بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست
امتیاز دهید post

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ویروسی شدن فقط مختص بدن جانداران نیست! در دنیای امروز هر چیزی می‌تواند ویروسی شود، از یک لبخند گرفته تا یک حرکت یا یک سخن. ویروس به دنبال میزبان می‌گردد و امروزه دنیای وب و اینترنت، میزبان بسیار خوبی است برای ویروسی شدن هر چیزی! ویروسی شدن نه به معنای بیمار شدن، بلکه به معنای منتشر شدن. به همین دلیل متخصصانی از این ظرفیت استفاده کرده و بازاریابی ویروسی را مطرح کردند. حتما شما هم شنیده‌اید که برخی می‌گویند «ویدئوی/ تبلیغ/ عکس و … فلانی وایرال شد» یعنی مانند ویروس منتشر شد و خیلی از افراد جامعه آنرا دیدند. در این مطلب می‌خواهیم درباره وایرال مارکتینگ (Viral marketing) بیشتر بگوییم.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که بازاریابی ویروسی چیست و چند تکنیک موثر برای استفاده از آن را ارائه خواهیم کرد که بازاریابان می‌توانند از این تکنیک‌ها، برای ایجاد یک کمپین بازاریابی وایرال موفق استفاده کنند.

وایرال مارکتینگ (viral marketing) چیست؟

اینترنت، به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی، یک انجمن بزرگ برای افراد و همه سلیقه‌ها است. در هر زمان، «موضوعات پرطرفداری» در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که بر همه ارتباطات آنلاین موجود در آن زمان، غالب است و همه درباره آن صحبت می‌کنند. قرار گرفتن در لیست پرطرفدار یا ترند، یک راه مطمئن برای آگاهی رسانی درباره یک محصول و یا برندی خاص است.

هدف در وایرال مارکتینگ انتشار سریع محتوا توسط خود کاربران است

بازاریابی ویروسی یک تکنیک تبلیغاتی در علم بازاریابی است که هدف آن گسترش سریع و گسترده یک کمپین تبلیغاتی است. این روش بازاریابی، از طریق پیام‌هایی که به سرعت از فردی به فرد دیگر پخش می‌شود، علاقه به یک برند یا محصول را ایجاد می‌کنند و در نتیجه تمایل برای خرید و فروش بیشتر را در بین مشتریان آینده به وجود می‌آورد.

ایده اصلی و مهم این روش بازاریابی این است که کاربران خودشان، محتوای مربوط به یک محصول و یا برند را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

تاکتیک‌های وایرال مارکتینگ، ریشه در بازاریابی «دهان به دهان» یا فرد به فرد دارند. این روش با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌های آنلاین، با استفاده از قدرت «توصیه‌های دیگران» کار خود را پیش می‌برد.

شبکه های اجتماعی به دلیل سرعت و سهولت اشتراک‌گذاری، منبع و مکان خوبی برای این نوع بازاریابی هستند؛ اما مزیت این نوع از بازاریابی این است که، پیام‌های این روش بازاریابی، فقط از فردی به فرد دیگر منتشر نمی‌شود. وقتی یک نفر ویدئو یا پیامی را برای دیگران اشتراک‌گذاری می‌کند، صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر از فالوررهای او به کمپین آن محصول یا برند جذب شده و درباره آن اطلاعات کسب خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی ویروسی چگونه کار می‌کند؟

در تئوری، اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی بسیار ساده است. شما یک ویدئو یا نوع دیگری از محتوا ایجاد می‌کنید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد. سپس آن را در اینترنت قرار می‌دهید و آن را با روش‌های گوناگون، تبلیغ می‌کنید.

از این به بعد، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا جرقه توجه‌ها به این محتوا زده شده و کاربران شروع به اشتراک گذاری آن، در بین خود کنند.

در برخی موارد، وایرال شدن یک محتوا به طور تصادفی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، هنگامی که یک ویدئو توسط یک کاربر خصوصی آپلود می‌‌شود، ناگهان محبوب می‌شود و همه شروع به پخش و فرستادن آن برای یکدیگر خواهند کرد. حتی در استراتژی‌های مرتبط با ویدئو مارکتینگ هدف این است تا ویدئوهایی ساخته شود که قدرت انتشار بالایی داشته باشند.

