امتیاز دهید post

افزایش درآمد با بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت

آنچه در این مطلب می‌خوانید

افیلیت مارکتینگ (بازاریابی همکاری در فروش، بازاریابی وابسته) یا به انگلیسی Affiliate Marketing به نظر چیز ایده‌آلی است، این‌طور نیست؟ شما یک وب‌سایت راه‌اندازی می‌کنید، چند لینک وابسته اضافه کرده و شروع به کسب درآمد غیرفعال می‌کنید که همیشه آرزویش را داشتید. بسیاری از وبلاگ‌نویسان از این راه درآمد بالایی دارند.

بااین‌حال، وبلاگ‌نویسی تنها راه کسب درآمد از بازاریابی وابسته نیست. میکرو سایت‌ها، لیست‌های ایمیل و بازاریابی ویدئویی تنها چند روشی هستند که مردم برای کسب درآمد آنلاین از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه همه افراد از بازاریابی وابسته درآمد 6 رقمی نمی‌گیرند، می‌توانید از نکات و استراتژی‌هایی برای بهبود سایت خود و افزایش درآمد خود استفاده کنید. در ادامه با Affiliate Marketing بیشتر آشنا می‌شوید.

بازاریابی همکاری در فروش یا وابسته چیست؟

بازاریابی همکاری در فروش به تبلیغ محصولات دیگران در ازای پورسانت مشخص، برای هر فروش می‌پردازد. این روش یکی از جدیدترین متدها با بازدهی بالا است که امروزه در دیجیتال مارکتینگ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

احتمالاً در بسیاری از وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، عناوینی را دیده‌اید که «پیوند وابسته» یا «پست حمایت‌شده» علامت‌گذاری شده‌اند. یا شاید قبلاً اولین قدم را برداشته‌اید و در یک شبکه وابسته ثبت‌نام کرده‌اید. اگر در بازاریابی وابسته تازه‌کار هستید، بیایید نحوه عملکرد آن را پوشش دهیم.

بازاریابی همکاری در فروش نام‌های مختلفی دارد
در فارسی به بازاریابی همکاری در فروش بازاریابی وابسته هم می‌گویند.

بیایید با چند مثال ساده این نوع بازاریابی را توضیح دهیم:

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که در پلن مارکتینگ خود، همکاری در فروش را قرار داده است، احتمالا شما هم در منوی برخی از این سایت‌ها این عنوان را دیده باشید، وقتی روی آن کلیک می‌کنید، فرمی حاوی ثبت اطلاعات شخصی شما روبروی شما قرار می‌گیرد که باید آنرا پر کنید، این اطلاعات شامل اطلاعات فردی و اطلاعات مالی از جمله شماره حساب شما است. در انتها یک لینک اختصاصی به شما داده می‌شود.

این لینک به منزله اعتبار شما برای فروش محصولات آن فروشگاه است. حالا شما می‌توانید این لینک را در رسانه‌های خودتان قرار دهید.

مثلا در اینستاگرام به مخاطبان خود بگویید اگر پیراهن مردانه می‌خواهند با این لینک (لینک شما) وارد سایت مقصد شده و خرید خود را انجام دهند.

با این ترتیب هر کس با لینک شما وارد سایت شده و خرید انجام دهد، درصدی کمیسیون یا پورسانت برای شما در نظر گرفته شده و می‌توانید به صورت روزانه یا ماهانه از سایتی که به سیستم همکاری در فروش آن‌ها متصل شدید بخواهید پورسانت شما را تسویه کنند.

ریزه‌کاری‌هایی که درباره افیلیت مارکتینگ باید بدانید

فرآیند این نوع بازاریابی را در بالا به شما شرح دادیم؛ اما برای اینکه بیشتر با موضوع افیلیت مارکتینگ آشنا شوید به صورت گام به گام یکبار دیگر فرآیند را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. شما در سیستم همکاری در فروش سایت‌هایی که این نوع بازارایابی را انجام می‌دهند ثبت نام می‌کنید.
  2. یک لینک اختصاصی به شما داده می‌شود و شما باید با همین لینک، مشتریان خود را راهی آن سایت کنید. نمونه لینک: www.???.com/affiliate=your-name
  3. به هیچ وجه نباید از لینک‌های دیگر آن سایت استفاده کنید، مثلا نباید لینک صفحه خانه لینک آن محصول خاص را بفرستید. چون دیگر خرید به واسطه شما در آن سیستم ثبت نمی‌شود.
  4. پورسانت می‌تواند تعرفه‌های مختلفی داشته باشد که منوط به تصمیم همان فروشگاهی است که برای آن فعالیت همکاری در فروش انجام می‌دهید.
  5. پورسانت با توجه به تصمیم فروشگاه، می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام شود.
نمونه لینک در افیلیت مارکتینگ
در این تصویر نمونه لینک افیلیت را می‌بینید؛ در بازاریابی افیلیت یک لینک اختصاصی به شما تعلق می‌گیرد.

