ایمیل مارکتینگ چیست؟
امتیاز دهید post

ایمیل مارکتینگ چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ایمیل مارکتینگ زمانی است که کسب‌وکارها از ایمیل برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. این یک نوع بازاریابی مستقیم است، به این معنی که شرکت بدون کمک یک واسطه با مصرف کننده ارتباط برقرار می کند. از ایمیل می‌توان برای ایجاد روابط با سرنخ‌ها، تبدیل مشتریان بالقوه، و اطمینان از داشتن تجربه عالی برای مشتریان فعلی استفاده کرد. در اینجا چند نمونه از بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و انواع مختلف ایمیل‌ها را آورده‌ایم.

بازاریابی ایمیلی چیست + رابطه آن با قورمه سبزی!

یکبار به دوستی گفتم «بلدی قورمه سبزی درست کنی؟!» با اطمینان خاطر گفت: «معلومه که بلدم! کاری نداره». امیدوارم هیچ وقت مزه چنین قورمه سبزی‌ای را امتحان نکنید!

متاسفانه آن دوست ما، از درست کردن قورمه سبزی یک چیزی شنیده بود و از نظرش کاری نداشت؛ چون فکر می‌کرد اگر سبزی و لوبیا و گوشت را به همراه نمک و آب داخل یک قابلمه بریزی، قورمه سبزی می‌شود.

لطفا ایمیل مارکتینگ را با بانک ایمیل اشتباه نگیرید!
ایمیل مارکتینگ، دسترسی به یک بانک ایمیل و استفاده از آن‌ها نیست، شما باید لیست ایمیل خودتان را داشته باشید.

قورمه سبزی از آن غذاهایی است که هر کسی یک جور آن را درست می‌کند اما همه آن‌ها خوشمزه نیست.

متاسفانه این روزها عده‌ای که مدعی تخصص در دیجیتال مارکتینگ هستند چیزهایی می‌گویند و می‌نویسند که سطح تخصصی موضوعات دیجیتال مارکتینگ را پایین آورده‌اند، مثلا همین ایمیل مارکتینگ! وقتی می‌گویی ایمیل مارکتینگ، می‌گویند «کاری نداره!»

از نظر این افراد ایمیل مارکتینگ یعنی یک بانک ایمیل و ریختن یک سری text یا کلمه در آن و در نهایت ارسال برای همه (send to all)

اما عزیزان قبول کنید، ایمیل مارکتینگ، بانک ایمیل نیست و به همین راحتی هم نیست، چون شما با مشتری طرف هستید نه با یک بانک ایمیل.

پس ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از کانال‌های پرنفوذ حوزه دیجیتال مارکتینگ است که برای اهداف مختلفی مثل افزایش فروش، اطلاع رسانی به مخاطبان، گرفتن لید بیشتر، ارائه تخفیف ویژه برای مشتریان ویژه و مواردی مثل این است و انواع مختلفی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

انواع ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چند مدل است؟

ما انواع ایمیل مارکتینگ نداریم، بلکه انواع ایمیل در بازاریابی ایمیلی داریم، همین بی‌توجهی به کلمات، می‌تواند بار معنایی متفاوتی ایجاد کند، پس لطفا به کلمات حساس باشید. با این توضیح به سراغ انواع ایمیل‌ها در ایمیل مارکتینگ برویم:

یک- ایمیل‌های خوش آمد گویی

هنگامی که یک مشتری برای اولین بار با یک شرکت تعامل می‌کند، آن شرکت معمولاً یک سری ایمیل خودکار ارسال می‌کند که در آن بیشتر درباره سازمان و محصول آن توضیح می‌دهد. به عنوان مثال یک شرکت فناوری که یک نرم‌افزار آزمایشی رایگان ارائه می‌دهد، پیوندهای اطلاعاتی را برای کمک به مشتری ارسال می‌کند تا حداکثر ارزش را از ابزار دریافت کند.

بیشتر بخوانید:
آنچه برای موفقیت در بازاریابی پیامکی باید انجام دهید

در اواخر دوره آزمایشی آن‌ها ممکن است ایمیل‌هایی را ارسال کنند که تمرکز آن‌ها بر تبدیل فرد به مشتری پولی است. این ایمیل‌ها بر اساس پیشنهادی که مشتری با آن در تعامل است بسیار هدفمند هستند.

در بازاریابی ایمیلی مدل‌های مختلفی از ایمیل داریم
ما چیزی به نام انواع بازاریابی ایمیلی نداریم، بلکه انواع ایمیل در بازاریابی ایمیلی داریم!

دو- خبرنامه ها در ایمیل مارکتینگ

خبرنامه‌ها ایمیل‌های عمومی هستند که به طور منظم ارسال می‌شوند. آن‌ها غالبا شامل به‌روزرسانی‌های شرکت و پیوندهایی به محتوای سایت یا سایر موضوعاتی هستند که احتمال دارد برای گیرنده مفید و جالب باشد. خبرنامه‌ها روشی کم هزینه برای برقراری ارتباط با بسیاری از افراد هستند؛ وقتی مشتری با چیزی در یکی از این ایمیل‌ها تعامل برقرار می‌کند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها یک کتاب الکترونیکی را دانلود کنند، کسب و کار می‌تواند آن‌ها را در یک دنباله ایمیل هدفمندتر قرار دهد.

