با رونق گرفتن شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام اصطلاحی که البته از قبل وجود داشت، بیشتر بر سر زبانها افتاد و آن اینفلوئنسر بود، گرچه اینفلوئنسر مارکتینگ منحصر به شبکههای اجتماعی و اینستاگرام نیست؛ اما بیشتر مردم این نوع بازاریابی را با همین شبکهها میشناسند. اگر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید درک صحیح و درستی درباره بازاریابی اینفلوئنسر که به آن بازاریابی تأثیرگذار هم گفته میشود خواهیم داد.
بازاریابی اینفلوئنسر (Influencer Marketing) به چه معنا است؟
بدون شک یکی از ارکان بازاریابی در شبکههای اجتماعی استفاده از بازاریابی اینفلوئنسر است؛ سرآمد این شبکهها نیز اینستاگرام است و امروزه خیلی از افراد برای فروش محصولات و خدمات خود به دنبال یادگیری ترفندهایی برای فروش بیشتر در اینستاگرام هستند. اما همانطور که گفتیم این روش بازاریابی منحصر به اینستاگرام یا حتی شبکههای اجتماعی نیست بلکه در هر حوزه تبلیغاتی میتوان از آن استفاده کرد.
اینفلوئنسر به معنی تاثیرگذار است، به همین دلیل به آن بازاریابی تاثیرگذار میگویند. امروزه روند تبلیغات تغییر کرده و مردم نسبت به تبلیغات رسانهای و محتواهای ویژه اقبال بیشتری نشان میدهند و این یک مزیت خوب برای کسب و کارهای کوچک به حساب میآید. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از این روشها است.
اگر بخواهیم موضوع را بیشتر باز کنیم به همین افرادی که بیشتر در شبکههای اجتماعی فالوورهای زیادی داشته و روی مخاطبان خود تاثیرگذار هستند، اینفلوئنسر میگویند. [البته با رعایت برخی معیارها] در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
بازاریابی تاثیرگذار چیست و چرا ضرورت دارد؟
عوامل متنوعی مانند تعداد بسیار زیاد راههای تبلیغاتی، عوض شدن ترفندهای مختلف بازاریابی، افزایش آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به رسانهها و افزایش بدون مرز استفاده از اینترنت سبب شده که تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفته و از این جهت جلب نظر مشتری هم سختتر شود.
برای باز کردن مبحث اینفلوئنسر مارکتینگ باید ابتدا به شما بگوییم Influencer Marketing یا بازاریابی تاثیرگذار در حقیقت راهی جهت معرفی کسب و کارها، محصولات یا خدمات با بهرهگیری از افرادی است که در شبکههای اجتماعی مشهورند و مخاطبان زیادی دارند.
دقیقا چیزی که شما برای کسب و کار خود به آن نیاز دارید. این مخاطبان عموما نسبت به شخص اینفلوئنسر رفتارهایی از خود نشان میدهند که برخی از آنها عبارتند از:
- شخص مشهور یا اصطلاحا اینفلوئنسر را دوست دارند
- به عقایدش احترام میگذارند
- او را قبول داشته و اعتماد ویژهای به او دارند
- او را به دیگران معرفی میکنند
- به واسطه او به برندها اعتماد میکنند
- نقد او درباره دیگران را بیشتر میپذیرند
حال در این روش، صاحب کسب و کار میتواند با پرداخت مبلغی به این شخصِ تاثیرگذار، کسب و کار خود را به تعداد زیادی از مردم که مخاطبان او باشند معرفی کند.
اما همه چیز به این سادگی نیست، هرکاری اصولی دارد و این بازار تبلیغات هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر میخواهید بدانید اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی اینفلوئنسر (تاثیرگذار) چیست؟ قسمت بعدی را مطالعه کنید.
اینفلوئنسر (Influencer) کیست؟
پاسخ به این سوال اولین قدم برای ورود به این بازار گرم تبلیغات تاثیرگذار است. شاید شما گمان کنید هر شخصی که در شبکههای اجتماعی دارای مخاطبان زیادی است و عکسها و محتواهای خوبی از خودش به اشتراک میگذارد، یک اینفلوئنسر یا در حقیقت فردی اثرگذار است؛ اما واقعیت چیز دیگری است!
این شخص شاید برای دوستان و آشنایان خود اثرگذار باشد، اما تعریف اینفلوئنسر در علم تبلیغات یک تعریف به خصوص است و به هر کسی اطلاق نمیشود.
اگر بخواهیم تعریف ساده و دقیقی از فرد تاثیرگذار داشته باشیم، باید بگوییم در اینفلوئنسر مارکتینگ به کسی اینفلوئنسر گفته میشود که میتواند در تصمیم گرفتن جهت خرید یا استفاده افراد از خدمات و محصولات بر روی مردم اثر ویژهای بگذارد.
