مالیات یکی از مهمترین دغدغههای هر کسب و کاری است و امروزه با سختتر شدن قوانین مالیاتی در ایران، خیلی از کسب و کارها به یک مشاور مالیاتی باتجربه و خبره احساس نیاز میکنند. از جمله وظایف مشاور مالیاتی این است که به شما راهحلهای قانونی جهت اصلاح امور مالیاتی را ارائه کند. بسیاری از افراد، شناخت کاملی از قوانین مالیاتی ندارند یا ممکن است، نسبت به میزان مالیاتی که برایشان تعیین شده، اعتراض داشته باشند؛ اما روش صحیح مواجهه با آن را ندانند. بهترین کار این است که خودتان مشاور مالیاتی خودتان شوید! در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه مشاور مالیاتی شویم تا از پَسِ دغدغهها و چالشهای مالیاتی خود بر بیاییم. علاوه بر این، بسیاری از قوانین مالیاتی دارای پیچیدگیهایی بالایی است و شناخت درست آنها نیاز به تخصص حقوقی بالایی دارد. استفاده از مشاوره مالیاتی جهت حل بسیاری از چالشهای مالیاتی شرکتها موثر است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به شرح وظایف مشاور مالیاتی نیز بپردازیم.
مشاور مالیاتی چیست؟
یکی از رشتههای بسیار پرتقاضا در زیرمجموعه انواع مشاوره کسب و کار همین مشاور مالیاتی است که افراد و سازمانهای زیادی به آن نیاز دارند.
مشاور مالیاتی فردی است که با کسب تجربه و تخصص نه فقط به صورت آکادمیک بلکه به صورت تجربی، گنجینهای از نکات و راه و روشها را در اختیار دارد که میتواند کسب و کارهای مختلفی که مشکلات مالیاتی دارند را کمک کند و به آنها مشاوره مالی و مالیاتی بدهد.
حتما میدانید در دو-سه سال اخیر، قوانین مالیاتی بسیار سختگیرانه شده و باید پذیرفت که لا یمکن الفرار من المالیات! (هرچند مثل همیشه برخی کله گندهها از مالیات فرار میکنند اما این امر برای همه نیست!)
مالیات یکی از مهمترین دغدغههای هر کسب و کاری است و امروزه با سختتر شدن قوانین مالیاتی در ایران، خیلی از کسب و کارها به یک مشاور مالیاتی باتجربه و خبره که بتوانند در لحظه و آنلاین زیر یک دقیقه پاسخ سوالات خود را به دست آورند، احساس نیاز میکنند. از جمله وظایف مشاور مالیاتی این است که به شما راهحلهای قانونی جهت اصلاح امور مالیاتی را ارائه کند.
بررسی وظایف مشاور مالیاتی
وظایف مشاور مالیاتی بسیار فراتر از یک حسابدار ساده است. مشاور مالیاتی به یک فرد متخصص و با تجربه در حوزههای مالی، اقتصادی و حسابداری گفته میشود که به حقوق و قوانین مالیاتی نیز تسلط دارد و میتواند وظیفه رسیدگی به پروندههای مالیاتی در مراجع قضایی را به عهده بگیرد. همچنین مشاوران مالیاتی میتوانتد در خصوص امور مالی و قوانین مالیاتی به مشتریان خود مشاوره دهند. همچنین این فرد میتواند برای افراد یا شرکتها برنامهریزی مالی انجام دهد.
شما برای اینکه بدانید چگونه در زمینه مالیاتی مشاور شوید، حتما باید بدانید مشاور مالیاتی چیست و این شخص چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد.
فهم مسائل مالیاتی برای همه آسان نیست، از این رو یکی از وظایف مشاور مالیاتی این است که با جملات ساده این مفاهیم را برای مشتریان خود توضیح دهد. به علت اینکه قوانین و مقررات حقوقی به طور پیوسته در حال تغییر و بهروز شدن هستند، مشاور مالیاتی حرفهای باید اطلاعات خود را همواره بهروزرسانی نماید.
مشاوران مالیاتی در بسیاری موارد کارمند ثابت یک شرکت نیستند و تنها نقش مشاور و مشورت دهنده در امور مالی به صاحبان کسب و کار را دارند و برای این منظور قراردادهایی با زمان مشخص را با آنها تنظیم میکنند.
فصل مالیاته، مشکل مالیاتی داری؟ با یه مشاور مالیاتی صحبت کن
چگونه میتوانیم یک مشاور مالیاتی شویم؟
در پاسخ به این سوال که چگونه مشاور مالیاتی شویم باید بگوییم، اصلیترین نیاز شما برای اینکه بتوانید به یک مشاور مالیاتی موفق تبدیل شوید، این است که علاوه بر تسلط بر حوزههای مالی، اطلاعات حقوقی کافی نیز داشته باشید. قوانین مالیاتی بعضا پیچیدگیهایی دارد که برای رسیدن به درک درستی از آنها میبایست دانش حقوقی بالایی داشته باشید.
