این روزها بازاریابی جزئی جدا نشدنی از فروش و ارائه محصول است. از گذشته تا کنون بازاریابی و تبلیغات نقش بسیار مهمی در بازار داشته است و امروزه نحوه ارائه تبلیغات تغییر کرده است و به نام بازاریابی مدرن شناخته میشود. برای آشنایی با اصول بازاریابی مدرن و مفهوم آن با ما همراه شوید. شما در این مقاله متوجه خواهید شد بازاریابی مدرن چیست و چرا امروزه اکثر کسب و کارها از روشهای این مدل بازاریابی استفاده میکنند.
بازاریابی مدرن (Modern Marketing) چیست؟
بازاریابی مدرن به نوعی از بازاریابی گفته میشود که در آن از انواع شبکههای اجتماعی، اینترنت و به طور کلی ابزارها و تکنولوژی جدید استفاده میشود و به این شکل محصولات و خدمات به مشتری معرفی میشود. اگر بخواهیم کوتاهتر بگوییم، همان بازاریابی آنلاین است.
این روش بازاریابی ارتباط نزدیکی با دیجیتال مارکتینگ دارد و بازاریابی دیجیتال زیر مجموعه بازاریابی مدرن محسوب میشود.
استفاده از وب سایت، ایمیل، شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و تمام ابزارهای موجود در دنیای وب در این بازاریابی جایگاه ویژهای دارد. این مدل بازاریابی در برابر بازاریابی سنتی معنا پیدا میکند.
اصول بازاریابی مدرن چیست؟
اولین اصل در این بازاریابی در نظر داشتن اندازه سود است. اینکه چه میزان فروش دارید مهم است اما تعیین کننده نیست.
شرکتهای بسیاری هستند که فروش بالایی داشتند اما سود زیادی نکردند و حتی ممکن است پول زیادی هم از دست بدهند. این موضوع به دلیل استراتژيهای غلط در زمینه بازاریابی ایجاد میشود.
اصل دوم در بازاریابی مدرن ارزیابی شاخصهای کلیدی است. اصل سوم وآخر حفظ مشتری است. اینکه بعد از فروش محصول بتوانید مشتری را برای خود نگه دارید نکته مهم و اصل سوم است.
در بازاریابی سنتی بعد از فروش، کار شما تمام میشود؛ اما در بازاریابی مدرن بعد از فروش تازه کار شما آغاز میشود.
مزایای بازاریابی مدرن در مقایسه با روش سنتی
مدرن مارکتینگ مزایای زیادی دارد که در زیر به بخشی از آنها اشاره میکنیم.
- بررسی عملکرد و توجه به kpi ها در بازاریابی مدرن
- مقرون به صرفه بودن نسبت به روش بازاریابی سنتی
- عدم محدودیت به زمان و مکان
- امکان فعالیت شبانه روزی
- تعامل با کاربر و شناخت نیاز مشتری به صورت کارآمدتر و دقیقتر
- ساده بودن روش معرفی محصول و فروش
- بازگشت سرمایه سریعتر
چرا بازاریابی مدرن اینقدر نفوذ پیدا کرده است؟
اینکه چرا باید از modern marketing به جای بازاریابی سنتی استفاده کنیم موضوعی است که در زیر به آن اشاره کردیم:
داشتن نرخ تبدیل بالاتر در بازاریابی مدرن
نرخ تبدیل به این معنی است که از تعداد نفراتی که تبلیغ شما را میبینند چه تعداد از آنها وارد فضای کسب و کار شما میشوند. هر چه این نرخ بهینهتر شود تعداد افراد وارد شده به کسب و کار شما بیشتر میشود و به دنبال آن درآمد و فروش بیشتری خواهید داشت. این یکی از مهمترین تفاوتهای بازاریابی سنتی و مدرن است.
هزینه تبلیغات کمتر
در گذشته تبلیغات برای شرکتها و صاحبان کسب و کار هزینههای زیادی داشت و این کار برای بسیاری از شرکتها مشکلات زیادی ایجاد میکرد؛ اما امروزه به لطف تکنولوژي هزینه تبلیغات بسیار کمتر شده است و تمام صاحبان کسب و کار میتوانند محصولات خود را تبلیغ کنند.
