فروش بیشتر با تکنیک مدل aida

چگونه با مدل بازاریابی آیدا aida بفروشیم؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

امروزه جهت فروش بیشتر و ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید یک محصول مدل‌های مختلفی از بازاریابی اجرا می‌شود؛ اما در این بین مدل بازاریابی aida بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است و توانسته نظر بسیاری از کارشناسان فروش و دیجیتال مارکتنیگ را به سمت خود جلب کند. اگر شما هم برای کسب و کار خود به دنبال اجرای مدل بازاریابی آیدا هستید تا شاهد حداکثر فروش از محصول یا خدماتی که ارائه دادید، باشید. با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا با کاربردها و چگونگی اجرای این مدل پرطرفدار بازاریابی یعنی مدل aida بیشتر آشنا شوید.

مدل بازاریابی آیدا (AIDA) چیست؟

منظور از آیدا در این مدل بازاریابی یک شخص نیست! بلکه مدلی است که از کنارهم گذاشتن حروف اول کلمات آن به دست آمده و به aida شهرت یافته است. AIDA یک اصطلاح زیربنایی در علم فروش است که نام آن از حروف ابتدایی چهار کلمه زیر گرفته شده است:

  1. Attention (Awereness)
  2. Interest
  3. Desire
  4. Action

امروزه این مدل بازاریابی بسیار مفیدتر و پرکاربردتر از دیگر مدل‌های فروش و تبلیغات به شمار می‌آید. بنابراین مدل aida یکی از مدل‌های معروف بازاریابی است که در چند مرحله تلاش می‌کند یک برند یا محصول را در سبد خرید مخاطب قرار دهد.

مدل بازاریابی آیدا یکی از مدل‌های معروف در مارکتینگ به حساب می‌آید.

اما کلمات بالا چه معنایی دارد؟ در جدول زیر به همین موضوع پرداختیم:

Attention (Awereness)

توجه (آگاهی بخشی)مرحله‌ای که در آن به وسیله محتواهای مختلفی به مخاطب درباره محصول یا خدمات خود آگاهی می‌دهیم.

Interest

علاقه

در این مرحله با استفاده از روش‌هایی، در مخاطب نسبت به محصول خود علاقه ایجاد می‌کنیم.

Desire

خواستن

مرحله‌ای در مدل بازاریابی آیدا (aida) که در آن مخاطب، متقاضی محصول ما می‌شود.

Actionاقدام

مرحله‌ای که مخاطب در آن به مشتری تبدیل شده و اقدام به خرید می‌کند.

پس در مدل بازاریابی aida تبلیغات شما باید از تأثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار باشد. این مدل در واقع اشاره به مراحل قیف بازاریابی دارد تا بتواند نظر کاربر و مخاطب را نسبت به محصولات و خدمات شما جلب کرده تا در نهایت با ثبت خرید، آن کاربر تبدیل به مشتری ‌شود.

بررسی 4 مرحله تأثیرگذار در مدل aida

مدل بازاریابی آیدا به عنوان یک استراتژی فروش اغلب در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد اما منحصر به این حوزه نیست، بلکه در انواع مختلف بازاریابی و حتی بازاریابی آفلاین نیز کاربرد دارد.

در این مدل 4 فرایند کلی جهت تبلیغات و فروش کالا و خدمات دنبال می‌شود تا مخاطب مورد هدف با طی کردن آنها به مرحله خرید برسد.

بنابراین در دنیای رقابت تبلیغات، اینکه چگونه پیام و هدف خود را به مخاطب برسانید بسیار دشوار است. در این بین می‌توانید با تمرکز بر اصول 4 گانه مدل aida اعم از آگاهی، ایجاد علاقه، ایجاد میل و تمایل و اقدام به عمل و خرید در جهت هدفمند کردن و تأثیرگذار کردن تبلغات خود تلاش کنید. در ادامه به جزییات این اصول تأثیرگذار خواهیم پرداخت:

مدل aida در تولید انواع محتواها نیز کاربرد دارد

مرحله اول- آگاهی یا Attention در مدل بازاریابی آیدا

اولین اصل تأثیرگذار در مدل بازاریابی aida این است که هنگام عرضه یک محصول، خدمات یا برند در بازار باید بتوانید نظر و توجه مخاطبان را به سمت آن‌ها جلب کنید. این آگاهی با تبلیغات درست و هدفمند ایجاد می‌شود و باید بتوانید محصول خود را به درستی معرفی کنید.

