امتیاز دهید post

رزومه کاری چیست + نحوه نوشتن رزومه

آنچه در این مطلب می‌خوانید

هر جا قصد استخدام داشته باشید قبل از هر چیز از شما رزومه می‌خواهند، روزمه ساختن برای برخی یک مقدار گیج کننده است، به ویژه وقتی سوابق کمی داشته باشید، ما در این مطلب خواهیم گفت رزومه کاری چیست و شامل چه مواردی می‌شود؛ نگران نمونه هم نباشید، چند نمونه رزومه کاری هم پیوست همین مطلب می‌کنیم. اینکه عنوان رزومه کاری چیست و چه تفاوتی با CV دارد هم در همین مطلب بررسی خواهیم کرد. پس با نورا همراه باشید.

رزومه کاری چیست؟

دیالوگ زیر، سرآغاز بحث و موضوع امروز ما است؟

  • کارفرما: سلام، درخواست استخدام برای شرکت ما ارسال کرده بودید، ممنون میشم رزومه کاری خودتون رو ارسال کنید.
  • متقاضی شغلی: رزومه کاری؟ چشم حتما؛ تا چند ساعت دیگه ارسال می‌کنم.

از اینجا به بعد، خیلی‌ها تازه به این فکر می‌کنند که روزمه کاری چیست؟ حالا چطوری رزومه بنویسم؟ واقعیت این است که نوشتن رزومه خیلی خیلی مهم است، چون کاملا همه تصورات کارفرمایان، براساس رزومه شما شکل می‌گیرد. یک خبر خوب اینکه ما در انتهای این مطلب چند نکته طلایی درباره اینکه چگونه یک رزومه قبول خواهد شد گفتیم که توصیه می‌کنیم آن قسمت از مطلب را از دست ندهید.

رزومه کاری یا نامه اعمال؟!

اگر بعد از دیالوگ بالا به این فکر می‌کنید که:

خب، حالا چند خط از توانایی‌هام می‌نویسم بعد هم از جاهایی که کار کردم و در آخرم یه ذکری از ورزش‌هایی که در کودکی انجام دادم و غیره، سخت در اشتباهید!

واقعا خیلی از رزومه‌ها اصلا استاندارد نیست. همین اول کار باید بدانید رزومه نوشتن، دستور پخت کیک نیست که برای همه یکسان باشد! باور کنید برخی از افراد رزومه نوشتن را با نامه اعمال یکی می‌دانند. قرار نیست هرچه از کودکی تا امروز انجام دادید یا بلد هستید را در رزومه بچپانید.

ما می خواهیم به شما بگوییم چگونه یک رزومه حرفه ای بسازید که کارفرما تصورات مثبتی نسبت به شما پیدا کند و در ارزیابی اولیه به این نتیجه برسد که حتما باید با شما یک قرار مصاحبه بگذارد. باز هم تاکید می‌کنیم که رزومه شما نخستین چیزی است که اثر هاله ای شما را خواهد ساخت و چه حیف که شما توانایی گرفتن یک پوزیشن شغلی را داشته باشید اما به خاطر یک رزومه بد، هیچ وقت نتوانید آنرا به دست آورید. [که یک ضرر دو جانبه است، هم برای شما و هم برای کارفرمایان.]

یک حاشیه قبل از بررسی چیستی رزومه کاری

تا به حال فکر کردید که یک شرکت چگونه باید از بین تعداد زیاد کارجویان، افراد منتخب خودش را انتخاب کند؟

الان دیگر جواب سوال بستگی به داشتن یک رزومه جذاب و حرفه ای دارد و هر کارفرما قبل از گذاشتن یک جلسه مصاحبه، رزومه شما را مشاهده می‌کند. یک نکته قبل از بررسی اینکه رزومه کاری شامل چیست بگوییم و آن هم تفاوت رزومه و CV است. تفاوت بین سی وی (CV) و رزومه (Resume) از این جهت مهم است چون خیلی‌ها از جمله خود کارفرمایان این دو مفهوم را با یکدیگر یکی می‌دانند؛ اما در اصل رزومه و سی وی باهم تفاوت‌هایی دارند:

