گوگل و با اختلاف زیاد بینگ، یاهو و یاندکس در حال حاضر بزرگان موتورهای جستجوی وب هستند. بستری بینظیر با تعداد سرچهای میلیاردی در روز! بازاریابی موتورهای جست و جو که به انگلیسی به آن Search Engine Marketing یا به اختصار SEM گفته میشود فرآیندهای بازاریابی در این سرچ انجینها بوده و یکی از زیرمجموعههای بازاریابی اینترنتی است که در افزایش بازدید سایت نقش بسیار مهمی دارد. با استفاده از بازاریابی موتور جستجو ترافیک بیشتری به سایت روانه شده و امکان گرفتن لیدهای بیشتر فراهم میشود.
یکی از روشهای این مدل بازاریابی استفاده از تکنیکهای سئو و تولید محتوا است که در سالهای اخیر رونق بیشتری گرفته است. در ادامه به توضیح و توصیف روال کار در این مدل بازاریابی خواهیم پرداخت.
بازاریابی موتور جست و جو یا SEM چیست؟
این بازاریابی شامل به دست آوردن قابلیت جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از تبلیغات پولی است و یکی از فرآیندهای بازاریابی دیجیتال به حساب میآید
این تبلیغات به صورت PPC شناخته میشود که به آن هزینه به ازای هر کلیک میگویند. اصطلاح دیگری که SEM وجود دارد شامل تبلیغات هزینه برای هر کلیک (CPC) است. CPC به شما این امکان را میدهد تا با کپی تبلیغات مرتبط و کلمات کلیدی خریداران هدف را پیدا کنید و این امر منجر به افزایش بازدید وبسایت شما میگردد.
نحوه عملکرد بازاریابی موتورهای جست و جو براساس مزایده است. برنده شدن در این مزایده نیاز به رعایت ۲ نکته دارد.
- نکته اول حداکثر قیمت به ازای هر کلیک است.
- نکته دوم ارتباط بین تبلیغات و جستجوی کاربر است. هر تبلیغ کنندهای که قوانین را بهتر رعایت کند در رتبه بالاتری قرار میگیرد. گوگل ادوردز یکی از پلتفرمهای محبوب برای تبلیغات است. تبلیغاتی که توسط بازاریابی SEM ارائه شدهاند با درج علامت AD کنار لینک به کاربران نمایش داده میشوند.
۴ راهکار بهبود بازاریابی SEM
هدف اصلی تیم دیجیتال مارکتینگ در هر شرکتی قرارگیری در رتبه اول نتایج جستجو است. استفاده از تکنیکهایی مانند SEO و بازاریابی SEM به شما در رسیدن به این هدف کمک میکند. در بازاریابی موتورهای جست و جو به این علت که شما برای هر کلیک پول پرداخت میکنید طبیعی است که میخواهید نتیجه مناسبی بگیرید.
با ارزیابی میانگین ارزش هر کلیک میتوانید کیفیت SEM را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر به ازای هر کلیک ۱۰۰۰ تومان پرداخت کردهاید ولی میانگین ارزش هر کلیک برای شما ۱۰۰۰۰ تومان بوده است میتوان گفت از تکنیک بازاریابی SEM به درستی استفاده کردهاید. ۴ راهکار باعث بهبود SEM میشود که در زیر به آنها پرداختهایم.
۱- انتخاب کلیدواژههای درست
در این مورد باید به ارتباط بین محصولی که میخواهید ارائه دهید و انتخاب کلیدواژه دقت کنید. کلمات کلیدی شما باید کاملا مطابق با کسبوکارتان انتخاب شود. میزان ترافیکی که هر کلیدواژه به وبسایت هدایت میکند نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. شما ممکن چندین واژهکلیدی مرتبط با کارتان را نوشته باشید اما کلیدواژههای شما کلمههایی نباشند که کاربران جستجو میکنند.
در این صورت انتخاب کلمات کلیدی اشتباه بوده است. رقابت بین کلیدواژهها نکته مهم بعدی است. باید کلیدواژههایی را انتخاب کنید که ترافیک و ارتباط آن با کسبوکارتان بالا باشد و رقابت آن کم باشد. با استفاده از ابزاری مانند Keyword Planner که یکی از ابزارهای موجود در گوگل ادوردز است میتوانید کلمات کلیدی خود را اصلاح کنید.
۲- تبلیغات گوگل در بازاریابی موتور جستجو
برای اینکه تبلیغ شما بین انبوهی از تبلیغات مشابه گم نشود باید خاص و منحصربهفرد طراحی شود. در بازاریابی موتورهای جست و جو داشتن عنوان مناسب وجذاب برای تبلیغ مهم است. ارائه تبلیغات یا پیشنهادات در زمان محدود نیز بسیار تاثیرگذار است. مثلا عنوانهایی مانند ۲۵٪ تخفیف یا عناوین مشابه میتواند آمار بازدید از وبسایت شما را بالا ببرد. موضوع مهم بعدی عناوین قانع کننده است.
برای این موضوع میتوان از عباراتی مانند ارسال رایگان برای خرید بالای مثلا ۲۰۰ هزارتومان استفاده کرد. عبارت واضح برای فراخوانی یا CTA آخرین مورد است که با رعایت آن میتوان یک تبلیغ خوب داشت. کلماتی مانند رزرو کنید یا خرید کنید مثالهایی برای این مورد است.
