مشاوره کسب و کار چیست

با 7 مورد از مهم‌ترین ویژگی های مشاور کسب و کار آشنا شوید

در این مطلب می‌خواهیم درباره اینکه مشاوره کسب و کار چیست صحبت کنیم؛ همه ما وقتی قصد می‌کنیم که به سفر برویم و قدم در راهی بگذاریم، قطعاً یا باید راه را بشناسیم و بدانیم چطور به مقصد برسیم، یا اگر مقصد جدید و ناشناخته است و برای اولین بار قصد سفر به آنجا را داریم، در مورد آن و راه رسیدن به آن، پرس و جو کرده و با استفاده از روش‌های مختلف کسب اطلاعات کنیم. برای کسب اطلاعات یا باید مطالعه و بررسی کنیم، یا باید از یک نقشه و طرح راهنما استفاده کنیم یا از شخصی که آگاه و آشنا است سؤال کرده و راهنمایی و مشورت بگیریم. این موضوع ممکن است در مورد خیلی از مسائل روزمرۀ زندگی نیز اتفاق بیفتد؛ مثلاً پختن یک غذای جدید، انتخاب یک گوشی تلفن همراه و یا هر مورد دیگری، و مطمئناً برای همه ما پیش آمده است.

اگر رفتن به یک سفر یا برای پختن یک غذای جدید یا انتخاب و خرید یک گوشی تلفن همراه، از دیگران راهنمایی گرفته و با آن‌ها مشورت می‌کنیم، چرا نباید درباره شروع یک کسب و کار جدید و آشنایی با زیر و بم‌های آن و تمامی مسائلی که ممکن است با آن سر و کار داشته باشیم، از نظر یک مشاور استفاده کنیم؟

آیا خودمان به تنهایی می‌توانیم از تمام زوایای موضوع مطلع بوده و اطلاعات لازم را به دست آوریم؟ آیا صرفاً صحبت و مشورت با دوستان و نزدیکان برای سرمایه‌گذاری و شروع یک کار جدید در این بازار پر ریسک امروزی کافی خواهد بود؟ آیا به راحتی می‌توان خطر کرد و دل را به دریا زد و تمام دارایی خود را وارد کاری کرد یا در کاری سرمایه‌گذاری کرد که آشنایی کامل و کافی با ملزومات و بازار آن نداریم؟

این سؤالات و سؤال‌های مشابه همگی توسط یک مشاور کسب و کار و صحبت با او، جواب داده خواهد شد و راه و مسیر برای شما واضح و روشن می‌گردد. اما آیا می‌دانید مشاوره کسب و کار چیست؟ آیا می‌دانید بهترین مشاور کسب و کار کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پس لطفاً در ادامه با ما باشید تا با مشاور کسب و کار و ویژگی های مشاور کسب و کار آشنا شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

می‌دانید مشاوره کسب و کار چیست

مشاوره کسب و کار، تخصصی است که به مشتریان در زمینۀ آغاز یک کسب و کار مشورت داده و افق دید روشنی را از آنچه پیش رو دارند نمایان می‌سازد. مشاور کسب و کار در زمینه‌های گوناگونی مانند مدیریت کسب و کار، حسابداری و موضوعات مالی، قوانین مربوط به هر زمینۀ شغلی، منابع و نیروی انسانی، بازاریابی و امور مهندسی و نحوۀ توسعه و پیشرفت کسب و کار به صاحبان کسب و کار و مشاغل مشاوره می‌دهد.

برای انتخاب مشاور باید با ویژگی های مشاور کسب و کار آشنا باشید

با استفاده از تخصص و دانش یک مشاور کسب و کار شما می‌توانید در وقت و هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی و شروع یا نحوۀ ادامه راه و مسیر در کسب و کار خود صرفه‌جویی کرده و به نوعی از سرمایه‌های مهم مالی و معنوی خود محافظت کنید.

