امتیاز دهید post

آشنایی با مهم‌ترین ویژگی های مشاور دیجیتال مارکتینگ

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مشاور دیجیتال مارکتینگ یا مشاور بازاریابی دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری‌های مختلف در زمینه تبلیغات دیجیتال، روش‌های مؤثر در این صنعت را شناسایی می‌کند. امروزه از این افراد برای بهبود استراتژی‌های موجود و شناسایی فرصت‌های افزایش تعامل با مشتری کمک می‌گیرند. یک مشاور موفق باید توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف را داشته باشد. همچنین باید چندین پروژه را به صورت همزمان بدون تحت تأثیر قرار گرفتن کیفیت، کنترل کند.

مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست؟

اگر به تازگی با دنیای بازاریابی و تبلیغات دیجیتال آشنا شده‌اید شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست؟ مشاور بازاریابی دیجیتال، شخصی است که در زمینه‌های مختلف مربوط به تبلیغات و بازاریابی به صاحبان کسب و کار مشورت و راهکار ارائه می‌دهد. یک مشاور دیجیتال مارکتینگ موفق باید نسبت به ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال آگاهی کافی داشته باشد.

یکی از مشاوره‌های که انواع شرکت‌های مشاوره کسب و کار آن را ارائه می‌کنند همین مشاور دیجیتال مارکتینگ است اگر می‌خواهید درباره مشاوره کسب و کار و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید، حتما مقاله زیر را بخوانید.

مقاله مرتبط: مشاوره کسب و کار چیست و چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟

مهم ترین وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ

وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهمترین وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ، کمک به مشتریان صنایع و کسب و کارهای مختلف در جهت بهبود استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. یک مشاور بازاریابی دیجیتال باید همواره برای حفظ و توسعه تعامل و ارتباط با مشتری تلاش کند.

مشاور بازاریابی در صنعت مارکتینگ در موقعیت‌های تجاری مهم باید پیشنهادها و راهکارهایی اساسی به مشتریان خود ارائه دهد. در نهایت این پیشنهادات به بهبود موارد مختلفی مانند طراحی وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، آموزش مشتریان و… منتهی می‌شود. در ادامه به شرح وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ را با هم بررسی خواهیم کرد.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا به آن نیاز داریم

ارائه راهکار به مشتریان و کسب و کارها

هر کدام از کسب و کارها در دنیای دیجیتال شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند. به همین جهت مشاوران باید از بهترین راهکارها جهت رشد و توسعه بر اساس شرایط متفاوت هر کدام از صنایع و کسب و کارها استفاده کنند. در این زمینه شناخت مشتری، شناسایی اهداف آن‌ها و ارزیابی داده‌ها از وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

ارائه راهکار برای بهینه سازی سایت (SEO)

یکی دیگر از وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ، دانش او در زمینه سئو است. داشتن برنامه برای بهینه سازی در موتورهای جستجو، بخشی از ترافیک ارگانیک را برای سایت رقم خواهد زد. داشتن برنامه برای SEO یکی از مهم‌ترین وظایف یک مشاور دیجیتال مارکتینگ است.

بیشتر بخوانید:
بازاریابی محتوایی چیست و چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟

امروزه سایت‌ها بیشترین تمرکز و هزینه را روی سئو انجام می‌دهند تا بتوانند محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانند. چرا سئو مهم است و چرا یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید به آن اشراف داشته باشد؟ چون بر اساس آمارها به صورت میانگین حدود 54 درصد از ترافیک سایت‌ها از موتورهای جستجو است.

ارائه برنامه برای بهبود نرخ تبدیل در سایت و شبکه‌های اجتماعی

نرخ تبدیل یا CRO یکی از اهداف در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. این کار نیاز بر برنامه‌ریزی‌هایی دارد و در خلال کار باید چالش‌هایی که موجب کاهش نرخ تبدیل است شناسایی شود. این کار به عهده مشاور دیجیتال مارکتینگ است تا ضمن بررسی «سفر مشتری»، بتواند عللی که باعث می‌شود مشتری هدفی که ما دنبال می‌کنیم را انجام ندهد را شناسایی کند.

تسلط بر انواع تبلیغات و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

ابزارهای تبلیغی زیاد و متنوعی در فضای دیجیتال وجود دارد که یک کسب و کار متناسب با پرسونای مخاطب و برنامه ریزی خود باید از آن‌ها استفاده کند.

