در این مطلب میخواهیم درباره اینکه مشاوره کسب و کار چیست صحبت کنیم؛ همه ما وقتی قصد میکنیم که به سفر برویم و قدم در راهی بگذاریم، قطعاً یا باید راه را بشناسیم و بدانیم چطور به مقصد برسیم، یا اگر مقصد جدید و ناشناخته است و برای اولین بار قصد سفر به آنجا را داریم، در مورد آن و راه رسیدن به آن، پرس و جو کرده و با استفاده از روشهای مختلف کسب اطلاعات کنیم. برای کسب اطلاعات یا باید مطالعه و بررسی کنیم، یا باید از یک نقشه و طرح راهنما استفاده کنیم یا از شخصی که آگاه و آشنا است سؤال کرده و راهنمایی و مشورت بگیریم. این موضوع ممکن است در مورد خیلی از مسائل روزمرۀ زندگی نیز اتفاق بیفتد؛ مثلاً پختن یک غذای جدید، انتخاب یک گوشی تلفن همراه و یا هر مورد دیگری، و مطمئناً برای همه ما پیش آمده است.
اگر رفتن به یک سفر یا برای پختن یک غذای جدید یا انتخاب و خرید یک گوشی تلفن همراه، از دیگران راهنمایی گرفته و با آنها مشورت میکنیم، چرا نباید درباره شروع یک کسب و کار جدید و آشنایی با زیر و بمهای آن و تمامی مسائلی که ممکن است با آن سر و کار داشته باشیم، از نظر یک مشاور استفاده کنیم؟
آیا خودمان به تنهایی میتوانیم از تمام زوایای موضوع مطلع بوده و اطلاعات لازم را به دست آوریم؟ آیا صرفاً صحبت و مشورت با دوستان و نزدیکان برای سرمایهگذاری و شروع یک کار جدید در این بازار پر ریسک امروزی کافی خواهد بود؟ آیا به راحتی میتوان خطر کرد و دل را به دریا زد و تمام دارایی خود را وارد کاری کرد یا در کاری سرمایهگذاری کرد که آشنایی کامل و کافی با ملزومات و بازار آن نداریم؟
این سؤالات و سؤالهای مشابه همگی توسط یک مشاور کسب و کار و صحبت با او، جواب داده خواهد شد و راه و مسیر برای شما واضح و روشن میگردد. اما آیا میدانید مشاوره کسب و کار چیست؟ آیا میدانید بهترین مشاور کسب و کار کیست و چه ویژگیهایی دارد؟ پس لطفاً در ادامه با ما باشید تا با مشاور کسب و کار و ویژگی های مشاور کسب و کار آشنا شویم.
میدانید مشاوره کسب و کار چیست
مشاوره کسب و کار، تخصصی است که به مشتریان در زمینۀ آغاز یک کسب و کار مشورت داده و افق دید روشنی را از آنچه پیش رو دارند نمایان میسازد. مشاور کسب و کار در زمینههای گوناگونی مانند مدیریت کسب و کار، حسابداری و موضوعات مالی، قوانین مربوط به هر زمینۀ شغلی، منابع و نیروی انسانی، بازاریابی و امور مهندسی و نحوۀ توسعه و پیشرفت کسب و کار به صاحبان کسب و کار و مشاغل مشاوره میدهد.
با استفاده از تخصص و دانش یک متخصص مشاوره کسب و کار شما میتوانید در وقت و هزینههای مربوط به راهاندازی و شروع یا نحوۀ ادامه راه و مسیر در کسب و کار خود صرفهجویی کرده و به نوعی از سرمایههای مهم مالی و معنوی خود محافظت کنید.
مشاوران کسب و کار میتوانند در دو شکل داخلی، درون سازمان، تشکیلات یا تجارت شما و خارجی، خارج از تشکیلات شما استخدام شده و به شما مشورت بدهند.