مدت زمان اعتبار هر لینک در سیستم افیلیت چقدر است؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که «اگر مخاطب از طریق لینک من وارد شد اما همان موقع خرید انجام نداد و بعدا خودش به صورت مستقیم وارد آن سایت شد و خرید کرد، خرید به نام چه کسی ثبت می‌شود؟»

این سوال، دغدغه بسیاری از بازاریابان این حوزه است اما جای نگرانی نیست. یکبار دیگر سوال را با هم بررسی کنیم، مثلا فرض کنید، فردی به نام نیلوفر که در پیج اینستاگرامی شما حضور داشته، از طریق لینک شما وارد آن سایت فروشگاهی شده [سایتی که برای اولین بار با آن آشنا شده و تا بحال حتی اسم آنرا هم نشنیده!]؛ اما همان زمان خرید خود را انجام نداده، بلکه 10 روز بعد، از طریق گوگل نام فروشگاه را سرچ کرده و وارد سایت شده و خرید خود را انجام داده است.

چرخه کار در بازاریابی همکاری در فروش یا Affiliate marketing
در این تصویر چرخه کار در affiliate marketing را مشاهده می‌کنید.

طبیعتا اینجا دیگر خبری از لینک شما نیست! پس آیا از پورسانت شما هم خبری نیست؟

حتما می‌گویید این خیلی غیرمنصفانه است که مشتری را شما معرفی کرده باشید، اما فقط به این خاطر که چند روز دیرتر خرید خود را انجام داده، پورسانتی به نام شما ثبت نشده باشد!

حق دارید، اما زود قضاوت نکنید، چون افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش خیلی منعطف‌تر از این حرف‌ها است!

در سیستم‌های همکاری در فروش یا affiliate برای هر مخاطبی که از طریق لینک شما وارد شود یک مدت زمان اختصاص می‌یابد و این از طریق کوکی‌هایی است که روی مرورگر آن فرد نصب می‌شود، بدون آنکه خودش بداند!

بنابراین در آن مدت زمان (مثلا 20 روز) هر زمانی که مخاطب شما از هر طریقی وارد آن سایت فروشگاهی شده و پرداخت انجام دهد، خرید به واسطه شما ثبت شده و پورسانت در پنل شما قرار می‌گیرد.

زدن چند نشان با یک تیر در بازاریابی affiliate marketing

این سیستم، بازی برد-برد است و در آن کسی متضرر نخواهد شد. در واقع سه طرف در این قضیه سود می‌برند:

  1. فروشگاهی که سیستم همکاری در فروش راه اندازی کرده
  2. بازاریابی که به صورت افیلیت برای آن فروشگاه کار می‌کند
  3. خریداری که به واسطه افیلیت مارکتر، از فروشگاه اینترنتی خرید می‌کند

بررسی مزایای بازاریابی همکاری در فروش برای فروشگاه‌ها

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید باید این نکته را بدانید که سیستم همکاری در فروش مزایای زیادی برای شما در پی خواهد داشت که فروش بیشتر یکی از آن‌ها است. بیایید این مزایا را بررسی کنیم:

اول- تاثیر مثبت بازاریابی افیلیت در سئو سایت

وقتی لینکی اختصاصی برای کاربران خود می‌سازید، آن‌ها این لینک را در شبکه‌های اجتماعی خود، سایت‌ها و سایر رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند. در واقع با این کار، اعتبار شما افزایش می‌یابد چون تعداد بک لینک‌های شما با کمترین هزینه، بالا رفته و اعتبار شما پیش گوگل بیشتر می‌شود؛ به این ترتیب، رتبه‌های شما بهبود یافته، ورودی ارگانیک شما افزایش یافته و می‌تواند روی فروش بیشتر شما تاثیر مثبت بگذارد.

