لازمه بودن به یک مدیر خوب یادگیری مهارتهای مدیریتی و عمل کردن به آنها بوده است. درواقع کار چندان سختی نیست برای این کار در ابتدا باید درک کنید که مدیریت کردن نوعی هنر بوده و کسی که این کار را به خوبی انجام میدهد قطعا هنرمند شمرده میشود. هر چه بیشتر از ویژگیهای مهارتی مدیران موفق اطلاعات داشته باشید بی شک بهتر میتوانید تیم خود را هدایت کرده و شرایط محیط کاری را بهبود دهید. مدیر یک مجموعه هر چقدر بیشتر این دسته از مهارتها را بیاموزد با گذشت زمان در این حرفه خبره میشود.
در این مطلب به معرفی نکاتی کاربردی و جذاب که یه مدیر موفق باید بداند و 10 نکته درباره کسب مهارتهای نرم و سخت مدیریتی با شرکت در دورههای mba میپردازیم. بنابراین اگر در پی این هستید که چگونه از پس مسئولیتهای خود به عنوان یک مدیر نمونه و موفق بر بیایید تا به انتها این مطلب با ما همراه باشید.
10 نکته کلیدی و جذابی که یک مدیر موفق باید بداند
مدیریت به شکل ذاتی یکی از وظایف فوق العاده چالش برانگیز و در عین حال ارزشمند محسوب می شود. یک مدیر با الهام بخشی صحیح به کارکنان آنها را به سمت اهداف سازمان راهنمایی میکند. در اینجا به بررسی 10 نکته کاربردی و مهم که یک مدیر خوب باید بداند میپردازیم.
1. داشتن چشم انداز و اهداف روشن
مدیر موفق باید در اولویت کار خود برای سازمان چشم انداز و اهداف روشنی را از قبل فراهم کرده باشد. همچنین به هر وسیلهای باید اهداف خود را به شکل کاملا مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دسترس، مرتبط و زمان دار به کارکنان خود انتقال دهد. در این شرایط کارکنان نیز برای رسیدن به آنها به بهترین شکل ممکن تلاش میکنند.
2. مهارت های ارتباطی قوی
برقرار کردن ارتباطات مثبت و قوی با کارکنان و سایر افراد وابسته به سازمان یکی از مهمترین مهارتهای شناخته شده برای مدیران است. برقراری ارتباط به صورت واضح، مختصر و صریح، گوش دادن به حرف دیگران با دقت و بازخوردهای سازنده از جمله قابلیت های مدیران موفق هستند.
3. توانمندسازی کارکنان
انجام تمام کارها به تنهایی تاکنون از کسی مدیر موفق نساخته است. بلکه باید مدیران به کارکنان خود اعتماد کرده و آنها را تا حد ممکن توانمند سازند. در این صورت کارکنان نیز وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام میدهند. با انتقال مسئولیت اختیارات و قدرت، ارائه آموزش همراه با منابع کافی، تشویق ابتکار و خلاقیت کارکنان به سادگی انجام میشود.
4. ایجاد انگیزه و تشویق
انگیزه و تشویق در افزایش بهره وری و تعهد کارکنان به سازمان نقش حیاتی داشته است. مدیران از روش های متنوعی نظیر قدردانی از عملکرد خوب، ارائه پاداش و مزایا، ایجاد فرصت های رشد و توسعه برای ایجاد انگیزه بیشتر در کارمندان میتوانند اعمال کنند.
5. حل مسئله و تصمیم گیری
یکی از مسائلی که مدیران به شکل مداوم با آن سروکله میزنند چالشها و مشکلات مختلف روزمره است. مدیری میتواند موفق عمل کند که توانایی حل مسئله و اراده قاطعانه را به شکل حرفهای داشته باشد. مدیری موفق است که در سریعترین زمان ممکن راهحلهای خلاقانه و کارآمد را برای حل مشکلات و مدیریت پروژه ارائه دهد و از عواقب تصمیمات خود عبور کند.
6. هوش عاطفی
زمانی که یک مدیر علاوه بر هوش مالی از هوش عاطفی بالایی برخوردار باشد توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران را نیز دارد. درواقع با بهره گرفتن از این نوع هوش با افراد مختلف به طور موثری میتواند ارتباط داشته باشد، همدلی نشان دهد و در موقعیتهای دشوار آرامش خود را حفظ نیز کرد.
7. انعطاف پذیری و سازگاری
اغلب فضاهای کاری کسب و کار به طور مداوم در حال دگرگونی هستند. حال این مدیر است که در ابتدا باید بتوانند با این نوع تحولات سازگار شده و ارتباط برقرار کند. یک مدیر پیروز باید فردی انعطاف پذیر باشد و بتواند در صورت نیاز رویکردها و استراتژی های خود را به موقع تعویض کند.