روابط عمومی بالا برای مشاور مالیاتی یک مزیت محسوب میشود. روابط عمومی بالا برای جذب مشتریان جدید و مذاکره با سازمانهای مرتبط مورد نیاز است. توجه داشته باشید که مشاور مالی، یک تحلیلگر هم هست؛ به این معنی که در ابتدا باید بتواند شرایط مشتریان خود را به خوبی تحلیل کند تا بتواند با موفقیت وارد این حوزه کاری شود.
برای اینکه یک مشاور مالیاتی شوید، بهتر است تا در دانشگاه، در رشتههای مرتبط مانند حسابداری یا اقتصاد اصول اصلی را یاد بگیرید. البته به شما توصیه میکنیم که به درسهای دانشگاه اکتفا نکنید و در دورههای مربوط به مشاور مالی نیز شرکت نمایید.
لازم به ذکر است که در این حوزه، هیچ چیز مانند تجربه به شما کمک نخواهد کرد. اگر در شروع کار هستید، برای کسب تجربه میتوانید نزد یک فرد ماهر کارآموزی کنید. برنامهریزی، مدیریت و روان شناسی دیگر موضوعاتی هستند که توصیه میشود در آن مطالعاتی داشته باشید. لازم نیست که متخصص این حوزهها شوید اما دانستن آنها به پیشرفت شما کمک زیادی خواهد کرد.
چرا از نورا مشاور مالیاتی بگیریم؟
همزمان با گرمای هوا، بحثهای مالیاتی هم داغ میشود، با توجه به اینکه خیلی از کسب و کارها با پیچ و خمهای مالیاتی و قوانین آن آشنا نیستند، باید از یک مشاور مالیاتی در کنار تیم مالی خود استفاده کنید.
قطعا مدیران مالی شما به موضوع اشراف دارند، اما این تمام ماجرا نیست. گاهی نیاز است که از تخصص افرادی استفاده کنید که دائما با یک موضوع درگیر هستند.
مشاور مالیاتی فردی است که تجربه و تخصص را دارد و شما با کمترین هزینه، خیال خودتان را از مباحث مالیاتی راحت میکند.
نورا توانسته جمعی از بهترین مشاوران مالیاتی را برای خدمت رسانی به شما در کنار هم جمع آورد. افرادی که یک تا دو دهه در این زمینه کار کرده و قطعا شبیه پرونده مالیاتی شما در کارنامه خود زیاد داشتهاند.
وقت رو از دست نده! با کمتر از 200 هزار تومان بهترین راهحلهای مالیاتی پیش روی شماست!
شرح وظایف مشاور مالیاتی
همان طور که میدانید حسابدار وظیفه دارد تا از صورتهای مالی افراد یا شرکتها مواظبت کند و هزینهها، درآمدها و مصارف را ثبت نماید؛ اما یک مشاور مالیاتی کاری فراتر از یک حسابدار ساده انجام میدهد. به عنوان مثال این فرد ممکن است در اصلاح هزینهها و روند مصرف درآمدها نیز دخالت کند. در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از مهمترین وظایف مشاور مالیاتی بپردازیم:
1- ارائه مشاور مالیاتی به افراد، شرکتها و کسب و کارها
طبیعی است که بسیاری از صاحبان مشاغل شناخت کاملی نسبت به قوانین حوزه مالیات نداشته باشند. اما این عدم دانش کافی از قوانین مالیاتی، میتواند چالشهای بسیاری را برای کسب و کارهای مختلف به وجود آورد. در پشتیبانی مالیاتی مشاوران مالیاتی به ارائه مشاوره در این زمینه میپردازند. به صورت خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نخستین وظیفه یک مشاور مالیاتی، تشریح مباحث و قوانین مالیاتی به زبان ساده است.
- مشاور مالیاتی، صورتهای مالی مشتریان خود را به صورت شفاف و دقیق تدوین میکند.
- همچنین با نظارت به جریان نقدینگی تلاش میکند تا فرآیندهای مالی مشتریان را در راستای پرداخت مالیات کمتر جهت دهی نماید.
- گاهی اوقات شرکتها نسبت به اصول تکمیل صحیح اظهارنامه مالیاتی شناخت کافی ندارند. وظیفه دیگر مشاور مالیاتی، تنظیم لوایح و اظهارنامههای مالیاتی است.
2- پیگیری دادرسی مالیاتی برای کارفرمایان
این موضوع به رفع هرگونه اختلاف میان مودیان مالیاتی و اداره مالیات دادرسی مالیاتی گفته میشود. به عنوان مثال، در صورتی که مبلغ مالیات بسیار بیشتر از حد انتظار باشد، صاحبان کسب و کار اقدام به دادرسی مالیاتی مینمایند.