در مورد استراتژی انتشار ویدئوهای مربوط به برند، دو نوع روش وجود دارد.

  • در حالت اول، کاربر از همان لحظه اول متوجه می‌شود که در حال مشاهده تبلیغات یا محتوای تبلیغاتی مربوط به برندی خاص است
  • در حالت دوم، مشارکت برند، در مراحل بعدی آشکار می‌شود.

مهم نیست چه استراتژی‌ای را انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که هرگز از روش‌های تبلیغاتی زرد استفاده نکنید یا در محتوای خود از تعریف زیاد از حد استفاده نکنید.

به جای اینکه پیام تبلیغاتی خود را بارها و بارها تکرار کنید، بهترین استراتژی این است که مکان و زمان مناسبی پیدا کنید و اجازه دهید محتوا باتوجه به کیفیت و جذابیت خود، وایرال شود.

viral marketing معادل انگلیسی بازاریابی ویروسی است

مزیت‌های بازاریابی ویروسی یا viral marketing

هر روشی مزایا و معایبی دارد و وایرال مارکتینگ هم از این قضیه مستثنی نیست، البته باید گفت بیش از مزایا و معایب، این نوع بازاریابی بیشتر هیجان دارد! در ادامه لیستی از مزایای این روش بازاریابی را با هم بررسی خواهیم کرد:

1. هزینه‌های کم وایرال مارکتینگ

یک ویژگی خوب که کمپین‌های از آن برخوردار هستند، این است که کاربران، بخش قابل توجهی از کار را برای برند انجام می‌دهند که این امر، هزینه‌های توزیع تبلیغاتی را به شدت کاهش می‌دهد. در این روش، خرید فضای تبلیغاتی مثلا تبلیغات شهری یا رسانه‌ای مانند هزینه کردن برای تبیغات در تلویزیون، غیر ضروری است.

بیشتر بخوانید:
آموزش ارسال لیست بیمه و جزئیات آن

2. پتانسیل بالا برای دستیابی به تعداد زیادی از کاربران

یک ویديوی ویروسی یا وایرال در اینترنت این توانایی را دارد که بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد یا تلاش اضافی، به مخاطبان بین‌المللی زیادی دست یابد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک فرد که به صورت خصوصی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، می‌تواند وایرال شود.

3. بازاریابی ویروسی به صورت داوطلبانه انجام می‌شود

در بازاریابی ویروسی، کاربر رسانه‌های اجتماعی کسی است که تصمیم به مشارکت و اشتراک‌گذاری محتوا را می‌گیرد. به همین دلیل، تعامل کاربران با برند و یا محصول، به طور قابل توجهی در مقایسه با انواع معمولی تبلیغات بهتر انجام می‌شود.

4. به برندسازی کمک می‌کند

اگر محتوای ساخته شده، واقعا جذاب و گیرا باشد، این روش به خوبی می‌تواند برند را در بین افکار عمومی جا انداخته و به معروف شدن آن کمک کند.

با استفاده از برخی تکنینک‌ها در بازاریابی ویروسی می‌توان کمپین‌های جذابی ساخت

5 تکنیک و روش کلیدی در بازاریابی وایرال

تضمینی وجود ندارد که کمپین بازاریابی شما ویروسی و یا وایرال شود اما چند استراتژی اثبات شده وجود دارد که می‌توانید برای افزایش شانس خود برای مورد توجه قرار گرفتن محتوای بازاریابی، از آن استفاده کنید.

یک- جلب توجه سریع

افراد در هر ثانیه‌ای که در اینترنت و یا شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، چه در رایانه یا تلفن همراه، چیزی قابل توجه برای دیدن پیدا کرده‌اند. شما باید برای جلب توجه کاربران برنامه داشته باشید و بتوانید آن‌ها را به اصطلاح، میخکوب کنید. داشتن یک عنصر بصری جذاب در محتوای بازاریابی دیجیتال، می‌تواند در این راه کمک‌کننده باشد. شما باید مخاطبان هدف خود را با پیامی صورت جسورانه، خنده‌دار و یا الهام‌بخش، جذب کنید.

