در این مطلب میخواهیم شما را با بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing آشنا کنیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بازاریابی هم مثل انسانها درونگرا و برونگرا دارد. بازاریابی برون گرا همان شیوه بازاریابی سنتی است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت و تفاوت آن با بازاریابی درونگرا را شرح خواهیم داد.
بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟
بازاریابی برونگرا یا اوتباند مارکتینگ همان شیوه بازاریابی سنتی است که اغلب کسبوکارها تا به امروز از آن استفاده میکردند. در این روش صاحبان کسبوکارها به دنبال مشتریان میروند، به آنها تلفن میکنند و با تبلیغات گسترده سعی میکنند توجه مشتریان را به محصولاتشان جلب کنند.
در اوتباند مارکتینگ محصولات و خدمات هر شرکت به گونهای تبلیغ میشوند که بسیار سریع در میان مردم شهرت پیدا کنند. به عنوان مثال تبلیغ تلویزیونی موزیکال عالیس یکی از نمونههای موفق اوتباند مارکتینگ است که با جذابیت بصری و شعر توانسته به نقل محافل تبدیل شود.
بازاریابی برونگرا و درونگرا چه فرقی دارند؟
اگر بخواهیم بازاریابی را به صورت کلی به دو دسته تقسیم کنیم، یکی برونگرا و دیگری درونگرا است؛ همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، بازاریابی برون گرا زمانی اتفاق میافتد که شرکتها برای آشنا کردن مخاطب با محصولاتشان از شرکت بیرون میروند و محصولات یا خدماتشان را بیرون از کسبوکار عرضه میکنند.
اما بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ به شرایطی گفته میشود که مشتریان براساس نیازها و خواستههای خودشان به سراغ محصولات و خدمات شما میآیند. در این حالت اگر مشتری از محصولات و خدمات شما رضایت داشته باشد، از آن استفاده میکند.
چه کسب و کارهایی از بازاریابی برون گرا استفاده میکنند؟
احتمالا تا اینجای کار درباره استفاده از بازاریابی برونگرا دچار تردید شدهاید؛ اما بهتر است بدانید که نمیتوان به طور قطع گفت بازاریابی اینباند نسبت به اوتباند برتری بیشتری دارد. این برتری کاملا نسبی است که به نوع کسبوکار و مخاطبان شما بستگی دارد. در واقع یک شیوه بازاریابی خوب، باید شامل هر دو نوع متد برونگرا و درونگرا باشد. به طور کلی در هنگام انتخاب متد مارکتینگی مناسب کسبوکارتان، باید به 3 مورد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم توجه داشته باشید.
- بازار و مشتریان
- اهداف
- برند
یک- بازار، مشتریان و نقش آن در انتخاب بازاریابی برونگرا یا درونگرا
باید به طور شفاف بدانید که مشتریان و مخاطبان مدنظر شما چه افرادی هستند و از چه روشی برای خرید استفاده میکنند.
دو- نقش اهداف در انتخاب نوع بازاریابی
باید بدانید که از استفاده از بازاریابی برونگرا چه هدفی دارید؟ آیا تنها میخواهید ترافیک سایتتان را افزایش دهید یا قصد دارید برندتان را به صورت گسترده معرفی کنید؟
سه- نقش برند در انتخاب بازاریابی برون گرا یا درونگرا
در انتها باید به تصویر و جلوه برندتان توجه داشته باشید. دقت کنید که اوتباند مارکتینگ اگر به شیوه درست و صحیحی صورت نگیرد، میتواند یک روش بازاریابی مزاحم و ناپسند جلوه کند.
پس باید همواره توجه داشته باشید که میخواهید با این مدل بازاریابی چه تصویری از برندتان را در ذهن مخاطب ایجاد کنید. باید روشی را انتخاب کنید که به وجهه شما آسیب وارد نکرده و شما را به بهترین نحو به مشتریان معرفی کند.