سه- ایمیل یادآوری در بازاریابی ایمیلی

کسب‌وکارها با ایمیل مارکتینگ برای مشتریانی که کاری را که شروع کرده‌اند و تمام نکرده‌اند ایمیل یادآوری ارسال می‌کنند. اگر شخصی به محصولی در فروشگاه الکترونیکی نگاه کرد اما خرید نکرد، فروشگاه می‌تواند ایمیلی برای تکمیل تراکنش به او ارسال کند.

چهار- ایمیل‌های معاملاتی مانند ایمیل‌های پس از خرید

وقتی یک مشتری خریدی انجام می‌دهد کسب‌وکارها اغلب یک سری ایمیل ارسال می‌کنند که اطلاعات بیشتری درباره محصول به آن‌ها می‌دهد. ایمیل‌های پس از خرید اهمیت زیادی برای افزایش وفاداری مشتری دارند. مثلا اگر محصول اشتراکی داشته باشید، با ارسال ایمیل‌های بعد از فرآیند خرید ممکن است مشتری به ارزش خدمات پی ببرد و پرداخت را ادامه دهد. افزایش می‌یابد. از ایمیل‌های پس از خرید نیز می‌توان برای فروش محصولات دیگر یا جدید یا اجرای کمپین‌های ارجاع استفاده کرد.

پنج- ایمیل‌های پرورشی در Email Marketing

ایمیل‌های پرورشی بر اساس مشکلاتی که در تلاش برای حل آن‌ها هستند، محتوای هدفمندی را در اختیار مشتریان بالقوه قرار می‌دهند. این ایمیل می‌تواند حاوی پیوندهایی به پست‌های وبلاگ یا راهنماهای ویدیویی باشد. هدف از این ایمیل‌ها ارائه اطلاعات مفیدی به مشتری بالقوه است که شرکت شما را در ذهن نگه می‌دارد و در نهایت مشتری بالقوه را به یک مشتری جدید تبدیل می‌‎کند.

شش- ایمیل‌های سرد

گاهی شرکت‌ها ایمیل‌های سردی را برای افرادی که ارتباطی در گذشته با آن‌ها نداشته‌اند ارسال می‌کنند. این ایمیل‌ها معمولاً اثر کمی در بازاریابی ایمیلی دارند. با این حال آن‌ها ممکن است در برخی از انواع فروش مثل B2B (فروش محصولات یک شرکت به شرکت دیگر) مفید باشد.

بیشتر بخوانید:
آموزش اظهارنامه مالیاتی از صفر تا صد و نحوه ارائه آن

هفت- ایمیل های تبلیغاتی

بازاریاب می‌تواند از این ایمیل‌ها برای ارائه اطلاعات به مشتری‌ها کنونی یا مشتریان بالقوه و به عنوان یک راه‎‌حل تبلیغات فروش استفاده کند.

مزایای بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ با ارزش است زیرا هزینه زیادی ندارد. در اینجا به برخی از مزایای بازاریابی ایمیلی اشاره کرده و توضیح مختصری درباره هر یک خواهیم داد:

  • کم هزینه بودن
  • تاثیرگذاری بالا
  • انعطاف پذیر بودن
در email marketing هزینه اجرا کم ولی تاثیرگذاری بالا است
مزایای email marketing با توجه به هزینه کم آن، قابل توجه است

بازاریابی ایمیلی کم‎ هزینه است

بازاریابی ایمیلی به غیر از هزینه نرم افزار، رایگان است زیرا شما صاحب لیست مخاطبین خود هستید. این بدان معناست که به ‎راحتی می‎‌توانید بازدهی عالی از سرمایه خود دریافت کنید.

بازاریابی ایمیلی موثر است

بازاریابی ایمیلی افرادی را هدف قرار می‌دهد که قبلاً به کسب و کار یا محصول شما ابراز علاقه کرده‌اند، به این معنی که نسبت به کسانی که اطلاعاتی در مورد شرکت شما ندارند به مراقبت کمتری نیاز دارند. همچنین می‌توانید با ردیابی نحوه تعامل آن‌ها با مواد بازاریابی شما و از طریق فرم‌های تولید سرنخ، مشتریان بالقوه و مشتریان را بر اساس نیازها و علایق آن‌ها تقسیم‌بندی کنید. به این شکل می‌توانید مطالب مورد علاقه آن‌ها را ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی انعطاف پذیر است

Email Marketing ابزاری منعطف است که می‌توانید در طول قیف فروش از آن استفاده کنید. مشتریان بالقوه در مراحل اولیه فرآیند خرید از اطلاعات مفیدی در مورد مشکل خود بهره‌مند خواهند شد. هنگامی که آن‌ها شروع به تعامل با ایمیل‌های شما می‎‌کنند، می‌توانید محتوا را روی محصول خود متمرکز کنید. همانطور که مشتری به تصمیم خرید نزدیک‌تر می‌شود می‎‌توانید پیشنهادات یا تخفیف‎‌هایی برای آن‌ها ارسال کنید تا آن‌ها را متقاعد به خرید کنید.