دو- مخاطبان خود را درگیر کنید

یک محتوا اگر مخاطبان خود را به مشارکت تشویق نکند به ندرت وایرال می‌شود. بازاریابی ویروسی زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که برای تعامل بالا با مخاطب و به اشتراک گذاری آسان طراحی شده باشد. محتوای شما باید شامل نوعی «فراخوان برای اقدام» باشد که به کاربران بگوید پس از شنیدن پیام شما، چه اقدامی باید انجام دهند. برخی از موفق‌ترین کمپین‌های این روش بازاریابی، همچنین فرصت‌هایی را برای مخاطبان فراهم می‌کنند تا نظر بدهند، محتوای مخصوص خود را بسازند یا در کمپین شریک شوند.

بیشتر بخوانید:
بازاریابی سنتی چیست و چه معایبی دارد؟

سه- توسل به احساسات

کاربران و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به شدت تحت تأثیر احساس قرار می‌گیرند. وقتی محتوایی برای وایرال مارکتینگ ساخته می‌شود که منجر به واکنش احساسی قوی شود، بینندگان و کاربران بیشتر درگیر آن می‌شوند.

به برخی از محتواهای وایرال که به یاد دارید فکر کنید. ممکن است باعث خنده یا گریه شما شده باشند. شاید آنها دلگرم کننده و امید‌بخش باشند و یا حس نوستالژی شما را بیدار کرده باشند.

امروزه برندها برای جلب توجه مخاطبان از وایرال مارکتینگ استفاده‌های فراوانی می‌کنند

چهار- پیام ساده‌ای را بیان کنید

همه کمپین‌های ویروسی موفق یک چیز مشترک دارند: پیام‌های آن‌ها را می‌توان فقط در یک عبارت یا جمله کوتاه خلاصه کرد. داشتن بیش از یک پیام فراگیر، باعث سردرگمی یا حواس پرتی مخاطبان می‌شود و اثربخشی کلی کمپین را کاهش می‌دهد. محدود کردن پیام به یک عبارت ساده، باعث می‌شود پیام در ذهن مخاطبان ماندگار شود. کل محتوای وایرال نیز باید ساده باشد.

به علاوه دقت کنید که هنگام اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، متن خود را با هشتگ‌های بیش از حد بارگذاری نکنید. این کار می‌تواند ظاهری درهم و برهم ایجاد کند و حواس مخاطب را از پیام اصلی شما منحرف کند. در حالت ایده‌آل، مدت زمان ویدئوها نباید بیش از 30 ثانیه باشد. طول مدت محتوای تصویری باید فقط به اندازه‌ای باشد که پیام به مخاطب منتقل شود. البته به خاطر داشته باشید که سادگی، نباید خلاقیت را محدود کند.

پنج- تعیین اهداف در بازاریابی ویروسی

در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی، هدف باید جذب مخاطب و تمرکز بر شناساندن برند به دیگران باشد. یک هدف بازاریابی، باید یک مشخص و قابل اندازه‌گیری باشد. به این ترتیب، داده‌‌ها می‌تواند به شما بگوید که آیا در مسیر درستی هستید یا نیاز به بازبینی در اهداف و روش‌ها دارید.

در تعیین اهداف بازاریابی ویروسی باید مشخص کنید که به طور مثال می‌خواهید در یک ساعت اول به چند نفر مخاطب دسترسی داشته باشید و تا پایان سه هفته چه تعداد اشتراک‌گذاری برای کمپین مطلوب خواهد بود. انجام تحقیقات در مورد کمپین‌های گذشته رقبا نیز می‌تواند به شما در وایرال مارکتینگ کمک کند تا یک هدف واقع‌بینانه را برای خود تعریف کنید. امیدواریم از این مقاله که درباره viral marketing نوشتیم بیشترین بهره را برده باشید.

منبع: سایت podium

اشتراک‌گذاری

3 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟»

  1. ممنون از مطالب مفیدتون من برای تحقیقم خیلی ازش استفاده کردم
    میشه یکم درباره بازاریبی جعلی هم توضیح بدید هیچ منبع خوبی پیدا نمیشه درباره این موضوع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044