قبل از اینکه ما به این سوال پاسخ دهیم که مشاوره بازاریابی چیست؟ شما به این سوال پاسخ دهید که اگر شرکت رقیبتان اتهاماتی بیاساس به شرکت شما وارد کند، (اتهاماتی کاملا جعلی) و مردم این اتهامات را باور کنند، تقصیر مردمی است که این اتهامات را باور کردند یا تقصیر شما است که نتوانستید آنها را اقناع کنید؟ در بازاریابی نوع تصوری که در مشتری ایجاد میکنید مهم است! بنابراین در پاسخ به سوال بالا باید گفت مردم هیچ تقصیری ندارند، تقصیر از بازاریابی شما است و برنده کسی است که توانسته این تصور را در مردم ایجاد کند! این مطلب به اهمیت اینکه مشاور مارکتینگ چیست خواهد پرداخت و به اینکه یکی از مهمترین وظایف مشاور بازاریابی همین ایجاد «تصور» در مردم (یا مشتری) است. پس با نورا همراه باشید، چون نکات جالبی برای برایتان داریم.
مشاور مارکتینگ چیست و به چه درد ما میخورد؟
در دنیای مدرن و پیشرفته، حفظ بیزینسها، از اهمیت بسزایی برای افراد، برندها و صاحبان کسب و کار برخوردار است. یک برند قدیمی سالها تلاش کرده تا به جایگاه موفقیت و سود دهی دست یابد و از طرفی هم یک برند و شرکت جدید هم نیاز دارد تا با تلاش بیشتر، علاوه بر حفظ جایگاه خود در بازار و بین رقبا، آینده خود را تضمین کند.
به همین دلیل، تمامی بخشها، عناصر و دپارتمانهای یک برند، باید با جدیت و رعایت اصول حرفهای با یکدیگر در تعامل باشند. اما در این بین، یکی از مهمترین گزینههایی که باعث میشود تا برند و شرکت جایگاه خود را حفظ کرده و در مسیر پیشرفت گام بردارد، شناخت بازار آن هم به شکل صحیح و اصولی است.
این مورد مهم برای همه شرکتها، چه قدیمی و سنتی و چه مدرن و جدید میباید انجام شود که مسئولیت این امر خطیر و پرچالش، به عهده واحد بازاریابی است. به طور حتم، مشاوره بازاریابی یکی از اصول مهم هر شرکت برای شناخت صحیح از بازار محسوب میشود.
در دهههای گذشته، برندها و شرکتهای مختلف، به دلیل ثابت بودن یا نوسان کم بازارها و رقابت نه چندان زیاد، چندان به امور مارکتینگ و بازاریابی علاقه نداشته یا آن را در حد محدودی دنبال میکردند. اما امروزه رقابتها شدید شده و بازارهای بکر و جدید به وجود آمدهاند.
بنابراین، هر شرکتی نیاز دارد تا به صورت حرفهای و کامل، از بازارهای مختلف، رقبا و شیوههای گوناگون مارکتینگ و سایر موارد مرتبط، آگاه شده و در زمان بندیهای تعیین شده، اهداف و اصول خود را پیاده سازی کند. اینجا است که هر شرکتی به مشاور بازاریابی نیاز دارد. اما مشاور مارکتینگ چیست؟
مشاور بازاریابی یا مارکتینگ، در اصل شخص آگاه و با دانشی بوده که با تکیه بر تجربه و تحصیلات آکادمیک در حوزه مارکتینگ، به شرکتهای مختلف جهت مراحل مختلف بازاریابی، مشاوره میدهد. این شخص که به وی مشاور مارکتینگ هم گفته میشود، از شرایط بازار، ترندهای جدید، رقبا و گرایشات مصرف کننده به خوبی آگاه بوده و بنابر نیاز کارفرما یا آن برند و شرکت، ایشان را در زمینههای مختلف راهنمایی کرده و مشاورههای گوناگونی ارائه میدهد.
بعد از پاسخ به این سوال که مشاوره بازاریابی چیست؟ باید نگاهی به وظایف این شخص نیز نگاهی بیاندازیم. گفتنی است مشاوره بازاریابی یکی از شاخههای مشاوره کسب و کار به حساب میآید.
