اگر بگوییم یک روش بازاریابی رایگان نام ببرید چه میگویید؟ شاید فکر کنید مگر چنین چیزی هم داریم؟ بله بازاریابی دهان به دهان (WOMM) یکی از معتبرترین روشهای بازاریابی است که یک کالا، خدمت یا برند به صورت رایگان توسط مردم [به صورت فرد به فرد] تبلیغ و معرفی میشود. میزان تأثیرگذاری این نوع تبلیغات در تصمیمگیری افراد برای خرید بسیار زیاد است و مردم به عنوان سفیران برند شرکتها میتوانند در افزایش فروش آنها تأثیر مستقیم داشته باشند. بر این اساس اگر کسب و کاری دارید که نیاز به تبلیغات جهت جذب مشتری دارد، با بکارگیری این تاکتیک تبلیغاتی میتوانید به صورت زنجیرهوار اعتماد مشتریان را برای خرید محصول یا کالای خود جلب کنید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا با کاربردها و چگونگی اجرای این مدل تبلیغات دهان به دهان یا WOMM بیشتر آشنا شوید.
تبلیغات دهان به دهان یا WOMM چیست؟
همانطور از اسم بازاریابی دهان به دهان مشخص است، در این مدل بازاریابی، مشتریان اطلاعات مرتبط با یک محصول یا برند تجاری یک شرکت را از طریق گفتگوی کلامی و یا کانالهای رسانهای با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
در بین تمام انواع مدلهای بازاریابی که پیشتر در مطالب قبلی با هم بررسی کردیم، کم هزینهترین روش، همین بازاریابی دهان به دهان است؛ از آنجاییکه روش تبلیغات دهان به دهان به صورت رایگان در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار دارد، برای کسب موفقیت باید استراتژی هدفمندی برای مشتریان ثابت و صاحبنظر تدوین کرد تا بتوانند اطلاعات و تجربه خود را در مورد یک محصول یا برند در اختیار دیگر مخاطبان قرار دهند.
در زبان انگلیسی به این مدل بازاریابی به صورت مخفف WOMM گفته میشود که برگرفته از حروف اول کلمات Word of Mouth Marketing است.
روشهای اجرای Word of Mouth Marketing یا WOMM
در تبلیغات دهان به دهان، فرایند تبادل و عمل اشتراکگذاری اطلاعات به صورت فرد به فرد درباره یک محصول یا خدمت از طریق مشتریان ثابت و واقعی انجام میشود. چون این فرایند به صورت طبیعی و به شکل رایگان صورت میگیرد به راحتی یک مشتری را میتواند در مسیر طبیعی برای خرید تحریک کند، از این رو این روش تبلغات و بازاریابی میتواند اثربخشی زیادی داشته باشد.
در این راستا لازم است بدانید که اجرای بازاریابی دهان به دهان به دو روش قابلیت اجرا دارد:
- بازاریابی دهان به دهان به روش سنتی
- تبلیغات دهان به دهان به روش مدرن
نوع مدرن آن امروزه طرفداران بسیاری دارد؛ در ادامه هر دو روش را بررسی میکنیم:
یک- بازاریابی دهان به دهان سنتی
در بازاریابی WOMM به صورت سنتی از فرصت گفتگوهای حضوری استفاده میشود و شرکتها با استخدام افرادی به عنوان مشاور سعی میکنند که اطلاعات مورد نظر خود را به صورت هدفمند در اختیار سایر مشتریان قرار دهند. به طور قطع این اطلاعات از سوی فرد برای دیگر خویشاوندان و دوستان نیز بیان میشود.
دو- تبلیغات دهان به دهان مدرن
بازاریابی WOMM به صورت مدرن با گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت قوت گرفته است و امکان اشتراکگذاری اطلاعات و تبلیغات مربوط به محصول تولیدی شرکتهای مختلف بدون ارتباط حضوری و کلامی فراهم است.
در این زمینه شبکههای اجتماعی در تایید و معرفی محصولات یک شرکت نقش مؤثری دارند. البته امروزه اینفلوئنسرهای مارکتینگ در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و غیره طرفداران زیادی دارند و میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
در روش بازاریابی دهان به دهان با تدوین استراتژی دقیق و برنامهریزی شده از طریق کمپینهای بازاریابی و تبلیغات مختلف سعی میشود تعداد مخاطبان و مشتریان افزایش یابد و فعالیتهایی جهت افزایش فروش و خرید محصول توسط مشتریان انجام بگیرد.
