در پاسخ به این سوال که «مشاوره برندینگ چیست؟» ابتدای باید به تعریف برندینگ و استراتژی برند سازی بپردازیم. شاید جالب باشد بدانید که تعریف این دو مورد در طول زمانی کوتاه چه میزان تغییر کرده است. با تغییر معنای اصلی، شرح وظایف مشاور برندینگ نیز گسترده شده و حال فراتر از فعالیتهایی است که صرفا برای افزایش آگاهی مردم از برند انجام میگیرد. در اینجا قصد داریم تا به ترتیب به تعریف هر کدام بپردازیم و شرح وظایف مشاور برندینگ را بیان کنیم. اگر موافقید برویم سراغ اصل مطلب تا ببنیم مشاور برندینگ چیست؟
پاسخی مدرن به سوال مشاور برندینگ چیست؟
برای آنکه بتوانیم مطرح کنیم که مشاوره برندینگ چیست؟ و فردی که این کار را انجام میدهد چه وظایفی دارد، ابتدا باید به تعریف مدرن برند سازی دست یابیم.
دیکشنری کمریج برندینگ را چنین تعریف میکند «عملی که طرح یا نماد خاصی به یک کمپانی میدهد تا بتواند محصولات و خدمات خود را تبلیغ کند.» تا چند وقت پیش، این توصیف کاملا دقیق بود؛ این روزها نیز همچنان برندینگ با مولفه زیبای شناختی خود (هویت تصویریش) از نظر عموم تعریف میشود. از نظر بسیاری خواه متخصص باشند یا نه، برندسازی هنوز به همین طرح یا نماد خاص مربوط میشود، اما آیا به نظر شما درست است؟!
باید قبول کرد که مفهوم برندینگ در طول سالها پیشرفت کرده است، برندینگ، فرآیندی است که برای معنا بخشیدن به یک کمپانی خاص، محصول یا خدمتی از طریق ایجاد و شکل دادن در ذهن مصرف کنندگان صورت میپذیرد. این یک استراتژی است که توسط سازمانها طراحی شده تا به مردم کمک کند به سرعت نشانهای خود را شناسایی کنند.
هدف آن است که مشتریان وفادار و سایر ذینفعان از این طریق محصولی را دریافت کنند که شرکت تولید کننده همواره وعده داده است.
«برندها الگوهایی از آشنایی، معنا، علاقه و منابعی هستند که در ذهن افراد وجود دارند». تام گودوین
ما در مطلب مشاوره کسب و کار چیست درباره مشاوره برندینگ توضیحاتی ارائه داده بودیم. یکی از بهترین خدماتی که شرکتهای مشاوره کسب و کار ارائه میدهند، همین مشاوره برندینگ است که در دنیا نیز جایگاه بالایی دارد.
پاسخی دقیق به مشاوره برندینگ چیست؟
همان طور که گفتیم، برندینگ روشی است برای آنکه قدرت تشخیص مشتریان را افزایش دهد. خاص بودن در بازار رقابتی این روزها ساده نیست و نیازمند حضور یک مشاور برندینگ است. استراتژی برند سازی برنامه بلند مدتی برای دستیابی به یک سری اهداف بلند مدت است در نهایت منجر به شناسایی و ترجیح برند شما به دیگر رقبا در بازار، توسط مصرف کنندگان میشود. برندینگ موفق شامل رسالت برند، وعدههای آن به مشتریان و نحوه برقراری ارتباط با آنها است.
پس در پاسخ به اینکه مشاوره برندینگ چیست؟ باید بگوییم، انتخاب مسیر و استراتژی درست توسط هر فردی آسان نخواهد بود. مشاوره برندینگ کمک میکند تا برند شما در مسیر صحیح قرار گیرد و بهترین و هوشمندترین روشها برای معرفی کالا و خدمات به مشتریان انتخاب گردد.
امّا مشاوره برندینگ تنها به مشتریان نمیپردازد؛ بلکه تاثیر آن بر کارکنان نیز مشهود است. بهتر است اینگونه بپرسیم که مشاوره برندینگ چیست؟ و چه تاثیری بر کارکنان خواهد گذاشت؟ میتوان گفت باعث تعریف تکالیف و ماموریت کارکنان میشود. با طی کردن این مسیر و مشاهده موفقیت انگیزه در آنها افزایش مییابد. به این ترتیب نظم و ترتیب لازم توسط استراتژی برند سازی شکل میگیرد.
به چه کسی مشاوره برندینگ میگویند؟
مشاور برند سازی کسی است که در زمینه بازاریابی تحصیل کرده و سالها در زمینه درک مشتریان و ایجاد یک استراتژی مفید، فعالیت داشته است. در نگاه به اینکه مشاور برندینگ چیست؟ باید گفت آنها نگاهی کارشناسانه به مشتریان، برندسازی، مدیریت و ارزیابی مسیر خواهند داشت. همچنین، تجربه کاری آنها در این زمینه باعث میشود تا استراتژیها را سریعتر شناسایی کنند.
یک برند سازی موفق از داخل به خارج توسعه پیدا میکند. مشاوران برند با مطالعه روشهای آزموده شده و بررسی وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب به این نتیجه خواهند رسید که کدام استراتژی برای برند شما مناسب خواهد بود.