۳- ساختار سلسله مراتبی واژههای کلیدی
هر چه گروهبندی سلسله مراتبی واژههای کلیدی شما بهتر انتخاب شود با PPC کمتر نرخ کلیک بیشتری خواهید داشت.
۴- صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing Page)
بخش مهمی از بازاریابی SEM آنالیز رقابتی است. صفحه فرود صفحهای مستقل از صفحه اصلی است که توسط بازاریابان برای فرود و خرید محصول توسط کاربران طراحی شده است.
بازاریابی موتور جستجو (sem) و تفاوت آن با SEO
سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است و هر چیزی که هدف آن منجر به افزایش بازدید وبسایت شود بازاریابی موتور جستجو نام دارد. بازاریابی موتورهای جست و جو نظم بیشتری نسبت به SEO دارند و از ابزارهایی مانند گوگل ادوردز، بینگ ادز، مایکروسافت ادسنتر، گوگل آنالیتیکس، ispionage، SEMrush و KeywordSPY در آنها استفاده میشود.
SEM کاربرد بیشتر و گستردهتری نسبت به SEO دارد. یکی از زیرشاخههای SEM بازاریابی رسانههای اجتماعی است که به اختصار SMM نامیده میشود و به بررسی ارزشمندی خدمت یا مناسب بودن محصول از نگاه گیرنده خدمت میپردازد.
در SEO هدف دریافت ترافیک رایگان از موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است. وقتی یک متن سئو میشود در واقع بهینهسازی شده است و توسط خزندههای موتور جستجو به راحتی درک میشود و در نتیجه شانس بیشتری برای نمایه شدن ایجاد میشود.
سه نوع سئو داریم که شامل سئو در سایت، سئو خارج از سایت و سئو فنی است. در واقع سئو در سایت متن شما را برای کلمات کلیدی خاص بهینه میکند. شما با ارائه توضیحات خوب، URL های قالببندی شده و مناسب، عناوین یا تیترهای بهینه شده، داشتن تصویر و سایر موارد یک سئو در سایت مناسب انجام میدهید.
SEO خارج از سایت به دریافت لینک مراجع از سایر وبسایتها اشاره دارد که منجر به افزایش اعتماد وبسایت شما در موتورهای جستجو میشود. SEO فنی به شما این اطمینان را میدهد که وبسایت شما توسط خزندههای موتورهای جست و جو نمایه میشود.
7 تفاوت اصلی SEO و SEM که باید بدانید
به عنوان یک مدیر باید تفاوتهای مهم بین SEOو SEM را بدانید تا بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. ما در اینجا به ۸ تفاوت اصلی SEO و SEM اشاره میکنیم.
- نتایج سئوی SEM را فقط کاربران هدف میتوانند مشاهده کنند.
- جوابدهی SEM بسیار سریعتر از SEO است.
- هزینه SEM از SEO بیشتر است.
- اگر قصد ارزیابی دارید SEM گزینه بهتری از SEO است.
- SEO با گذشت زمان ارزش پیدا میکند ولی در مورد SEM اینطور نیست.
- نرخ کلیک SEO از SEM بهتر است.
- SEO یک سرمایهگذاری بلند مدت به حساب میآید که در مورد SEM این امر صادق نیست.
جمع بندی و نتیجه گیری
استفاده از تبلیغات بازاریابی موتور جستجو برای کاربران ایرانی با محدودیتهایی روبهرو است و لازم است تا از پروکسی استفاده شود. در بخشهایی بر اساس مناطق جغرافیایی دسترسی به خدمات محدود شده است و بهتر است برای تبلیغات از بازاریابی SEM و SEO استفاده شود. قرار گرفتن در نتیجه اول جستجو شما را از پرداخت هزینههای بالای SEM خلاص میکند و یا هزینههای PPC را به طور چشمگیری کاهش میدهد.
بازاریابی SEM به شما کمک میکند تا به نمایه شدن وبسایت خود کمک کنید و آمار بازدید از وبسایت خود را افزایش دهید که منجر به دیده شدن بیشتر کسبوکارتان میشود که فروش بیشتر و سود بیشتر را به همراه دارد. امیدواریم از این مطلب که درباره بازاریابی موتورهای جست و جو بود استفاده کافی برده باشید. هرگونه سوالی درباره بازاریابی موتور جستجو دارید در کامنتها از ما بپرسید، تا همکاران ما به شما پاسخ دهند.
3 دیدگاه دربارهٔ «بازرایابی موتورهای جست و جو یا SEM چیست؟»
اگر ما نیاز داشته باشیم به بازاریابی موتور جستجو شما برامون انجام میدید؟
از قسمت مشاوره ها، مشاوره بازاریابی رو انتخاب کنید، یک مشاور رو انتخاب کنید و باهاش وقت رزرو کنید، کامل در این زمینه کمکتون می کنن
تو بازار یابی موتور های جست و جو این که سایت بالاتر بیاد خیلی مهمه چون همه معمولا روی همون اولی کلیک میکنن