Marketing of content یا همان بازاریابی محتوا، به بازاریابی و تبلیغات در مورد یک محتوا میپردازد و با بازاریابی محتوایی یا Marketing content تفاوت دارد. کانتنت مارکتینگ روشی کارآمد برای رسیدن به سودآوری در یک شرکت است. این روش قادر خواهد بود با سرمایهگذاری کم، مخاطبان هدف بیشتری را به کسبوکار شما جذب کند.
کانتنت مارکتینگ محیطی همهجانبه برای مشتریان بالقوه ایجاد میکند تا دریابند چگونه محصول یا خدمات شما مشکلات آنها را حل میکند یا خواستههای آنها را تحقق میبخشد. با استفاده از این استراتژی، میتوانید مشتریان را به سمت تصمیمگیری برای خرید سوق دهید. این مقاله شما را در مورد استراتژی کانتنت مارکتینگ راهنمایی میکند.
کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی چیست؟
کانتنت مارکتینگ راهی برای جذب مخاطب و افزایش تعداد مشتریان بر اساس ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند است. این استراتژی قادر به جذب مخاطبان یک برند و افزایش مشارکت در آنها است. کانتنت مارکتینگ درک مثبتی از برند شما ایجاد کرده و فرصتهای بیشتری را برای شرکت شما ایجاد میکند. این روش، یک سرمایهگذاری استراتژیک برای دستیابی به موفقیت تجاری بیشتر است.
با کانتنت مارکتینگ، یک نام تجاری میتواند ارتباط و دید آنلاین بیشتری کسب کند و برای مشتریان خود شناخته شود. امروزه حضور در اینترنت کافی نیست. اکنون مسئله این است که چگونه دیده شویم و با مخاطب ارتباط برقرار کنیم؛ این مأموریت کانتنت مارکتینگ است.
چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟
راههای دیگری نیز برای دیدهشدن غیر از کانتنت مارکتینگ وجود دارد؛ اما چرا باید این گزینه را برای کسبوکار خود انتخاب کنید؟ کانتنت مارکتینگ پایه و مکمل سایر استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است. اگر تصمیم به کار با رسانههای اجتماعی دارید، به محتوای مرتبط و بازاریابی محتوایی نیاز دارید.
بزرگترین متخصصان جهان موافق هستند که در قلمروی بازاریابی، محتوا پادشاه است. با استفاده از محتوا، ممکن است به چند نوع هدف از طرق مختلف دست یابید. برای مثال به مردم آموزش دهید که چگونه از محصول یا خدمات شما برای حل مشکلاتشان استفاده کنند. باید بهخاطر داشته باشید امروزه مردم محتوایی را انتخاب میکنند که به کار آنها بیاید. کاربران در دریایی از اطلاعات غوطهور هستند و اگر میخواهید برند شما را انتخاب کنند، باید بهترین گزینهها را به آنها بدهید.
مزایای بازاریابی محتوایی
هر چه از مزایای کانتنت مارکتینگ برای شما بگوییم کم گفتیم! محتوا، پادشاه است چون تمام کارهای بازاریابی دیجیتال، بر پایه همین محتوا انجام میشود. شما اگر محتوا نداشته باشید، سایت شما به چه درد میخورد؟ اگر یک پست خوب برای اینستاگرام تولید نکنید، بودن آن پیج چه سودی به کسب و کار شما میرساند؟
آیا بدون محتوا، سئو امکان پذیر است، آیا بدون محتوا میتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید؟ در ادامه به مهمترین مزایای تکیه بر بازاریابی محتوایی اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:
- افزایش بازدید و جذب ترافیک
- ارزش آفرینی برای مخاطبان
- درگیر شدن مخاطب با رسانه شما
- ایجاد آگاهی از برند در مخاطبان
- آموزش مشتریان و مخاطبان شما درباره محصولات
- افزایش فروش
- گرفتن سرنخهای بیشتر از مشتریان
- کاهش هزینههای جذب مشتری
- افزایش ارزش مادامالعمر مشتری
بازدیدکنندگان را جذب میکند و ترافیک سایت شما را افزایش میدهد
کمک به مردم برای یافتن شرکت شما در میان حجم عظیمی از اطلاعات موجود بهصورت آنلاین، یک چالش بزرگ است؛ اما محتوا باعث میشود که شما را پیدا کنند. به همین ترتیب، محتوای مرتبط در رسانههای اجتماعی جلبتوجه میکند و باعث میشود افراد بیشتری به سایت شما دسترسی پیدا کنند.