رزومه کاری شامل چیست و چه تفاوتی با cv دارد
تفاوت بین Resume و (CV (Curriculum Vitae چیست؟

فرق بین سی وی و رزومه (Resume or CV)

سی‌ وی (CV) به معنای “نمونه‌ای از سوابق شخصی و حرفه‌ای یک فرد” است که به طور کلی از یک صفحه به بالا تشکیل شده است و محدودیتی در تعداد صفحات ندارد و حاوی اطلاعاتی مانند تحصیلات، سوابق شغلی، تجربیات، مهارت‌ها، تحقیقات و دستاوردهای شخصی و حرفه‌ای است. معمولاً سی وی برای ارائه به صورت درخواست شغلی، ارزشیابی ویزای کاری و یا درخواست بورس و تحصیلی به کار می‌رود.

اما رزومه (resume) یک نوع سی وی است که برای کاربردهای مشابه استفاده می‌شود، با این تفاوت که معمولاً کوتاه‌تر از سی وی است و فقط به اطلاعات مربوط به سوابق شغلی و تجربیات آن فرد محدود می‌شود.

در عین حال، رزومه تمرکز بیشتری بر روی کارهای انجام شده توسط فرد دارد و به طور کلی به صورت خلاصه‌ای از سوابق کاری او در چندین صفحه گردآوری شده است. با این حال، باوجود تفاوت‌هایی که در بین سی وی و رزومه وجود دارد، این دو موضوع، مرتبط با حرفه و شغل یک فرد هستند و هر دو برای ارائه به کسانی که به دنبال شغل هستند، نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای استخدام و یا عدم استخدامشان دارند. در ادامه یک چک لیست برای درک بهتر این دو مفهوم برای شما گذاشته ایم:

  1. محتوا: سی‌وی یک سند جامع است که نشان می دهد که یک فرد چه مهارت و تجربیاتی را دارد. رزومه هم مانند یک خلاصه از سی‌وی است و به طور خلاصه مشخصات شغلی و تحصیلی فرد را توضیح می دهد.
بیشتر بخوانید:
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

2. حجم: سی‌وی بسیار بلند می تواند باشد و باید شامل اطلاعات جزئی درباره تجارب شغلی، تحصیلی و فردی باشد. رزومه به عنوان مقدمه ای برای سی‌وی استفاده می شود و به طور کلی تا یک صفحه قابل مشاهده است.

3. فرمت: سی‌وی می تواند با فرمت های مختلفی مانند Word، PDF و یا حتی HTML آماده شود. رزومه نیز در فرمت های مختلف در دسترس است، اما معمولاً در فرمت PDF استفاده می شود زیرا بدون نیاز به تغییرات ویرایش نمایش داده می شود.

4. مصادیق استفاده: سی‌وی بیشتر برای ثبت نام در سایت های کاریابی و همچنین برای استفاده در مصاحبه های شغلی استفاده می شود. رزومه برای ارائه به شرکت ها و شخصیت های مدیریتی هنگامی که شخص به دنبال شغل می گردد استفاده می شود.

خب ما در اینجا قصد داریم به طور اختصاص یافته در رابطه با رزومه کاری و ریز جزئیات آن صحبت کنیم.

هدف اصلی از ساخت رزومه، جلب توجه کارفرمایان و دستیابی به مصاحبه با آن‌ها است. بنابراین، رزومه باید از نظر محتوا و شکل، شایستگی کافی را داشته باشد تا بتواند نظر کارفرمایان را جلب کند. همچنین، یک رزومه در واقع به عنوان یک معرفی نامه از شما به افرادی است که نیاز به تخصص‌های شما دارند.

تعریف رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری (Resume) مجموعه‌ای از اطلاعات و مشخصات شخصی، تحصیلی و سابقه کاری یک شخص است که به منظور جذب کارفرمایان در فرآیند استخدام در حوزه‌های کاری مختلف، به آن‌ها ارائه می‌شود.

رزومه کاری شامل اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، تحصیلات، مهارت‌ها، سابقه کاری، دوره‌های آموزشی و موارد دیگر می‌شود. اغلب رزومه کاری برای همه نوع شغلی، از مقاطع کارشناسی تا پست‌های ارشد و مدیریتی، الزامی است.

