بازاریابی کلیکی یا PPC چیست؟ برای چه افرادی مناسب است و چه مزایایی دارد؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم. پس اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید و میخواهید با بازاریابی تبلیغات کلیکی آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید.
در دنیای امروز با توجه به نقش مهمی که اینترنت در بازاریابی ایفا میکند، هر کسبوکاری با حضور آنلاین قصد دارد تأثیر دیجیتالی خود را افزایش دهد. در محیط کسبوکارهای آنلاین این موتورهای جستجو هستند که تعیین میکنند کدام فروشگاه در رتبه اول قرار دارد. در این میان برخی از کسبوکارها برای پیشرفت خود هزینه پرداخت میکنند و بدین ترتیب در نتایج جستجو رتبه بالاتری را کسب مینمایند. این پرداختهای انجام شده توسط کسبوکارها برای بازاریابی خود را بازاریابی کلیکی یا PPC مینامند.
PPC مخفف چیست؟
ppc مخفف paid per click یعنی پرداخت به ازای هر کلیک است و به همین دلیل این نوع تبلیغات کلیکی نامیده میشود؛ به عنوان مثال تبلیغات گوگل ادز هم از نوع تبلیغات کلیکی به حساب میآید که مخاطب با کلیک بر روی لینک شما یک هزینه برای شما انداخته و از حساب شما مقداری کسر میشود.
ممکن است اگر شما آشنایی با حوزه دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید، واژهای مثل CPC هم به گوش شما خورده باشد؛ اما این نکته را فراموش نکنید که PPC با CPC با هم یکی نیست و به لحاظ معنایی با هم تفاوت دارند که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
بازاریابی کلیکی یا PPC چیست؟
در بازاریابی کلیکی یا PPC بعضی از صاحبان کسبوکارهای اینترنتی برای استفاده از تبلیغات حمایت شده در موتورهای جستجو یا یک سایت هزینهای را پرداخت میکنند. به عنوان مثال هنگامی که کسی کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو میکند، صفحه نتایج لیستی از صفحات وب مرتبط را نمایش خواهد داد. اغلب صفحات موجود در این لیستها از طریق الگوریتم و استانداردهای موتورهای جستجو جمعآوری شده و بهترین نتایج به شما نشان داده میشود.
در مواردی ممکن است در قسمت بالای صفحه نتایج بعضی از صفحات وب را مشاهده کنید که در ابتدای آنها نشانه Ad وجود دارد. این صفحات وب سایتهای تبلیغاتی هستند و این رتبه فقط به کسانی که هزینه آن را پرداخت کرده باشند داده میشود.
این جایگاه و قرارگیری در ابتدای صفحه نتایج، همان چیزی است که اغلب کسبوکارها به دنبال آن هستند. اما تنها کسانی که هزینه بیشتری صرف کنند در آن جایگاه قرار میگیرند. در واقع موتورهای جستجو با قرار دادن این صفحات در اولین و آخرین قسمتهای صفحه نتایج، شرایطی را فراهم میکنند که کاربران روی آن سایتها بیشتر کلیک کنند. کسبوکارها نیز برای جلب مشتری بیشتر همیشه تمایل دارند وب سایتهایشان را در کانون توجه بگذارند و رتبه بالایی را در نتایج جستجو داشته باشند.
بازاریابی تبلیغات کلیکی برای چه کسبوکارهایی مناسب است؟
اکنون که با بازاریابی کلیکی آشنا شدهاید ممکن است تصور کنید که این نوع بازاریابی کلیکی فقط برای مشاغل بزرگ و شرکتهایی با سرمایه چند میلیون دلاری مناسب است. اما نکته جالبی که وجود دارد این است که مشاغلی با بودجه تبلیغاتی بیشتر هیچ مانعی برای مشاغل کوچکتر نمیشوند. مشاغلی که میتوانند به خوبی حوزه خود را به دست بگیرند و یک محصول یا خدمات منحصر به فرد و خاص را ارائه دهند، میتوانند با بودجه محدودتری از تبلیغات پشتیبانی شده استفاده نمایند.
اما مشاغل و کسبوکارها تنها گروهی نیستند که میتوانند از بازاریابی کلیکی استفاده کنند. بسیاری از دانشگاهها، کالجها و مدارس فنی هم میتوانند برای بهبود بازاریابی مجموعه خود، برای لیستهای تبلیغاتی اقدام کنند. علاوهبر این کسانی که خدمات تخصصی مثل کلینیکهای پزشکی یا دندانپزشکی یا متخصصان تغذیه و … ارائه میدهند، میتوانند از بازاریابی تبلیغات کلیکی استفاده کنند.