مشاوران کسب و کار هرگز کلمۀ «مشکل» را استفاده نمیکنند، بلکه به جای این کلمه از فرصتهای افزایش ارزش در کسب و کار صحبت میکنند. آنها برای موضوعات مختلف در زمینۀ تجارت و کسب و کار پیشنهاد و راهحل ارائه میدهند و میتوانند به شما کمک کنند تا روز به روز بر ارزش جایگاه اقتصادی و تجاری کسب و کار خود اضافه کنید.
هرجایی از کسب و کارت نیاز به مشاوره داشتی، نورا در کنار شما است.
بهترین مشاور کسب و کار و حیطههای مشورتی آنان
به طور کلی مشاوران کسب و کار در پنج زمینۀ مختلف میتوانند به شما مشورت بدهند:
- مدیریت و راهبردهای مربوط به آن: اگر میخواهید توانمندیهای مدیریتی خود را افزایش دهید و راهبردها و تکنیکهای خاص در این زمینه را بدانید و اجرا کنید، از زمینههای مختلف سرمایهگذاری و آشنایی با بازار و رقبا گرفته تا توسعه کسب و کار و خرید مجموعههای رقبای کوچکتر و ادغام آنها با کسب و کار خود یا هرگونه تصمیمگیری مدیریتی، در تمامی این موارد میتوانید از مشاوران مدیریتی استفاده کنید.
- زمینههای عملیاتی و تولیدی: در کسب و کار شما قطعاً فرآیندهایی وجود دارد که بهویژه اگر کسب و کار شما تولیدی باشد، میتوان با روشها و راهکارهایی تدابیری اندیشید که روال و عملیات تولید نتایج بهتر و مفیدتری داشته و خروجی بهینه ایجاد شود. لذا مشاور عملیاتی و تولیدی مربوط به کسب و کار شما میتواند با ارائه راهکارهای مناسب در رسیدن به چنین روندی به شما کمک کند.
- موضوعات دیجیتالی و آیتی (IT) : همانطور که میدانید امروزه رشد فناوری و عرصههای دیجیتالی بسیار سریع و در مواردی غیرقابل تصور است، در نتیجه ممکن است که شما به یک سیستم یا فرآیند دیجیتالی جدید نیاز داشته باشید و برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود در آن حیطه با سرعت جایگاهی بیابید و در کنار رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید. لذا با بهرهگیری از مشاور کارآمد و ماهر در این زمینه میتواند همیشه نیازهای مشتریان خود را در اینگونه موارد و در بازار پرسرعت دیجیتال امروزی تأمین کنید.
- منابع انسانی: یکی از سرمایههای معنوی کسب و کارها منابع انسانی بوده که کارفرمایان را بر آن میدارد تا تمایل به جذب افراد مستعد و ماهر در زمینۀ تخصص لازم داشته باشند. به همین دلیل در هنگام جذب نیروی انسانی شما میتوانید از مشاور مخصوص در زمینۀ نیروی انسانی کمک گرفته و حتی در مورد آموزش افراد و نیروی انسانی مورد نیاز خود نیز از مشاور راهنمایی بگیرید. همچنین مشاور نیروی انسانی در زمینۀ سنجش عملکرد و ارزیابی نیروی انسانی نیز به شما یاری رسانده و مشورت میدهد.
- بازاریابی: هر کسب و کاری نیاز به بازاریابی و یافتن مشتریان خاص خود را دارد تا بتواند خدمات یا محصولات خود را به درستی عرضه کرده و در دنیای پر رقابت تجارت و کسب و کار امروزی، فرصت، فضا و جایگاه خود را بیابد. مشاور بازاریابی در یافتن استراتژی و راهبرد مناسب جهت ارتباط در شبکههای مختلف بازاریابی، از جمله بازاریابی دیجیتال به شما مشورت میدهد، بنابراین میتوانید مشتریان بیشتری را در دایرۀ فروش و بازاریابی خود به دست آورده و حفظ کنید.
چرا استفاده از خدمات مشاور کسب و کار مهم است؟!