رزومه کاری شامل چیست؟

از جمله فیلدها و موضوعاتی که رزومه کاری شامل آن‌ها می‌شود موارد زیر است. یعنی شما باید در رزومه کاری موارد زیر را ذکر کنید. (این قسمت همان دستورالعمل ثابت همه رزومه ها است، اما در انتهای این مطلب نکته طلایی رزومه نویسی را خواهیم گفت.)

  • اطلاعات شخصی
  • وضعیت شغلی
  • محل سکونت
  • سوابق شغلی
  • سوابق تحصیلی
  •  مهارت ها
  • راه ارتباطی
  • زبان های خارجی

این موارد باید در یک فرمت منظم و قابل فهم برای کسی که رزومه را می‌خواند، آماده شود. علاوه بر این، رزومه کاری بهتر است با استفاده از یک طرح حرفه‌ای و شایسته ظاهر شود.

در عکس زیر شما می توانید با نحوه نوشتن یک رزومه آشنا شوید و در واقع در عکس درج شده ترتیب موضوعاتی که باید به آنها اشاره کنید را می توانید مشاهده کنید:

رزومه کاری شامل چیست
راهنمای نوشتاری رزومه

چگونه روزمه کاری بنویسیم؟

برای نوشتن یک رزومه راه‌های مختلفی پیش پای شما وجود دارد هم می‌توانید خودتان رزومه شخصی بنویسید و هم می‌توانید از قالب‌های آماده متنوعی که در سایت‌ها وجود دارد استفاده کنید.

نکته‌ای که وجود دارد این هست که یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای نوشتن یک روزمه کاری جذاب به نکات زیر توجه کنید:

بیشتر بخوانید:
مالیات های مستقیم چیست و چگونه اخذ می‌شود؟

1- ساختار منسجم و منظم

رزومه کاری باید به صورت منظم و دارای ساختاری منسجم باشد، تا کارفرما بتواند با آسانی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند. برای این کار، می‌توانید از طرح‌های زیبا و منظم استفاده کنید.

2- شروع با عنوان جذاب

اولین چیزی که کارفرما در رزومه شما مشاهده می‌کند، عنوان آن است. برای جلب توجه، می‌توانید از عناوین جذاب و مشخص استفاده کنید، مانند: “کارشناس بازاریابی با ۵ سال سابقه در صنعت فناوری”.

3- توضیح مهارت‌های فنی

در بخشی جدای از رزومه کاری، باید به مهارت‌های فنی خود بپردازید و توضیح دهید که چه نرم‌افزارها، زبان‌های برنامه‌نویسی و مهارت‌های دیگری که در آن‌ها توانایی دارید، را مسلط هستید.

4- فهرستی از تجربیات کاری

باید تمام تجربیات کاری خود را با جزئیات لازم در رزومه کاری قرار دهید، شامل نام و توضیح کوتاهی از سمت وظیفه، محل کار و تاریخ شروع و پایان هر پست.

5- بخشی درباره خودتان

برای جذب توجه کارفرما، بهتر است در بخشی جداگانه درباره خودتان بنویسید و توانایی‌های فردی خود را نیز معرفی کنید. در این بخش می‌توانید به توانایی‌های ارتباطی، مهارت های مدیریتی، هم‌تیمی‌بودن، انعطاف‌پذیری و موارد دیگری که در محیط کار مهم هستند، اشاره کنید.

6- پایان با پیشنهادات

در پایان رزومه کاری، یک بخش کوتاهی برای پیشنهادات و درخواست ارتباط با شما قرار دهید. به عنوان مثال، می‌توانید یک جمله مانند “من همواره برای مصاحبه در دسترس هستم، اگر تمایل به ملاقات دارید، با من تماس بگیرید” را در این بخش قرار دهید.

در نهایت، مطمئن شوید که رزومه کاری شما حاوی اطلاعات کامل و دقیقی است و تمام نکات مهمی که می‌تواند برای یک کارفرما مهم باشد را در بر دارد.