روشهای بازاریابی اوتباند (Outbound Marketing)
روشهای بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing، اغلب بسیار پرهزینه هستند و اگر به درستی انجام نشوند فقط به ضرر مالی منجر میشوند. در ادامه به روشهای رایج بازاریابی برون گرا اشاره خواهیم کرد. دقت داشته باشید که هرکدام از این روشها را به بهترین نحو اجرا کنید.
ایمیلهای تبلیغاتی در outbound marketing
استفاده از ایمیلهای تبلیغاتی یا Cold Email، روشی است که برای تعامل بیشتر با افرادی که از قبل شناختی درمورد آنها نداشتهاید استفاده میشود. سعی کنید مخاطبان ایمیل را براساس پرسونا تعیین کرده و برای کسانی ارسال کنید که احساس میکنید به خدمات شما نیاز دارند. بهتر است در فرآیند ارسال ایمیل دقت لازم را به خرج دهید تا حس مزاحمت را به مخاطبان خود القا نکنید.
تماس تبلیغاتی در بازاریابی برونگرا
تماس تلفنی تبلیغاتی یا همان cold call، نیز روشی دیگر مثل ایمیل تبلیغاتی است که اگر به درستی انجام شود میتواند ارتباط برند شما و مخاطب را تقویت کند. برای اینکه با اینگونه تماسها مخاطب را معذب نکنید، او را با نام کامل خطاب کنید و سعی کنید شرکت و محصولاتتان را در کمتر از یک دقیقه معرفی کنید.
به این روش بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ Telemarketing نیز گفته میشود که امروزه همچنان مورد استفاده بازاریابان است.
پخش هدفمند تراکتهای تبلیغاتی
پخش کردن تراکت یکی دیگر از روشهای بازاریابی برونگرا است که اکثر مردم با آن مواجه شدهاند و لازم به ذکر است که تجربه خوبی از آن ندارند. اغلب مردم دقایقی پس از گرفتن این کاغذها بدون اینکه به آن نگاهی بیندازند آن را به داخل نزدیکترین سطل آشغال پرت میکنند.
اگر قصد دارید از این روش برای بازاریابی اوتباند استفاده کنید، بهتر است تراکتها را در محیطهایی پخش کنید که احتمال میدهید مخاطبان شما در آنجا باشند. نمایشگاههای تخصصی مربوط به حوزه کاریتان، یکی از بهترین محیطها برای این کار هستند.
تبلیغات چاپ شده
با توجه به گسترش تکنولوژی و اینترنت و روی آوردن مردم به مطالعه الکترونیکی اخبار، شاید استفاده از تبلیغات چاپی در روزنامهها بیفایده به نظر برسد. اما اگر نشریات موردنظرتان را به درستی و به بهترین روش انتخاب کنید، این شیوه هم میتواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.
تبلیغات بیلبوردی
استفاده از تبلیغات بیلبوردی شاید در نگاه اول روشی از مد افتاده و بسیار گران در بازاریابی برونگرا به نظر برسد؛ اما اگر به درستی اجرا شود، میتواند بیشتر از تبلیغات تراکتی تاثیرگذار و مفید باشد.
بیلبوردها تابلوهای بزرگی هستند که در مناطق مختلف شهر و در دید مردم قرار میگیرند. رمز موفقیت در استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی این است که آن را به گونهای طراحی شود که بتواند توجه و نگاه مخاطب را به خود جلب کرده و ذهن او را مشغول کند.
آنچه از بازاریابی برونگرا آموختیم…!
همانگونه که گفتیم بازاریابی برونگرا همان بازاریابی سنتی است و در مقابل آن بازاریابی درونگرا قرار دارد. به خاطر داشته باشید که هر نوع فرآیند بازاریابی یا از نوع بازاریابی برون گرا outbound marketing است یا از نوع درونگرا (inbound marketing)؛ از جمله کارهایی که در اوتباند مارکتینگ انجام میشود میتوان به تماس تلفنی (تماس سرد)، تبلیغاتی بیلبوردی، تراکت و غیره اشاره کرد. شما هم اگر تجربهای درباره این نوع بازاریابی دارید در کامنتها با ما در میان بگذارید.