8. تعهد به توسعه فردی
برای اینکه به مدیر موفقی مبدل شویم ابتدایی ترین گام به دنبال یادگیری و ارتقای مهارتهای خود بودن است. مبتنی جدیدترین بر آمار مدیرانی که در کنفرانس و دورههای آموزشی mba شرکت کرده اند، همچنین کتاب ها و مقالات مرتبط را خوانده اند و از تجربیات دیگران موارد زیادی را یاد می گیرند در دسته بهترین مدیران طبقه بندی شده اند.
9. مسئولیت پذیری
مدیری که در قبال عملکرد خود، تیم خود و سازمان خود احساس مسئولیت داشته باشد بی شک موفق است. همچنین، مدیر رسالت های گوناگونی دارد و باید تمرکز زیادی داشته باشد که هنگام خطا باید پاسخ درستی برای اقدامات اشتباه خود داشته باشد و علاوهبر این، برای جبران اشتباهات خود عذرخواهی کند.
10. صداقت و درستکاری
یک از صفات زیبای مدیران موفق صداقت و درستکاری آنها در همه امور سازمانی است. وجود احساس اعتماد میان کارکنان و مدیر بسیار مهم بوده طوری که کارکنان باید بدانند که مدیر همیشه با آن ها صادق و شفاف خواهد بود. تجربه ثبت کرده است که هر چقدر بیشتر مدیری شفافیت را در راس کار خود قرار دهد کارمندان اعتماد بیشتری به آن مدیر داشتهاند.
در نتیجه مدیران باید توجه داشته باشند که هر سازمانی منحصر به فرد بوده و نیازها و چالشهای خاص خود را داشته است. درواقع مدیر موفق کسی است که با توجه نوع سازمان، روش رهبری خود را توسعه دهد و با بهره گرفتن از سبک های مناسب مشغول هدایت و رهبری کارکنان خود شود.
با استفاده از نکات گفته شده در این مطلب و تلاش برای ارتقای مهارتها و تواناییهای خود از طریق مطالعه، تمرین و یا شرکت در دوره های مهارت آموزی، صد درصد هر مدیری قادر به موفقیت و رشد سازمان خود خواهد بود.
10 نکته برای کسب مهارتهای نرم و سخت مدیریتی با شرکت در دورههای mba
دورههای mba بی شک میتوانند مناسبترین کار برای رشد و پیشرفت مدیران فعلی و حتی آینده کشور باشند. همچنین، با بهره گرفتن از این نوع دوره مدیران میتوانند مهارتهای نرم و سخت خود را ارتقا داده و برای موفقیت در دنیای پیچیده مدیریت حاضر شوند. در ادامه این بخش ده مورد از دلایلی که حاکی از اهمیت شرکت در این دوره است را به شما معرفی میکنیم.
1. با شرکت در دوره های مهارتی مدیریت mba در بازار کار بی شک متمایز هستید
این دسته از دورهها افراد را مسلط بر مهارت های لازم برای توسعه یک شرکت میکند. معمولا برنامه های درسی متنوعی در این کلاس ها وجود داشته است.
مدیریت مردم، طریق رهبری موفق، طریقه بازاریابی خدمات و فروش محصولات، چگونه تماسهای سخت را در بهترین زمان ممکن انجام دهیم، آموزش قوانین مدیریت تجاری و مالی، چگونگی مذاکرات کاری و اجتماعی، چگونگی مشارکت برای ساخت شبکه و استفاده از ارتباطات، طریقه تقویت کارکنان برتر و استخدام نیروهای با استعداد، مدیریت بحران مالی، رسوایی ها و سایر شرایط دشوار عمومی، راهکارهایی تخصصی برای پیشرفت شرکت، چگونگی جمع آوری و ساخت گزارش مبتنی بر دادههای صنعتی و تفسیر آنها، حفظ سلامت شرایط مالی سازمان، نحوه حفظ کردن و ارتقا تصویرسازی مثبت سازمان و تسلط بر مهارت های تخصصی کوچینگ از جمله مهمترین آموزه های این دوره است.
همچنین، شما با روندهای تجارت نوین و بین المللی آشنا شده و ابزار ها و تکنیک های مفیدی را کسب میکنید. یادگیری دقیق مهارتهای گفته شده از راههای حیاتی برای آماده شدن و سازگاری با کارهای مدیریت در مسیرهای جدید است.
2. آموزش موضوعاتی مهمی مانند بازاریابی و مدیریت منابع انسانی در این دوره ها وجود دارند
مبحث بازاریابی و فروش بر ترویج محصولات تمرکز ویژهای دارد. مدیریت منابع انسانی نیز به شکل تخصصی برای مدیرانی که مسئولیت گروههای بزرگی از کارمندان و توسعه تیمی را دارند تمرکز داشته است. از جمله سرفصلهای مهم دیگری که در این دورهها بررسی میشوند عبارتند از:
- تجارت بین الملل مدرکی است که برای امور خارج از کشوری در شرکتهای جهانی به صورت همه جانبه موجب رشد مدیران میشود.
- مدیریت استراتژیک مناسب برای برنامه ریزیهای بلند مدت کاری و پشتیبانی
- نگرش سیستمی ویژه تغییر در شیوه مدیریتی به شکل میان رشتهای
- کوچینگ با آگاه کردن از جنبههای مختلف سبب آماده سازی مدیران در برابر عوامل مختلف میشود.