نمونه رزومه کاری حرفه ای

در زیر چند نمونه رزومه کاری را مشاهده می‌کنید:

نمونه رزومه کاری

نمونه رزومه کاری

نکات نوشتن یک رزومه کاری خوب

رزومه، ابزاری است که باید با دقت و اصالت تهیه شود تا بتواند نیازهای شغلی و انتظارات کارفرما را برآورده کند. در ادامه نکاتی را برای نوشتن رزومه مطرح می‌کنم:

  1. طول رزومه: باید مراقب طول رزومه باشید، باید توجه داشته باشید که رزومه باید جامع ولی مختصر باشد.
  2. هدف شغلی: باید هدف شغلی خود را در ابتدای رزومه بیان کنید.
  3. اطلاعات تماس: باید اطلاعات تماس خود از جمله آدرس، شماره تلفن همراه و ایمیل را نوشته و مشخص کنید.
  4. سابقه‌ی کاری: سابقه‌ی شغلی خود را با جزئیات و به ترتیب زمانی نوشته و از مهارت‌هایی که در هر شغل بدست آورده‌اید، نیز برای کارفرما بنویسید.
  5. آموزش: باید مدارک و دوره‌های آموزشی خود را برای کارفرما قابل مشاهده کنید.
  6. مهارت‌های فردی: مهارت‌های شخصی خود را از جمله تحمل فشار کاری، همکاری، حل مسئله و غیره برای کارفرما بنویسید.
  7. استفاده از فهرست نقاطی: برای سهولت در خواندن، می‌توانید از فهرست نقاطی استفاده کنید و عناوین را با علامت تیره (-) برجسته کنید.
  8. قالب بندی: برای قالب بندی رزومه، از قطعات مختلفی مانند سربرگ، تعداد صفحات، فونت و غیره استفاده کنید.
  9. بازبینی و ویرایش: پس از نوشتن رزومه، باید آن را با دقت بازبینی و ویرایش کرده و از املای صحیح و جملات قابل فهم و همچنین از عدم اشتباهات گرامری مطمئن شوید.
  10. پشتیبانی از رزومه: پشتیبانی از رزومه قابلیت اطمینان از سایر بخش‌های رزومه و از دست ندادن آن را دارا می‌باشد، بهتر است رزومه خود را در شبکه‌های اجتماعی و محل کار ذخیره کنید.
مهم ترین بخش رزومه کاری چیست

اریک هیلدن معتقد است: کارفرماها از روی رزومه افراد، میزان حرفه‌ای بودنشان را تخمین می‌زنند. از نظر وی بخش «تجربیات حرفه‌ای مرتبط» و «توانمندی‌ها و مهارت‌ها» از همه بخش‌های روزمه برای کارفرما بهتر است.

در تحقیق هیلدن گفته شده که بخش اطلاعات شخصی 1% درصد اهمیت دارد ولی باید به این نکته توجه کنیم که اگر اطلاعات تماس شما (شماره موبایل، ایمیل و …) در رزومه به درستی ثبت نشده باشد، ممکن است آن فرصت شغلی را به طور کلی از دست بدهید.

اریک هیلدن
چگونه رزومه کاری بنویسیم

9 نکته طلایی نوشتن رزومه کاری چیست؟

در این قسمت قرار است به قولی که دادیم عمل کنیم و نکات طلایی که هیچ کس به شما نخواهد گفت را به شما بگوییم. این قسمت به نوعی هم تریک‌هایی برای روزمه نویسی بهتر است و هم نکاتی است که کارفرماها را علاقمند به تماس با شما خواهد کرد. این نکات از تجارب زیادی ما در مصاحبه با کارجویان به دست آمده است. اما این نکات چیست؟

بیشتر بخوانید:
آموزش ارسال لیست بیمه و جزئیات آن

1- آدرس ایمیلی که 10 سال از آن استفاده می‌کنید، خوب است اما ایده آل نیست، شما می‌توانید یک ایمیل جدید بسازید که نام موضوع آن کاری که برایش قرار است اپلای کنید داخل آن باشد، مثلا قرار است در زمینه تولید محتوا یا بازاریابی محتوایی در یک شرکت استخدام شوید، می‌توانید یک ایمیل جدید بسازید و نام آن را مثلا hamed.content.creation@gmail.com بگذارید، این حس خوبی به کارفرما می‌دهد.

