موبایل مارکتینگ شامل فرآیندهای بازاریابی به وسیله ابزاری به نام گوشیهای موبایل است. تبلیغاتی که در تلفنهای هوشمند موبایل، تبلتها یا سایر دستگاههای تلفن همراه انجام میشوند نیز بخشی از این فرآیند است. سبکهای تبلیغات بازاریابی موبایلی میتواند متفاوت باشد، زیرا بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، وبسایتها و برنامههای تلفن همراه گزینههای تبلیغات موبایلی منحصربهفرد و متناسب خود را ارائه میدهند. در ادامه با بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing بیشتر آشنا خواهید شد.
چرا بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing مهم است؟
چون کاربران 89 درصد از زمان خود را صرف برنامههای تلفن همراه میکنند و این باعث میشود دستگاههای تلفن همراه بر ارتباطات غالب شوند. در ادامه با ارائه برخی آمارها متوجه خواهید شد که چرا این روش از بازاریابی اینقدر مهم است.
اهمیت اول بازاریابی موبایلی: چون موبایل همیشه در دسترس است
نمای کلی و مقدار محتوا در دستگاههای تلفن همراه به دلیل اندازه کوچکتر آنها ساده شده است. ازآنجاییکه دستگاههای تلفن همراه کوچکتر و سبکتر از رایانهها هستند، کاربران به راحتی میتوانند آنها را همهجا حمل کنند و در هر زمانی که بخواهند خرید انجام دهند.
اهمیت دوم موبایل مارکتینگ: چون سرعت خرید را بالا برده است
موبایل زمان خرید را 20 درصد تسریع میکند. در مقایسه با یک سال گذشته 50 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند انتظار دارند هنگام استفاده از دستگاههای خود بلافاصله چیزی بخرند. نود و یک درصد از کاربران گوشیهای هوشمند پس از دیدن تبلیغات مرتبط برای خرید یا خرید اقلام جداگانه برنامهریزی میکنند.
بازاریابی موبایلی آنقدر مهم است که امروزه در فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به عنوان مهمترین وسیله در نظر گرفته میشود.
به عنوان مثال به خاطر اینکه بیشتر بازدید سایتهای فروشگاهی و خدماتی از طریق دستگاههای موبایل انجام میشود، موتورهای جستجو مثل گوگل، الگویی به نام mobile first index را مطرح کردهاند، یعنی اگر سایت شما در دستگاههای موبایل ظاهر خوبی نداشته باشد [ریسپانسیو نباشد] کاری به نسخه دسکتاپ شما ندارند و آنرا ایندکس نمیکند. همین موضوع اهمیت گوشیهای هوشمند در موبایل مارکتینگ را مشخص میکند.
در تصویر زیر که سایت smartinsights درباره موبایل مارکتینگ منتشر کرده، درصد استفاده از دستگاههای مختلف در بازههای زمانی یک شبانه روز را مشاهده میکنید، همانطور که میبینید، موبایل از جمله دستگاههایی است که همواره در طول شبانه روز مورد استفاده دائمی قرار میگیرد.
اهمیت سوم mobile marketing: چون 40 درصد سفارشات با موبایل است!
دو سوم مشتریانی که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند احتمالاً از کسبوکارهایی خرید میکنند که دارای برنامهها یا وبسایتهای تلفن همراه با محتوای سفارشیشده برای مکان آنها هستند. همچنین 40 درصد از تراکنشهای آنلاین در دستگاههای تلفن همراه یا موبایل انجام میشود.
مزایای موبایل مارکتینگ در مقایسه با سایر روشها
در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی، بازاریابی تلفن همراه دارای چندین مزیت قابلتوجه است.
- استفاده از روش ارزان بازاریابی پیامکی
- بالا بودن نرخ کلیک یا CTR
- شخصی سازی کردن تبلیغات از طریق بازاریابی موبایلی
استفاده از روش ارزان بازاریابی پیامکی
یکی از کارهایی که در بازاریابی موبایلی میتوان انجام داد، بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ (sms marketing) است.
