خیلی‌ها نمی‌دانند برگ قطعی مالیات چیست و به همین دلیل دچار مشکلاتی می‌شوند
امتیاز دهید post

برگ قطعی مالیات چیست و چه تفاوتی با برگ تشخیص دارد؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

پرداخت مالیات برای مودیان مالیاتی مراحل و فرآیندهایی دارد که در نهایت منجر به دریافت برگ قطعی مالیاتی می‌شود، شاید شما ندانید منظور از برگ قطعی مالیات چیست به همین منظور سعی می‌کنیم هرآنچه نیاز است در این باره بدانید را در همین مقاله برایتان توضیح دهیم. اما به طور خلاصه باید گفت، مالیات برگ قطعی مالیاتی است که «قطعی» شده و شما ملزم به پرداخت آن هستید. با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره توضیح دهیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

برگ قطعی مالیات چیست

ما دو نوع برگ در مالیات داریم:

  • برگ تشخیص مالیات
  • برگ قطعی مالیات

تفاوت این دو را در ادامه خواهیم گفت اما قبل از آن نیاز است نکاتی را بدانید.

در ایران همه‌ی مردم به نوعی مالیات پرداخت می‌کنند؛ از کارمندان ادارات گرفته تا صاحبان کوچک‌ترین بنگاه‌های اقتصادی و مدیران و مالکین شرکت‌ها و کارخانه‌ها همگی موظف به پرداخت مالیات هستند. مالیات دادن در واقع پرداخت هزینه‌ی ابزار و امکاناتی است که دولت به مردم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری ارائه کرده است که در نهایت نیز باید در همین راستا و برای رونق و آبادانی کشور استفاده شود.

طبق قانون ایران، انواع مالیات از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم اخذ می‌گردد. مالیات مستقیم مثل مالیات بر دارایی و درآمد و غیر مستقیم مثل مالیات بر مصرف و فروش و مالیات بر واردات. اما موضوعی که در اینجا قصد پرداختن به آن، یعنی برگ قطعی مالیات را داریم، زیر مجموعه‌ی مالیات مستقیم است.

در اخذ مالیات به روش مستقیم سوای از مبلغی که از حقوق کارمندان به عنوان مالیات کسر می‌شود، صاحبین مشاغل آزاد نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. اما این برگ قطعی مالیات چگونه محاسبه و صادر می‌گردد؟ در پاسخ به سوال برگ قطعی مالیات چیست؟ می‌توان گفت که مالیات برگ قطعی در واقع آن مبلغی است که مودی موظف است به عنوان مالیات پرداخت کند و تا حد زیادی نهایی است.

برگ قطعی مالیات یک مرحله بعد از دریافت برگ تشخیص مالیاتی است
برگ قطعی مالیات به این معنی نیست که مالیات شما قطع شده! بلکه اشاره به مالیاتی دارد که پرداخت آن قطعی است!

شما تا رسیدن به برگ قطعی مالیات، مراحل و فرآیندهایی را طی می‌کنید که عبارتند از:

  1. پر کردن اظهارنامه مالیاتی
  2. دریافت برگ تشخیص مالیاتی
  3. دریافت برگ قطعی مالیاتی

در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

گام اول: پر کردن فرم اظهار نامه مالیاتی

اگر کسب و کار آزاد داشته باشید یا حداقل اخبار را دنبال کنید احتمالا چند باری عبارت «پر کردن فرم اظهار نامه مالیاتی» به گوشتان رسیده است. تکمیل این فرم اولین گام در جهت گرفتن برگ قطعی مالیات است. اظهار نامه مالیاتی به نوعی کارنامه‌ی مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، می‌بایست به منظور محاسبه‌ی مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم کنند.

طبق این اظهار نامه، سازمان امور مالیاتی از شما می‌خواهد تا با ارائه‌ی اسناد و مدارک لازم و دفتر ثبت خود، میزان گردش مالی و سود و زیان خود را تسلیم اداره‌ی مالیات کنید تا در صورت صحت و سقم اطلاعات شما، میزان مالیاتی که باید بپردازید محاسبه شود.

گام دوم: دریافت برگ تشخیص مالیات

گام دوم در جهت اخذ برگ قطعی مالیات، دریافت برگ تشخیص است. پس از اینکه مؤدی اظهار نامه‌ی مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی ارائه داد، این سازمان در پاسخ ابلاغی را تحت عنوان برگ تشخیص به مؤدی ارجاع می‌دهد.

در برگ تشخیص، مقدار مالیاتی که می‌بایست بر اساس مندرجات در اظهار نامه مالیاتی، توسط مؤدی پرداخت شود به وی اعلام می‌شود.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که برگ تشخیص به منزله‌ی برگ قطعی مالیات نیست و در این مرحله غیر قطعی و به نوعی بدوی است.

مؤدی می‌تواند ظرف مدت 30 روز، برای بازبینی محاسبات، کسب اطلاع از فرآیند محاسبه اقدام کند و همچنین به مبلغ مالیاتی که برای او محاسبه شده، اعتراض نماید. در این روند وی حتی می‌تواند اظهار نامه‌ی خود را تغییر داده و اصلاح کند.

در نهایت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات بر طبق آخرین اظهار نامه وی تنظیم و محاسبه می‌شود. اگر مؤدی پس از طی این 30 روز اقدامی روی برگ تشخیص انجام ندهد، مبلغ محاسبه‌ی شده‌ی مالیات، به عنوان مالیات برگ قطعی تلقی می‌شود و مؤدی موظف است تا در اسرع وقت نسبت به پرداخت مبلغ محاسبه شده اقدامات لازم را به عمل آورد.