2- گل منگلی کردن روزمه ممنوع! وقتی قرار است مخاطب شما چیزی را دریافت کند، بهتر است در اوج ساده همان چیز را به او بدهید، دیزاین خوب با دیزاین گل منگلی متفاوت است. سعی کنید رزومه ساده باشد.

3- لازم نیست آدرس کامل بدهید. کارفرما قرار نیست سری به منزل شما بزند، آدرس شما می‌تواند شامل شهر محل سکونت یا خیابان اصلی باشد.

5-آدرس همه شبکه های اجتماعی را نذارید. برای رزومه آدرس لینکدین [به شرطی که صفحه لینکدین خوبی داشته باشید] کافی است. چرا باید آدرس اینستاگرامی که در آن از تولدتان عکس گذاشتید را در رزومه قرار دهید؟

6-فونت رسمی لطفا. فونت پفکی، فانتزی و غیره در رزومه معنایی ندارد، لطفا از یک فونت رسمی و ساده استفاده کنید.

7-در قسمت سرگرمی‌های خود، سرگرمی‌های مرتبط با آن شغل را بنویسید، اینکه شما علاقمند به تماشای تلویزیون، مسافرت یا مسابقات ورزشی هستید، قرار است چه کمکی به آن کسب و کار کند؟ به جای آن مثلا اگر قرار است به عنوان یک برنامه نویس استخدام شوید بنویسید علاقمند به ماشین لرنینگ، رباتیک و … .

8- بگویید چه کمکی به شرکت‌های قبلی کردید، باور کنید در هیچ جای وب فارسی این نکته را پیدا نمی‌کنید. مثلا شما مدیر فروش در شرکت ایکس بوده‌اید. در هر رزومه‌ای همه اینگونه می‌نویسند: مدیر فروش در شرکت ایکس. در صورتی که این کاملا اشتباه است. شما باید بنویسید که وقتی مدیر فروش این شرکت بودید، چه کمک‌هایی توانستید به آن شرکت کنید. مثلا اینگونه بنویسید: مدیر فروش شرکت ایکس. در مدتی که به عنوان مدیر فروش در این شرکت مشغول به کار بودم، طی یک سال با تدوین استراتژی صحیح و فعال کردن کانال‌های فروش متنوع، توانستم 30 درصد فروش شرکت را در همان سه ماهه نخست افزایش دهم.

9- بگویید توانایی‌های شما چه کمکی به آن بیزنس خواهد کرد. یکی از چیزهایی که تقریبا کمتر کسی در رزومه کاری خود به آن اشاره می‌کند، این است که نمی‌گویند اگر در آن شرکت استخدام شوند، چه کمک‌هایی می‌توانند به آن مجموعه کنند. بیایید با یک مثال قضیه را روشن کنیم. فرض کنید شما قرار است به عنوان یک مدیر فروش وارد یک کمپانی لوازم آرایشی شوید. شما می‌توانید از یک چشم انداز منطقی بدهید، مثلا بگویید فکر می‌کنم با برطرف کردن این موارد (ذکر چند مورد از موانع) بتوانیم فروش بهتری برای سال آینده داشته باشیم. به خاطر داشته باشید که وعده وعید الکی و شاخ دار و قطعی ندهید، بلکه چشم انداز بدهید.

10 سایت برای رزومه نویسی [با هوش مصنوعی]

در زیر لیستی از سایت‌هایی که می‌توانید به وسیله آن‌ها رزومه کاری بنویسید را مشاهده می‌کنید، 4 مورد اول سایت‌هایی هستند که به وسیله هوش مصنوعی این کار را برای شما انجام می‌دهند و بقیه آن‌ها سایت‌های روزمه ساز هستند.

  1. kickresume
  2. rezi
  3. skillroads
  4. wonsulting
  5. resumaker
  6. canva
  7. resumion
  8. overleaf
  9. visualcv
  10. zety

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044