فروش در اینستاگرام زمانی برای شما سودآور است که با شناخت مخاطبان خود در این پلتفرم نیازهای آنان را برطرف کنید. ارتباط گرفتن با مشتریها در اینستاگرام نیازمند استفاده از تکنیکهای فروش در کنار بهره گرفتن از امکانات اینستاگرام است. یکی از موارد ابتدایی و مهم در مورد فروش، نحوه برخورد با مشتری است و مسلم است که روش برخورد میتواند از هر تبلیغ، تخفیف، لوگو یا وبسایت جدیدی مؤثرتر باشد. فروشندهای میتواند در بازاریابی اینستاگرام موفق باشد که بداند چه چیزهایی در یک ارتباط خوب مؤثر است. همچنین آگاه باشد که برای این منظور چه استراتژیهایی را باید در نظر بگیرد. در ادامه برای افزایش فروش شما ۱۰ نکته کلیدی فروش و بازاریابی در اینستاگرام را بیان میکنیم.
10 نکته مهم برای بازاریابی در اینستاگرام
ما در ادامه لیستی از مهمترین اقداماتی که باید برای بازاریابی در اینستاگرام انجام دهید را آوردهایم، قطعا موارد دیگری هم میتواند به این لیست اضافه شود با این حال اگر شما این 10 مورد را رعایت کنید، حتی اگر هیچ چیز از این نوع بازاریابی بلد نباشید، میتوانید موفق باشید.
1- فروش در اینستاگرام: پروفایل خود را به بیزینس تغییر دهید
در اینستاگرام سه مدل اکانت وجود دارد:
- اکانت پرسونال (Personal Account)
- اکانت کریتور (Creator Account)
- اکانت بیزینس (Business Account)
اکانت پرسونال Personal Account
اکانت نخست اکانتی است که در ابتدای راه اندازی پیج به آن دسترسی دارید، این اکانت فاقد امکاناتی برای تحلیل و آنالیز رویدادهایی است که در پیج شما اتفاق میافتد، به عنوان مثال شما در این اکانت اطلاعات دموگرافی از کاربرانتان نخواهید داشت و بسیاری از اطلاعات دیگری که در دو اکانت دیگر وجود دارد برای شما در مدل پرسونال به نمایش در نخواهد آمد. در این اکانت شما امکان اینکه پیج را خصوصی کنید وجود دارد.
اکانت کریتور Creator Account
این اکانت همانطور که از نام آن پیداست برای تولیدکنندگان محتوا است، این تولیدکنندگان میتوانند اینفلوئنسرها، بازیگران، هنرمندان و تمام کسانی باشد که محتوای اختصاصی برای مخاطبان خود تولید میکنند.
امکاناتی که در این اکانت دریافت میکنید بسیار بیشتر از مدل اول است و دیتاهای کافی از رفتار کاربران در پیج شما در اختیارتان قرار میگیرد. در اکانت کریتور امکان پرایوت یا خصوصی کردن پیج وجود ندارد.
اکانت بیزینس Business Account
اکانت بیزینس هم برای کسب و کارها و فروشگاههای اینترنتی یا آنلاین است، در این مدل اکانت نیز دیتاها در اختیار شما قرار میگیرد و علاوه بر آن میتوانید پیج را به فروشگاه تبدیل کنید، یعنی امکان درج قیمت و مواردی مثل این در اختیار شما قرار میگیرد. همچنین امکان تبلیغات نیز برای شما فراهم میشود. اگر میپرسید اکانت بیزینس چه تفاوتی با مدل کریتور دارد باید به همین امکاناتی که اشاره کرد که پیج را به یک فروشگاه تبدیل میکند، چیزی که در اکانت کریتور وجود ندارد.
ما در بالا به صورت خیلی مختصر درباره انواع اکانتهای اینستاگرام توضیح دادیم تا به اصل مطلب باز گردیم، یعنی فروش در اینستاگرام و راههای رسیدن به آن. در ادامه با هم بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
اگر میخواهید در اینستاگرام به فروش برسید، ابتدا باید امکانات این کار را فراهم کنید، پس در ابتدای کار باید متناسب با کار خود، پیج را از حالت پرسونال به کریتور یا بیزنس تغییر دهید. برای این کار کافی است وارد تنظیمات حساب کاربری خود شده و این کار را انجام دهید.
اگر فروشگاه هستید، برای جلب اعتماد مشتریان خود در پروفایل، گزینه بیزینس را انتخاب کنید تا مخاطبان بدانند که با یک صفحه تجاری روبه رو هستند. به یاد داشته باشید که فروش در اینستاگرام در صفحات تجاری اتفاق میافتد.