حالا که با انواع زمینههای کاری یک مشاور کسب و کار یا انواع مشاوران کسب و کار آشنا شدیم؛ جای آن است که بدانیم چرا باید از کمک یک مشاور کسب و کار استفاده کنیم؟ در ادامه 5 دلیل خواهیم آورد تا بگوییم استخدام یک مشاور کسب و کار چه کمکی به ما میکند.
- با استخدام یک مشاور کسب و کار شما میتوانید از یک مغز دیگر که مهارت لازم را دارد جهت مشاوره در تصمیمگیریها کمک گرفته و با آگاهی بیشتری در زمینههای جدید وارد شده و عرصههای گوناگون را در کسب و کار خود پشت سر بگذارید، حتی اگر یک مشاور به صورت موقت یا پاره وقت با شما همکاری کند. پیش از این در قسمت مشاور کسب و کار چیست بیشتر در این باره توضیح داده بودیم.
- در مواردی که کسب و کار شما با یک تغییر ناگهانی مواجه میشود یا به یک تغییر ناگهانی نیاز دارد، حضور یک مشاور میتواند موجی که در اثر تغییرات ایجاد میشود را کنترل کرده و مانع بروز جریانات و مشکلات پیشبینی نشده شود و به شما امکان میدهد تا با مشورت با او تغییرات را به راحتی مدیریت کنید.
- مشاوران کسب و کار عموماً در زمینۀ کار خود دارای تخصص بوده و تحصیلات آکادمیک دارند، لذا به کار اشراف داشته و با تسلط و دانش و آگاهی میتوانند به شما راهکارها و راهبردهای خلاقانه پیشنهاد دهند که بازخورد مناسبی در کار شما و برآیند شرایط کاری ایجاد کند. آنها به طور کلی تصویر بزرگتر و چشمانداز وسیعتری از بازار کار شما دارند.
- شاید با خود فکر کنید که افراد بسیاری هستند که میتوانند به شما در راه رسیدن به اهداف کاری و شغلی کمک کنند، اما باید بدانید بهترین مشاور کسب و کار کسی است که در این زمینه دانش و تجربۀ کافی دارد و بر اساس دلایل مشخص و برگرفته از استدلال و مهارت خود به شما راهکار ارائه میدهد.
- آموزش یکی دیگر از مواردی است که در حیطۀ تخصص یک مشاور کسب و کار است. قطعاً در مسیر پیشرفت کسب و کار شما چه برای خود و چه برای نیروی انسانی خود نیاز به آموزش خواهید داشت. بنابراین با حضور یک مشاور میتوانید با خیال آسوده این مهم را به او بسپارید.
ویژگی های مشاور کسب وکار – 7 خصوصیتی که یک مشاور دارد
اگر بخواهیم فارغ از حیطهای که یک مشاور در آن وارد شده و کار میکند، به ویژگی های مشاور کسب و کار کارآمد را بیان کنیم، چندین ویژگی اصلی وجود دارد که میتوانیم طی آن بدین شرح یک مشاور را توصیف کنیم:
- داشتن اعتماد به نفس بالا: با اعتماد به نفس و اقتدار صحبت کردن و رفتار کردن از جانب یک مشاور، منجر به جلب اطمینان مشتری شده و باعث میگردد تا مشتری کار را آسانتر به مشاور محول کند.
- داشتن تواضع و فروتنی: همیشه در هر کسب و کاری افراد موفق اعتقاد دارند که «حق با مشتری است»، بنابراین یک مشاور خوب، متواضع و فروتن است و هنگام کار با اطرافیان خود و با مشتریان خودستایی و غرور ندارد؛ وظیفهاش کمک به درخشش مشتری است.
- مشاور کسب و کار شنونده خوبی است: برای ارائۀ مشورت و پیشنهاد راهکار و راه حل مناسب، شنیدن و گوش سپردن دقیق به مشتری است که به مشاور در فهم درست موضوع و یافتن روش مناسب و مطابق با هر موضوعی کمک میکند. علاوه بر شنیدن، پرسیدن سؤال مناسب و مرتبط نیز باعث میشود اصل موضوع آشکار شده و راه ورود درست به هر مطلب و موضوعی مشخص گردد.
