این راه خرج کنند زیرا سودآوری خوبی به همراه دارد.

به طور کلی بررسی استراتژی‌های انواع بازاریابی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌تواند در انتخاب روش و استراتژی بسیار کمک‌کننده باشد. به همین علت مزایا و معایب بازاریابی سنتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تمامی روش‌های بازاریابی سنتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • بازاریابی در فضای باز مانند بیلبوردها، سطح اتوبوس‌های درون شهری، چاپ پوستر و غیره
  • رسانه‌های پخشی مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره و غیره
  • رسانه‌های چاپی مانند روزنامه‌ها، خبرنامه‌ها، مجلات و غیره
  • بازاریابی به صورت مستقیم مانند ارائه کاتالوگ
  • بازاریابی از راه دور مانند بازاریابی پیامکی و بازاریابی تلفنی
  • تبلیغات در پشت ویترین و پنجره‌های مغازه

بازاریابی سنتی چیست؟ این بازاریابی بیشتر دربرابر بازاریابی مدرن، آنلاین یا دیجیتال مطرح می‌شود.

مزایای بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی اگر مزیتی نداشت قطعا باید منسوخ شده به حساب می‌آمد، اما همچنان در همه کشورها، خیابان‌ها پر است از بیلبوردهای تبلیغاتی، روزنامه‌ها مملو از تبلیغاتی چاپی است، هنوز هم وقتی گوشی تلفن را بر می‌دارید یک بازاریاب تلاش خود را برای متقاعد سازی شما انجام می‌دهد. تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن در این است که ابزارهای آن‌ها تغییر کرده است.

بنابراین این روش بازاریابی، بی‌مزیت نیست، از جمله مزایای بازاریابی به روش سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. هضم آسان و تأثیرگذاری بالا

اغلب تبلیغ‌هایی که به روش سنتی طراحی می‌شوند، بسیار سرگرم‌کننده بوده و برای تمامی افراد قابل هضم است. در واقع مخاطب به راحتی می‌تواند منظور آن‌ها از تبلیغ را متوجه شود.

۲. طول عمر بالا و ماندگاری بیشتر مواد بازاریابی سنتی

ماندگاری تبلیغات بازاریابی سنتی در جامعه بیشتر خواهد بود، به طوری که اگر شرکتی در یک روزنامه تبلیغ داشته باشد، تا زمانی که این روزنامه بازیافت می‌شود، این تبلیغ هنوز جایگاه خاص خود را داشته و می‌تواند مخاطبین را به خود جذب کند.

بیشتر بخوانید:
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

3. به یاد ماندنی‌تر بودن این نوع بازاریابی

مطمئناً تبلیغاتی که در رسانه‌های بزرگتر و با صرف زمان بیشتر در حال اجرا هستند، در ذهن مخاطب بیشتر به یاد می‌مانند. به طور مثال زمانی که تبلیغی پشت ویترین فروشگاه مشاهده می‌شود، به نسبت تبلیغ‌های چند ثانیه‌ای اینستاگرام، بیشتر در ذهن می‌ماند.

معایب بازاریابی سنتی

اما معایب بازاریابی سنتی چیست؟ چه چیزی باعث شده روش‌های مدرن جایگزین شوند؟ چرا کسب و کارها دیگر فقط از روش‌های سنتی استفاده نمی‌کنند؟ از جمله معایب بازاریابی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ارزیابی دشوار کمپین‌های بازاریابی سنتی

در زمانی که یک شرکت برای تبلیغات خود، آگهی تبلیغاتی در روزنامه و مجله چاپ کرده، تراکت توزیع کرده و یا تبلیغات تلویزیونی انجام می‌دهد، ارزیابی میزان موفقیت کمپین بسیار دشوار خواهد بود. بدین صورت حتی اگر شرکت در یک مسیر غلط پیش برود، راهی برای فهمیدن این موضوع وجود ندارد. البته برای ارزیابی کمپین‌های بازاریابی به روش سنتی وجود داشته مانند ردیاب‌های تجاری، ولی میزان دقت و هوشمندی این روش‌ها نسبت به روش‌های بازاریابی دیجیتال، بسیار کمتر است.

سایت Chron.com در مطلبی یکی از مضرات و معایب بازاریابی سنتی را اینگونه تعریف می‌کند: «یکی از مضرات بازاریابی سنتی این است که رسانه‌های چاپی و پخش بسته‌های رسانه‌ای با اطلاعات جمعیتی مخاطبان ارائه می‌کنند، اما زمانی که مجله پست شد، مقاله‌ای تحویل داده شد یا تبلیغی پخش شد، نمی‌دانید چه کسی واقعاً شما را خوانده، دیده یا مشاهده کرده است. آگهی.»

از جمله معایب بازاریابی سنتی غیرقابل اندازه گیری بودن آن است

2. قیمت بالای بازاریابی سنتی

اغلب روش‌های بازاریابی سنتی قیمت بالایی دارند، به طوری که برای برندهای‌ جدید شانس کمی در استفاده از روش‌های این نوع بازاریابی وجود دارد، زیرا قرار گرفتن در کانال‌های بازاریابی به روش سنتی نیازمند بودجه بسیار زیادی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
چرا شرکت‌ها به حسابداری مالیاتی احتیاج دارند؟

۳. عدم وجود تعامل مستقیم با مصرف‌کننده

با استفاده از این نوع بازاریابی نمی‌توان به طور مستقیم با بازخورد‌های مصرف‌کننده روبه‌رو شد. در واقع بازاریابی به روش سنتی یک خیابان یک طرفه در نظر گرفته می‌شود که در آن شرکت‌ها تنها قادر به ارائه اطلاعات از خود و خدمات خود هستند و هیچ بازخوردی از طرف مصرف‌کننده دریافت نمی‌کنند.

۴. دامنه مخاطبان کوچکتر در بازاریابی سنتی

در واقع بزرگترین محدودیت در بازاریابی به روش سنتی، عدم حضور در جامعه‌ای بزرگتر از محل ارائه خود است. در واقع این نوع بازاریابی قادر به قرار گرفتن فراتر از محل و منطقه خود نیست.

۵. انعطاف پذیری پایین در بازاریابی سنتی

روش‌های تبلیغاتی بازاریابی سنتی به گونه‌ای هستند که بعد از اجرا، قابلیت به روزرسانی نخواهند داشت. برای به روزسانی آن‌ها باید نسخه جدید جایگزین نسخه قدیمی شود و به غیر از این راه دیگری وجود ندارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

جالب است که بدانید همین حالا در دنیا بین طرفداران بازاریابی سنتی با مدرن بحث و حرف و حدیث وجود دارد، سنتی‌ها معتقدند که مزیت‌ها، قابل مقایسه با معایب بازاریابی سنتی نیست! چراکه کاری که در این روش می‌توان انجام داد، هرگز در روش بازاریابی مدرن قابل اجرا نیست، طرفداران این مدل بازاریابی بر این باورند که همچمنان اگر برند شما نیاز به شناخته شدن دارد، روش‌های سنتی کارآمدتر است یا اینگونه استدلال می‌کنند که ریسک این مدل بسیار کمتر است. با این حال باید پذیرفت که گرچه اسب هست اما امروزه دیگر دوره اسب سواری تمام شده و مردم برای رفت و آمد و حمل و نقل از خودروها استفاده می‌کنند. امیدواریم این مطلب پاسخ خوبی به سوال بازاریابی سنتی چیست برای شما بوده باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044