2- دوستانه گفتگو کنید
لحن دوستانه در بازاریابی شبکههای اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ بسیار مهم است، از آنجایی که این شبکهها با تمام مردم سروکار دارد، لحن دوستانه و گفتگوی صمیمانه میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و به دلیل اینکه امروزه، اینستاگرام به جنرالترین شبکه اجتماعی در سراسر دنیا تبدیل شده، بنابراین لحن دوستانه با مخاطب میتواند در رونق کسب و کار شما مفید واقع شود.
هیچچیزی مانند یک مکالمه دلنشین نمیتواند باعث رضایت مشتری در فرآيند فروش در اینستاگرام و در اولین برخورد شود. ایجاد حس و خاطره خوب در ذهن افراد میتواند بیشترین تأثیر را در میزان فروش و جذب رضایت مشتری داشته باشد.
این مواردی علمی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کسبوکارهای مختلف شناخته میشوند. تکنیک گفتگوی صمیمانه باعث ایجاد حس دوستی و نزدیکی میان شما و خریداران می شود.
مشتریانی که حسی صمیمی به برند و نام تجاری شما داشته باشند، با احتمال بیشتری خرید میکنند. بازاریابی اینستاگرام نیازمند توجه به تکنیکهای مختلف فروش به خصوص مکالمه مناسب با مشتری است.
رمز موفقیت بیشتر اینفلوئنسر مارکترها همین است که با مخاطبان خود دوستانه برخورد کرده و برای آنها محتواهایی تولید میکنند که مخاطب احساس تعلق کند. اینها چیزهایی است که در اینفلوئنسر مارکتینگ باید به آنها توجه داشت تا بتوان بهترین نتیجه را در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام کسب کرد.
3- توجه به عادتهای مشتریان در بازاریابی اینستاگرام
بدون شک برای داشتن مشتری بیشتر و فروش بالا یکی از مواردی که باید رعایت کنید، شناخت عادات مشتری است. چون با داشتن چنین شناختی از مشتری میتوان روشهای درستی را پیش گرفت. با بررسی زمانی که مشتریها آنلاین هستند و پستهای شما را میخوانند و زمان خرید بهترین زمان برای تبلیغ و ارائه محصولات را پیدا کنید. افزایش فروش در اینستاگرام بدون در نظر گرفتن نکته کلیدی «زمان فروش» غیرممکن است.
4- حفظ رویه یکسان در گفتگو
در زمان صحبت کردن نباید این حس به مشتری القا شود که لحن صحبت فروشنده تغییر کرده است و یا اینکه متن آمادهای را ارائه میدهد؛ درنتیجه برای این هدف، فروشنده باید ابتدا محصول مورد فروش را بهطور کامل شناخته و توانایی صحبت با افراد مختلف که هرکدام نظرات و ایدههای متفاوتی دارند را در خود پرورش دهد.
هرچند این کار ممکن است بهمرورزمان با کسب تجربههایی میسر باشد؛ اما مطالعه و آگاهیهایی در این زمینه مسلماً کار را سریعتر پیش خواهد برد. برای ایجاد یک روند یکسان از بخش سوالات پرتکرار دایرکت در صفحههای بیزینس استفاده کنید تا فرآیند فروش در اینستاگرام برای شما سادهتر شود، لحن یکسانی با همه افراد داشته باشید و فروش افزایش پیدا کند.
5- ایجاد آلبومهای برجسته، بازاریابی اینستاگرام
برای بیشتر دیده شدن همواره پستهای جدید بگذارید ولی برای آنکه نکات مهم محصولات و روند خرید همواره در دسترس باشد از آلبومها در استوری استفاده کنید. فروش در اینستاگرام یک فعالیت دائمی است ولی ما روندهای مشخص، محصولات و روند خرید یکسانی دارید.
پس این موارد را در استوری با عنوان ساده و واضح قرار دهید. یکی از راهکارهای بازاریابی اینستاگرام ایجاد دسترسی سریع به اطلاعات فروش شما در بالای صفحه پروفایل است. در این بخش پیشنهادات و محصولات جدید را نمایش بگذارید. بازاریابی و فروش در اینستاگرام با آلبوم های برجسته ساده که همواره قابل مشاهده هستند افزایش پیدا میکند.
6- ارائه پاسخهای مناسب
بازاریابی و فروش در اینستاگرام به برقراری ارتباط در بخش پیامهای خصوصی وابسته است. سوال مخاطب را ساده و صریح بدهید. بهعنوان یک فروشنده باید بتوانید به سؤالاتی که در ذهن مشتری نقش میبندد، جواب دهید. این سؤالات، شامل مواردی مانند چرا من باید این محصول را خریداری کنم؟ چه نیازی به این محصول دارم؟ چرا باید حرف شما را باور کنم؟ خواهد بود.
