یکی از دغدغههای حسابداران یا مدیران سازمانها در پایان هر ماه، تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که تحت پوشش دارند است. نحوه ارسال لیست بیمه از مهمترین دانستنیها برای حسابداران است، جریمههای مربوط به بیمه کارکنان هیچوقت شامل بخشودگی نمیشوند پس مسئولین مربوطه باید علاوه بر داشتن سواد مالی یک فردی در مجموعه برای امورات مالی داشته باشند که حواسش به لیست بیمه تامین اجتماعی باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا صفر تا صد آموزش ارسال لیست بیمه 1401 را با هم چک کنیم. قول میدهیم با خواندن این مطلب، دیگر نیاز به هیچ مرجع دیگری نداشته باشید.
منظور از لیست بیمه چیست؟
یکی از چیزهایی که در مدیریت جریان نقدینگی خیلی مهم است و باید برای آن برنامه ریزی داشت، لیست بیمه است، این لیست، شامل سابقه بیمه کارگران و کارمندان مثل کدملی و نام کارکنان، دستمزد روزانه، دستمزد ماهانه، حق بیمه و…. سایر امورات میشود.
تمام کسانی که نامشان در این لیست ذکر شده است باید به صورت ماهانه حق بیمهای، با هدف برخورداری از مزایای بیمه مزایای تامین اجتماعی پرداخت نمایند.
ارسال لیست بیمه 1401 تامین اجتماعی چگونه انجام میشود؟
اگرچه ارسال لیست بیمه همانطور که در بالا اشاره کردیم برعهده کارفرمایان است؛ اما بیمه شدگان هم باید نسبت به ارسال مداوم آن به سازمان تامین اجتماعی هوشیار باشند و این موضوع را پیوسته بررسی کنند.
مواردی بوده است که کارفرما لیست بیمه را ماهانه رد نکرده است، در حالی که هزینه بیمه را از حقوق کارگر یا کارمند کسر کرده است. گفتنی ارسال چنین لیستی در هر شرکت و سازمانی به عهده حسابداران است.
بسیاری از افراد بعد از مراجعه به مراکز درمانی متوجه این موضوع شدهاند
حتما بخوانید: عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان 1402
گام به گام آموزش ارسال لیست بیمه
روش ارسال از ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی شروع میشود. لذا برای اینکه بتوانید لیست بیمه کارمندان خود را به صورت غیر حضوری ارسال کنید، باید اول در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کنید.
- در ابتدا به آدرس اینترنتی https://eservice.tamin.ir مراجعه نمایید.
- سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کرده و بعد (فیلد) نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید.
- در مرحله بعد با ورود به قسمت کارفرمایان، به بخش لیست حق بیمه و ارسال لیست حق بیمه مراجعه کنید.
- در بخش بعدی شما منوی لیست حق بیمه را مشاهده میکنید.
در این قسمت از دو طریق امکان ارسال لیست حق بیمه را دارید:
- بارگزاری فایل لیست حق بیمه
- ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین
با کلیک روی گزینه بارگزاری فایل امکان بارگزاری فایل برای شما فراهم می شود.
- برای ارسال لیست حق بیمه ماهانه باید درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری را پر کنید. این فرم در منوی خدمات کارفرمایان قرار دارد.
- در مرحله بعدی شما باید لیست را تایید کنید. این به این معنی است که بعد از بارگذاری فایل، ثبت اولیه شده و در نهایت تایید میشود. در این قسمت فرایند به پایان رسیده است و میتوانید مرورگر خود را ببندید.
نکات کلیدی در مورد لیست بیمه
در رابطه با ارسال، هم باید فرآیند ارسال را به خوبی یاد بگیرید و هم از زمان ارسال آگاه باشید. هر کارفرما برای پرداخت حق بیمه پرسنل و ارسال لیست بیمه هر ماه، فقط ۳۰ روز فرصت دارد.
چنانچه در این مدت اقدام به ارسال نکنید، مشمول جریمه دیرکرد شده و از ارسال ماهانه نیز جلوگیری خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه در روزهای پایانی هر ماه ترافیک سرور سایت تامین اجتماعی به شدت زیاد است، لذا تلاش کنید زمان ارسال لیست بیمه را مدیریت کنید و آن را به روز های پایانی هر ماه موکول نکنید.
نکته پایانی درباره ارسال لیست بیمه 1401
اگر قوانین ارسال لیست بیمه را به صورت مرحله و مرحله اجرا کنید در فرایند ارسال با مشکلی روبه رو نخواهید شد. حتما جزئیات نحوه ارسال این لیست را جدی بگیرید و به آنها توجه کنید. به عنوان یک کارفرما همیشه سعی کنید نسبت به رد کردن بیمه کارمندان خود مسئولیت پذیر باشید و به موقع و با ارقام درست آن را رد کنید.
ما در این مطلب سعی کردیم تمام نکاتی آموزشی لیست بیمه را به شما بگوییم، در صورتی که باز هم ابهام و سوالی دارید، کامنت کنید تا پاسخ آن را بدهیم.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/insurance-list/
4 دیدگاه دربارهٔ «آموزش ارسال لیست بیمه و جزئیات آن»
سلام ، وقت شما بخیر ، ممنون از اطلاعاتی که جهت آگاه سازی کارفرمایان و کارگران میدید یه سوال داشتم ، اینکه اگر کارفرما به هر دلیلی چند روز از بیمه کارگر رو رد نکنه و چند ماه بگذره مثلا ۴ ماه باز هم میتواند خلا چند روزه رو واریز کنه یا نه با تشکر ؟
بله ولی مشمول جریمه میشه
سلام وقت شما بخیر، ببخشید بنده برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کردم و مراحل ثبت نام رو انجام دادم و منتظر جواب موندم تا بعد دوماه اداره کار و بیمه تامین اجتماعی پاسخ دادن که به دلیل عدم داشتن بیمه مستمر بیمه بیکاری به بنده تعلق نمیگیره ، من ۵ سال سابقه بیمه مداوم دارم فقط ۲۵ روز در اواخر سابقه بیمم خلا وجود داره و واریز نشده از طرف کارفرما ، الان امکانش هست که اون مبلغ واریز بشه و من از حق بیمه بیکاری بهرمند بشم؟ الانم تقریبا ۴ ماه از پایان کارم میگذره، ممنون.
سلام. من لیست انلاین رد کردم و عین سابق که کپی از ماه قبل بود رو زدم. تایید کردم. مزایا که همیشه صفر بود مبلغ دار شده بود و ۲۰۰ تومن فیش صادره نسبت به فیشهای ماههای قبل اضافه شد. الان فیش صادر شده و قابل ویرایشم نیست. کاری میشه کرد؟