برای مخاطبان شما ارزش ایجاد میکند
محتوایی که ایجاد میکنید و به مشتریان خود ارائه میدهید نهتنها مفید است، بلکه پیامهای لازم را به افراد مناسب، درست در زمانی که نیاز دارند میدهد. مزایای محتوای مناسب، فراتر از انتظارات شما خواهد بود و شما را به یک مرجع در مورد آن موضوع تبدیل میکند. به عبارتی، محتوای مرتبط برای شما و مخاطبانتان ارزش ایجاد خواهد کرد.
بازاریابی محتوایی مخاطب شما را درگیر میکند
وقتی به مخاطبان خود محتوای مرتبط و مفید میدهید، آنها آن را با دوستان و فالوورهای خود به اشتراک خواهند گذاشت. اینهمه چیز نیست: مردم به روش دیگری نیز با محتوای شما تعامل خواهند داشت، مانند گذاشتن نظرات.
بازاریابی محتوا یک درک مثبت از برند ایجاد میکند
بازاریابی محتوایی به مخاطبان شما در لحظهای که نیاز دارند کمک میکند. مردم تمایل دارند بهجای شرکتهای ناشناخته با برندهایی که قبلاً میشناختند تجارت کنند.
در مورد محصولات و خدمات شما آموزش میدهد
اکثر مردم حتی نمیدانند مشکلی دارند که ممکن است با محصول یا خدمات شما حل شود. کانتنت مارکتینگ قادر است به مخاطب آموزش دهد که راهحل وجود دارد و چگونه کار میکند.
فروش را به سطح بعدی هدایت میکند
فروش هدف اصلی یک کسبوکار است حتی اگر هدف ثانویه دیگری نیز وجود داشته باشد. کانتنت مارکتینگ میتواند در تمام مراحل فرایند خرید، مخاطبان شما را تا تصمیم نهایی هدایت کند. هنگامی که کانتنت مارکتینگ را اتخاذ میکنید، پوشش بیشتری را به دست میآورید، به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا میکنید و آنها را به بهترین نحو هدف قرار میدهید. شما میتوانید به مخاطب خود بیاموزید که چرا به محصولات و خدمات شما نیاز دارد و از این طریق راحتتر و در مقیاس بزرگتر به فروش دست پیدا میکند.
سرنخهای بیشتری تولید میکند
مهمترین هدف سایت یا وبلاگ تولید سرنخ است. سرنخ، یک بازدیدکننده علاقهمند است که قابلیت خرید از محصولات یا خدمات شما را دارد. با اطلاعات بیشتر، آسانتر است که بدانید آیا سرنخ واجد شرایط خرید است یا خیر. حتی اگر سایت شما از قبل بازدیدکننده داشته باشد، وقتی در کانتنت مارکتینگ سرمایهگذاری میکنید، میتوانید آنها را به سرنخ تبدیل کنید و جذابیتهایی را ارائه دهید که آنها را تحریک کند خرید را انجام دهند. هرچه سرنخهای بیشتری ایجاد کنید، شانس فروش بهتری خواهید داشت.
کانتنت مارکتینگ هزینه جذب مشتری را کاهش میدهد
هزینه جذب مشتری (CAC) معیاری است که هزینه سرمایهگذاری شده در حوزه بازاریابی و فروش برای جذب هر مشتری جدید را نشان میدهد. بازاریابی محتوایی میتواند CAC کمتری داشته باشد زیرا یک محتوا میتواند تعداد زیادی از افراد را تحت پوشش قرار دهد.
