تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن و معایب و مزایای آن
4.5/5 - (2 امتیاز)

مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن و مزایا و معایب آن‌ها

آنچه در این مطلب می‌خوانید

هنگامی که از تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن سخن به میان می‌آید، ابتدا باید بدانیم که بازاریابی سنتی و مدرن چیست و بعد به بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌رسیم. در اطراف ما هنوز هم شرکت‌ها و برندهایی هستند که از مدل بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند و در مسیر پیشرفت و تغییر قدم برنداشته‌اند. اما در دنیای رو به ‌رشد امروز برای پیشرفت باید ریسک‌‌پذیر بود و مانند دیگر کسب و کارها تغییر را پذیرفت. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن بپردازیم و به شما بگوییم چرا شناخت تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال می‌تواند به کمک کند تا برای کسب و کار خود بهتر تصمیم بگیریم؟

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی یا آفلاین به استراتژی‌های بازاریابی قبل از ظهور اینترنت گفته می‌شود؛ اما به این معنی نیست که با پیدایش بازاریابی مدرن، بازاریابی سنتی جایگاه خود را از دست داده باشد.

زمانی که بخواهیم در یک منطقه خاص و محدود فعالیت کنیم بهترین راهکار، بازاریابی سنتی است که از طریق چاپ تراکت، بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی در مجلات امکان‌پذیر است.

البته لازم به ذکر است که این روش معمولاً سرمایه بالایی را می‌طلبد. برای اطلاع بیشتر، حتما مقاله بازاریابی سنتی چیست را بخوانید.

8 ویژگی مختلف در مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن

بازاریابی مدرن چیست؟

بازاریابی مدرن یا دیجیتال، به منظور استفاده صحیح از ابزارهای مدرن مانند وب ‌سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… برای ارتباط بهتر میان کسب و کارها و مشتریان آن‌ها است.

لازم به ذکر است که استراتژی‌های تبلیغاتی بازاریابی مدرن بر اساس شرایط هر شرکت و کسب و کار متفاوت و متنوع است. در حقیقت این روش بسیار گسترده‌تر از بازاریابی سنتی است. اگر می‌خواهید درباره این موضوع نیز بیشتر بدانید، مقاله بازاریابی مدرن چیست را بخوانید.

در ادامه به بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌پردازیم.

بررسی 8 تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

ما در ادامه 8 تفاوت اصلی که این دو نوع بازاریابی با هم دارند را بیان کردیم که با هم می‌خوانیم:

1- تفاوت در هدف بازاریابی سنتی و مدرن

در روش بازاریابی سنتی، هدف افزایش رضایت مشتریان نیست، بلکه فروش و سود بیشتر است. اما در بازاریابی مدرن اولویت حفظ و رضایت مشتری است. البته این یک امر ثابت و غیرقابل تغییر نیست. در خیلی از کمپین‌های دیجیتال، هدف افزایش فروش است، اما چون چرخه بازاریابی مدرن کامل‌تر است، ما صرفا به سود و فروش نمی‌پردازیم.

2- مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن از نظر هزینه‌ها

در ادامه بحث تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به هزینه بر بودن بازاریابی سنتی اشاره کرد. در این روش بهترین نوع تبلیغات به صورت تلویزیونی و رادیویی است که هزینه‌های بسیاری را به دنبال دارد.

همچنین گاهی این نوع تبلیغات، بازدهی خوبی نیز ندارد و منجر به جذب مشتری نمی‌شود. اما در بازاریابی مدرن، تبلیغات کم ‌هزینه‌تر و خلاقانه‌تر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته امروز صورت می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:
پرسونا چیست و تدوین آن چه مراحلی دارد؟

3- تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن از نظر مخاطبان

در بازاریابی سنتی نظرات گروهی از مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد اما در بازاریابی مدرن نظر تمام مشتریان مهم و قابل احترام است.