همچنین، تمامی این دورهها به رشد فردی، برقراری ارتباط، کشف استعدادها، افزایش انگیزه و پیشبردی موفقیت آمیز برای سایر امور میشوند.
3. در دسترس قرار دادن شبکه سازی با mba
دسترسی به شبکه بزرگی از فارغ التحصیلان این حوزه و تعاملی که با اساتید با تجربه، دانشجویان و سایر تاجران دارید فوق العاده مفید است. در واقع شما راه های جدید سازگاری با کمک ابزارهای مختلف در جهان کاری متغیر را به دست آوردهاید. برقراری ارتباط بین رویداد های مختلف جهان اتفاقات جدید در مسائل تجاری بزرگ نیز موضوعاتی هستند که با شرکت در این دورهها فرصت اندیشیدن به آنها را خواهید داشت.
4. بیش ترین حقوق و امنیت شغلی در بازار
امنیت شغلی و حقوق عالی از جمله مزایای مدرک mba است. تقریبا دو برابر بلکه هم بیشتر درآمد این نوع مدرک در مقایسه با مدارک دانشگاههای معمولی است. بر اساس تخمینهای گزارش شده در عرض دو سال تحصیل در این دوره سرمایه شما را پوشش خواهد داد. مدیریت ارشد اجرایی، مدیریت تحلیل گری« تحقیقات بازاری»، مدیریت عملیات تجاری و مدیریت منابع انسانی برخی دیگر از کاربردهای جذاب این دورهها است.
5. هر آنچه که باید برای مدیریت یک شرکت بدانید
با اطلاعاتی که از این نوع کلاسها کسب می کنید به سادگی میتوانید کار خود را مدیریت کرده و رشد دهید. حتی این دورهها قابلیت کارآفرین ساختن افراد را به دلیل آموزش دوری از تلهها به وسیله اساتید مجرب داشتهاند.
6. تغییر فرصت های تجاری و شغلی
اگر مدیری هستید که قصد تغییر صنعتی که در آن کار میکنید را دارید و میل به رفتن مدیریت اداری داشتهاید این دورهها به شما فرصت یادگیری مهارتهای دقیق مورد نیاز برای شغل جدید خواهند داد. به عبارت دیگر تطبیق پذیری، پشتیبانی و تنوع موجود در این دورهها به فارغ التحصیلان شانس زیادی برای رسیدن به موقعیت مدیریتی موفق ارائه میدهد.
با مدرک این دوره حتی در شرکتهای جهانی از جمله باین، بوستون، آمازون، سیتی گروپ، فیسبوک، جی پی مورگان، گلدمن ساکس، مایکروسافت و والت دیزنی مشغول به کار شوید.
7. گسترش دیدگاه با mba
به دلیل شکل گیری طرز فکر متمایز، روشهای متنوع و فرهنگ کاری مختلف دیدگاه خوبی در افراد شکل می گیرد.
8. mba بدون میانگین سنی و مناسب برای متخصصان با تجربه
این دوره ها برای سن افراد شرطی را در نظر نگرفته است. همچنین متخصصان با تجربه قشر خوبی برای شرکت در این دوره ها هستند.
9. افزایش مهارت نرم
در دانشگاه ها اغلب به مهارت نرم توجه نمیشود. در حالی که روی موضوع در دوره mba به شدت کار شده است. مهارت های نرم مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و تحلیل را می توانید ارتقا دهید.
10. ضد یکنواختی رونق بخشیدن به کار با mba
به دلیل کمک به ایجاد رویکردهای جدید سبب جان گرفتن اهداف شغلی، زنده کردن محیط یکنواخت شغلی و ضد افسردگی فضای کاری میشود.در پایان شما طریقه برقراری ارتباطات موثر را یاد خواهید گرفت.
همچین به راحتی میتوانید ایدههای خود را بیان کرده، حمایت زیادی به دست آورید و تمام موارد لازم برای موفق شدن سازمان را کسب میکنید.
برای نزدیک شدن به یک مدیر خوب نیاز به تقویت مهارتهای متعدد و طی کردن دوره های mba و dba است.
بزرگ ترین مدیران جهان در محل کار خود ویژگی هایی نظیر ارتباطات خوب، همدلی، مثبت بودن، اعتماد به نفس، آینده نگری، مسئولیت پذیری، شفافیت، انگیزه، تفویض وظایف و فروتنی داشته اند. با پیدا کردن نقاط قوت، گوش دادن و تمرین کردن، ارتقا تمرکز، دریافت بازخورد و کمک به دیگران میتوانید نتایج شگفت انگیزی به دست آورید.
در نهایت مدیریت مقصد نیست بلکه مسیر سفر است که در طول مسیر آن موانع زیادی وجود دارد و برای پرش از این موانع متعهد بودن به یادگیری و رشد علاوه بر تبدیل کرد به مدیری موفق تاثیر مثبتی روی کسب و کار و اطرافیانتان نیز می گذارد.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/tips-manager-should-know/