مشاوران کسب و کار می‌توانند در دو شکل داخلی، درون سازمان، تشکیلات یا تجارت شما و خارجی، خارج از تشکیلات شما استخدام شده و به شما مشورت بدهند.

مشاوران کسب و کار هرگز کلمۀ «مشکل» را استفاده نمی‌کنند، بلکه به جای این کلمه از فرصت‌های افزایش ارزش در کسب و کار صحبت می‌کنند. آن‌ها برای موضوعات مختلف در زمینۀ تجارت و کسب و کار پیشنهاد و راه‌حل ارائه می‌دهند و می‌توانند به شما کمک کنند تا روز به روز بر ارزش جایگاه اقتصادی و تجاری کسب و کار خود اضافه کنید.

بهترین مشاور کسب و کار و حیطه‌های مشورتی آنان

به طور کلی مشاوران کسب و کار در پنج زمینۀ مختلف می‌توانند به شما مشورت بدهند:

  1. مدیریت و راهبردهای مربوط به آن: اگر می‌خواهید توانمندی‌های مدیریتی خود را افزایش دهید و راهبردها و تکنیک‌های خاص در این زمینه را بدانید و اجرا کنید، از زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و آشنایی با بازار و رقبا گرفته تا توسعه کسب و کار و خرید مجموعه‌های رقبای کوچکتر و ادغام آن‌ها با کسب و کار خود یا هرگونه تصمیم‌گیری مدیریتی، در تمامی این موارد می‌توانید از مشاوران مدیریتی استفاده کنید.
  2. زمینه‌های عملیاتی و تولیدی: در کسب و کار شما قطعاً فرآیندهایی وجود دارد که به‌ویژه اگر کسب و کار شما تولیدی باشد، می‌توان با روش‌ها و راهکارهایی تدابیری اندیشید که روال و عملیات تولید نتایج بهتر و مفیدتری داشته و خروجی بهینه ایجاد شود. لذا مشاور عملیاتی و تولیدی مربوط به کسب و کار شما می‌تواند با ارائه راهکارهای مناسب در رسیدن به چنین روندی به شما کمک کند.
  3. موضوعات دیجیتالی و آی‌تی (IT) : همانطور که می‌دانید امروزه رشد فناوری و عرصه‌های دیجیتالی بسیار سریع و در مواردی غیرقابل تصور است، در نتیجه ممکن است که شما به یک سیستم یا فرآیند دیجیتالی جدید نیاز داشته باشید و برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود در آن حیطه با سرعت جایگاهی بیابید و در کنار رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید. لذا با بهره‌گیری از مشاور کارآمد و ماهر در این زمینه می‌تواند همیشه نیازهای مشتریان خود را در اینگونه موارد و در بازار پرسرعت دیجیتال امروزی تأمین کنید.
  4. منابع انسانی: یکی از سرمایه‌های معنوی کسب و کارها منابع انسانی بوده که کارفرمایان را بر آن می‌دارد تا تمایل به جذب افراد مستعد و ماهر در زمینۀ تخصص لازم داشته باشند. به همین دلیل در هنگام جذب نیروی انسانی شما می‌توانید از مشاور مخصوص در زمینۀ نیروی انسانی کمک گرفته و حتی در مورد آموزش افراد و نیروی انسانی مورد نیاز خود نیز از مشاور راهنمایی بگیرید. همچنین مشاور نیروی انسانی در زمینۀ سنجش عملکرد و ارزیابی نیروی انسانی نیز به شما یاری رسانده و مشورت می‌دهد.
  5. بازاریابی: هر کسب و کاری نیاز به بازاریابی و یافتن مشتریان خاص خود را دارد تا بتواند خدمات یا محصولات خود را به درستی عرضه کرده و در دنیای پر رقابت تجارت و کسب و کار امروزی، فرصت، فضا و جایگاه خود را بیابد. مشاور بازاریابی در یافتن استراتژی و راهبرد مناسب جهت ارتباط در شبکه‌های مختلف بازاریابی، از جمله بازاریابی دیجیتال به شما مشورت می‌دهد، بنابراین می‌توانید مشتریان بیشتری را در دایرۀ فروش و بازاریابی خود به دست آورده و حفظ کنید.