این بدان معنی نیست که نظر مخاطبان در بازاریابی سنتی مهم نیست. بگذارید با یک مثال، این موضوع را توضیح دهیم.

حتما از اسنپ استفاده کردید، بعد از هر سفر از شما درخواست می‌شود به راننده امتیاز دهید و مواردی که از نظر شما امتیاز مثبت یا منفی است را مشخص کنید. مثلا مرتب بودن یا نبودن خودرو، استفاده کردن یا نکردن از ماسک و غیره. این موارد برای همه مخاطبان یکسان است. بنابراین تک تک امتیازاتی که شما می‌دهید ثبت شده و در امتیاز نهایی راننده تاثیرگذار است. این کار در بازاریابی مدرن امکان پذیر است چون ابزار آن فراهم است.

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن و نکاتی که در این باره باید بدانید

4- محدودیت بازاریابی سنتی از نظر تعداد مشتریان

در بازاریابی سنتی به خاطر حضوری بودن کسب و کار، تعداد مشتریان محدود است. در این روش فرد نمی‌تواند محصولات خود را به سایر نقاط ارسال کند. اما در بازاریابی مدرن همه چیز بر خلاف روش سنتی است. تعداد مشتریان محدود نیست و روز به روز به دلیل تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

5- تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال از نظر جامعه هدف

در ادامه بحث تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در روش بازاریابی سنتی اغلب تمام مردم با هر شرایطی مورد هدف قرار می‌گیرند؛ شما نمی‌توانید مشخص کنید وقتی بیلبورد شما در خیابان نصب شد فقط آقایان نظاره گر آن باشند نه خانم‌ها! نهایت کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مثلا بیلبورد را در جایی نصب کنید که آقایان بیشتری از آنجا عبور می‌کنند که البته هیچ متریک خاصی برای این کار نداریم و فقط می‌توان به حدس و گمان تکیه کرد.

اما در بازاریابی مدرن اقشار خاصی از مردم جامعه مد نظر هستند. شما می‌توانید سگمنت‌های خاصی انتخاب کنید. پرسونای مشخصی داشته باشید. تبلیغات را در سایت‌هایی نمایش دهید که بیشتر مخاطبان آن خانم یا برعکس، آقا هستند.

می‌توانید با استفاده از تبلیغات ریتنش مارکتینگ و ریتارگتینگ مخاطبانی که یکبار شما را دیده‌اند را هدف قرار داده تا دوباره آن‌ها در مسیر مارکتینگ خود قرار دهید و هزار امکان دیگر که در مطالب جداگانه‌ای آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

6- تفاوت از نظر تعامل با مخاطب در سنتی و مدرن

وقتی سایت شما لود می‌شود، در همان ابتدای کار می‌توانید چت باکس خود را به اون نمایش دهید تا اگر سوالی دارد از شما بپرسد و امکان تبدیل کردن مخاطب به مشتری افزایش یابد.

اما در تبلیغات تلویزیونی همچین امکانی به این سرعت وجود دارد؟ آیا مخاطب می‌تواند با دیدن بیلبورد شما در مقایسه با بازاریابی مدرن سریعا با شما وارد تعامل شود؟

در بازاریابی مدرن می‌توانید با مشتریان خود تعامل داشته باشید و از نظرات آن‌ها بهره ببرید. اما در روش سنتی این امکان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:
وظایف مشاور برندینگ چیست؟

7- تفاوت از نظر ماندگاری و تصویر برند

تقریبا در فهرست بالا هرچه گفتیم، نشان دهنده برتری بازاریابی مدرن بود؛ اما در این مورد، باید پذیرفت که تصویر برند، در بازاریابی سنتی بیشتر در ذهن مخاطب شما می‌ماند.

تبلیغات تلویزیونی با جذابیت‌های خاص خود که معمولا با موزیک و جلوه‌های ویژه همراه است ماندگاری بیشتر تا تبلیغات مدرن دارند. حتما اگر شعر چند تبلیغ تلویزیونی را برای شما پخش کنیم، سریعا نام برند آنرا خواهید گفت.