- برخورداری از مهارتهای ارتباطی در بهترین مشاوران کسب و کار: مهارتهای ارتباطی هم شفاهی و هم کتبی است. توانایی در سخنرانی کردن و صحبت کردن به همان اندازه مهم است که توانایی در نوشتن مهم است. توانایی در مکاتبه و برقراری ارتباط از طریق نوشتاری نیز یکی از مهارتهای لازم برای قرار گرفتن در زمرۀ مشاوران کارآمد است.
- توانایی در بروز مهارتها و ارائه دانش خود: از یک مشاور خوب انتظار میرود که بهروز بوده و از دانش روز و اطلاعات لازم آگاه باشد و بتواند آن دانش و اطلاعات را به درستی به کار ببندد و این توانایی را داشته باشد که از تخصص خود در تأمین نیاز مشتری استفاده کند و مهارت خود را در حل مسائل در موقعیت لازم بروز دهد.
- توان کسب اعتماد و رضایت مشتری: همواره یک مشاور باید با عملکرد خود به مشتری یادآوری نماید که تمام تلاش خود را در حل مسئله و مشکل او به کار میگیرد و ارزش پولی را که مشتری به عنوان هزینۀ مشاوره میپردازد میداند و در راه توسعه و پیشرفت کسب و کار او با تمام توان خود تلاش میکند.
- داشتن توان کار گروهی و تیمی: مشاور خوب باید بتواند در کنار گروهی که به عنوان مشاور به آنها میپیوندد و قرار است به آن گروه مشورت ارائه دهد، چه به صورت موقت و چه به صورت دائم، به شکل عضوی از آن گروه درآید و قابلیت همکاری و کار گروهی را داشته باشد و با گروه هماهنگ شده و گروه را به سوی دستیابی به هدف مد نظر که توسعه و پیشرفت کسب و کار است، سوق دهد.
برای اینکه بهتر بدانید مشاوره کسب و کار چیست حتما باید این نکته را در خاطر داشته باشید که مشاور کسی نیست که فقط راه درست را به شما نشان دهد! خیلی از وقتها، اصلاح اشتباهات گذشته و نشان دادن مسیرهای غلط طی شده، میتواند زمینهساز پیشرفت شما و کسب و کارتان باشد. بنابراین خیلی به مشاورانی که همواره برای مدیران به به و چه چه میکنند نمیتوان اعتماد کرد.
گروه مشاوره کسب و کار نورا؛ در کنار شما با شعار توسعه کسب و کار
8 نوع مشاور کسب و کاری که باید بشناسید
در این قسمت قصد داریم به شکل خلاصه به چند نوع از مهمترین انواع مشاوره بپردازیم:
نگاهی به مشاوره انبارداری
انبارداری یکی از مهارتهای لازم در توسعه کسب و کار است. انبار مرکز مهمی است که مدیریت آن نقش حساس و بسزایی در هر کسب و کاری دارد. ورود و خروج دقیق کالاها نیاز به کنترل و اعمال کدگزاری دارد تا هر زمان قابل بررسی باشد. اصول انبارداری، سیستم کدینگ و انبارگردانی از موضوعات بسیار مهم هستند که به داشتن اطلاعات مناسب و استفاده از روشهای درست در انجام این کار نیاز دارند. یک مشاور انبارداری میتواند در این امور بسیار مهم نقش بسزایی داشته و به شما کمک نماید.
مقاله مرتبط: مشاروه انبارداری چیست و چه وظایفی به عهده دارد؟
نگاهی به مشاوره حسابداری
صورتهای مالی و گردش مالی یکی از مناطقی است که وضعیت یک کسب و کار را به درستی نشان میدهد. مشاور حسابداری فردی است که صرفاً یک حسابدار نیست و قادر است وضعیت مالی و راهبردهای مالی موجود در یک کسب و کار و یا در یک شرکت را بررسی و تجزیه و تحلیل نماید. ما در مقالهای که به چیستی مشاور حسابداری و بررسی وظایف آن پرداختیم این موقعیت شغلی را کاملا مورد بحث قرار دادیم.