اینفلوئنسرها معمولا درباره محصول، کالا یا خدماتی که قرار است آن را تبلیغ کنند آگاهی و اطلاعات کاملی داشته و با بازاریابان آن حوزه ارتباط جدی و فعال دارند. پس تا اینجا دانستید که یک اینفلوئنسر باید نسبت به بازارکار و نوع انجام تبلیغات آگاهی کامل داشته باشد.
اینفلوئنسر مارکتینگ، باری به هر جهت نیست!
بیایید برای توضیحات بالا مثالی بزنیم؛ مثلا اگر شما قصد تبلیغ یک ماسک آرایشی بهداشتی برای پوست صورت را دارید، باید از اینفلوئنسری کمک بخواهید که یک آرایشگر و میکاپآرتیست حرفهای در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام است و مخاطبان بسیار زیادی دارد.
این شخص میتواند برند شما را به شکل ویژهتری نسبت به اینفلوئنسرهای حوزههای دیگر به مخاطبان معرفی کرده و با مهارت و دانش خود نسبت به لوازم آرایشی و بهداشتی مخاطبان زیادی را جذب محصول شما کند.
حال اگر شما تبلیغات این محصول را به اینفلوئنسری بسپارید که در حوزه تحلیل فیلم و سریالهای روز دنیا فعالیت میکند، نمیتوانید آن شکلی که باید مخاطب جذب کنید و شیوه تبلیغات شما با شکست مواجه شده و اعتبارتان پایین میآید.
پس مهم است حتما به سراغ شخص تاثیرگذار در حوزه فعالیت برند خود بروید تا مخاطبانی را جذب کنید که به دنبال خدمات و محصولاتی هستند که شما ارائه میدهید. اینفلوئنسر مارکتینگ علم این کار است.
نکات مهمی که در اینفلوئنسر مارکتینگ باید بدانید
حالا که متوجه شدید اینفلوئنسر کیست، وقت آن رسیده که در رابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ اطلاعاتی کسب کنید. در مورد این حرفه باید گفت که بازاریابی تاثیرگذار در حقیقت همکاری مشترک یک برند با اینفلوئنسری خاص است. برخی اوقات این تبلیغات به شکل غیر مستقیم انجام میشود و گاهی هم بهصورت مستقیم این اتفاق رخ میدهد. همه اینها بستگی به رویکرد کار اینفلوئنسر و محصول و خدمات ارائهشده دارد.
همانطور که این روزها در اینستاگرام دیدهاید، بیشتر این بازاریابی به صورت یک کمپین تبلیغاتی انجام میشود. به این شکل که اینفلوئنسر درباره برندی که تبلیغاتش را به عهده گرفته اطلاعاتی به مخاطبان خود میدهد و با روش ویژه خود آن را تبلیغ میکند.
سپس نوبت به برگزاری یک کمپین تبلیغاتی میرسد. این کمپین ویژه، حرفهای و حسابشده باعث میشود آن برند در تعداد مخاطبان افزایش چشمگیری داشته باشد و با تعامل با مخاطبان جدید، مشتریان جدیدتری را برای خود پیدا کند.
این کمپینها معمولا به شیوهای برگزار میشود که به نفع هر دو طرف باشد. در حقیقت هم مخاطبان آن اینفلوئنسر با برندی آشنا میشوند که خدمات مورد نیازشان را ارائه میدهد و هم اینفلوئنسر با مخاطبان خود تعامل بیشتری برقرار میکند و میتواند در روند اعتمادسازیاش موفقتر باشد.
برای اثبات این موضوع کافی است سری به پیجهای بزرگ و معروف اینستاگرام بزنید. برای مثال اینفلوئنسری که در حوزه میکاپ فعالیت میکند، مخاطبانی میلیونی دارد و با اعتمادی که برای فالوورهای خود ایجاد کرده است، میتواند کمپینهای تبلیغاتی بزرگی برگزار کند.
این مخاطبان آنقدر به دانش آن اینفلوئنسر اعتماد دارند که حاضر هستند چشمبسته برای خدمات و کالایی که تبلیغ میشود هزینه کنند. این تنها نمونهای از استفاده آگاهانه و صحیح از بازاریابی اینفلوئنسر جهت افزایش مخاطب، معرفی خدمات و محصول جدید و در نهایت دیده شدن است.
آمارهایی جالب از اینفلوئنسر مارکتینگ
وب سایت اینفلوئنسر مارکتینگ هاب در مطلبی که درباره بازاریابی اینفلوئنسر نوشته آمارهای جالبی درباره این روش بازاریابی آورده است که در زیر با هم میخوانیم:
- رشد اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021 از نظر رقمی به 13.8 میلیارد دلار رسیده است.
