تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن و معایب و مزایای آن
4.5/5 - (2 امتیاز)

مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن و مزایا و معایب آن‌ها

آنچه در این مطلب می‌خوانید

هنگامی که از تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن سخن به میان می‌آید، ابتدا باید بدانیم که بازاریابی سنتی و مدرن چیست و بعد به بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌رسیم. در اطراف ما هنوز هم شرکت‌ها و برندهایی هستند که از مدل بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند و در مسیر پیشرفت و تغییر قدم برنداشته‌اند. اما در دنیای رو به ‌رشد امروز برای پیشرفت باید ریسک‌‌پذیر بود و مانند دیگر کسب و کارها تغییر را پذیرفت. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن بپردازیم و به شما بگوییم چرا شناخت تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال می‌تواند به کمک کند تا برای کسب و کار خود بهتر تصمیم بگیریم؟

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی یا آفلاین به استراتژی‌های بازاریابی قبل از ظهور اینترنت گفته می‌شود؛ اما به این معنی نیست که با پیدایش بازاریابی مدرن، بازاریابی سنتی جایگاه خود را از دست داده باشد.

زمانی که بخواهیم در یک منطقه خاص و محدود فعالیت کنیم بهترین راهکار، بازاریابی سنتی است که از طریق چاپ تراکت، بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی در مجلات امکان‌پذیر است.

البته لازم به ذکر است که این روش معمولاً سرمایه بالایی را می‌طلبد. برای اطلاع بیشتر، حتما مقاله بازاریابی سنتی چیست را بخوانید.

8 ویژگی مختلف در مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن

بازاریابی مدرن چیست؟

بازاریابی مدرن یا دیجیتال، به منظور استفاده صحیح از ابزارهای مدرن مانند وب ‌سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… برای ارتباط بهتر میان کسب و کارها و مشتریان آن‌ها است.

لازم به ذکر است که استراتژی‌های تبلیغاتی بازاریابی مدرن بر اساس شرایط هر شرکت و کسب و کار متفاوت و متنوع است. در حقیقت این روش بسیار گسترده‌تر از بازاریابی سنتی است. اگر می‌خواهید درباره این موضوع نیز بیشتر بدانید، مقاله بازاریابی مدرن چیست را بخوانید.

در ادامه به بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌پردازیم.

بررسی 8 تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

ما در ادامه 8 تفاوت اصلی که این دو نوع بازاریابی با هم دارند را بیان کردیم که با هم می‌خوانیم:

1- تفاوت در هدف بازاریابی سنتی و مدرن

در روش بازاریابی سنتی، هدف افزایش رضایت مشتریان نیست، بلکه فروش و سود بیشتر است. اما در بازاریابی مدرن اولویت حفظ و رضایت مشتری است. البته این یک امر ثابت و غیرقابل تغییر نیست. در خیلی از کمپین‌های دیجیتال، هدف افزایش فروش است، اما چون چرخه بازاریابی مدرن کامل‌تر است، ما صرفا به سود و فروش نمی‌پردازیم.

2- مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن از نظر هزینه‌ها

در ادامه بحث تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به هزینه بر بودن بازاریابی سنتی اشاره کرد. در این روش بهترین نوع تبلیغات به صورت تلویزیونی و رادیویی است که هزینه‌های بسیاری را به دنبال دارد.

همچنین گاهی این نوع تبلیغات، بازدهی خوبی نیز ندارد و منجر به جذب مشتری نمی‌شود. اما در بازاریابی مدرن، تبلیغات کم ‌هزینه‌تر و خلاقانه‌تر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته امروز صورت می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:
نتورک مارکتینگ چیست و چه انواعی دارد؟

3- تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن از نظر مخاطبان

در بازاریابی سنتی نظرات گروهی از مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد اما در بازاریابی مدرن نظر تمام مشتریان مهم و قابل احترام است.

این بدان معنی نیست که نظر مخاطبان در بازاریابی سنتی مهم نیست. بگذارید با یک مثال، این موضوع را توضیح دهیم.

حتما از اسنپ استفاده کردید، بعد از هر سفر از شما درخواست می‌شود به راننده امتیاز دهید و مواردی که از نظر شما امتیاز مثبت یا منفی است را مشخص کنید. مثلا مرتب بودن یا نبودن خودرو، استفاده کردن یا نکردن از ماسک و غیره. این موارد برای همه مخاطبان یکسان است. بنابراین تک تک امتیازاتی که شما می‌دهید ثبت شده و در امتیاز نهایی راننده تاثیرگذار است. این کار در بازاریابی مدرن امکان پذیر است چون ابزار آن فراهم است.

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن و نکاتی که در این باره باید بدانید

4- محدودیت بازاریابی سنتی از نظر تعداد مشتریان

در بازاریابی سنتی به خاطر حضوری بودن کسب و کار، تعداد مشتریان محدود است. در این روش فرد نمی‌تواند محصولات خود را به سایر نقاط ارسال کند. اما در بازاریابی مدرن همه چیز بر خلاف روش سنتی است. تعداد مشتریان محدود نیست و روز به روز به دلیل تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

5- تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال از نظر جامعه هدف

در ادامه بحث تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در روش بازاریابی سنتی اغلب تمام مردم با هر شرایطی مورد هدف قرار می‌گیرند؛ شما نمی‌توانید مشخص کنید وقتی بیلبورد شما در خیابان نصب شد فقط آقایان نظاره گر آن باشند نه خانم‌ها! نهایت کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مثلا بیلبورد را در جایی نصب کنید که آقایان بیشتری از آنجا عبور می‌کنند که البته هیچ متریک خاصی برای این کار نداریم و فقط می‌توان به حدس و گمان تکیه کرد.

اما در بازاریابی مدرن اقشار خاصی از مردم جامعه مد نظر هستند. شما می‌توانید سگمنت‌های خاصی انتخاب کنید. پرسونای مشخصی داشته باشید. تبلیغات را در سایت‌هایی نمایش دهید که بیشتر مخاطبان آن خانم یا برعکس، آقا هستند.

می‌توانید با استفاده از تبلیغات ریتنش مارکتینگ و ریتارگتینگ مخاطبانی که یکبار شما را دیده‌اند را هدف قرار داده