چگونه از روش بازاریابی دهان به دهان در کسب و کار خود استفاده کنیم؟
روش بازاریابی WOMM با توجه به رشد تکنولوژی و راههای ارتباطات اجتماعی شکل گستردهای به خود گرفته است و از روش سنتی تبلیغات دهان به دهان حضوری و کلامی فراتر رفته است. کسب و کارها جهت استفاده از مدل بازاریابی دهان به دهان تنها لازم است کمپینهای بازاریابی و تبلیغات راهاندازی کنند.
در این راستا با اشتراکگذاری یک مطلب در ارتباط با محصول و برند تجاری میتوان از بستر شبکههای اجتماعی اطلاعات هدفمندی را به مخاطبان منتقل کرد و مردم را به صورت ناخواسته مجبور به گفتگو در مورد آن برند یا محصول کرد. از آنجایی که مردم پیشنهادات دوستان و آشنایان خود را درباره یک موضوع بیشتر باور دارند، بنابراین تبلیغات دهان به دهان از ارزشمندترین و مؤثرترین روشهای بازاریابی در دنیای پر رقابت امروز محسوب میشود.
البته در این مسیر زنجیرهوار جهت انتقال و توزیع گسترده اطلاعات درباره برند مورد نظر خود باید مراقب تجربیات ناخوشایند و اطلاعات مخرب نیز باشید که به کسب و کار شما خدشه وارد نکند. همچنین سازمانها و شرکتها باید زمانی از این نوع بازاریابی دهان به دهان استفاده کنند که ویژگیهای کیفی محصول یا خدمت خود را تست کرده باشند تا شاهد بروز بازخورد منفی در بین مردم و مشتریان نباشند.
گاهی این بازخوردهای منفی از طریق بازاریابی WOMM به سرعت گسترش پیدا میکند و علاوه بر کاهش آمار فروش محصول میتواند خط تولید آن محصول را به دلیل عدم تقاضا، تعطیل و متوقف کند. بنابراین کسب و کارها جهت کسب موفقیت از بکارگیری این روش بازاریابی باید به صورت مداوم بر بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود بیافزایند.
مزایای استفاده از بازاریابی دهان به دهان
از مهمترین مزایای بازاریابی دهان به دهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش فروش محصول یا خدمات بدون صرف هزینه: در صورت تدوین یک استراتژی مناسب میتوانید با استفاده از روش طبیعی تبلیغات دهان به دهان به صورت رایگان و بدون اینکه هزینهای را صرف کنید، در زمان کوتاهی آمار فروش خود را افزایش دهید.
- تجمیع مشتریان ثابت، علاقمند و فعال: در بازاریابی WOMM تعدادی قابل توجهی از مشتریان علاقمند و فعال گرد هم جمع شدند که تمایل زیادی به خرید محصول عرضه شده توسط کسب و کار شما دارند. بنابراین در صورتی که برند شما توسط دوستان و آشنایان به آنها معرفی شود سبب کسب درآمد و افزایش ارزش برند شما خواهد شد.
- افزایش سرمایه و بودجه در بازاریابی دهان به دهان: وقتی یک شرکت یا کسب و کار بتواند در بین هزینه تولید و ارزش مشتری خود تناسب ایجاد کند، میتواند نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند. در این راستا جهت افزایش بودجه و سرمایهگذاری جدید آزادی عمل بیشتری خواهد داشت و بدون داشتن هیچ نگرانی با اختصاص بودجه، میزان تولید خود را افزایش میدهد.
جمعبندی از بازاریابی دهان به دهان یا WOMM
طبق آنچه در مطالب بالا گفته شد، بازاریابی دهان به دهان یا WOMM یک نوع روش جهت افزایش آمار فروش است که با تکیه بر انتقال اطلاعات توسط مشتریان موجود برای جذب مشتریان و خریداران جدید اقدام میکند. بر این اساس تبلیغات دهان به دهان یکی از سادهترین، ارزانترین و معتبرترین روشهای تبلیغاتی برای جذب مشتری جدید محسوب میشود. پس تنها کافی است اهداف خود را متناسب با نیاز مشتری تدوین کنید تا شاهد افزایش آمار فروش حاصل از این استراتژی باشید.
سلام خسته نباشید مقالتون خیلی مفید بود