بهترین مشاور کسب و کار کسی است که بتواند برای شما راه حل پیدا کند

چرا استفاده از خدمات مشاور کسب و کار مهم است؟!

حالا که با انواع زمینه‌های کاری یک مشاور کسب و کار یا انواع مشاوران کسب و کار آشنا شدیم؛ جای آن است که بدانیم چرا باید از کمک یک مشاور کسب و کار استفاده کنیم؟ در ادامه 5 دلیل خواهیم آورد تا بگوییم استخدام یک مشاور کسب و کار چه کمکی به ما می‌کند.

  • با استخدام یک مشاور کسب و کار شما می‌توانید از یک مغز دیگر که مهارت لازم را دارد جهت مشاوره در تصمیم‌گیری‌ها کمک گرفته و با آگاهی بیشتری در زمینه‌های جدید وارد شده و عرصه‌های گوناگون را در کسب و کار خود پشت سر بگذارید، حتی اگر یک مشاور به صورت موقت یا پاره وقت با شما همکاری کند. پیش از این در قسمت مشاور کسب و کار چیست بیشتر در این باره توضیح داده بودیم.
  • در مواردی که کسب و کار شما با یک تغییر ناگهانی مواجه می‌شود یا به یک تغییر ناگهانی نیاز دارد، حضور یک مشاور می‌تواند موجی که در اثر تغییرات ایجاد می‌شود را کنترل کرده و مانع بروز جریانات و مشکلات پیش‌بینی نشده شود و به شما امکان می‌دهد تا با مشورت با او تغییرات را به راحتی مدیریت کنید.
  • مشاوران کسب و کار عموماً در زمینۀ کار خود دارای تخصص بوده و تحصیلات آکادمیک دارند، لذا به کار اشراف داشته و با تسلط و دانش و آگاهی می‌توانند به شما راهکارها و راهبردهای خلاقانه پیشنهاد دهند که بازخورد مناسبی در کار شما و برآیند شرایط کاری ایجاد کند. آن‌ها به طور کلی تصویر بزرگ‌تر و چشم‌انداز وسیع‌تری از بازار کار شما دارند.
  • شاید با خود فکر کنید که افراد بسیاری هستند که می‌توانند به شما در راه رسیدن به اهداف کاری و شغلی کمک کنند، اما باید بدانید بهترین مشاور کسب و کار کسی است که در این زمینه دانش و تجربۀ کافی دارد و بر اساس دلایل مشخص و برگرفته از استدلال و مهارت خود به شما راهکار ارائه می‌دهد.
  • آموزش یکی دیگر از مواردی است که در حیطۀ تخصص یک مشاور کسب و کار است. قطعاً در مسیر پیشرفت کسب و کار شما چه برای خود و چه برای نیروی انسانی خود نیاز به آموزش خواهید داشت. بنابراین با حضور یک مشاور می‌توانید با خیال آسوده این مهم را به او بسپارید.

مشاوره کسب و کار چیست

ویژگی های مشاور کسب وکار – 7 خصوصیتی که یک مشاور دارد

اگر بخواهیم فارغ از حیطه‌ای که یک مشاور در آن وارد شده و کار می‌کند، به ویژگی های مشاور کسب و کار کارآمد را بیان کنیم، چندین ویژگی اصلی وجود دارد که می‌توانیم طی آن بدین شرح یک مشاور را توصیف کنیم:

  • داشتن اعتماد به نفس بالا: با اعتماد به نفس و اقتدار صحبت کردن و رفتار کردن از جانب یک مشاور، منجر به جلب اطمینان مشتری شده و باعث می‌گردد تا مشتری کار را آسان‌تر به مشاور محول کند.
  • داشتن تواضع و فروتنی: همیشه در هر کسب و کاری افراد موفق اعتقاد دارند که «حق با مشتری ا‌ست»، بنابراین یک مشاور خوب، متواضع و فروتن است و هنگام کار با اطرافیان خود و با مشتریان خودستایی و غرور ندارد؛ وظیفه‌اش کمک به درخشش مشتری است.
  • مشاور کسب و کار شنونده خوبی است: برای ارائۀ مشورت و پیشنهاد راهکار و راه حل مناسب، شنیدن و گوش سپردن دقیق به مشتری است که به مشاور در فهم درست موضوع و یافتن روش مناسب و مطابق با هر موضوعی کمک می‌کند. علاوه بر شنیدن، پرسیدن سؤال مناسب و مرتبط نیز باعث می‌شود اصل موضوع آشکار شده و راه ورود درست به هر مطلب و موضوعی مشخص گردد.
  • برخورداری از مهارت‌های ارتباطی در بهترین مشاوران کسب و کار: مهارت‌های ارتباطی هم شفاهی و هم کتبی است. توانایی در سخنرانی کردن و صحبت کردن به همان اندازه مهم است که توانایی در نوشتن مهم است. توانایی در مکاتبه و برقراری ارتباط از طریق نوشتاری نیز یکی از مهارت‌های لازم برای قرار گرفتن در زمرۀ مشاوران کارآمد است.
  • توانایی در بروز مهارت‌ها و ارائه دانش خود: از یک مشاور خوب انتظار می‌رود که به‌روز بوده و از دانش روز و اطلاعات لازم آگاه باشد و بتواند آن دانش و اطلاعات را به درستی به کار ببندد و این توانایی را داشته باشد که از تخصص خود در تأمین نیاز مشتری استفاده ‌کند و مهارت خود را در حل مسائل در موقعیت لازم بروز دهد.
  • توان کسب اعتماد و رضایت مشتری: همواره یک مشاور باید با عملکرد خود به مشتری یادآوری نماید که تمام تلاش خود را در حل مسئله و مشکل او به کار می‌گیرد و ارزش پولی را که مشتری به عنوان هزینۀ مشاوره می‌پردازد می‌داند و در راه توسعه و پیشرفت کسب و کار او با تمام توان خود تلاش می‌کند.
  • داشتن توان کار گروهی و تیمی: مشاور خوب باید بتواند در کنار گروهی که به عنوان مشاور به آن‌ها می‌پیوندد و قرار است به آن گروه مشورت ارائه دهد، چه به صورت موقت و چه به صورت دائم، به شکل عضوی از آن گروه درآید و قابلیت همکاری و کار گروهی را داشته باشد و با گروه هماهنگ شده و گروه را به سوی دستیابی به هدف مد نظر که توسعه و پیشرفت کسب و کار است، سوق دهد.

ویژگی های مشاور کسب و کار

برای اینکه بهتر بدانید مشاوره کسب و کار چیست حتما باید این نکته را در خاطر داشته باشید که مشاور کسی نیست که فقط راه درست را به شما نشان دهد! خیلی از وقت‌ها، اصلاح اشتباهات گذشته و نشان دادن مسیرهای غلط طی شده، می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت شما و کسب و کارتان باشد. بنابراین خیلی به مشاورانی که همواره برای مدیران به به و چه چه می‌کنند نمی‌توان اعتماد کرد.

8 نوع مشاور کسب و کاری که باید بشناسید

در این قسمت قصد داریم به شکل خلاصه به چند نوع از مهم‌ترین انواع مشاوره بپردازیم:

نگاهی به مشاوره انبارداری

انبارداری یکی از مهارت‌های لازم در توسعه کسب و کار است. انبار مرکز مهمی است که مدیریت آن نقش حساس و بسزایی در هر کسب و کاری دارد. ورود و خروج دقیق کالاها نیاز به کنترل و اعمال کدگزاری دارد تا هر زمان قابل بررسی باشد. اصول انبارداری، سیستم کدینگ و انبارگردانی از موضوعات بسیار مهم هستند که به داشتن اطلاعات مناسب و استفاده از روش‌های درست در انجام این کار نیاز دارند. یک مشاور انبارداری می‌تواند در این امور بسیار مهم نقش بسزایی داشته و به شما کمک نماید.