در بخشی دیگر از پاسخ به سوال مشاور برندینگ چیست؟ باید بگوییم، مشاور برند به طور معمول در آژانسهای تبلیغاتی فعالیت میکنند. امّا برخی از آنها به طور مدوام به عنوان مشاور مدیران شرکتها به طور مستقل با صنایع همکاری دارند. تحقیقات نشان داده افرادی که جذب شرکت یا کمپانی میشوند، ممکن است پس از مدتی نگاهی متعصبانه به محصولات و خدمات پیدا کنند و نتوانند شیوهای موفقیت آمیز را ارائه دهند. پس گاهی داشتن یک مشاور یا طرف سومی که نگاهی غیر متعصبانه و بی قضاوت داشته باشد، بسیار ضروری خواهد بود.
وظایف مشاور برندینگ (بررسی 7 وظیفه مهم)
پس از آنکه با معنا و مفهوم برندینگ آشنا شدیم، قصد داریم به سراغ وظایف مشاور برندینگ برویم یا خود مسیر تبدیل شدن به یک مشاور برند سازی را در پیش بگیریم. مهمترین نکته در این راه آن است که با وظایف مشاور برندینگ آشنا شویم. این مسیر صرفا خلق یک نماد یا نشان برای برند نخواهد بود. مشاور برندینگ باید بتواند با طرز فکری خلاقانه، فرصتهای موجود را شناسایی و پیش بینی کند. به این ترتیب در فضای رقابتی میتواند محصولات و خدمات را در گستره زمانی و جغرافیایی توسعه دهد.
از جمله مهمترین وظایف مشاور برندینگ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- خلق ایدههای جدید و روشهای نوآورانه برای حل مسئله در حوزه برند سازی
- بررسی روند کاری کارمندان داخلی سازمان و همسو کردن زیر بخشهای موجود در راستای هدف
- ایجاد طرحی که هویت تولیدات و خدمات تجاری شما را شرح خواهد داد
- آموزش و گوشزد کردن نکات به بخش فروش و بازاریابی
- یکی از وظایف مشاور برندینگ به تحقق رساندن وعدههای تولید است
- ایجاد یک خاطره مثبت در ذهن مشتری برای بازگشت آن به برند
- بررسی بازارهای داخلی و خارجی و مطالعه آخرین روشهای برند سازی
وظایف مشاور برندینگ از کجا آغاز میشود؟
شروع وظایف مشاور برندینگ با بررسی چشم انداز، ماموریتها و اهداف کمپانی آغاز میشود. سپس، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی کرده و در بازار مخاطبان محصول یا خدمات ارائه شده، به بررسی رقبا خواهد پرداخت. در این مرحله، تجربه مشتریان و نقاط قوت و ضعف نسبت به رقبا برای تجزیه و تحلیل و ارائه راهکار مهم خواهد بود.
پس از بررسی فعالیتهای داخلی سازمانی و رقبا، مشاور برندینگ به این مقوله خواهد پرداخت که ارزش برند از دید مشتری در چه جایگاهی قرار دارد، آیا وعدهها با آنچه برند نمایش میدهد همسو است؟ عناصر داخلی چه فعالیتهایی در راستای به تحقق رساندن این وعدهها انجام دادهاند؟
در مرحله بعد وظایف مشاور برندینگ، یک استراتژی برای طراحی هویت سازمان مطرح میشود. پس از آن به مسائل ظاهری از جمله نام، لوگو، رنگ و تولید محتوا پرداخته خواهد شد. با پیشرفت طرح، کمپینهای تبلیغاتی و حضور در شبکههای اجتماعی به نوعی که هویت و چشم انداز کمپانی را به درستی نشان دهد، مطرح میگردد. همچنین، ارتباط با مشتریان برای دریافت بازخورد آنها از وظایف مهم مشاور برندینگ خواهد بود. این ارتباط میتواند از طریق ویدیو مارکتینگ یا پادکستها باشد و نظرات مطرح شده در این بخش به عنوان بخشی از اطلاعات جمع آوری خواهند شد.
پایانی بر یک بحث جذاب
میدانید چرا پاسخ به سوال مشاوره برندینگ چیست؟ مهم است؟! شنیدهاید که میگویند برندها شبیه بنیانگذاران خود میشوند؟ اگر نشنیدهاید باید گفت این تقریبا درست است، واقعا مایکروسافت شبیه بنیانگذار آن یعنی بیل گیتس است، پر از باگ! یا اپل شبیه پدر خودش استیو جابز است، همیشه خلاق!
این برای برندها بزرگ است اما برندهای کوچک هم دقیقا همین مسیر را طی میکنند. خیلی وقتها این شبیه شدن خوب است اما به شرطی که بیشتر از ویژگیهای خوب پدران خود ارث ببرند، در غیر این صورت مشاوران خبره باید وارد شوند تا جلوی ویژگیهای بد را بگیرند. ما در این مطلب مختصری به وظایف مشاور برندینگ پرداختیم و گفتیم مشاور برندینگ چیست. اگر از این مطلب استفاده کردید، حتما برای ما کامنت گذاشته و آنرا در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
2 دیدگاه دربارهٔ «وظایف مشاور برندینگ چیست؟»
عالی بود ممنون از مقاله خوبتون
ممنون از همراهی شما