مقاله مرتبط: مشاوره کسب و کار چیست؟
مهمترین وظایف مشاور مارکتینگ چیست؟
همان طور که در بخش قبلی عنوان شد، یک مشاور مارکتینگ میتواند تا با علم و دانش و البته تجربه خود، شرکتها و برندها را به مسیر صحیح هدایت کرده تا آنها بتوانند سهم مناسبی از بازار دریافت کرده و به سود و درآمد خوبی دست یابند.
در اینجا پرسشی مطرح میشود که باتوجه به فعالیتها و مسئولیتهای گسترده در حوزه بازاریابی و مشاوره، مهمترین وظایف مشاور بازاریابی چیست؟ در ادامه، لیستی از این وظایف مهم را که یک مشاور مارکتینگ میتواند برای شرکتها و برندها ارائه نماید، آورده شده است:
- تحلیل و بررسی موارد و سرفصلهای بازاریابی مربوطه جهت تثبیت یک نام تجاری یا برند در بازارهای هدف
- ارائه تحقیقات بازار با استفاده از شیوههای گوناگون تحقیقاتی و تثبیت موقعیت تجاری
- بحث و مشاوره درخصوص شیوههای مختلف بازاریابی و پیاده سازی گزینههای مطلوب
- مساعدت جهت طراحی پروسه جذب مشتری یکی از مهمترین وظایف مشاور بازاریابی است
- انجام امور مربوط به تحقیق و توسعه جهت محصول و کالای مد نظر کارفرما و یا برند
- ایجاد پروسهها و کانالهای حرفهای و مرتبط درخصوص بازاریابی بر طبق نیاز سازمان و برند
هدف از مشاوره بازاریابی چیست و مشاور مارکتینگ چه کارهایی انجام میدهد؟
در ابتدای این مطلب دقیقا با این سوال پاسخ دادیم که مشاوره بازاریابی چیست؟ شما از این مشاور استفاده میکنید تا بتوانید در مشتریان خود تصور ایجاد کنید. بازاریابی و تبلیغات دادن حس خوب به مخاطب است و مشاور بازاریابی این خدمت را به شما میکند.
هدف از دریافت مشاوره بازاریابی این است که علاوه بر رصد و حفظ مشتریان فعلی و بازارها، مشتریان و بازارهای بکر و جدید نیز مورد شناسایی قرار گرفته و برای گرفتن سهم از بازار، برنامه ریزی انجام شود.
بنابراین، یک مشاور بازاریابی میباید تا علاوه بر ارائه مشاورههای حرفهای، تیم خود را نیز برای انجام امور مورد بحث، هدایت و مدیریت کند. ضمن اینکه مشاور مارکتینگ از خلاقیت خود استفاده کرده و به اصول مدرن بازاریابی و شیوههای حسابگری و اقتصاد نیز، توجه خاصی داشته باشد. اما وظایف این مشاور بازاریابی به اینجا ختم نمیشود.
امور مارکتینگ و بازاریابی با مجموعه وسیعی از دادههای خام و اطلاعات گسترده، سر و کار دارد، به همین دلیل نیاز است تا این موارد به دقت توسط مشاور مارکتینگ رصد شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد تا استراتژیها و برنامه ریزیهای کوتاه مدت یا بلند مدتی بر اساس این موارد انجام گیرد.
یک مشاور بازاریابی یا مارکتینگ خوب کسی است که میتواند به رشد قطعی کسب و کار شما کمک میکند، آنهم بیشتر زمانی که شما دچار چالش و رکود هستید، این مشاوران میتوانند کمک کننده باشند.
متاسفانه «مشاوره» و انواع آن مثل مشاوره بازاریابی در ایران بیشتر به یک پوزیشن تبدیل شده است! منشاء این تحول معنایی هم سازمانها و مدیران دولتی هستند که برای جا دادن به دوستان و آشنایان در سازمان، با انتشار یک حکم مشاور [که اکثرا شرح وظایف و مسئولیت مشخصی هم ندارند!] این کار مهم را لوث کردهاند. هرچند خوشبختانه در سالهای اخیر کسب و کارهای مختلفی با اهمیت این موضوع پی برده و با رجوع به افراد متخصص از تجربیات مشاوران استفاده میکنند.