برخی از این تبلیغات عبارتند از:

  • تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های ارائه دهنده این خدمات
  • تبلیغات گوگل ادز
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات بنری

این‌ها بخشی از تبلیغاتی است که یک کسب و کار در فضای دیجیتال می‌تواند انجام دهد. اگر قرار است شما یک مشاور دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، یک از وظایف او تسلط کامل بر این نوع تبلیغات و برنامه ریزی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است.

ویژگی های مشاور دیجیتال مارکتینگ

از مهمترین ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ می‌توان به نقش آن‌ها در تهیه برنامه‌های دقیق و جامع بازاریابی برای شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف اشاره کرد. مشاوران بازاریابی این توانایی را دارند که هویت شخص یا گروه‌های بزرگ و پیام‌های هدفمند بازاریابی آن‌ها را تعیین کنند.

در صنعت تبلیغات دیجیتال نیز مانند هر صنعت دیگر فاکتورهای مهمی وجود دارد که بر اساس آن‌ها اعتبار مشاور دیجیتال مارکتینگ مشخص می‌شود. در ادامه به مهمترین ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

اول- داشتن اطلاعات کافی برای یک مشاور دیجیتال مارکتینگ

یک مشاور دیجتال مارکتینگ، خودش یک دیجیتال مارکتر است و چنین کسی باید دانش کافی در این زمینه داشته باشد.

تقریبا در ایران 80 میلیون مشاور دیجیتال مارکتینگ وجود داشته! و مثل بسیاری از ایرانی‌ها که در همه زمینه‌ها سررشته داشته و اظهارنظر می‌کنند، خیلی‌ها ادعای کاربلدی در دیجیتال مارکتینگ دارند! در همین اینستاگرام کم نیستند افرادی که می‌گویند چگونه با راه اندازی یک سایت و یک پیج، یک شبه میلیاردر شویم! اما وقتی از آن‌ها می‌پرسیم مشاور دیجیتال مارکتینگ چیست یا دیجیتال مارکتر کیست چیزی بلد نیستند! چراکه دانش کافی در این زمینه ندارند.

مشاور دیجیتال مارکتینگ باید با انواع مدل‌های بازاریابی آشنا باشد، آن‌ها را بشناسد، انواع تبلیغات و استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال را بلد باشد. تسلط کافی بر محتوا، سئو و بهینه‌سازی، جمع آوری داده، گزارش دهی و بسیاری از کارهای دیگر بخشی از این موضوعات است که نیازمند مطالعه و آموزش است.

بیشتر بخوانید:
چرا شرکت‌ها به حسابداری مالیاتی احتیاج دارند؟

دوم- پذیرش چالش‌ها

صنعت بازاریابی دیجیتال همواره در حال تغییر است که این امر به دلیل عادت‌ها و سلیقه کاربران صورت می‌گیرد. به همین جهت برای هر پروژه در بازاریابی دیجیتال از خلاقیت و ابزارهای متفاوتی استفاده می‌شود. مشاوران بازاریابی باید در برخورد با چالش‌ها و تغییرات انعطاف‌پذیر بوده و توانایی تصمیم‌گیری سریع را داشته باشند.

سوم – شخصیت منعطف

مشاوران در دنیای تبلیغات دیجیتال باید برای هر تغییری آماده باشند و خود را با اتفاقات احتمالی تطبیق دهند. یکی از مهمترین ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ، به‌روز بودن وی است. به‌روزرسانی کمک می‌کند تا مشاور بازاریابی با مهارت‌های جدید آشنا شده و نسبت به تغییرات منعطف عمل کند.

چهارم- مدیریت

از دیگر ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ، توانایی او برای هدایت و مدیریت تیم است. مشاوری که از قدرت کافی برای مدیریت پروژه و گروه خود برخوردار است، می‌تواند نقش مؤثری بر تمام جنبه‌های مختلف پروژه داشته باشد. به عنوان مثال مشاور باید برای تولید محتوای بهتر وضعیت سئو را بهبود بخشیده و در صورت نیاز ارتباط مناسبی بین بخش‌های دیگر و کارشناس سئو برقرار کند.

پنجم- شخصیت مشتاق مشاور دیجیتال مارکتینگ

مشاورانی که دارای شخصیتی علاقه‌مند و مشتاق هستند، به نتیجه بهتری در کار خود می‌رسند. علاقه به یادگیری در این حوزه که همواره در حال تغییر و پیشرفت است، بسیار اهمیت دارد.

