نقش بازاریابی و تبلیغات در فروش بیشتر
امتیاز دهید post

نقش تبلیغات در بازاریابی و فروش و انواع آن

آنچه در این مطلب می‌خوانید

یکی از مسائل مهم در دنیای امروز تبلیغات در بازاریابی است. در واقع این دو واژه، ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و بر یکدیگر تأثیر زیادی دارند. برای معرفی و تبلیغ هرچه بیشتر محصولات و خدمات، امر بازاریابی باید به دست افرادی با روابط اجتماعی بالا و همچنین فن بیان قوی صورت گیرد. در واقع برای بازاریابی در زمینه تبلیغات، مهارت و تجربه دو جزء بسیار مهم هستند. افرادی که در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنند باید در رابطه با روش‌های مختلف تبلیغات آگاهی کافی داشته باشند و بتوانند مشتریان را برای خرید از شرکت قانع کنند. این مقاله به معرفی مفهوم بازاریابی و تبلیغات می‌پردازد و همچنین نقش تبلیغات در فروش را بررسی خواهد کرد. بنابراین اگر نیاز به اطلاعات و راهنمایی در این زمینه دارید، تا انتهای مقاله همراه باشید.

بازاریابی و تبلیغات چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور کلی، تبلیغات به عنوان یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی شناخته می‌شود. در واقع برای ارائه یک تبلیغ خوب، در ابتدا به اصول بازاریابی نیاز است و تبلیغات نمی‌تواند به صورت مستقل عمل کند، زیرا هدف هر دو مفهوم یکسان بوده و به دنبال جذب مشتری و فروش بیشتر هستند. با تمام این‌ها، بازاریابی و تبلیغات در عمل با یکدیگر تفاوت دارند.

تعریف تبلیغات در بازاریابی: اقداماتی که یک شرکت برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان انجام می‌دهد را تبلیغات می‌گویند. اغلب این اقدامات با صرف هزینه همراه خواهد بود.

تعریف بازاریابی: بازاریابی فعالیتی است که به دنبال آموزش و تشویق کاربران برای استفاده از محصول و خدمات بوده تا از میان دیگر رقبا، شما انتخابِ مشتری باشید. از جمله فعالیت‌هایی که در بازاریابی صورت می‌گیرد شامل شناخت مشتریان، جلب رضایت و پشتیبانی از مشتریان برای استفاده مجدد از محصولات و خدمات و همچنین حفظ این رضایت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
مالیات علی الراس چیست؟

تبلیغات و بازاریابی دو مقوله جدا از هم اما مرتبط به هم هستند، تبلیغات جزئی از بازاریابی است

بازاریابی و تبلیغات از سنتی تا مدرن

در گذشته اغلب تبلیغات حالت سنتی داشته و برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات اغلب روش‌هایی مانند: پخش تراکت، نصب بیلبورد در سطح شهر، استفاده از بنر و غیره کاربرد داشته‌ است . این نوع روش‌های تبلیغات سنتی هزینه‌های بسیاری نیز دربردارند. البته گاهاً تبلیغات تلویزیون و رادیو نیز در گروه تبلیغات سنتی قرار می‌گیرد.

به طور کلی تبلیغات سنتی، مشکلات زیادی از جمله نیاز به یک تیم بازاریاب را به دنبال دارد. تیم‌های بازاریابی کمک می‌کنند تا بنرها و تراکت‌ها تبلیغاتی طراحی شده و در سطح شهر پخش شوند.

این عمل بسیار زمان‌بر بوده و هزینه زیادی برای شرکت دارد. در دنیای امروز و با پیشرفت علمی و تجربی در زمینه بازاریابی و تبلیغات، تبلیغات با سبک مدرن به وجود آمده که تأثیر بسیار زیادی در معرفی کسب‌وکارها دارد. این نوع از تبلیغات به نسبت تبلیغات سنتی کم‌ هزینه‌تر بوده و مقرون به صرفه تر هستند.

در طی سال‌های اخیر، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به دلیل افزایش کاربران فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی افزایش زیادی داشته و کسب‌وکارها به دنبال توسعه شغل خود در این فضا هستند. تبلیغات اینترنتی در دو فضای اصلی انجام می‌شوند. یکی در سایت‌های بازاریابی و دیگری شبکه‌های مجازی هستند. در حال حاضر شبکه‌های آنلاین پرطرفدار شامل اینستاگرام، واتساپ، یوتیوب، توییتر و غیره می‌شوند.

نقش تبلیغات در بازاریابی و فروش و انواع آن

حداقل می‌توان 4 نقش مهم برای تبلیغات در بازاریابی در نظر گرفت که برای کسب و کارها بسیار راهگشا خواهد بود؛ این 4 نقش عبارتند از:

  1. نقش تبلیغات و بازاریابی در گسترش بازار
  2. نقش بازاریابی و تبلیغات در قانع سازی
  3. نقش تبلیغات در اطلاعات
  4. نقش تبلیغات در آگاه سازی یا awareness
بیشتر بخوانید:
بازاریابی مبتنی بر داده (Data driven) چیست؟

در ادامه به بررسی هر یک از این چهار نقش خواهیم پرداخت.