ارسال پیامک آسان و نسبتاً ارزان است. اگر روشهای تبلیغات سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپ تبلیغات را در نظر بگیریم، قطعاً پیامک ارزانتر است. ارسال پیامهای متنی بسیار آسان خواهد بود و نیازی به مهارت فنی ندارند.
نرخ کلیک بهینه و بالا در موبایل مارکتینگ
پیامک در موبایل مارکتینگ CTR (نرخ کلیک) بالایی دارد. ازآنجاییکه افراد ارتباط از طریق دستگاههای تلفن همراه خود را خصوصیتر از ایمیل میدانند اغلب تلفنهای خود را چک میکنند و هرگز پیامها را نادیده نمیگیرند. کاربران شماره تلفن خود را فقط در شرکتهای محبوبشان ثبت میکنند، بنابراین از قبل منتظر تبلیغات شما خواهند بود.
شخصی سازی کردن تبلیغات از طریق بازاریابی موبایلی
مثل مسواک! هر فردی گوشی خود را دارد، بنابراین میتوان فرآیندهای بازاریابی را در این روش، کاملا شخصی سازی کرد. از طرفی بازاریابی موبایلی برای مشاغل محلی بسیار مفید است. شرکتهای محلی قادر خواهند بود مشتریان وفادار خود را در مورد معاملات داغ، آخرین اطلاعات و پیشنهادات ویژه از طریق پیامک مطلع سازند. مشتریان این فرصت را از دست نخواهند داد تا پیشنهادات شما را بررسی کنند.
انواع بازاریابی موبایلی یا mobile marketing
انواع تکنیکهای بازاریابی موبایلی وجود دارد که میتوانید برای یک کسبوکار امتحان کنید. عواملی مانند بودجه، صنعت خاص و نوع مشتری، موفقیت استراتژی را تعیین میکنند. در زیر برخی از گزینههای بازاریابی تلفن همراه آورده شده است:
- بازاریابی نرم افزار موبایل: اپلیکیشنهای موبایل به شما اجازه میدهند تا تبلیغات کسبوکارتان را در طرحهای اختصاصی ارائه دهید.
- تبلیغات درون یک بازی خاص: این رویکرد به تبلیغات درون یک بازی اشاره میکند. این آگهیها میتوانند بهصورت آگهیهای تمامتصویر، بنرهای پاپآپ یا آگهیهای ویدئویی که در حین بارگذاری صفحهنمایش داده میشوند ظاهر شوند.
- کدهای QR: این بارکدها با استفاده از دوربین گوشی اسکن میشوند و سپس مشتریان به سایت پیوند داده شده هدایت میشوند و از آنجا میتوانند اطلاعات بیشتری را در مورد یک برند خاص مشاهده کنند.
- تبلیغات بنری موبایل: این بنرها تقریباً مشابه بنرهای روی دسکتاپ هستند، فقط بهاندازه کافی کوچکتر هستند تا روی صفحهنمایش دستگاههای تلفن همراه قرار بگیرند.
- بازاریابی بلوتوثی: با این رویکرد از موبایل مارکتینگ، مصرفکنندگان آگهیهای مکان خاص را از بلوتوث دستگاههایشان فعال میکنند.
- بازاریابی صوتی: زمانی است که کسبوکارها از تماسهای تولید شده و خودکار کامپیوتری برای تبلیغ کالاها یا خدمات خود استفاده میکنند. این به مشتری بستگی دارد که تصمیم بگیرد تلفن را قطع کند یا به آن گوش دهد.
- بازاریابی پیامکی: این روش بازاریابی تلفن همراه، تا حد زیادی، رایجترین است و بازاریابان از طریق پیامک تبلیغات خود را برای مخاطبین ارسال میکنند.
چگونگی و نحوه اجرای بازاریابی موبایلی
برای انجام این روش از بازاریابی باید برخی کارها را به درستی انجام دهید که ما در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
- تحقیق درباره مشتریان هدف
- استفاده از شبکههای اجتماعی
- تعیین درست و دقیق اهداف
- ایجاد کمپینهای سازگار با موبایل
- استفاده از امکانات موقعیتیابی مکانی در موبایل مارکتینگ
- ارائه مشوقهای جذاب برای مخاطبان
- استفاده از ویژگیهای منحصربه فرد موبایل
در ادامه هر یک از موارد بالا را بررسی میکنیم:
1- در مورد مشتریان هدف خود تحقیق کنید
یک بازاریاب باید تحقیقات کاملی در مورد جمعیتشناسی مصرفکنندگان خود انجام دهد تا اطلاعات مفیدی مانند آنچه دوست دارند، سایتهایی که بازدید میکنند، برنامههایی که استفاده میکنند و غیره جمعآوری کند. این اطلاعات بازاریاب را قادر میسازد تا تبلیغات مؤثر ایجاد کند.