7 مورد از مزایای تبلیغات PPC
از آنجا که هزینه تبلیغات بازاریابی کلیکی به ازای هر کلیک کاربر محاسبه میگردد، روشی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. در واقع در این روش بازاریابی شما فقط برای مشتریان احتمالی هزینه تبلیغات پرداخت میکنید. اما این تنها مزیت بازاریابی و تبلیغات کلیکی نیست؛ مزیتهای زیاد دیگری هم برای این روش بازاریابی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
تأثیر بازاریابی کلیکی در افزایش مشتری
تبلیغات بازاریابی کلیکی در هر جایی که شما انتخاب کنید، نمایش داده خواهد شد. شما میتوانید تبلیغ موردنظر خود را در صفحه نتایج گوگل یا در سایتهای مختلف به عنوان بنر تبلیغاتی به نمایش دربیاورید. این روش در افزایش مشتری سایت شما تاثیر فراوانی خواهد داشت. درواقع نمایش دادن تبلیغ شما در صفحات مرتبط با حوزه کاریتان، مشتریان احتمالی را به سمت سایت شما هدایت خواهد کرد.
سرعت بالا در جذب مشتری
روشهایی مثل سئو و بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی برای نتیجه دادن و رسیدن به هدف، به زمان زیادی نیاز دارند. در حالیکه بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی از نخستین لحظه اجرا میتواند مشتریان را به سمت سایت شما هدایت کند.
امکان تست آسان در بازاریابی تبلیغات کلیکی
یکی از مهمترین مزایای تبلیغات کلیکی امکان تست سریع آن است. در واقع با استفاده از این روش شما میتوانید به آسانی محل قرارگیری تبلیغ، متن و بنر آگهی یا کلمه کلیدی مدنظرتان را عوض کنید. همچنین میتوانید با انجام تست A/B تبلیغاتی که بهترین نتیجه را دارند، انتخاب کنید.
هدف گرفتن مشتریان احتمالی
در تبلیغات بازاریابی کلیکی خودتان محل قرارگیری تبلیغاتتان را انتخاب میکنید. اگر تبلیغ خود را در موتور جستجوی گوگل انجام میدهید، کلمات کلیدی را خودتان انتخاب میکنید. همچنین اگر قصد دارید تبلیغ و بازاریابی خود را در سایتها انجام دهید، میتوانید سایت میزبان را انتخاب کنید. بنابراین میتوانید وبسایتی را انتخاب کنید که بیشترین مشتریان هدف را برای شما داشته باشد.
تأثیر نداشتن تغییرات الگوریتمی روی تبلیغات بازاریابی کلیکی
برخلاف سئو، تبلیغات کلیکی به تغییرات الگوریتمی وابستگی ندارند و با تغییر الگوریتمها مشکلی برای این نوع تبلیغات به وجود نمیآید. حتی در شبکههای اجتماعی هم این تغییرات الگوریتم دیده میشوند. اما در استفاده از تبلیغات بازاریابی کلیکی با تغییر الگوریتم روبرو نخواهید شد.
ایجاد یا حفظ اعتبار
برای حفظ یکپارچگی خدمات، موتورهای جستجو همواره باید از قابل اعتماد بودن تبلیغات اطمینان حاصل کنند. آنها باید مطمئن شوند که تبلیغاتشان محتوای خوبی دارد و به صفحات هرزنامه یا سایتهای حاوی بدافزار منتقل نمیشود. موتورهای جستجو برای حفظ صداقت و اعتبار خود، کیفیت تبلیغات کلیکی را بررسی میکنند تا از هماهنگی پارامترهای جستجوی کاربر و تبلیغ اطمینان حاصل کنند. با داشتن یک کمپین جستجوی پرداخت شده و اطمینان از معتبر و قابل اعتماد بودن محتوای آن، کسبوکارها میتوانند اعتبار موتورهای جستجو را برای خود به دست آورند.
جمع بندی از آنچه درباره بازاریابی کلیکی یا PPC گفتیم
در این مطلب گفتیم PPC چیست و چه مزایایی دارد، بازاریابی کلیکی یک راه بسیار عالی برای تجارت الکترونیک است و شما میتوانید با استفاده از آن پیشرفتهای چشمگیری را به دست آورید. شما با استفاده از بازاریابی تبلیغات کلیکی میتوانید محصولات و یا خدمات خاص خود را ارائه داده و به جایگاه خوبی برسید.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/what-is-ppc/#:~:text=ppc مخفف paid per click حساب شما مقداری کسر میشود
در مورد نرخ تلیغات کلیلکی هم صحبت می کردین