مقاله مرتبط: مشاروه انبارداری چیست و چه وظایفی به عهده دارد؟

نگاهی به مشاوره حسابداری

صورت‌های مالی و گردش مالی یکی از مناطقی است که وضعیت یک کسب و کار را به درستی نشان می‌دهد. مشاور حسابداری فردی است که صرفاً یک حسابدار نیست و قادر است وضعیت مالی و راهبردهای مالی موجود در یک کسب و کار و یا در یک شرکت را بررسی و تجزیه و تحلیل نماید. ما در مقاله‌ای که به چیستی مشاور حسابداری و بررسی وظایف آن پرداختیم این موقعیت شغلی را کاملا مورد بحث قرار دادیم.

او می‌تواند با رصد شرایط مالی و اقتصادی و تحلیل داده‌های مالی و شرایط بازار در هر کسب و کاری، راهکارهای لازم برای دستیابی به بیشترین بازده مالی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را ارائه داده و پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت کسب و کار و ارتقای مالی را پیشنهاد دهد.

بهترین مشاور کسب و کار

نگاهی به مشاوره مالیاتی

همه به خوبی می‌دانیم که هر کسب و کاری که راه‌اندازی می‌شود، گذرش به اداره مالیات و موضوع پرداخت مالیات می‌افتد. اما پیچیدگی‌ها و تعدد قوانین مالیاتی تا حدودی درک آن‌ها را برای افراد دشوار کرده است و نیاز به داشتن اطلاعات و آگاهی لازم برای مواجه شدن با قوانین مالیاتی در هر کسب و کاری پیش می‌آید.

تنظیم صورت‌های مالی و جلوگیری از هدر رفت منابع مالی یکی از مهارت‌ها و تخصص‌های مشاور مالیاتی است. تنظیم قراردادها با اطلاع از قوانین مالیاتی، ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی دقیق که مانع از ادعای تعلق مالیات غیرواقعی از سوی اداره مالیات شود و طی مسیر بدون گرفتار شدن در پیچ و خم‌های مالیاتی، کمک‌هایی است که از سوی یک مشاور مالیاتی متخصص می‌توانید دریافت کنید. اگر می‌خواهید بیشتر درباره اینکه مشاور مالیاتی چیست، مطلب زیر را بخوانید:

مقاله مرتبط: مشاور مالی و مالیاتی چیست و چه وظایفی دارد؟

نگاهی به مشاوره سرمایه‌گذاری

سرمایه به دست آمده از کسب و کار شما یا حتی سرمایه شخصی شما همه حاصل تلاش و ثمرۀ سخت‌کوشی شما بوده و قطعاً تمایل دارید که به درستی آن را محافظت کرده و در صورت امکان در جای مناسب آن را سرمایه‌گذاری نماید و از فواید این کار بهره‌مند شوید. در نتیجه به خرید یک دارایی چه فیزیکی و چه مالی، اقدام می‌نماید و سرمایه‌گذاری شما ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

یکی از راه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری ممکن است انتخاب کنید، ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری در چنین بازارهایی پیچیدگی‌ها و البته تخصص خاص خود را می‌طلبد و نیاز به تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌های مربوطه دارد.

یکی از این بازارها، بازار بورس است که در سراسر جهان افراد و شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در آن می‌نمایند. سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز به تحلیل بازار و سبدگردانی دارد؛ بدین معنی که باید وضعیت شرکت‌های حاضر در بورس و اطلاعات مربوط به آن‌ها تحلیل و بررسی شود، گزارش‌دهی‌های آنلاین، دریافت سود سهام پرداختی و حضور در مجامع عمومی و دیگر موارد، همه لازمۀ یک چنین سرمایه‌گذاری است که مشاور سرمایه‌گذاری در انجام آن به شما یاری می‌رساند.