ششم- وجود مهارت‌های ارتباطی برای مشاور دیجیتال مارکتینگ

مهارت‌های ارتباطی شامل ایجاد روابط خوب، کسب اطلاعات و ایجاد اعتماد نزد مخاطب می‌شود. یک مشاور بازاریابی دیجیتال برای حفظ روابط خوب با مشتری نیاز به یادگیری مهارت‌های ارتباطی دارد. می‌توان از مهمترین ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ به این مورد اشاره کرد. مشاوران بازاریابی باید توانایی انتقال پیام و هدف به مشتریان خود را به بهترین شکل داشته باشند.

هفتم- تجربه در بازاریابی

مشاوران بازاریابی دیجیتال باید از تجربه بیشتری در این صنعت برخوردار باشند. این حرفه به دانش و تجربه کافی در خصوص طراحی استراتژی‌های بازاریابی نیاز دارد و به همین جهت تجربه و سابقه کاری در این امر از ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:
مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

کسب تجربه به یادگیری مهارت‌های مختلفی مربوط می‌شود. از دیگر وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ باید به موارد زیر اشاره کرد که برای افزایش مهارت در این خصوص باید همواره خود را به‌روزرسانی کرده و تجربه کافی کسب کند.

  • بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان بهینه‌سازی سئو
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیل مارکتینگ
  • مهارت‌های مدیریت بازرگانی
  • مهارت تجزیه و تحلیل

هشتم- توانایی مدیریت بودجه

بخش عمده‌ای از بودجه بازاریابی برای مشاغل آنلاین به تبلیغات پولی اختصاص پیدا می‌کند. یک مشاور بازاریابی باید مسئولیت حداکثر بازگشت سرمایه در ازای هر مقدار هزینه شده جهت تبلیغات را بر عهده بگیرد.

مهمترین ویژگی های مشاوره دیجیتال مارکتینگ

یک نکته مهم از ویژگی های مشاور دیجیتال مارکتینگ که نمی‌دانید

یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید از تمامی زمینه‌های این رشته آگاهی داشته باشد اما آیا باید به تمام آن‌ها تسلط هم داشته باشد؟ اگر اینگونه باشد چه بهتر! اما معمولا اینگونه نیست. سطح آگاهی و دانش این افراد به صورت T شکل است، یعنی در همه زمینه‌ها اطلاعات دارد (-) ولی در یکی از آن‌ها عمیق (|) است. مثلا ممکن است مشاور دیجیتال مارکتینگ X در سئو تخصص داشته باشد اما مشاور بازاریابی دیجیتال Y در زمینه گوگل ادز عمیق باشد. و این نکته‌ای است که باید درباره این افراد بدانید.

با استناد به مطالب این محتوا، در پاسخ به سؤال مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست می‌توانیم به مشاوری اشاره کنیم که به بهترین شکل از شبکه‌های اجتماعی به عنوان کانال تبلیغات و فروش استفاده کند. همچنین یک مشاور خوب در کنار مدیریت بودجه، باید بخش زیادی از وقت خود را صرف مدیریت محتوا کند.

این محتوا می‌تواند شامل وب‌سایت، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و… باشد. برای این منظور مشاور بازاریابی دیجیتال باید تجربه کافی در طراحی استراتژی محتوای برنامه‌ریزی شده، داشته باشد که در قسمت ویژگی های مشاور دیجیتال مارکتینگ به آن‌ها اشاره کردیم.

برای تبدیل شدن به یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب باید جایگاه شخص تعیین شود. یکی از مهمترین وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ، انتخاب حوزه تخصصی خود و شناسایی هدف او از این انتخاب است. مشاوران تبلیغاتی باید نسبت به همه کانال‌ها و راهکارهای بازاریابی دیجیتال شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند بهترین نقطه برای رشد خود در این صنعت را پیدا کنند.

اشتراک‌گذاری

2 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با مهم‌ترین ویژگی های مشاور دیجیتال مارکتینگ»

  1. اگر کسی در مجموعه ای به عنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ حضور داشته باشه فقط بر اجرای پروژه نظارت داره یااا بخشی از فرآیند پروژه دیجیتال مارکتینگ هم با اونه؟؟؟

    1. سلام/به طور کلی مسئولیت نظارت بر اجرای فرایند دیجیتال مارکتینگ یکی از وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ است. اما بر اساس توافق با مجموعه می توان محدود اختیارات و وظایف متفاوت باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044