نقش تبلیغات در بازاریابی آنقدر مهم است که امروزه بیشترین بخش از بودجه برندهای بزرگ صرف تبلیغات می شود.

1- نقش تبلیغات در گسترش بازار

در صورتی که تبلیغات صورت گرفته در بازاریابی با موفقیت انجام شوند، منجر به گسترش بازار خواهند شد. هر بازاریابی، با هدف ارتقاء بازار از سطح محلی به سطح منطقه‌ای و سپس به سطح ملی و بین‌المللی شروع به کار می‌کند. تبلیغات یکی از بهترین ابزارهای بازاریاب برای رسیدن به این هدف است.

2- نقش تبلیغات در قانع‌سازی

وقتی یک شرکت محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهد، علاوه بر معرفی و در دسترس قرار دادن آن برای مشتری، باید وی را قانع کند تا از آن محصول یا خدمت استفاده کند.

یک نقش تبلیغات در بازاریابی، طراحی پیام‌های قانع‌کننده است تا بازاریابان بتوانند از این طریق دلایل برتر بودن محصول و خدمت خود را نسبت به دیگر رقبا بیان کرده و مشتری را به خرید ترغیب کنند.

این قانع‌سازی و ترغیب می‌تواند با استفاده از پیام‌های خلاق، نمایش محصول در فروشگاه‌های مجازی، نحوه ارائه خدمت، ارائه آپشن‌های رایگان در زمان خرید، پیشنهادات برتر و طراحی مسابقات صورت گیرند.

3- نقش تبلیغات در اطلاعات

بازاریابی و تبلیغات موجب اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر مخاطبان هدف نسبت به محصول می‌شوند. در واقع از این طریق می‌توان به ارتباط میان اطلاعات و ایجاد آگاهی از محصول و یا خدمت نیز پی برد.

به طور کلی، مشتریان بالقوه باید در رابطه با ویژگی‌ها، نحوه ارائه و موارد استفاده از محصول و خدمت، اطلاعات کافی داشته باشند. این اطلاعات بسیار مفید بوده و در زمان ارائه محصول در بازار و یا در زمان ایجاد تغییر در محصول می‌تواند کمک‌کننده باشد. در واقع اطلاعات محصول می‌تواند در تصمیم‌گیری مشتری برای انتخاب تأثیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
طرح یا برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن) چیست؟

4- نقش تبلیغات در ایجاد آگاه‌سازی

یکی دیگر از مهم‌ترین نقش‌های تبلیغات در بازاریابی، آگاه‌سازی افراد در رابطه با برند تجاری، ویژگی‌ها و قیمت‌های ارائه شده برای محصول یا خدمت است.

بازاریابان می‌توانند از طریق برجسته‌سازی ویژگی‌های منحصر به فرد برند تولیدکننده، این آگاهی را به وجود آورند. در حال حاضر با وجود افزایش زمینه رقابت در اغلب حوزه‌ها، آگاه‌سازی باید با قدرت بالایی در ذهن مخاطب هدف اتفاق افتد و تنها ایجاد آگاهی ساده ملاک نیست.

نقش تبلیغات در فروش چیست

نقش تبلیغات در فروش و اهمیت آن برای کسب وکارها

بی‌شک نمی‌توان نقش تبلیغات در فروش را نادیده گرفت اما کارکرد تبلیغات همیشه برای فروش بیشتر نیست. مثلا فرض کنید برای یک اقدام اجتماعی نیاز به ایجاد آگاهی وجود دارد، برای این کار می‌توان از تبلیغات استفاده کرد.

یا در چند سال اخیر برای جا افتادن فرهنگ بستن کمربند ایمنی، تبلیغات زیادی در این زمینه ساخته شد و از رسانه‌های جمعی پخش شد؛ قطعا در این وضعیت، تبلیغات برای فروش نیست بلکه برای ایجاد آگاهی است. با این حال در دنیا، تبلیغات بیشتر در زمینه بازاریابی کاربرد دارد که یکی از اهداف آن فروش بیشتر است.

در این مطلب ما درباره تبلیغات در بازاریابی صحبت کردیم، حتما این نکته که امروزه بیشتر بودجه بزرگترین برندها صرف تبلیغات می‌شود را می‌دانید؛ همین موضوع گواه محکمی است بر اینکه، نادیده گرفتن نقش بازاریابی و تبلیغات در فروش و ایجاد آگاهی از محصول و برند مصداق همان ضرب المثل معروفی است که می‌گوید با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود! بنابراین برای موفقیت در دنیای بزرگ کسب و کارها، یکی از مراحل مهم، پررنگ و برجسته کردن خودتان، برندتان، محصول و خدمات‌تان با استفاده از تبلیغات است.

اشتراک‌گذاری

  1.  سلام. مطلب خیلی مفید و آموزنده ای بود. به نظرم برای داشتن یه بازاریابی قوی، برندسازی خیلیییییی مهمه. از لوگو، بنر، کارت ویزیت، پوستر و تبلیغات گرفته تا وبسایت و … که باعث جذب و جلب اعتماد مشتری میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044