دوم- بهبود آگاهی از برند یا brand awareness در بین مردم

وقتی کسب و کار یا فروشگاه اینترنتی شما به دیگران معرفی می‌شود، فرآیندی اتفاق می‌افتد به نام آگاهی از برند، مردم با برند شما بیشتر آشنا شده و اگر کیفیت خوبی ارائه دهید، به دیگران هم معرفی می‌کنند.

سوم- فروش بیشتر با بازاریابی همکاری در فروش

قطعا هر بیزنسی به دنبال فروش بیشتر و در نتیجه سود بیشتر است، رسیدن به این نتیجه ثمره تلاش‌های زیادی است، با سیستم همکاری در فروش یا افیلیت، این اتفاق می‌تواند رخ دهد و فروش شما نسبت به گذشته بیشتر شود.

افیلیت مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

ابتدا، یک برنامه یا شبکه وابسته را پیدا کنید که به آن علاقه دارید. به نمای کلی برنامه، از جمله نوع محصولات یا خدمات، روش‌های پرداخت و کمیسیون‌هایی که ارائه می‌دهند نگاه کنید. اگر برای شما جذاب است، ثبت‌نام کنید و منتظر تأیید پذیرش خود باشید. سپس، شروع به ایجاد محتوا و اضافه‌کردن پیوندهای سفارشی برنامه کنید. این پیوندها زمانی را که یکی از کاربران شما خریدی انجام می‌دهد، ردیابی می‌کنند و کمیسیون کمی دریافت خواهید کرد.

شما می‌توانید از طریق بازاریابی افیلیت با شرکت‌ها یا شبکه‌های وابسته کار کنید، ثبت‌نام کرده و برنامه‌های موردعلاقه خود را انتخاب کنید. برای سهولت در انتخاب، برنامه‌ها دسته‌بندی ‌شده‌اند. پس از تأیید، شروع به تبلیغ پیوندهای وابسته در وب‌سایت خود، در خبرنامه‌ها، در رسانه‌های اجتماعی و هر جای دیگری که مجاز به‌اشتراک‌گذاری پیوندها هستید، می‌کنید.

هنگامی که به حداقل سطح پرداخت رسیدید، شبکه برای شما یک پرداخت ارسال می‌کند. بیایید نگاهی عمیق‌تر به بخش‌های یک سیستم بازاریابی وابسته موفق بیندازیم که عبارتند از:

  • تاجر
  • بازاریابان وابسته یا افیلیت
  • مصرف کننده
  • شبکه وابسته یا افیلیت

در ادامه هر یک را با هم بررسی می‌کنیم:

تاجر در Affiliate marketing

گاهی اوقات به‌عنوان خالق، فروشنده، نام تجاری، خرده‌فروش یا فروشنده نیز شناخته می‌شود. این تاجر است که محصول را ایجاد می‌کند. این می‌تواند یک شرکت بزرگ مانند Dyson باشد که جاروبرقی تولید می‌کند یا ممکن است فردی مانند ماریا کوز باشد که دوره‌های آنلاین را به کارآفرینان زن می‌فروشد. از کارآفرینان انفرادی گرفته تا استارت‌آپ‌ها تا شرکت‌های بزرگ، هرکسی می‌تواند تاجر برنامه بازاریابی وابسته باشد. آنها حتی نیازی به مشارکت فعال ندارند. آنها فقط باید محصولی برای فروش داشته باشند.

بازاریابان وابسته یا افیلیت

این بخش گاهی به‌عنوان ناشر نیز شناخته می‌شود. شرکت‌های وابسته همچنین می‌توانند از یک فرد تا کل شرکت‌ها متغیر باشند. یک تجارت بازاریابی وابسته می‌تواند ماهانه چند صد دلار کمیسیون یا ده ها میلیون دلار تولید کند. این جایی است که بازاریابی اتفاق می‌افتد.

یک شرکت وابسته یک یا چند محصول وابسته را تبلیغ می‌کند و سعی خواهد کرد مشتریان بالقوه را در مورد ارزش محصول تاجر جذب و متقاعد کند تا در نهایت آن را خریداری کنند. این را می‌توان با اجرای وبلاگ بررسی محصولات تاجر به دست آورد. همچنین می‌تواند یک سایت کامل برای یافتن محصولات جالب مرتبط با موضوع خاص و تبلیغ آن محصولات وابسته باشد.