ارزش مادامالعمر مشتری را افزایش میدهد
ارزش مادامالعمر، کل ارزشی است که مشتریان برای کسبوکار شما خرج میکنند. این بدان معناست که هر چه بیشتر خرید کنند یا بیشتر بهعنوان مشتری شما بمانند، ارزش طول عمر آنها بیشتر خواهد بود.
اگر محتوای مرتبط و قابلاستفاده را به مشتریان خود ارائه دهید، آنها را برای زمان بیشتری در پایگاه خود نگه خواهید داشت. زمانی که درک کنند برند شما به این فکر میکند که چگونه به آنها کمک کند و مشکلاتشان را حل کند، حتی پس از تمام شدن معامله نیز به شما اهمیت خواهند داد.
کانالهای توزیع محتوا را متنوع کنید
شما میتوانید از کانالهای مختلفی برای تبلیغ محتوای خود استفاده کنید، مانند وبلاگها، رسانههای اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی.
اینها روشهایی هستند برای اینکه مخاطبان شما هنگام جستجوی فعال در زمینه یک موضوع خاص به محتوای شما دسترسی داشته باشند، یا حتی اگر هنوز در حال تحقیق نیستند، محتوای شما را بهصورت غیرفعال دریافت کنند. در زیر میتوانید نمونههایی از کانالهای پرکاربرد برای تبلیغ محتوا را مشاهده کنید. در واقع اینها کانالهایی هستند که میتوانند در برجسته کردن محتوای شما، کمک دهنده باشند:
رسانههای اجتماعی
با سرمایهگذاری در رسانههای اجتماعی میتوانید به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید و آنها را به وبلاگ یا وبسایت سازمانی خود هدایت کنید. علاوه بر امکان دسترسی به میلیونها نفر، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به شما امکان میدهند بدون هیچ هزینهای محتوا را منتشر کنید. این کار محبوبیت تجارت شما را در بین مشاغل دیگر افزایش میدهد.
ایمیلها
بازاریابی ایمیلی هنوز زنده است. این کانال دارای بیشترین ROI (بازگشت سرمایهگذاری) در بین کانالهای رایج در استراتژی بازاریابی محتوایی است. همچنین به شما امکان میدهد از یک تقسیمبندی دقیق برای خودکارسازی کمپینهای خود استفاده کنید. علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی دارای هزینه کم و قابلیت پیشبینی بالا برای مخاطبان هدف است.
پیامرسآنهای فوری
پیامرسآنهای واتساپ، فیسبوک و اینستاگرام به یک پدیده ارتباطی بزرگ تبدیل شدند و یک کانال دیگر را برای بازاریابان محتوا باز کردند. حسابهای شرکتی در این برنامهها در حال گسترش هستند و هر روز بیشتر از قبل برای ارتباط برندها با مخاطبانشان استفاده میشوند.
۸ فرمت کارآمد برای بازاریابی محتوایی
برای انجام بازاریابی محتوایی فرمتهای مختلفی وجود دارد که استفاده از برخی یا همه آنها به شما کمک میکند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید؛ در ادامه به بررسی این فرمتها خواهیم پرداخت:
پستهای وبلاگ
پستهای وبلاگ بهترین منبع برای بهبود استراتژی سئو هستند و به همین دلیل است که پایه و اساس استراتژی کانتنت مارکتینگ هستند. آنها مسئولیت جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو را دارند.
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک فرمت محتوایی است که اطلاعات را از طریق منابع بصری مانند تصاویر، وکتورها، گرافیکها و تایپوگرافی زیبا و کاربردی به خوانندگان میرساند. کارکرد اینفوگرافیک توضیح سریع و عینی چیزی است که فقط به آن نگاه کنید و پیام را بدون هیچ تلاشی درک کنید.