یکی از وظایف مشاور مالیاتی، انجام فرآیند دادرسی مالیاتی است. در این زمینه مشاوران مالیاتی باید با بهره گیری از دانش مالی و حقوقی خود تلاش کنند که میزان مالیات مشخص شده را تا حد امکان کاهش دهند. دادرسی مالیاتی مراحل پیچیدهای دارد که هر شخص به تنهایی از پس آن بر نمیآید و حضور یک مشاور مالیاتی در کنار صاحبان مشاغل میتواند بسیار موثر باشد.
3- نظارت بر امور مالی شرکت در شرح وظایف مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی باید سلامت مالی شرکت را تضمین کند. این شخص باید در مورد امور مالی تصمیمات درست و مناسبی بگیرد و آن را به صاحبان کسب و کار ارائه دهدو راهکارهای لازم برای جلوگیری از ضرر و زیان را به آنها آموزش دهد.
بهترین مشاوران مالیاتی نورا برای کمک به شما اینجا هستند…
مشاور مالیاتی با حسابدار فرق دارد؟!
به نظر شما کدام یک از پاسخهایی که در جدول زیر آمده درست است؟
1 | هر مشاور مالیاتی | یک حسابدار است؟ | یا | حسابداری بلد است؟ |
2 | هر حسابداری | مشاور مالیاتی میدهد! | یا | میتواند مشاور مالیاتی بدهد! |
بگذارید قبل از بررسی جدول بالا یک نکته را نکته را بگوییم. در واقع یک سوال مهمتر از اینکه چگونه مشاور مالیاتی شویم این است که آیا الزاما هر مشاور مالیاتی، یک حسابدار است؟ یا هر حسابداری یک مشاور مالیاتی است؟
لزوما خیر، در واقع میتوان گفت هر مشاور مالیاتی حسابداری بلد است، اما حتما حسابدار نیست، حتی میتواند آنگونه که حسابدارها به چم و خم کار احاطه دارند نبوده، بلکه فقط کلیاتی را بداند اما در امور مالیاتی به واسطه تجربه ماهر باشد.
با این حال یک مشاور مالیاتی اگر در پیشینه خود سابقه حسابداری داشته باشند، قطعا موفقتر خواهند بود و باید قبول کنیم در شرح وظایف مشاور مالیاتی اگر جای حسابداری خالی باشد یک نکته منفی خواهد بود.
از نکات بالا نتیجه میگیریم، یک مشاور مالیاتی حتما بهتر است حسابداری بلد باشد (هرچند اگر حسابدار نبوده باشد که خیلی بعید است!) اما وظایف مشاور مالیاتی قطعا با یک حسابدار متفاوت است و بلکه میتوان گفت سنگینتر است.
مشاور مالیاتی باید در زمینه پیگیری پروندههای مالیاتی تجربه زیادی داشته باشد تا بتواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد. همچنین لازم است این افراد از آخرین قوانین، بخش نامه و آیین نامه مالیاتی و استانداردهای سازمان حسابرسی آگاهی کافی داشته باشند.
شاید کمتر کسی درباره سایر توانمندیهای یک مشاور مالیاتی بداند، اما این فرد صرفا درباره مالیات به شما مشاوره نمیدهد، سایت the street درباره سایر وظایف یک مشاور مالیاتی مینویسد: «به غیر از اظهارنامه مالیاتی واقعی، یک مشاور مالیاتی همچنین می تواند افراد و مشاغل را به سمت جابجایی پول با مزیت مالیاتی در زمینه های کلیدی مانند بازنشستگی، برنامه ریزی املاک، مدیریت سرمایه گذاری و برنامه ریزی کسب و کار کوچک هدایت کند.»
مروری بر اینکه چگونه مشاور مالیاتی شویم
ما در این مطلب گفتیم که مالیات یکی از مهمترین دغدغههای هر کسب و کار است. مشاور مالیاتی به یک فرد متخصص و با تجربه در حوزههای مالی، اقتصادی و حسابداری گفته میشود که به حقوق و قوانین مالیاتی نیز تسلط دارد و میتواند وظیفه رسیدگی به پروندههای مالیاتی در مراجع قضایی را به عهده بگیرد. همچنین اشاره کردیم که وظایف مشاور مالیاتی با یک حسابدار فرق میکند و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. اصلیترین نیاز شما برای اینکه بتوانید به یک مشاور مالیاتی موفق تبدیل شوید، این است که علاوه بر تسلط بر حوزههای مالی، اطلاعات حقوقی کافی نیز داشته باشید.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/how-become-tax-advisor/