بازاریابی درون گرا و برون گرا و تفاوت آن ها
5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا در چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

بازاریابی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بازاریابی درونگرا و برونگرا حال اینکه این دو چه تفاوتی با هم دارند بحثی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت؛ اما اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم، شاید بتوان گفت تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا به تفاوت دو نسل از بازاریابی باز می‌گردد. در حال حاضر همه ما در عصر تبلیغات زندگی می‌کنیم البته بازاریابی در این عصر با گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته، به طوریکه در گذشته به صورت برونگرا و در حال حاضر به صورت بازاریابی درونگرا ارائه می‌شود. این دو عبارت در بین افرادی که در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، بسیار رواج دارد. در ادامه این مقاله به معرفی بازاریابی درون گرا و برون گرا پرداخته شده و کاربرد و تفاوت هرکدام به اختصار توضیح داده می‌شوند.

تعریف بازاریابی درون گرا و برون گرا

دنیای بازاریابی یا مارکتینگ دنیای بسیار بزرگ و جالبی است. از آنجا که در بازاریابی با مردم سروکار دارید و به دلیل اینکه مدل فکری افراد با هم متفاوت است، روش‌های مختلفی برای جلب مشتری [شاید به اندازه تعداد آدم‌ها] وجود دارد.

شاید در نگاه اول به نظر بیاید که بازاریابی از نوع برونگرا یا outbound marketing چیز جدیدتری است! ولی این تصور اشتباهی است چراکه این واژه بیشتر به بازاریابی سنتی اطلاق می‌شود. برای فهم بیشتر مساله اجازه دهید هر یک از این دو نوع بازاریابی را تعریف کنیم:

بازاریابی برونگرا به چه معنا است؟

به روشی که در آن، کسب و کارها به دنبال راهی برای برقراری ارتباط با مشتری هستند، بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing گفته می‌شود. در واقع این نوع بازاریابی همان اصطلاح رایج تبلیغات در بین مردم است، مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات تلویزیونی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغت چاپی و غیره. در تبلیغات و یا بازاریابی برونگرا، مخاطب هیچ اطلاعات و پیش زمینه قبلی از کسب و کار نداشته و تنها با یک روش مانند بازاریابی مستقیم ممکن است متوجه خدمات شرکت شده و به آن جذب شود.

بیشتر بخوانید:
بازاریابی دهان به دهان یا WOMM چیست

هدف شرکت‌هایی که از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کنند، یافتن مشتریان جدید بوده تا زنجیره مشتریان و مخاطبان خود را تا حد زیادی طولانی‌تر کنند. به طور کلی در این بازاریابی، هدفمندی خاصی وجود نداشته و تنها با صرف هزینه زیاد در یک جامعه آماری وسیع، سعی در جذب مخاطب بیشتر خواهد بود.برای برخی کسب و کارها با توجه به میزان بودجه آن‌ها استفاده از روش‌های بازاریابی برونگرا، کاملاً منطقی است. تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا در ادامه توضیح داده می‌شوند.

جالب است که بدانید به اعتقاد سایت هاب اسپات در تعریف تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا، همچنان 90 درصد بازاریاب‌ها از روش‌های برونگرا استفاده می‌کنند و فقط 10 درصد از روش‌های درونگرا بهره می‌برند! پیشنهاد نویسنده این سایت این است که از روش «جذب، جذب، لذت» استفاده کنید که در تصویر زیر مراحل آن را می‌بینید:

بازاریابی درونگرا و برونگرا - بهترین روش های بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا یا به اصطلاح Inbound Marketing، نقطه مقابل بازاریابی برونگرا است. به این نوع بازاریابی، بازاریابی جاذبه‌ای یا ربایشی نیز گفته می‌شود. صاحبان شرکت‌ها و کسب و کارها در بازاریابی درونگرا به دنبال استفاده از تکنیک‌هایی هستند که مشتری بیشتری را به خود جذب کرده و وفاداری او را بدست آورند. البته یکی از تفاوت‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا در هدفمند بودن اقدامات بازاریابی درونگرا است.

در این زمینه می‌توان به تبلیغاتی نظیر بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، فعالیت در شبکه‌های مجازی، وبلاگ و مقاله‌نویسی، تبلیغات کلیکی گوگل (google AdWords)، خبرنامه‌های ایمیلی، اینفوگرافیک‌ها و غیره اشاره کرد.