- بازگشت سرمایه در بازاریابی تاثیرگذار به ازای هر 1 دلار، 5.78 دلار است و این چیزی است که کسب و کارها اعلام کردهاند.
- از سال 2016 درصد افزایش جستجو برای عبارت “اینفلوئنسر مارکتینگ” در گوگل افزایش داشته است.
- 90 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی این سایت معتقدند بازاریابی اینفلوئنسر واقعا موثر است.
- 67 درصد از برندها از اینستاگرام برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده میکنند.
ریزهکاریهایی درباره همکاری با اینفلوئنسرها
امروزه خیلی از کسب و کارهای کوچک و متوسط به واسطه ارتباط با اینفلوئنسرها اقدام به اینفلوئنسر مارکتینگ میکنند که قطعا موثر است و میتواند در افزایش فروش آنها موثر باشد؛ اما آیا همیشه اینگونه است؟ یعنی مهم نیست با چه اینفلوئنسری کار کنیم؟ قطعا مهم است، پس به موارد زیر باید توجه کنید:
هر گردی گردو نیست، هر اینفلوئنسری هم تاثیر گذار نیست!
حتما میدانید که خیلی از صفحات آنلاین به ویژه در اینستاگرام، مخاطبان واقعی ندارند، صرفا نگاه نکنید که فلان فرد، چند «کا» فالوور دارد و فکر کنید این همان کسی است که میتواند برای شما بفروشد. کمی صبر کنید، چون برای دست به جیب شدن وقت هست. شما باید نرخ تعاملات پیج این فرد یا اینفلوئنسر را بسنجید.
- آیا مخاطبان در کامنتها تعامل میکنند؟
- آیا محتوای این فرد را برای دیگران ارسال میکنند؟
- آیا درباره این فرد در پیجهای دیگر صحبت میشود؟
با اینفلوئنسری کار کنید که شفاف باشد!
برخی ا اینفلوئنسرها خیلی به مخاطب و مشتریان خود بها نمیدهند. اگر قرار است پولی بابت تبلیغ داده شود، دیتای تبلیغات هم باید به شما داده شود. اینفلوئنسر باید اینسایت (insight) تبلیغ را به شما بدهد تا در جریان ریز دیتا در کمپین خود قرار بگیرید.
احترام و برخورد خوب؛ ویژگی مهم یک اینفلوئنسر
علاوه بر مورد مذکور که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، مسئله مهم دیگر در انتخاب اینفلوئنسر، شکل ارتباط او با مخاطبان است. یک اینفلوئنسر باید ارزشهای اخلاقی مخصوص به خود را داشته باشد و با رعایت آنها اعتماد مخاطبان خود را جلب کند. برخورد مناسب باعث میشود بخش بسیار زیادی از مخاطبان این شخص اعتماد قابل توجهی به او داشته باشند و حتی گاهی چشمبسته خدماتی که آن اینفلوئنسر معرفی میکند را بپذیرند و به دنبال استفاده از آن باشند.
چه زمانی از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟
بستگی به بودجه، نوع کسب و کار، زمان بندی شما برای فروش یا افزایش ترافیک و موارد دیگری مثل این، زمان شروع فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند متفاوت باشد. شاید شما همین امروز کسب و کاری را راه انداختید و برای ایجاد آگاهی از برند خود نیاز داشته باشید بیشتر شناخته شوید؛ قطعا استفاده از روشهای بازاریابی اینفلوئنسر میتواند به شما کمک کند.
ممکن است شما در آینده نزدیک رویدادی داشته باشید که بخواهید افراد زیادی از آن مطلع شوند؛ بنابراین رجوع به اینفلوئنسرهایی که مرتبط با حوزه کاری شما هستند میتوانند به دیده شدن رویداد شما کمک کند.
ویژگی و مزیت بازاریابی تاثیرگذار همین تاثیرگذاری است، یعنی بلافاصله با معرفی شما از سوی اینفلوئنسرها، روند تاثیرگذاری آغاز خواهد شد. برخلاف کانالهای تبلیغاتی که نیاز به سپری شدن مدت زمانی از شروع کار است، اینفلوئنسر مارکتینگ به این شکل نیست.
مروری بر آنچه درباره بازاریابی اینفلوئنسر آموختیم…
در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که درباره اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار باید بدانید را توضیح دهیم. بازاریابی اینفلوئنسر یکی از جذابترین کانالهای تبلیغاتی است که به سرعت میتوان نتایج آن را دید و متریکهای آن را اندازه گیری کرد. اگر شما هم تجربهای در این باره دارید در کامنتها با ما در میان بگذارید.
2 دیدگاه دربارهٔ «اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟»
هزینه تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ چه قده؟
هزینه تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ، بر اساس این که قصد همکاری با چه اینفلوئنسری را داشته باشید، متغیر است.