او میتواند با رصد شرایط مالی و اقتصادی و تحلیل دادههای مالی و شرایط بازار در هر کسب و کاری، راهکارهای لازم برای دستیابی به بیشترین بازده مالی و صرفهجویی در هزینهها را ارائه داده و پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت کسب و کار و ارتقای مالی را پیشنهاد دهد.
نگاهی به مشاوره مالیاتی
همه به خوبی میدانیم که هر کسب و کاری که راهاندازی میشود، گذرش به اداره مالیات و موضوع پرداخت مالیات میافتد. اما پیچیدگیها و تعدد قوانین مالیاتی تا حدودی درک آنها را برای افراد دشوار کرده است و نیاز به داشتن اطلاعات و آگاهی لازم برای مواجه شدن با قوانین مالیاتی در هر کسب و کاری پیش میآید.
تنظیم صورتهای مالی و جلوگیری از هدر رفت منابع مالی یکی از مهارتها و تخصصهای مشاور مالیاتی است. تنظیم قراردادها با اطلاع از قوانین مالیاتی، ارائه اظهارنامههای مالیاتی دقیق که مانع از ادعای تعلق مالیات غیرواقعی از سوی اداره مالیات شود و طی مسیر بدون گرفتار شدن در پیچ و خمهای مالیاتی، کمکهایی است که از سوی یک مشاور مالیاتی متخصص میتوانید دریافت کنید. اگر میخواهید بیشتر درباره اینکه مشاور مالیاتی چیست، مطلب زیر را بخوانید:
مقاله مرتبط: مشاور مالی و مالیاتی چیست و چه وظایفی دارد؟
نگاهی به مشاوره سرمایهگذاری
سرمایه به دست آمده از کسب و کار شما یا حتی سرمایه شخصی شما همه حاصل تلاش و ثمرۀ سختکوشی شما بوده و قطعاً تمایل دارید که به درستی آن را محافظت کرده و در صورت امکان در جای مناسب آن را سرمایهگذاری نماید و از فواید این کار بهرهمند شوید. در نتیجه به خرید یک دارایی چه فیزیکی و چه مالی، اقدام مینماید و سرمایهگذاری شما ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم باشد.
یکی از راههایی که برای سرمایهگذاری ممکن است انتخاب کنید، ورود به بازارهای سرمایهگذاری است. سرمایهگذاری در چنین بازارهایی پیچیدگیها و البته تخصص خاص خود را میطلبد و نیاز به تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادههای مربوطه دارد.
یکی از این بازارها، بازار بورس است که در سراسر جهان افراد و شرکتها اقدام به سرمایهگذاری در آن مینمایند. سرمایهگذاری در این بازار نیاز به تحلیل بازار و سبدگردانی دارد؛ بدین معنی که باید وضعیت شرکتهای حاضر در بورس و اطلاعات مربوط به آنها تحلیل و بررسی شود، گزارشدهیهای آنلاین، دریافت سود سهام پرداختی و حضور در مجامع عمومی و دیگر موارد، همه لازمۀ یک چنین سرمایهگذاری است که مشاور سرمایهگذاری در انجام آن به شما یاری میرساند.
مقاله مرتبط: اگر قصد سرمایه گذاری دارید بخوانید؛ مشاوره سرمایه گذاری چیست
نگاهی به مشاور دیجیتال مارکتینگ
پر واضح است که عصر، عصر تکنولوژی و دیجیتال است. یک کسب و کار موفق برای یافتن جایگاه خود در بازار پر رقابت امروزی، نیاز دارد تا در عرصههای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال وارد شده و حضور فعال داشته باشد.