یکی دیگر از نکاتی که موجب تفاوت میان بازاریابی درون گرا و برون گرا می‌شود، میزان هزینه خواهد بود. هزینه‌های تبلیغات به صورت برونگرا در حال حاضر بسیار بالا بوده، در حالی که میزان بازدهی آن نیز با توجه به هزینه صرف شده پایین است. با هزینه بازاریابی برونگرا، می‌توان چندین نوع تبلیغات درونگرا انجام داده و تمامی تبلیغات و فعالیت‌ها را آنالیز کرده و میزان موفقیت آن را سنجید.

بیشتر بخوانید:
بهای تمام شده به زبان ساده

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا

تفاوت‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا بسیار ظریف بوده و اغلب ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های این نوع بازاریابی پرداخته می‌شود.

1. تفاوت در جهت‌گیری ارتباط

در بازاریابی برونگرا معمولاً محتوای تبلیغ ویژگی‌ها و مزایای محصول و خدمت را عنوان کرده و برای تمامی مخاطبان ارائه می‌شود. در واقع در این نوع تبلیغات، مخاطب هدف وجود ندارد و در بین تمامی مخاطبان به دنبال مشتری خواهد بود.

اما درمورد بازاریابی درونگرا اینگونه نیست. در این نوع بازاریابی، محتوا با توجه به نیازهای مشتریان تولید شده و تنها برای مخاطبان هدف ارائه خواهد شد. در واقع در بازاریابی درونگرا بر روی محصول و خدمت تمرکز نشده، بلکه بر روی مخاطب و نیازهای او تمرکز می‌شود. این نوع محتواهای مفید، مخاطبان را به بازدید مجدد از وب ‌سایت سوق داده تا در نهایت به یک مشتری و مخاطب وفادار تبدیل شود.

۲. تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا در روش ارائه

از دیگر تفاوت‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا می‌توان به روش‌های ارائه آن‌ها اشاره کرد. در بازاریابی برونگرا از رویکردهای سنتی بازاریابی استفاده می‌شود، مانند ارسال ایمیل، برقراری تماس تلفنی، تبلیغات در رادیو و تلویزیون و غیره. اما بازاریابی درونگرا، اشکال متفاوتی داشته و به صورت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک، پادکست‌ها و غیره ارائه می‌شوند.

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا در چیست؟

3. محدوده بازاریابی درونگرا و برونگرا

بازاریابی برونگرا در یک محدوده عام ارائه می‌شود و تمامی افراد را به عنوان مخاطب هدف خود در نظر می‌گیرد. با این نوع بازاریابی ممکن افراد نیازهایی در خود حس کنند که حتی تا قبل از این نمی‌دانستند که وجود داشته است. اما در بازاریابی درونگرا، مخاطب هدف خاص وجود دارد و با توجه به علاقمندی‌های این مخاطب، محتوای خاص و باکیفیت تولید می‌شود. در واقع دامنه بازاریابی درونگرا به نسبت بازاریابی برونگرا، محدودتر بوده و تبلیغات تنها برای گروه کوچکی تولید خواهد شد، در حالیکه تأثیرگذاری آن بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید:
آینده نگاری و تاریخچه آن

4. اندازه‌گیری نتایج در بازاریابی درون گرا و برون گرا

برای اندازه‌گیری نتایج در بازاریابی برونگرا باید از روش‌های بسیار دشوار استفاده کرد که البته نتایج بدست آمده نیز دقت کافی ندارند. اما در بازاریابی درونگرا از ابزارهای مخصوص مانند آنالیتیکس برای ارزیابی نتایج و میزان موفقیت تبلیغ انجام شده، استفاده می‌شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده و مقایسه تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا، شرکت‌ها می‌توانند نوع بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کنند و با یک استراتژی درست مشتریان بسیاری را بدست آورند. همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم بازاریابی درونگرا و برونگرا نماینده دو نسل از بازاریابی است که به دلیل توسعه تکنولوژیک در دهه‌های گذشته این دو مفهوم بیشتر از هم فاصله گرفته‌اند. اگر سوالی درباره هر یک از موضوعات بازاریابی درون گرا و برون گرا دارید در نظرات با ما در میان بگذارید تا بیشتر با هم گفتگو کنیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044