گام سوم و آخر: دریافت برگ قطعی مالیات

پس از دریافت برگ تشخیص، در صورتی که به مبلغ محاسبه شده اعتراض داشتید، می‌توانید تا مراتب اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید. توجه داشته باشید که در این زمان، مؤدی هنوز موظف به پرداخت مالیات نیست.

در صورت اعتراض مؤدی، برای رسیدگی به آن، هیئتی تحت عنوان هیات حل اختلاف مالیات بدوی تشکیل می‌شود تا ادعای مؤدی را بازنگری کند و حکم را تغییر دهند.

در این مرحله حکم صادر شده از طرف این هیئت یا هر مرجع ذی صلاح دیگری قابل اعتراض نیست و به عنوان برگ قطعی مالیات تلقی می‌شود، که بر طبق آن مؤدی می‌بایست مبلغ تعیین شده به عنوان مالیات را در اسرع وقت پرداخت کند تا شامل جریمه نشود.

در صورت صدور مالیات برگ قطعی دیگر هیچ راه برگشتی نیست و شما ملزم به پرداخت آن هستید.
در صورت عدم پرداخت بعد از برگ قطعی، سازمان امور مالیاتی برای شما جرائمی در نظر خواهد گرفت، از جمله ممنوعیت خروج از کشور و بلوکه شدن حساب‌ها.

برگ قطعی مالیات برای این قرار داده شده است تا هم به مودی فرصت داده و هم برای او فرصتی باقی نگذارد! در واقع تا قبل از دریافت برگ قطعی مالیات، شما فرصت دارید اعتراض کنید و شکایت خود را هیات مربوطه ثبت کنید، این همان فرصتی است که به مودی داده شده است؛ اما بعد از صدور برگ قطعی، فرصت از شما گرفته خواهد شد و باید طبق همان برگه، مالیات را پرداخت کنید. پس مالیات برای شما به دو بخش تقسیم می‌شود، یک قبل از صدور مالیات برگ قطعی! و دیگری، بعد از صدور برگ قطعی!

جریمه عدم پرداخت بعد از دریافت مالیات برگ قطعی

شما پیش از برگ قطعی، فرصت دارید تا اعتراض خود را ثبت کنید، در غیر این صورت و زمانی که برگ قطعی مالیاتی برای شما صادر شد، تقریبا می‌توان گفت کار تمام است و شما ملزم به پرداخت آن هستید.

شاید بپرسید در این زمان اگر مالیات را پرداخت نکنم چه می‌شود؟ در پاسخ باید به جریمه‌های نسبتا سنگینی که در انتظارتان است اشاره کنیم.

این جریمه‌ها می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد، از جمله:

  1. بلوکه کردن حساب‌های شما
  2. ممنوعیت خروج از کشور برای مودی مالیاتی (ممنوع الخروجی)
  3. پرداخت درصدی از مالیات پرداخت نشده به عنوان جریمه

شروط 3 گانه تبدیل برگ تشخیص به برگ قطعی مالیات

در قوانین مالیاتی، ماده‌ای وجود دارد که به این موضوع اشاره کرده است، ماده 239 قانون مالیاتی که ذیل مالیات مستقیم درج شده، در این مورد سه شرط را ذکر کرده است که عبارتند از:

  1. اعلام کتبی مودی مالیاتی درباره پذیرش برگ تشخیص [30 روز بعد از تاریخ ابلاغ]
  2. عدم اقدام مودی برای اعتراض به برگ تشخیص
  3. صرف نظر مودی از اعتراض یا شکایت خود

مالیات برگ قطعی چه انواعی دارد؟

5 نوع برگ قطعی مالیاتی داریم که تقریبا فرآیند همه آن‌ها یکسان است، فقط به لحاظ نوع مالیات با هم متفاوتند، این 5 مورد شامل موارد زیر می‌شود:

  1. برگ قطعی مالیات عملکرد
  2. برگ مالیات قطعی بر ارزش افزوده
  3. مالیات برگ قطعی حقوق
  4. برگ قطعی مالیات سه در هزار
  5. برگ قطعی مالیات تکلیفی

نکته آخری که درباره برگ قطعی مالیات باید بدانید

در برگ قطعی مالیات عملکرد به نوعی یک جایزه برای مودیان خوش حساب در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که اگر شما به صورت 3 سال پی در پی اسناد و مدارک مالیاتی خود شامل: حساب سود و زیان، ترازنامه، دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان مربوطه تحویل دهید در حالی که هیچ اعتراضی به برگ مالیات خود نداشته باشید [عدم مراجعه به هیات حل اختلاف مالیاتی برای ثبت اعتراض] 5 درصد جایزه می‌گیرید!

حتما می‌خواهید بدانید این 5 درصد چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در واقع در صورتی که موارد بالا را رعایت کرده باشید، بعد از سه سال، پنج درصد از اصل مالیات این سه سالی که پرداخت کرده‌اید، از مالیات سنوات بعدی کسر می‌شود یا به بیانی دیگر، این 5 درصد به حساب سال‌های بعدی منظور شده و شما تخفیف می‌گیرید.

امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب متوجه شده باشید که برگ قطعی مالیات چیست و چرا اهمیت دارد و تفاوت برگ تشخیص مالیاتی با مالیات برگ قطعی را متوجه شده باشید. شما می‌توانید هرگونه سوالی دارید، با ما در قسمت کامنت‌ها در میان گذاشته و پاسخ خود را دریافت کنید.

5/5
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

اشتراک‌گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044