8- تفاوت در مدت زمان اثرگذاری

در نهایت باید پذیرفت که در بازاریابی سنتی معمولاً باید مدت طولانی بگذرد تا نتایج تبلیغ را مشاهده کنید. اما در بازاریابی مدرن به سرعت و به راحتی نتایج قابل مشاهده خواهند بود و می‌توان بازگشت سرمایه را تخمین زد و نتیجه دقیق‌تری با ما می‌دهند.

به عنوان مثال یک تبلیغ روزنامه‌ای را در نظر بگیرید. شما مجبورید برای اثرگذاری چندین و چند روز یا حتی ماه، تبلیغات خود را در یک روزنامه مشخص چاپ کنید تا مخاطب دائما آنرا ببیند؛ این در حالی است که شما برای هر روز تبلیغ باید پول بدهید.

کدام روش بازاریابی را انتخاب کنیم؛ سنتی یا مدرن؟

بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما بسته به نیازهای کسب و کار، ممکن است یکی بهتر از دیگری باشد. سایت activatedesign در مطلبی با عنوان بررسی مقایسه و تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن سه سوال اصلی برای اینکه بدانید کدام روش با اهداف شما مطابقت دارد را مطرح کرده که صاحبان کسب کار  باید قبل از اجرای استراتژی بازاریابی، ابتدا به این 3 سوال پاسخ دهند:

سوال نخست- بودجه و اهداف شما چیست؟

اگرچه استفاده از هر دو روش به بازار گسترده‌تری می‌رسد؛ اما می‌تواند گران باشد. درک استراتژی‌های سنتی آسان‌تر است؛ اما به دلیل مقدار تبلیغاتی که باید به طور منظم چاپ یا منتشر شوند، هزینه آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر، رویکردهای مدرن به شدت به فناوری وابسته هستند، اما مقرون به صرفه‌تر هستند.

سوال دوم- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

این موضوع به آیتم‌هایی مثل سن مخاطب، موقعیت مکانی و محصول شما بستگی دارد و استراتژی بازاریابی شما را تغییر دهد؛ برای مثال، اگر مخاطبان هدف شما افراد جوان‌تر هستند، بهترین راهبرد بازاریابی مدرن با توجه به استفاده آن‌ها از فناوری است.

سوال سوم- صنعت شما چیست؟

حرفه‌هایی مانند وکالت، دندانپزشکی و مواردی از این قبیل هنوز بر استراتژی‌های بازاریابی سنتی تکیه می‌کنند زیرا مشتریان آن‌ها جستجوی خود را بر اساس موقعیت مکانی خود یا زمانی که به این خدمات نیاز دارند، قرار می‌دهند. با این حال، فریلنسرها و فروشندگان بهتر است در یک پلتفرم بازاریابی مدرن سرمایه‌گذاری کنند، زیرا کالا، خدمات و مهارت‌های آن‌ها را بهتر به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست؟

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال و سه سوالی که باید از خود بپرسید

مقایسه مزایای بازاریابی سنتی و مدرن

در ادامه بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌توان به این موضوع اشاره نمود که استفاده و به کار بردن بازاریابی سنتی خالی از لطف نیست. گاهی استراتژی‌های موجود در این بازاریابی تنها راه رسیدن به گروه ویژه‌ای از مخاطبان است.

برای مثال اگر شما محصولی داشته باشید که مناسب افراد سالمند باشد، بهتر است از راهکارهای بازاریابی سنتی بهره ببرید. زیرا اغلب گروه هدف شما در فضای مجازی حضور ندارند. به طور کلی می‌توان گفت درک بازاریابی سنتی برای مخاطبان بیشتر است.