مقاله مرتبط: اگر قصد سرمایه گذاری دارید بخوانید؛ مشاوره سرمایه گذاری چیست

نگاهی به مشاور دیجیتال مارکتینگ

پر واضح است که عصر، عصر تکنولوژی و دیجیتال است. یک کسب و کار موفق برای یافتن جایگاه خود در بازار پر رقابت امروزی، نیاز دارد تا در عرصه‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال وارد شده و حضور فعال داشته باشد.

یک مشاور دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به شما و کسب و کارتان در شناسایی فرصت‌های حضور در بازار و ارتباط با مشتریان، قرار گرفتن در لیست جستجوی کاربران و لیست موتورهای جستجوگر، حضور در پلتفرم‌های گوناگون عرصه دیجیتال مارکتینگ و بهبود برند و تجارت شما کمک شایانی نماید و در نهایت با استفاده از راهبردهای مخصوص و ویژۀ، باعث رونق و توسعه کسب و کار شما شود.

مقاله مرتبط: با 8 ویژگی مشاور دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

نگاهی به مشاوره مدیریت

مدیریت یک کسب و کار و آگاهی از روش‌ها و راهکارها و استراتژی‌های مدیریتی در دنیای امروز، یکی از ملزومات پیشرفت هر کسب و کاری است. ارتقای عملکرد با تجزیه و تحلیل شرایط و موضوعات و موقعیت بازار و اتخاذ سیاست‌های لازم و تصمیم‌گیری درست و دقیق در موقعیت‌های مختلف، پیشنهاد ایده‌ها و ترسیم چشم‌اندازهای آتی در کسب و کار و بسیاری موارد دیگر، می‌تواند با مشورت با یک مشاور مدیریت رخ دهد. مشاوره مدیریت تأثیر شایانی در تجزیه و تحلیل کسب و کارتان و بررسی شرایط آن داشته و مسیر روشنی را برای شما ترسیم می‌کند.

مقاله مرتبط: 11 وظیفه مشاور مدیریت که شاید ندانید!

نگاهی به مشاوره بازاریابی

در دنیای بازاریابی نیز مشاوره بازاریابی می‌تواند در زمینه فرصت‌های فروش، فروش اینترنتی و استراتژی‌ها و راهبردهای بازاریابی و ارائه رهنمود و برنامه‌ریزی دقیق در زمینۀ افزایش فروش و ارتباط با مشتریان جدید راهکار در اختیار شما قرار دهد.

برای مطالعه بیشتر: مشاوره مارکتینگ چیست؟

مشاوره کسب و کار چیست

نگاهی به مشاوره برندینگ

برند؛ نام، عبارت، نشانه یا ترکیبی از هر دو این موارد است که بیانگر و معرفی‌کننده محصولات، خدمات و یا تولیدات شما است. مشاوره برندینگ با تخصص خود برند را معرفی کرده و به مرحلۀ موفقیت و نهایی خود می‌رساند. مشاوره برندینگ با ایجاد تفاوت و تمایز، برند شما را در ذهن‌ها ماندگار کرده و در خاطر مشتریان ثبت می‌کند.

مقاله مرتبط: مشاوره برندینگ چیست و چه فایده‌ای برای ما دارد؟

پایانی بر مشاوره کسب و کار چیست

در این مطلب به بررسی موضوعات مختلفی پرداخته و به سوال مشاوره کسب و کار چیست پاسخ دادیم. در ادامه نیز گفتیم که بهترین مشاور کسب و کار چه کسی است و بهتر است برای استفاده از مشاوره این افراد به چه نکاتی توجه کنید.

در انتها نیز ویژگی های مشاور کسب و کار را با هم بررسی کردیم. اگر شما هم نکته‌ای درباره این مطلب دارید حتما در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. تجربه شما از استفاده از مشاوران کسب و کار چه بوده است؟ آیا توانسته‌اند به کسب و کار شما کمک کنند؟

5/5
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
اسکرول به بالا