چالش های مالی شرکت های نوپا
امتیاز دهید post

دغدغه‌های حسابداری شرکت‌های نوپا

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مخاطب این مطلب کسب‌‌‌‌ و کارهایی هستند که ثبت رسمی شده و موظف به ارائه اظهارنامه، صورت معاملات فصلی، بیمه و غیره‌‌‌ هستند.

در کسب و کارهایی که ثبت شده نیستند نیز موضوعات مالی و حسابداری خیلی مهم است؛ اما ضرورتی برای ارئه به مراجع وجود ندارد و این کسب و کارها هر طور شده حساب‌های خود را رفع و رجوع می‌کنند. اما در شرکت‌های ثبت شده، قوانین و شرایط حسابداری یک موضوع تخصصی است که تجربه نشان می‌دهد مدیران و مالکان از آن‌ها اطلاعات زیادی ندارند!

و اگر این‌ها را ندانید همیشه با این موضوعات غریبه خواهید ماند و صدماتی خواهید خورد که جبران آن اصلا راحت و قابل هضم نیست. پس شما مجبورید این نکات را بدانید!

دیده می‌شود شرکت‌ها تا چند سال اول هنوز به یک فرآیند واحد نرسیده‌اند، نه در انتخاب نرم‌افزار، نه در انتخاب مدیر حسابداری و نه در شیوه‌ها و روش‌ها. حتی درباره اینکه توانایی‌های مورد نیاز یک مسئول حسابداری چه چیزهایی باید باشد، آیا نوع قرارداد دائم باشد یا ساعتی؟ چالش وجود دارد.

چالش هیا مالی شرکت های نوپا

پیشنهادهای عملیاتی و کاربردی برای شرکت‌های نوپا

موضوعات مالی و حسابداری دائما در حال تغییر هستند؛ چه از نظر عرضه انواع خدمات و چه از لحاظ قوانین دولتی، بنابراین باید دو نکته را در خاطر داشته باشید:

  1. یک مشاور خبره و مسلط به امور مالی و مالیاتی در کنار خود داشته باشید.
  2. با کمک مشاور خبره می توانید با حسابداران کم تجربه‌‌‌ ‌تر کار کنید و گرنه حتما به مشکل خواهید خورد.

دو نکته مهم که باید بدانید

  • یا نیاز به مدیر حسابداری تمام وقت با تجربه کامل مالی و مالیاتی ندارند و کارشان با مشاوره نیمه وقت انجام می شود.
  • یا نیاز دارند ولی از پس حقوقهای بالای آنها بر نمی آیند. البته یک مدیر حسابداری باتجربه از نظر جایگاه کاری در سطح جامعه آنقدر پیشنهادهای خوب دارد که مایل به کار کردن در شرکتهای کوچک و در این سطح نیستند. او مایل است در شرکت های بزرگ کار کند و آنجا حس بهتری دارد و پیشرفت خود را در آنجا متصور است و البته این یک واقعیت است.
بیشتر بخوانید:
داده کاوی چیست و چه مزایایی دارد؟

نتیجه:  نتیجه نهایی از هر دو مورد بالا برای اکثر کسب و کارهای کوچک این است که یک کارمند حسابداری با تجربه کم ولی در حد مناسب استخدام کنید. اما اگر ایشان مسوول همه چیز باشد بدون شک در اداره مالیات به مشکل خواهید خورد، لذا آن مشاور که ایشان را هدایت می کند ضامن رعایت مقررات و اسناد در دفتر شما و در اداره مالیات خواهد بود و حضور ایشان هر چند پرهزینه است ولی به میزان نیاز هزینه پرداخت می کنید.

در سالهای اولیه نیازی به نرم افزارهای گران قیمت نیست که البته با توجه به نیاز شما همان مشاور ارشد حرف آخر را در تعیین نوع و شرکت ارایه دهنده خدمات نرم افزار حسابداری می زند.

شاید پیشنهاد کنند نرم افزارهای آنلاین استفاده شود تا نظارت ایشان بهتر و بیشتر باشد.

راه حلی وجود دارد که متقاضیان خاص خودش را دارد و آن اینکه شرکتهای خدمات مالی ای هستند که در مواردی حتی نیاز شما را به استخدام مسوول حسابداری بر طرف می کنند.

به شما آموزش می دهند که مدارک را چگونه تولید یا ثبت و نگهداری کنید. مثلا چک اینگونه نوشته شود و این مدارک را ضمیمه آن کنید و سپس در برهه هایی مثلا آخر هر ماه مراجعه می کنند و اسنادی را که توسط شما تولید و جمع آوری شده اند را بررسی می کنند. سپس در دفتر خودتان و یا در دفتر خودشان ثبتهای حسابداری و رد کردن اسناد صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده و بیمه و غیره را انجام می دهند و در پایان سال نیز دفاتر را می نویسند و اظهار نامه را رد می کنند و برای ممیزی مالیات و دفاعیه از اسناد دفاع می کنند.

بیشتر بخوانید:
مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن و مزایا و معایب آن‌ها

این گزینه برای برخی شرکتها و در صورتی که با یک شرکت خوب و متعهد قرارداد داشته باشید بسیار مفید است. شاید بگویید برخی شرکتها همین کار را با حسابداران نیمه وقت می کنند. باید بگوییم باز مشکل نداشتن مشاور ارشد است. این شرکتها مشکل مشاور ارشد را برای شما رفع می کنند.

برای موضوعی به این مهمی کمی بیشتر هزینه کنید ولی با خیال راحت به کسب و کار خود بپردازید و از مزایای خدمات یک شرکت خدمات مالی و یا مشاور ارشد مالی و مالیاتی بهره مند شوید.

متاسفانه باید عرض کنیم اتاق حسابداری ما همیشه در پی مرتب و مستند کردن گذشته ما و ارایه و دفاع در برابر مراجع دولتی است و بدین ترتیب به ما کمک می کنند که در کارهای امروز همیاری می کنند ولی راهنما و کمک ما در تعیین استراتژی های پیش رو نیستند. صد حیف از این موضوع.

از مسوول حسابداری اتان بخواهید تا برای آینده شما مطلب ارایه کند. درآینده نتایج بهتری از همکاری با ایشان خواهید گرفت.

بحث مهمی در باب تک دفتری و یا دو دفتری داریم که با توجه به درگیریهای دو دفتری پیشنهاد می کنیم به آن فکر نکنید. آنقدر موضوعات مالی سطح دولتی در حال پیشرفت است که حسابها همه جا رصد می شوند و بزودی همه حسابها یکپارچه می شوند. وقت خود را صرف مشغولیتهای فرار از مالیات نکنید و در عوض مستند و قابل دفاع کار کنید تا مالیات جریمه اتان نکند و نبینید که در پایان بجای 25 درصد مالیات عملکرد 40 درصد پرداخت کرده اید.

بیشتر بخوانید:
مالیات های مستقیم چیست و چگونه اخذ می‌شود؟

رسیدگی و شفافیت موضوعات مالی تنها راه پیش روی شما است، از آن غفلت نکنید و انرژی خود را در پیشبرد کارها قرار دهید.

اشتراک‌گذاری

2 دیدگاه دربارهٔ «دغدغه‌های حسابداری شرکت‌های نوپا»

    1. سلام/ بله؛ با مراجعه به قسمت مشاوران سایت ما میتونید در حوزه مورد نظر خود مشاوره بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044