مرحله دوم- ایجاد علاقه یا interest در مدل aida

دومین اصل تأثیرگذار در مدل بازاریابی آیدا این است که زمانی که شما توانستید توجه مخاطب را جلب کنید باید در فرایند بعدی بتوانید علاقه مشتری بالقوه را نسبت به آن برند یا محصول بیشتر و حفظ کنید. در این راستا باید اطلاعاتی درباره مشخصات و ویژگی‌های محصول خود ارائه دهید تا علاقه آن‌ها تثبیت شود.

مرحله سوم- ایجاد تمایل یا desire در مدل بازاریابی AIDA

سومین اصل تأثیرگذار در مدل بازاریابی aida این است که بعد از اینکه احساسات مشتری نسبت به یک محصول برانگیخته شد حالا باید علاقه او باید به میل و نیاز تبدیل شود. حالا در این مرحله فروشنده و بازاریاب باید با تبلیغات به گونه‌ای مشتری را ترغیب کند که علاوه بر علاقه تمایل به خرید آن محصول در وی ایجاد شود.

مرحله چهار- اقدام به خرید یا action در بازاریابی آیدا

آخرین اصل تأثیرگذار در مدل بازاریابی آیدا این است که مخاطب یا مشتریان از طریق تبلیغات و بازاریابی رسانه‌ای شما اقدام به خرید محصول یا خدمت عرضه شده کند. بنابراین این فرصت را در اختیار مشتریان خود قرار دهید که خرید از برند و محصول شما را از طریق درگاه‌های امن و ساده انجام دهند.

مدل بازاریابی aida دارای چهار مرحله است که در هر مرحله باید کارهایی را انجام داد

چگونه از مدل بازاریابی aida استفاده کنیم؟

حالا که با اصول تأثیرگذار بر مدل بازاریابیaida آشنایی پیدا کردید، نوبت به این رسیده که بدانید چگونه از این مدل در استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود استفاده کنید. مدل بازاریابی آیدا در تمام فعالیت‌های بازاریابی از طراحی بروشورهای تبلیغاتی، کاتالوگ، وب سایت، کانال‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی و غیره قابل استفاده است.

در این روش‌های تبلیغاتی باید محتواها به گونه‌ای انتخاب شوند که مشتری و مخاطب ترغیب به برقراری ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر شود. با استفاده از ترفندهای بازاریابی همچون ارائه تخفیف، قرعه‌کشی و ثبت‌نام و غیره می‌توان مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد.

بنابراین به طور کلی مدل بازاریابی آیدا یک مدل ارتباطی با مشتری است و علاوه بر حفظ و نگهداری مشتریان کنونی باید به دنبال جذب مشتریان جدید باشید. لازم به ذکر است تمام اصول و مراحل مدل aida باید در استراتژی بازاریابی مورد توجه قرار گیرد تا نتیجه نهایی حاصل شود و خریدار احتمالی اقدام به ثبت سفارش کند.

جمع‌بندی از آنچه در مدل بازاریابی آیدا گفتیم

همانطور که می‌دانید، در این مقاله به شما مدل بازاریابی aida را معرفی کردیم و چهار اصل اساسی و تأثیرگذار بر این مدل را جهت آشنایی شما بازگو کردیم تا بتوانید مشتریان و مخاطبان مورد هدف خود را به گونه‌ای هدایت کنید تا در نهایت ترغیب به خرید شود. تنها در این مسیر باید با برنامه‌ریزی مناسب یک استراتژی بازاریابی هدفمند را مختص برند یا محصول خود را تدوین کنید تا به اهداف خود برسید. گفتنی است از مدل بازاریابی آیدا در نگارش محتواها نیز استفاده می‌شود. اگر سوالی درباره مدل aida دارید حتما در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

از طریق خبرنامه نورا ما با شما در ارتباط هستیم.
لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

به بالای صفحه بردن