بازاریابی شبکه های اجتماعی
امتیاز دهید post

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

در این مقاله با بازاریابی شبکه‌ اجتماعی (smm) آشنا خواهید شد، زمانه در حال تغییر است. اگر می‌خواهید برند خود را بسازید، مشتریان بالقوه خود را درگیر کنید و فروش را افزایش دهید، زمان و کار می‌خواهد. رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر حرف اول را می‌زنند و شما باید در این زمینه یک استراتژي درخشان داشته باشید تا بتوانید پیروز شوید و رقابت کنید. با ما همراه باشید تا درباره سوشال مارکتینگ بیشتر توضیح دهیم.

سوشال مارکتینگ (SMM) چیست + تعریف مفاهیم اولیه

سوشال مدیا مارکتینگ یا Social Media Marketing که به صورت اختصاری SMM خوانده می‌شود، به استفاده از شبکه های آنلاین یا شبکه های اجتماعی در فرآیند بازاریابی اشاره دارد. رایج‌ترین مثالی که همه شما با آن آشنایی دارید، استفاده از اینستاگرام برای فروش محصولات و خدمات است که امروزه خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند.

امروز سوشال مارکتینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های رشته دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد.

سوشال مارکتینگ چیست

در اینجا برخی از اصطلاحات رایج وجود دارد که باید هنگام توسعه استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود بدانید:

  • محتوا: محتوا همان چیزی است که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید. این می‌تواند یک ویدئو در اینستاگرام، یک توییت و غیره باشد. محتوا در اشکال مختلف وجود دارد و شما باید آن را برای هر پلتفرم تنظیم کنید.
  • هشتگ: احتمالاً می‌دانید که هشتگ‌ها ابزار بسیار رایجی هستند که مردم از آن برای اضافه‌کردن اطلاعات متا در تقریباً همه کانال‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست همگی از هشتگ استفاده می‌کنند تا به شما اجازه دهند موضوع محتوای خود را توصیف کنید یا آن را علامت‌گذاری کنید. آن‌ها کشف محتوای شما را برای کاربران آسان می‌کنند و در نتیجه احتمال اشتراک‌گذاری آن بیشتر می‌شود.
  • اشتراک گذاری: وقتی مردم با محتوای شما تعامل داشته باشند خوب است؛ اما وقتی آن را به اشتراک می‌گذارند زمان جشن گرفتن است. هرچه اشتراک‌گذاری بیشتر باشد به معنای این است که افراد بیشتری محتوای شما را دوست دارند. اشتراک گذاری بهترین شکل تعاملی است که مردم می‌توانند داشته باشند.
  • تعامل: این یک اصطلاح کلی است که به نحوه تعامل مردم با محتوایی که تولید می‌کنید اشاره دارد. این می‌تواند یک لایک، واکنش، نظر یا اشتراک‌گذاری باشد.
بیشتر بخوانید:
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

ارکان اصلی در بازاریابی شبکه اجتماعی کدام است؟

اکنون که برخی از مفاهیم مرتبط با رسانه های اجتماعی را پوشش دادیم بیایید نگاهی به ارکان اصلی رسانه‌های اجتماعی بیندازیم. شکی در این نیست که این روزها کسب‌وکار شما باید در رسانه‌های اجتماعی باشد و شما باید حداقل بخشی از تلاش‌های بازاریابی (و بودجه) خود را بر روی استراتژی بازاریابی شبکه‌ اجتماعی خود متمرکز کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی و تاثیرگذاری آن

بیایید قدرت سوشال مارکتینگ را با اعداد و ارقام محاسبه کنیم! با 4.48 میلیارد نفر که دارای حساب‌های رسانه‌های اجتماعی هستند دنیایی از مشتریان بالقوه وجود دارد که هر کسب‌وکاری می‌تواند به‌سادگی با ورود به سیستم و ایجاد محتوای درخشان به آن‌ها دسترسی داشته باشد. برندهایی مانند BooHoo، Depop و Chipotle در رسانه‌های اجتماعی، برتری دارند و یک دلیل ساده وجود دارد: آن‌ها ستون‌های اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی را ادغام می‌کنند که پنج رکن اصلی دارد:

  1. استراتژی محتوا در بازاریابی شبکه اجتماعی
  2. برنامه ریزی و انتشار
  3. گوش دادن و تعامل در SMM
  4. تجزیه و تحلیل در سوشال مارکتینگ
  5. تبلیغات

یک- استراتژی محتوا در بازاریابی شبکه اجتماعی

یک استراتژی بازاریابی صحیح ستون فقرات حضور شما در رسانه‌های اجتماعی است. بدون استراتژی زمان را تلف می‌کنید و بعید است به اهداف خود برسید و به ‌احتمال زیاد برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با مشکل مواجه خواهید شد.

یک استراتژی محتوا شامل ارائه محتوای مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب است. یک استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا به اهداف تجاری خود برسید.

استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خوب دارای اهداف مشخص، برنامه‌های مشخص برای رسیدن به آن اهداف بوده و باید قابل‌اندازه‌گیری باشد. در نهایت باید معیارهایی را تعیین کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود و آیا باید رویکرد خود را تغییر دهید؟

بازاریابی smm

دو- اهمیت برنامه‌ریزی و انتشار در سوشال مارکتینگ

رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند؛ اما نمی‌توانید بدون برنامه‌ریزی به سراغ انتشار محتوا بروید. هنگامی که در حال برنامه‌ریزی محتوا هستید موارد زیر را رعایت کنید:

  1. مخاطبان خود را بشناسید: برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود باید سلایق و خواسته‌های آن‌ها را بشناسید.
  2. تمرکز بر کیفیت: کیفیت محتوا به‌اندازه کمیت مهم است.
  3. برند خود را در نظر بگیرید: هم‌راستایی با ارزش‌های برندتان بسیار مهم است.
  4. ثبات داشته باشید: وقتی نوبت به انتشار محتوا می‌رسد یک قانون طلایی وجود دارد و آن ثبات است. یک برنامه منظم انتشار باعث می‌شود افراد برای اطلاعات بیشتر برگردند.
بیشتر بخوانید:
حسابداری پیمانکاری چیست؟ روش‌ها، مزایا و معایب

سه- تعامل یا Interaction

نکته مهم برای بازاریابی شبکه‌ اجتماعی این است که محتوای خود را به‌ درستی انتشار دهید و با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. بازخورد شما ممکن است همیشه مثبت نباشد؛ اما اگر تغییراتی ایجاد نکنید لحن پاسخ‌های شما نیز تغییر نخواهد کرد. گوش‌دادن و مشارکت بخشی از یک تحول دیجیتال موفق است، به‌ خصوص اگر قصد دارید تجربه کلی مشتری را ارتقا دهید.

چهار- تجزیه و تحلیل در شبکه های اجتماعی

موفقیت هر کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به تجزیه و تحلیل برای ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها بستگی دارد. بدون این اطلاعات شما نمی‌توانید:

  • رفتار کاربر را درک کنید.
  • استراتژی خود را اصلاح کنید.
  • متوجه شوید که کدام پلتفرم برای برند شما بهتر کار می‌کند.
  • بهترین زمان برای پست کردن را کشف کنید.
  • رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید.

وقتی همه اینها را داشته باشید با اطمینان خواهید فهمید که چه چیزی به‌خوبی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست. به‌این‌ترتیب می‌توانید زمان بیشتری را صرف کارهایی کنید که مؤثر هستند. به نوبه خود تجزیه‌وتحلیل تصمیماتی را که برای کمپین‌های آینده می‌گیرید مشخص می‌سازد و میزان موفقیت را بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

فراموش نکنید که برای تجزیه و تحلیل صحیح نیاز به شاخص های کلیدی عملکرد دارید که به آن KPI گفته می‌شود.

انواع رسانه های در سوشال مارکتینگ

پنج- تبلیغات و اثر آن در SMM

برای هرکسی که به دنبال مخاطب است تبلیغات رسانه‌های اجتماعی ارزشمند است. سه نوع اصلی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  1. ارگانیک: محتوایی که بازدیدها را به طور طبیعی جذب می‌کند و شما برای آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.
  2. پولی: محتوایی که یک سازمان از آن حمایت مالی می‌کند.
  3. کسب درآمد: محتوایی که مرتبط با کسب‌وکار خودتان باشد.

روش‌های مختلفی برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید:

  • ایجاد محتوا: شامل پست‌ها و ویدئوها می‌شود.
  • تبلیغ محتوا: پست‌هایی ایجاد کنید که تبلیغ/حمایت شوند.
  • با افراد درگیر شوید: در گروه‌های مرتبط با صنعت خود فعال شوید، با تأثیرگذاران در صنعت خود تعامل داشته باشید و غیره.
  • دنبال‌کنندگان خود را با بازاریابی شبکه‌ اجتماعی افزایش دهید: افراد در صنعت خود را وادار کنید تا با ایجاد و به ‌اشتراک‌گذاری محتوایی که برای آنها جذاب باشد برند شما را دنبال کنند.
  • فعال باشید: فایل‌های PDF، مقالات، پاورپوینت‌ها، ویدئوها، پادکست‌ها و غیره را در کانال‌ها و پروفایل‌های اجتماعی خود ارائه دهید.
بیشتر بخوانید:
مالیات چیست و چه انواعی دارد؟

علاوه بر این اگر قصد دارید شناخت برند خود را افزایش دهید، وفاداری ایجاد کنید، و نرخ تبدیل را افزایش دهید، تبلیغات می‌تواند راهگشا باشد.

راه و روش‌های فروش در اینستاگرام

حتما قبول دارید اینستاگرام یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که بسیاری از افراد در آن اکانت دارند و زمینه بسیار خوبی برای کسب و کارها شده است. در ایران هم بسیاری از افراد اقدام به فروش در اینستاگرام کرده به حدی که فروش آنلاین آن‌ها از این شبکه اجتماعی، خیلی بیشتر از فروش در یک مغازه است. ما در مطلب زیر نکات جالبی درباره بازاریابی اینستاگرام نوشتیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، فروش خود را در این شبکه اجتماعی بهبود ببخشید:

مقاله مرتبط: 10 نکته طلایی برای بازاریابی و فروش در اینستاگرام

ارتباط بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با اینفلوئنسر مارکتینگ

حتما در سال‌های اخیر شما هم بارها واژه اینفلوئنسر به گوش‌تان خورده است. واژه‌ای که با توسعه و گسترش شبکه‌های اجتماعی بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. گرچه این روش بازاریابی منحصر به شبکه‌های اجتماعی نیست اما واقعیت این است که بازاریابی اینفلوئنسر در بستر شبکه‌های اجتماعی بیشترین رشد را داشته است. ما در همین رابطه مقاله مفصلی با عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ چیست منتشر کردیم که اطلاعات جامعی در این باره به شما می‌دهد.

جمع‌بندی

موفقیت در بازاریابی شبکه اجتماعی نیازمند صبر و حوصله است، تولید محتوای باکیفیت و مستمر، قطعا به پیشرفت شما کمک می‌کند، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که یک روز محتوا تولید کرده و یک هفته کاری به کار مخاطب خود ندارند، احتمال موفقیت خود را پایین بدانید. SMM یک فرآیند مستمر و جذاب است و دقیقا به همین خاطر است که امروزه سوشال مارکتینگ به عنوان یکی پرنفوذترین شیوه‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044