بنابراین، با انجام یک مشاوره بازاریابی صحیح و اصولی، مشتریان بیشتری جذب شده و با افزایش عملکرد آن برند در زمینههای مختلف تجاری، سود بیشتری نیز حاصل میشود.
ضمن اینکه وظایف مشاور بازاریابی به این موارد محدود نشده و مشاور مارکتینگ باید در زمینه تبلیغات نیز به شرکتها کمک کرده و به آنها همفکری دهد و با شناسایی نقاط ضعف مشتریان و برندها، سعی کند تا برای بهبود آنها تلاش نماید. بدین ترتیب، مشاور مارکتینگ، با انجام این موارد مهم میتواند به برندها کمک کند تا با برخورداری از مشاورههای بازاریابی مطلوب و حرفه ای، تصمیمات درستی را اتخاذ کرده و برنامه ریزی و استراتژی مناسبی را انجام دهند.
اگر میخواهید از خدمات مشاوره بازاریابی نورا که مجموعهای از مشاوران باتجربه در حوزههای مختلف کاری را در کنار هم جمع کرده استفاده کنید، همین حالا روی لینک بالا کلیک کرده تا با مشاوران نورا آشنا شده و خدماتی که این افراد میتوانند به کسب و کار شما بدهند را ببینید.
مشاور بازاریابی در چه موضوعات دیگری به شرکتها کمک میکند؟
در ادامه باید به این موضوع اشاره شود که شرکتها و برندها، اعم از نوپا و یا قدیمی و پرسابقه، با استفاده از یک مشاور بازاریابی، میتوانند در موارد ذیل از وی کمک گرفته و به رشد و پیشرفت خود کمک نمایند:
- در نظر گرفتن ایدهها و چشم اندازهای خارجی
- مرور و بررسی موانع و ابهامات بازار داخلی
- کاویدن و جستجو جهت فرصتها و تهدیدهای مرتبط با سازمان یا برند
- انجام امور مربوط به بهینه سازی یک برند یا سازمان مربوطه
- ارائه مشاورههای حرفهای و بهروز درخصوص مدیریت استراتژیهای مرتبط با موضوع بازاریابی
- ترسیم نقشه و برنامه ریزی مسیر و پروسه برند جهت بهبود عملکرد و بازگشت سود و سرمایه به سازمان یا برند مربوطه
- به کارگیری تمامی پتانسیلها و تخصصهای موجود در تیم بازاریابی و تحقیقات بازار
- تعیین و ارائه بینش جدید در خصوص مشتریان و بازار مرتبط با برند
- ارائه تجزیه و تحلیلهای حرفهای مختص بازار و امور بازاریابی
- به کارگیری انواع شیوهها و مهارت درخصوص پروسههای گوناگون بازاریابی باتوجه به نیاز کارفرما و برند.
آنچه در مشاوره بازاریابی چیست نگفتیم!
بعضی از مدیران کسب و کارها اعتقادی به اینکه از مشاوران استفاده کنند ندارند، این افراد در تیپ افراد «عقل کل» قرار دارند که فکر میکنند هر چیزی را میدانند برای همین هرچه به این افراد بگوییم مشاوره بازاریابی چیست؟ و هرچه از وظایف مشاور بازاریابی شرح دهیم باز هم بی فایده است. امیدواریم آنچه در این مطلب درباره مشاوره مارکتینگ چیست گفتیم برای شما مفید بوده باشد، از اینکه نظرات خود را در قسمت کامنتها با ما در میان میگذارید از شما سپاسگذاریم.
3 دیدگاه دربارهٔ «مشاور مارکتینگ چیست و چه خدمتی به سازمان ما میکند؟»
عالی
baraye amalkard behtar ar bahs bazaryabi mohtava har chand vaqt yebar bayad mohtava sitr ro berooz konam???
بروزرسانی و بازنشر محتوا و مطالب قدیمی سایت یکی از موثرترین و کارآمدترین راهها برای بهبود ترافیک به سایت شماست. این احتمال وجود دارد که برخی از محتواها عملکرد ضعیفی داشته باشند یا پستهایی داشته باشید که حداقل در دو سال گذشته بهروز نشدهاند.با چند اصلاح و بهینهسازی آن میتوانید رتبهبندی محتوای خود را افزایش دهید و تمام نتایجی را که میخواهید ایجاد کنید.