یک مشاور دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما و کسب و کارتان در شناسایی فرصتهای حضور در بازار و ارتباط با مشتریان، قرار گرفتن در لیست جستجوی کاربران و لیست موتورهای جستجوگر، حضور در پلتفرمهای گوناگون عرصه دیجیتال مارکتینگ و بهبود برند و تجارت شما کمک شایانی نماید و در نهایت با استفاده از راهبردهای مخصوص و ویژۀ، باعث رونق و توسعه کسب و کار شما شود.
مقاله مرتبط: با 8 ویژگی مشاور دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید
نگاهی به مشاوره مدیریت
مدیریت یک کسب و کار و آگاهی از روشها و راهکارها و استراتژیهای مدیریتی در دنیای امروز، یکی از ملزومات پیشرفت هر کسب و کاری است. ارتقای عملکرد با تجزیه و تحلیل شرایط و موضوعات و موقعیت بازار و اتخاذ سیاستهای لازم و تصمیمگیری درست و دقیق در موقعیتهای مختلف، پیشنهاد ایدهها و ترسیم چشماندازهای آتی در کسب و کار و بسیاری موارد دیگر، میتواند با مشورت با یک مشاور مدیریت رخ دهد. مشاوره مدیریت تأثیر شایانی در تجزیه و تحلیل کسب و کارتان و بررسی شرایط آن داشته و مسیر روشنی را برای شما ترسیم میکند.
مقاله مرتبط: 11 وظیفه مشاور مدیریت که شاید ندانید!
نگاهی به مشاوره بازاریابی
در دنیای بازاریابی نیز مشاوره بازاریابی میتواند در زمینه فرصتهای فروش، فروش اینترنتی و استراتژیها و راهبردهای بازاریابی و ارائه رهنمود و برنامهریزی دقیق در زمینۀ افزایش فروش و ارتباط با مشتریان جدید راهکار در اختیار شما قرار دهد.
برای مطالعه بیشتر: مشاوره مارکتینگ چیست؟
نگاهی به مشاوره برندینگ
برند؛ نام، عبارت، نشانه یا ترکیبی از هر دو این موارد است که بیانگر و معرفیکننده محصولات، خدمات و یا تولیدات شما است. مشاوره برندینگ با تخصص خود برند را معرفی کرده و به مرحلۀ موفقیت و نهایی خود میرساند. مشاوره برندینگ با ایجاد تفاوت و تمایز، برند شما را در ذهنها ماندگار کرده و در خاطر مشتریان ثبت میکند.
مقاله مرتبط: مشاوره برندینگ چیست و چه فایدهای برای ما دارد؟
مشکل کسب و کار شما چیه؟ با نورا، مشکل رو حل کن.
پایانی بر مشاوره کسب و کار چیست
در این مطلب به بررسی موضوعات مختلفی پرداخته و به سوال مشاوره کسب و کار چیست پاسخ دادیم. در ادامه نیز گفتیم که بهترین مشاور کسب و کار چه کسی است و بهتر است برای استفاده از مشاوره این افراد به چه نکاتی توجه کنید.
در انتها نیز ویژگی های مشاور کسب و کار را با هم بررسی کردیم. اگر شما هم نکتهای درباره این مطلب دارید حتما در کامنتها با ما در میان بگذارید. تجربه شما از استفاده از مشاوران کسب و کار چه بوده است؟ آیا توانستهاند به کسب و کار شما کمک کنند؟
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/what-is-business-consulting/
3 دیدگاه دربارهٔ «با 7 مورد از مهمترین ویژگی های مشاور کسب و کار آشنا شوید»
سلام
با خواندن این مطلب چیزهای جدیدی از مشاور کسب و کار یاد گرفتم ممنون از شما که همیشه مطالب به روزی منتشر می کند
مطلب بسیار خوبی بود ، ساختار یافته و هدفمند است
پیشنهاد شما بیشتر بر روی محوریت مشاوره کسب و کار است یا توسعه شخصی ؟؟
سایر مشاورین جزییات متفاوتی را اعلام کردند که موجب شده موجب تفاقض باشه
ممنون خیلی مطلب خوبی درباره مشاور کسب و کار بود