مصرف‌کننده

مشتری یا مصرف‌کننده باعث می‌شود سیستم افیلیت به چرخش دربیاید. بدون فروش، هیچ کمیسیونی برای تقسیم وجود ندارد و هیچ درآمدی برای تقسیم وجود ندارد. شرکت وابسته سعی می‌کند در هر کانالی که مناسب می‌داند، برای مصرف‌کننده بازاریابی کند. خواه شبکه اجتماعی، بیلبوردهای دیجیتال یا از طریق یک موتور جستجو یا با استفاده از بازاریابی محتوا در وبلاگ.

مصرف‌کننده باید بداند که بخشی از یک سیستم بازاریابی وابسته است. معمولاً یک سلب مسئولیت کوتاه مانند «اگر مواردی را در این ‌سایت خریداری کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم. از اینکه از کار ما حمایت می‌کنید سپاسگزاریم.» خوب است. مصرف‌کننده معمولاً قیمت بالاتری به بازاریاب وابسته نمی‌پردازد، زیرا هزینه شبکه وابسته از قبل در قیمت خرده‌فروشی گنجانده شده است.

اینفوگرافی از مراحل افیلیت مارکتینگ
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

شبکه وابسته یا افیلیت

فقط برخی از افراد بخش شبکه را از معادله بازاریابی وابسته در نظر می‌گیرند. بااین‌حال، راهنمای بازاریابی وابسته باید شامل شبکه‌ها باشد، زیرا در بسیاری از موارد، یک شبکه به‌عنوان واسطه بین شرکت وابسته و تاجر عمل می‌کند.

گاهی اوقات، شرکت‌های وابسته مجبورند از طریق یک شبکه وابسته عبور کنند تا حتی بتوانند محصول را تبلیغ کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر تاجر فقط برنامه وابسته خود را در آن شبکه مدیریت کند، این اتفاق می‌افتد. سپس شبکه وابسته به‌عنوان یک پایگاه‌داده از بسیاری از محصولات نیز عمل می‌کند که بازاریاب وابسته می‌تواند انتخاب کند کدام‎یک را تبلیغ کند.

مثلاً در مورد تبلیغ محصولات مصرفی، مانند ابزار، کتاب، اسباب‌بازی و وسایل خانگی، بزرگ‌ترین شبکه وابسته، تا حد زیادی، آمازون است. برنامه وابسته به Amazon Associates به شما امکان می‌دهد هر موردی را که در پلتفرم آنها فروخته می‌شود تبلیغ کنید. هرکسی می‌تواند ثبت‌نام کند و سپس یک پیوند افیلیت سفارشی به محصولات آمازون ایجاد کند. اگر شخصی از طریق لینک شما خرید کند، کمیسیون کمی دریافت می‌کنید.

7 کاربرد برتر بازاریابی افیلیت در سال 2021

جدا از روش‌های سنتی ترویج پیوندهای بازاریابی وابسته، روندهای متمایز جدیدی در سال‌های اخیر به وجود آمده است. این بخش به برخی از این گرایش‌ها و روش‌های سنتی‌تر ترویج پیوندهای وابسته می‌پردازد:

1. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها به لطف رسانه‌های اجتماعی و سایت‌هایی مانند یوتیوب یکی از چهره‌های برتر بازاریابی وابسته امروزی هستند. کیم کارداشیان، کایلی جنر و سلنا گومز از برترین اینفلوئنسرهای جهان هستند. بااین‌حال، بسیاری از افراد عادی فقط به دلیل موقعیت تأثیرگذار و توانایی خود در ایجاد محتوای جذاب و تعامل با مخاطبان خود مشهور شده‌اند.

2. وبلاگ‌نویسی

بازاریابی افیلیت اغلب برای وبلاگ‌نویسانی که مایل به کسب درآمد از محتوا هستند، بهترین انتخاب است. وبلاگ‌نویسان معمولاً در یک جایگاه خاص تخصص دارند و محصولات یا خدمات موردعلاقه مخاطبان خود را به اشتراک می‌گذارند.

به‌عنوان‌مثال، می‌تواند سیستم‌های مدیریت مشتری، ردیاب‌های سلامت یا کارت‌های اعتباری باشد. این نوع از برنامه‌های وابسته به‌خوبی با مشاغل خاص کار می‌کند.