فیلم
امروزه برای ماندن در رقابت آنلاین، گنجاندن ویدئوها در استراتژی کانتنت مارکتینگ الزامی است. بازاریابی ویدئویی میتواند مخاطبان شما را بهسرعت و کارآمد جذب کند. مردم نسبت به فرمتهای دیگر، محتوای ویدئویی را بیشتر مصرف میکنند. این باعث میشود ویدئو یکی از بهترین انواع محتوا برای استفاده در استراتژی شما باشد.
کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی فرمت محتوای عالی برای ارائه برخی از اطلاعات هستند. بازدیدکنندگان نمیتوانند در برابر دانلود این نوع محتوا مقاومت کنند، بهخصوص زمانی که موضوع برای آنها مرتبط باشد.
پستهای رسانههای اجتماعی
پستهای رسانههای اجتماعی میتوانند محتوای منتشر شده در کانالهای دیگر مانند وبلاگها را تبلیغ کنند. چند راه برای استفاده از این کانال در بازاریابی محتوایی وجود دارد، اما جالبترین راه ایجاد ارتباط با مصرفکنندگان و تحریک آنها برای تعامل با برند شما است.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین استراتژیها برای بازگشت سرمایه در بازاریابی دیجیتال است. این روش میتواند با استفاده از قالبهای مختلف، مانند ایمیلهای ارتباطی، تبلیغاتی و تراکنشی، به اهداف مختلفی دست یابد.
خبرنامه
خبرنامهها برای انتشار اخبار مربوط به شرکت یا حتی برای افشای پستهای وبلاگ جدید استفاده میشوند.
وبینار
وبینار یک فرصت عالی برای ایجاد ارتباط با مصرفکنندگان و آموزش آنها است. در طول این پخش زنده، شما با سؤالات مشتریان آشنا میشوید و از آنها برای تولید محتوای جدید استفاده میکنید.
آیا بازاریابی محتوایی با بازاریابی محتوا فرقی میکند؟
اشتباهی که بسیاری از افراد (حتی کسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند) مرتکب میشوند، این است که بازاریابی محتوایی را با بازاریابی محتوا یکی میگیرند. در واقع اولی صحیح و دومی یک اشتباه مصطلح است!
بهترین کار برای درک تفاوت این دو، استفاده از یک مثال است. فرض کنید همین اشتباه را درباره بازاریابی موبایلی با بازاریابی موبایل مرتکب شویم. اولی به استفاده از موبایل برای انجام فرآیندهای بازاریابی اشاره دارد؛ اما دومی به انجام کارهای بازاریابی برای فروش موبایل اشاره دارد!
بنابراین بازاریابی محتوایی یعنی استفاده از محتوا برای انجام فرآیندهای بازاریابی که شامل موارد مختلفی میشود، اما بازاریابی محتوا، یعنی شما برای یک محتوای خاص (مثلا یک تبلیغ یا یک مطلب) اقدام به بازاریابی کنید.
آنچه در این مطلب آموختیم
با خواندن این مقاله متوجه شدید که کانتنت مارکتینگ در استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار ضروری است. نوشتن محتوایی که خواننده را متقاعد میکند و استفاده از کانالهای مناسب برای انتشار آن، مطمئناً شرکت شما را در جایگاه خوبی برای رقابت قرار میدهد. شما از چه ترفندهایی برای تولید محتوا استفاده میکنید؟ روشهای شما چقدر اثربخش بودهاند؟ آیا شما هم بازاریابی محتوایی را با بازاریابی محتوا یکی میگرفتید؟! منتظر کامنتهای شما هستیم.
5 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی محتوایی چیست و چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟»
جالب بود
بازاریابی محتوایی مسائل به روز زیادی داره.
یه سوال آیا بازاریابی محتوا زیر مجموعه سئو است؟
خیر بازاریابی محتوایی یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ است
ممنون از مطلبتون
میشه درباره ارتباط بازاریابی محتوا و قیف فروش هم توضیح بدید؟
سلام
در مقاله های دیگر توضیح داده شده.