7- بازایابی در اینستاگرام با ایجاد ارزش
یکی از مهمترین تکنیکهایی که از شما یک فروشنده حرفهای میسازد، ایجاد ارزش برای محصول و جذب مشتریان بالقوه است. در این زمینه شخصیت شناسی مشتری از موارد مهمی است که کارشناسان فروش باید آموزههای خود را در این رابطه ارتقا بخشند. از ابزارهای سنجش پروفایل بیزینس در اینستاگرام استفاده کنید تا مشتریهای خود را بهتر بشناسید و بر اساس نیازهای آنها محصولاتی ارائه دهید.
8- فروش پکیج و افزایش فروش در اینستاگرام
این تکنیک فروش در اینستاگرام با توجه به مخاطب و مشتری گسترده و سلیقههای گوناگون بسیار ساده است. بسیاری از کسبوکارهای کوچک در اینستاگرام معمولاً با مشکلاتی مانند فروش فصلی و تکمحصولی بودن، مواجه میشوند که برای جلوگیری از بروز این نوع از مشکلات شما میتوانید محصولات خود را بهصورت پکیج در ازای در نظر گرفتن تخفیفی مناسب بفروشید. همچنین فروش بهصورت پکیج میتواند میزان سود شما را افزایش دهد و هم اینکه مشتری را راضی نگه دارد.
9- آشنایی تکنیک فروشندگی Always Be Helping
فردی به نام «بیلک» صاحبنظر در زمینه بازاریابی، بیان میکند که «فروشنده نباید فرآیند فروش را به همین راحتی رها کند. از طرف دیگر باید دقت شود که پیگیری برای فروش نیز به یک اصرار تبدیل نشود.»
در این روش فروشنده وظایفی را بر عهده دارد که از تبدیلشدن پیگیری به اصرار جلوگیری خواهد کرد. فروش در اینستاگرام نباید مزاحمتی برای مخاطبان شما به وجود بیاورد ولی با پیگیری حساب شده و ارائه محصولات در فواصل زمانی مشخص میتوانید مشتریان خود را حفظ کنید.
10- با لحن مثبت صحبت کنید
فروش در اینستاگرام با چالشهایی همراه است، ممکن است محصول شما تمام شود، به موقع به دست مشتری نرسد. در پاسخ به نارضایتی مشتری به لحن خود توجه کنید. لحن مثبت مکالمه را به سمت جلو پیش میبرد و همچنین باعث عدم بروز سوءتفاهمهای احتمالی نیز میشود. دقت کنید کلماتی مانند نتوانستن، نشدن و باید، لحن منفی دارند که بهتر است در زمان صحبت با مشتری آنها را بهکار نبریم.
جمعبندی از آنچه در بازاریابی اینستاگرم گفتیم
فروش در اینستاگرام نیاز به استفاده از تکنیکهایی برای جلب مشتری دارد. تجربههایی در زمینه فروش نشان میدهد که مهم نیست که شما چه محصولی را میفروشید؛ بلکه یکی از نکات مهم در این زمینه، شناخت مشتری است. بازاریابی در اینستاگرام یا هر سوشال دیگری راه و روشهای خود را دارد. بهعنوان یک فروشنده حرفهای شما باید تمام تلاش و آموزههای خود را برای مجاب کردن مشتریان مخصوصاً مشتریان محافظهکار به کار بگیرید و بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید. علاوه بر این، معمولاً مردم دوست دارند عضو گروه و جایگاهی باشند که متفاوت به نظر میرسد، پس تا میتوانید خلاقیت را در محصولات تولیدی و یا آماده فروش خود بیشتر کنید. با غافلگیر کردن مشتریان خود در بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید. اگر به مشتریان خود نشان دهید که قدر تجارت با آنها را میدانید؛ بدون شک میتوانید انتظار روابطی طولانی و مستمر را نیز داشته باشید. اگر شما هم نظری یا سوالی درباره بازاریابی اینستاگرام دارید با ما در میان بگذارید.
2 دیدگاه دربارهٔ «راه و روشهای بازاریابی در اینستاگرام که منجر به فروش میشود»
سلام
ببخشید سوال داشتم ازتون.من فعلا 3کا فالوور دارن .مشکلم اینه که میشه برای استارت کار با این تعداد فالوور شروع کرد یا نه؟
سلام ممنون از مطلب خوبتون
ای کاش درباره بازاریابی در اینستاگرام بیشتر مطالب آموزشی بذارید