2- از فرصتها در رسانههای اجتماعی استفاده کنید
برای اینکه به طور مؤثر یک برند را پیش ببرند بازاریابان باید تبلیغات عالی ایجاد کنند که برای تعداد زیادی از کاربران رسانههای اجتماعی جذاب باشد. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی امروزه به بخش بزرگ و مهمی از کسب و کارها تبدیل شده است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط وجود دارند که فقط و فقط از طریق همین شبکهها اقدام به فروش کرده و موقعیت خوبی برای خود ایجاد کردهاند.
3- اهداف خود را تعیین کنید
درصورتی میتوانید پیشرفت و نتایج یک استراتژی بازاریابی موبایلی را اندازهگیری کنید که از قبل اهداف کمپین را مشخص کرده باشید.
4- کمپینهای سازگار با موبایل ایجاد کنید
ازآنجاییکه هدف این است که برند را از طریق دستگاههای تلفن همراه تبلیغ کنید، ایجاد محتوا، برنامهها یا وبسایتهایی مناسب برای استفاده از تلفن همراه منطقی است.
5- بازاریابی مبتنی بر مکان را انجام دهید
یکی از مؤثرترین راهها برای بهحداقلرساندن نرخ پرش، ارائه تبلیغات مرتبط با مخاطب هدف است. از ابزارهایی مانند Google Trends، GPS، و برنامههایی مانند Google Local inventory برای ارسال کمپینهایی که با جمعیت هدف همخوانی دارند استفاده کنید.
6- مشوقها را در موبایل مارکتینگ ارائه دهید
ارائه برخی از پاداشها یا پیشنهادات مشتریان بالقوه را تشویق میکند تا برای خرید اقدام کنند.
7- ویژگیهای منحصربهفرد دستگاههای تلفن همراه را در نظر بگیرید
تبلیغاتی را ایجاد کنید که میتواند توسط ویژگیهای مختلف دستگاه تلفن همراه دستکاری شود تا تجربه کاربر کاملاً بهیادماندنی شود. برای مثال بهجای ایجاد تبلیغات ویدئویی که نمیتوان آن را متوقف کرد، میتوان تبلیغاتی را ایجاد کرد که میتوان آن را متوقف کرد، بازگردانی کرد و فوروارد کرد، تا مشتریان بتوانند تصویر واضحتری از محصول دریافت کنند.
موبایل مارکتینگ مهمترین بخش بازاریابی شما است!
امروزه موبایلها بخشی بزرگی از زندگی ما را فراگرفتهاند و تقریباً در تمام لحظات زندگی در کنار ما هستند. بنابراین باید اهمیت آنها را در زمینه بازاریابی درک کنیم و برای موفقیت کسبوکارمان از آنها بهره ببریم. واقعا اگر کسب و کاری دارید، باید تمرکز ویژهای برای این بخش بگذارید.
در این مقاله با بازاریابی موبایلی و مزایای موبایل مارکتینگ آن آشنا شدید. همچنین روشهای مختلف بازاریابی با موبایل mobile marketing و نحوه انجام آنها را مرور کردید. قطعاً شما نیز در طول روز با موارد متعددی از این نوع بازاریابی روبهرو میشوید یا شاید برای کسبوکار خودتان از آن استفاده میکنید. بههرحال اگر نکتهای را در این زمینه میدانید که کاربردی و بااهمیت است، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
2 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست؟»
موبایل کلا یه وسیله ایه که خیلی رم دستیه و همه دارنش واسه همین تبلیغات و بازار یابی روش منطقیه
سلام وقتتون بخیر مقاله ای گذاشتید عالی و کاربردی بود