آیا بازاریابی ایمیلی منسوخ شده است؟
برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند دوره ایمیل مارکتینگ، بد نیست بدانید همچنان یکی از روش‌های بازاریابی که نرخ تبدیل بالایی دارد، همین بازاریابی ایمیلی است.

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده نکنیم؟!

اگر هدف اصلی شما از بازاریابی، افزایش حجم مخاطبان است، بعید است که بازاریابی ایمیلی به شما کمک کند. به عبارت دیگر قبل از اینکه بتوانید با مشتری یا مشتری احتمالی ارتباط برقرار کنید، باید آدرس ایمیل او را داشته باشید.

اگر می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، ایمیل مارکتینگ روش خوبی نیست بلکه بهتر است از کانال‌های بازاریابی دیگر مانند تبلیغات پولی، سئو، بازاریابی محتوا (مثلاً وبینارها) یا رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

بهترین روش‌های ایمیل مارکتینگ چیست؟

در هر کاری روش انجام آن می‌تواند متفاوت باشد، منظور از روش هم فرآیند انجام کار است، ما در اینجا بهترین روش‌ها را به شما آموزش می‌دهیم و امیدواریم این روش‌ها به کار شما بیاید.

بیشتر بخوانید:
مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید و محتوای مرتبط را ارسال کنید

تقسیم‌بندی مخاطبان به شما این امکان را می‌دهد که کمپین‌های بازاریابی ایمیلی هدفمندی ایجاد کنید تا از محتوایی استفاده کنند که با آن ارتباط دارند. شما می‌توانید مخاطبان خود را بر اساس جایی که در «سفر خریدار» هستند و همچنین علایق آن‌ها تقسیم‌بندی کنید.

شرکتی را تصور کنید که واحدهای تهویه مطبوع را هم به منازل و هم به ادارات می‌فروشد. این شرکت کمپین جداگانه‌ای برای مشتریانی که صاحب خانه یا صاحب کسب و کاری هستند ایجاد می‌کند. شرکت باید در نظر بگیرد که مشتری در کجای سفر خریدار قرار دارد. کسانی که در مراحل اولیه هستند ممکن است به ایمیلی با پیشنهاد دانلود کاتالوگ محصول پاسخ دهند. افرادی که آماده خرید هستند، به ‎احتمال زیاد به ایمیلی که یک نقل قول ارائه می‎کند پاسخ می‌دهند.

بعضی وقت‌ها استفاده از ایمیل مارکتینگ خوب نیست!
به خاطر داشته باشید که در ایمیل مارکتینگ، حتما باید از لیست ایمیل‌های منتخب خود استفاده کنید، ایمیل‌هایی که اطلاعات کاملی درباره آن‌ها داشته باشید.

فرآیندها را خودکار کنید

خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی ایمیلی تضمین می‌کند که در زمان مناسب ایمیل را ارسال می‌کنید و در عین حال میزان کارهای دستی را که تیم شما باید انجام دهد کاهش می‌دهد. فقط محرک‌های موثر را در مکان مناسب قرار دهید و اجازه دهید نرم‌افزار بقیه کار را انجام دهد.

نظارت و تغییر آنچه کار نمی‎کند

بازاریابی ایمیلی یک علم دقیق نیست. برخی از کارهایی که انجام می‌دهید همان‎طور که انتظار می‌رود کار می‌کنند، درحالی‎که برخی دیگر نه. اکثر راهکارهای Email Marketing بینش و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهند که می‌توانید برای بهینه‌سازی کمپین خود از آن‌ها استفاده کنید.

لیست خود را اسپم نکنید

این می‌تواند در ایمیل مارکتینگ وسوسه‌انگیز باشد که به طور مکرر برای کل لیست خود ایمیل بفرستید. با این حال این می‌تواند به عنوان هرزنامه تلقی شود و افراد را وادار به لغو اشتراک کند. به مخاطبین خود مطالب ارزشمندی را که مربوط به نیازهای آن‌ها و جایی که در چرخه خرید هستند، ایمیل کنید.

از بازاریابی ایمیلی چه آموختیم؟

مطلب اخیر شما را بازاریابی ایمیلی و ضرورت استفاده از آن آشنا کرد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، منطقی است که از چنین روش کم هزینه‌ای برای بازاریابی محصولات خود استفاده کنید. لطفا تجربیات خود را در زمینه ایمیل مارکتینگ برای ما بنویسید و هرگونه سوالی درباره Email Marketing بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کاملی برای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044