ارزیابی دقیق ابزارهای تبلیغاتی
در گذشته وقتی تبلیغی را ارائه میکردید امکان پیگیری آن دشوار بود. برای مثال فرض کنید که یک تبلیغ را به رادیو دادهاید و یک بیلبورد هم برای تبلیغ اجاره کردهاید.
اینکه کدام تبلیغ موثرتر بوده است و مشتریان شما از کدام کانال محصول شما را شناختهاند تقریبا غیر ممکن بود.
اما امروزه به راحتی میتوانید ورودی کانالهای تبلیغاتی خود را کنترل کنید و آنهایی که بازده خوبی ندارند را حذف کنید. به این ترتیب میتوانید یک بازاریابی مدیریت شده را ارائه دهید و هزینههای خود را کنترل کنید.
داشتن تعامل دائمی با مخاطب
یکی دیگر از مزیتها، داشتن تعامل دائمی با مخاطب است. استفاده از بازاریابی مدرن امکان گفتگو با مشتری را برای شما ایجاد میکند که در تبلیغات سنتی این امکان وجود نداشت. این تعامل در ایجاد رابطه دوستانه و ایجاد اعتماد برای خرید کالا بسیار کمک کننده است.
در بازاریابی، مدرن فکر کنید!
میدانید جمله بالا به چه معنا است؟ اگر به تعریف بازاریابی مدرن سایت olive and company که یک آژانس برندیگ به حساب میآید، نگاه کنیم راحتتر میتوان معنی مدرن فکر کردن در بازاریابی را متوجه شد.
این سایت در تعریف خود مینویسد: «بازاریابی مدرن یک روش جامع، چابک و مبتنی بر داده است که برندها را با مشتریان ایدهآل خود پیوند میدهد تا نتایج هدفمند کسبوکار خود را به دست آورند.»
در این تعریف سه اصل را میبینیم:
- جامع بودن
- چابک بودن
- داده محور بودن
اگر در بازاریابی، مدرن فکر نکنید و بخواهید از روشهای سنتی استفاده کنید، خیلی از رقبا عقب افتاده و بسیاری از مشتریان را در این بازار از دست میدهید. واقعیت این است که بازاریابی سنتی نه جامع است، نه چابک است و دادن صفت داده محوری به بازاریابی هم مثل یک شوخی است!
همه کسب و کارها یک آرزوی مشترک دارند: «رشد». رشد در تعداد مشتریان، سهم بازار، سود، کارمندان بیشتر و غیره. برای رقم زدن این اتفاق نمیتوان صرفا در گذشته ماند و با روشهای سنتی توقع «شق القمر» داشت.
به همین دلیل ما تاکید میکنیم که «در بازاریابی، مدرن فکر کنید.»
نتیجه گیری و جمع بندی از بازاریابی مدرن
ما در این مطلب به اصول بازاریابی مدرن اشاره کردیم؛ اما قطعا موضوعاتی بسیار فراتر از این نیز وجود دارد که در قالب این مطلب نمیگنجد. اگر مدیر هستید، با بازاریابی مدرن یک مدیر مدرن خواهید بود هرچند پا به سن گذاشته باشید؛ چون مدرن بودن ربطی به سن و سال ندارد. فهم اینکه بازاریابی مدرن چیست به کسب و کار شما کرده تا با مشتریها بیشتر درگیر شوید و رشدی که در چشم انداز خود متصور هستید را رقم بزنید.
4 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با چیستی و اصول بازاریابی مدرن و مزایای آن»
با سلام
مطلب بسیار مفیدی بود و در ارائه دانشگاه ازش استفاده کردم.
ممنون از شما گه منو با این اصول آشنا کردید
بازاریابی مدرن و غیر مدرن نداریم، اصل بازاریابی فروشه، حالا می خواد مدرن باشه یا غیر مدرن
درسته که اصل بر فروشه اما بازاریابی هم یک علمه که به فراخور زمان توسعه پیدا کرده و نام گذاری بازاریابی به اسم هایی مثل مدرن و سنتی و دیجیتال و غیره به این دلیله که راحتتر بشه اینا رو از هم تفکیک کرد. ضمن اینکه واقعا تفاوت های چشمگیری در مدل های بازاریابی وجود داره