جدول زیر مزایای هر یک از این دو مدل بازاریابی را مشاهده می‌کنید:

مقایسه مزیت‌های بازاریابی سنتی و مدرن

مزایای بازاریابی سنتی

مزایای بازاریابی مدرن

درک راحت‌تر پیام کمپین یا تبلیغات برای مخاطب

وجود راه‌های ارتباطی متنوع‌تر با مخاطب

ماندگاری بیشتر تصویر برند در ذهن مخاطب

انتخاب هدفمند و درست مشتریان و مخاطبان

گستردگی جامعه مخاطبان با انجام تبلیغات mass marketing

هزینه کمتر و تأثیرگذاری بیشتر بر گروه مخاطبان هدف

بالا بودن جذابیت‌های بصری

امکان به‌روزرسانی تبلیغات

مقایسه معایب بازاریابی سنتی و مدرن

تقریبا آنچه تا اینجای مطلب بررسی کردیم، در دل خود مزایا و معایب هر یک از این در مدل بازاریابی را بیان کرده بود اما برای فهم بیشتر و بهتر، جدول زیر را مشاهده کنید.

مقایسه معایب بازاریابی سنتی و مدرن

معایب بازاریابی سنتی

معایب بازاریابی مدرن

هزینه بیشتر نسبت به بازاریابی مدرن

آزاردهنده بودن به به دلیل تکرار مداوم

عدم تعامل مستقیم با مخاطبان یا مشتریان

کم بودن پایداری به نسبت روش سنتی

عدم قابل اندازه گیری بودن نتایج و دستاوردها

رقابت بیشتر و امکان عدم نمایش شما در این دنیای پر رقابت

عدم امکان تغییر و به ‌روزرسانی

وابسته به اینترنت است و اختلال در اینترنت، یعنی اختلال در بازاریابی مدرن یا دیجیتال

نتیجه‌گیری بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

همانطور که گفتیم درگذشته امر بازاریابی، فعالیتی هزینه‌بر و اضافی تلقی می‌شد؛ اما در حال حاضر بازاریابی خود یک سرمایه گذاری مطمئن و اثربخش برای رشد کسب و کار محسوب می‌شود.

ما در این مقاله به بررسی جامع و کامل تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن پرداختیم و با آن آشنا شدیم در حقیقت باید بگوییم اگرچه بازاریابی مدرن روش بهتری محسوب می‌شود اما بازاریابی سنتی جزو روش‌های جدایی‌ناپذیر در زمینه تبلیغات است، به عبارت دیگر هر دو راهکار مکمل هم هستند و ما نمی‌توانیم یک روش را کلاً کنار بگذاریم. حتما جدول تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را مشاهده کنید. مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن به این معنی نیست که باید فقط از یک روش استفاده کرد، امروزه برندهای بسیاری هستند که در هر دو زمینه فعالیت کرده و به نتایج خوبی هم رسیده‌اند.

آنچه در این صفحه می‌خوانید:
  • https://nuracashflow ir/traditional-vs-modern-marketing/
  • https://nuracashflow ir/traditional-vs-modern-marketing/#:~:text=در روش بازاریابی سنتی، هدف به سود و فروش نمی‌پردازیم

اشتراک‌گذاری

2 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن و مزایا و معایب آن‌ها»

  1. امیرمحمد کمال‌خانی

    بازار یابی مدرن بستر و امکانات بیشتری برای تبلیغات داره برای همین دیده شدن بیشتر و رقابت سخت تر میشه در عوض تو بازار یابی سنتی رشد آهسته تر و رقابت سبک تره

  2. امین هاتف زاده

    وقتی میگید بازاریابی سنتی آدم فکر می کنه این بازاریابی قدیمی شده ولی در واقع همچنان خیلی کارایی داره و خیلی از برندهای بزرگ دنیا هنوز تو این فیلد دارن فعالیت می کنن هرچند از بازاریابی مدرن هم استفاده می کنن. مطلب خوبی بود ممنون دمتون گرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044