3. پیوندهای ارجاع

هنگامی که برای یک پلتفرم وابسته ثبت‌نام کردید، به یک پیوند شخصی‌سازی‌شده دسترسی پیدا می‌کنید که به‌عنوان پیوند ارجاع شناخته می‌شود. هنگامی که بازدیدکنندگان وبلاگ، خبرنامه یا صفحه رسانه‌های اجتماعی شما روی لینک کلیک کرده و خرید انجام می‌دهند، کمیسیون دریافت می‌کنید.

به ‌هرحال وقتی از پیوندهای ارجاع استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که محتوای شما مفید است و پیوندهای شما متنی و قابل‌مشاهده هستند.

اگر محتوا را برای مشترکین جدید ارسال می‌کنید، قبل از افزودن پیوندهای خود، بر ایجاد روابط و اعتماد با مشتری تمرکز کنید.

در رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری مستقیم لینک‌های وابسته کار خوبی نیست؛ اما پیوندهای محتوای منتشر شده خود را با پیوندهای وابسته به اشتراک بگذارید. یک نکته نهایی اینکه استانداردهای معمول برای ایجاد محتوای خوب، مانند استفاده از کلمات کلیدی، از جمله CTA و ایجاد عناوین قابل کلیک را فراموش نکنید.

4. میکرو سایت‌ها

سایت‌های کوچک یا مینی سایت‌ها جدا از یک وب‌سایت اصلی هستند و اغلب برای هدف قراردادن مخاطبان خاص استفاده می‌شوند.

برندها ممکن است از آنها در کنار سایر تلاش‌های بازاریابی مانند وبلاگ‌نویسی یا رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. به طور معمول، برندها از میکرو سایت‌ها برای برجسته‌کردن چیزی خاص استفاده می‌کنند.

5. رسانه‌های اجتماعی

بازاریابان وابسته می‌توانند در فیس‌بوک و سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنند؛ اما باید بررسی کنید که تبلیغات شما با دستورالعمل‌های هر کانال مطابقت داشته باشد. به‌اشتراک‌گذاری لینک‌های بازاریابی افیلیت خود در فیس‌بوک یا سایت‌های مشابه می‌تواند برای وابستگانی که فالوور زیادی دارند یا محصولی بسیار خاص دارند ایده‌آل باشد.

6. لیست‌های ایمیل

لیست‌های ایمیل یکی دیگر از راه‌های محبوب برای به اشتراک گذاشتن پیوندهای وابسته با مخاطبان است. بازاریابان با یک لیست ایمیل موجود و مشترکین متعهد می‌توانند از این نوع تبلیغات پیوند وابسته، صرف‌نظر از اینکه در چه جایگاهی هستند، بهره‌مند شوند. این روش زمانی مناسب است که از قبل فهرستی داشته باشید یا محتوای ارزشمندی مانند آموزش و نکات را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

7. ایجاد ویدئوها

مردم محتوای ویدئویی را دوست ندارند، به آن عشق می‌ورزند! محتوای ویدئویی به‌راحتی برای افراد پرمشغله قابل مصرف است و برای نشان‌دادن نحوه استفاده از یک محصول، مزایای آن و برجسته‌کردن مزایا و معایب آن مناسب است. استفاده از این رویکرد را برای القای اعتماد به مصرف‌کنندگان خود در نظر بگیرید. همچنین اگر نمایش‌های ویدئویی به نشان‌دادن مزایای محصول شما کمک می‌کند.

بازاریابی همکاری در فروش را جدی بگیرید!

بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت یکی از روندهای مثبت سال‌های اخیری بوده است، در واقع شما بدون کمترین هزینه، به درآمد بیشتری دست پیدا خواهید کرد. برعکس اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، با کمترین هزینه، شبکه‌ای از بازاریابان برای خود درست می‌کنید که در حالت عادی، ایجاد آن کار بسیار سختی است.

بازاریابی وابسته یک روش درآمدزایی مناسب برای هر کسب‌وکاری است؛ اما راه و روش خود را دارد. در این مقاله با جنبه‌های مختلف این استراتژی آشنا شدید. آیا تابه‌حال بازاریابی وابسته را انجام داده‌اید؟ تجربیات خود را در مورد affiliate marketing با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044