سامانه جامع تجارت ایران یا SCTI (Iran’s Comprehensive Trade System) یک سامانه آنلاین برای فعالیتهای تجاری در ایران است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راهاندازی شده است؛ ما در این مطلب به بررسی کامل این سامانه پرداخته و به نکات مهمی که جزو سوالات شما نیز است پاسخ خواهیم داد، موضوعاتی مثل نحوه ورود به سامانه جامع تجارت ایران یا ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران و غیره. پس با نورا تا انتهای این مطلب همراه باشید.
سامانه جامع تجارت ایران چیست؟
این سامانه [سامانه تجارت ایران] شامل پلتفرمهای مختلفی است که به کاربران این امکان را میدهد تا در فرآیند تجاری خود از جمله واردات، صادرات، ترانزیت و… از طریق یک پلتفرم مشترک در ارتباط باشند. از مزایای این سامانه میتوان به کاهش هزینهها، افزایش سرعت و کیفیت فرآیندها، حذف میانجیهای غیرضروری و بهبود امنیت اشاره کرد.
نشانی سامانه تجارت ایران https://www.ntsw.ir/ است.
کاربرد این سامانه چیست؟
این سامانه یک پلتفرم الکترونیکی است که برای ارتقای صادرات و واردات کالا و خدمات در ایران طراحی شده است. این سامانه در دسترس عموم قرار دارد و برای همه کسانی که مشارکت در بازار بین المللی را به عنوان فرصتی مطلوب میدانند، قابل استفاده است.
از ویژگیهای اصلی سامانه جامع تجارت ایران میتوان به مدیریت الکترونیکی سفارشات و پرداختها، برقراری ارتباط با خریداران و فروشندگان بین المللی، ارائه اطلاعات بازار و محصولات، ایجاد فرصتهای جدید تجاری و افزایش سرمایهگذاری صادراتی اشاره کرد.
دیگر مزیت های سامانه www.ntsw.ir
با استفاده از این سامانه، شرکتها و مشاغل میتوانند با فروشندگان و خریداران بین المللی به راحتی ارتباط برقرار کرده، سفارشات را دریافت و پرداختهای خود را انجام دهند. همچنین، با بهرهگیری از اطلاعات بازار و محصولات در دسترس، میتوانند به شناخت بیشتر بازار و تقاضای مشتریان خود دست یابند.
علاوه بر این، سامانه جامع تجارت ایران به شرکتها و مشاغل کمک میکند تا به فرصتهای تجاری جدید دسترسی پیدا کنند و بازارهای جدید را به راحتی کشف کنند. با توجه به این که سامانه جامع تجارت ایران به عنوان یک پلتفرم الکترونیکی قابل دسترس است، شرکتها و مشاغل میتوانند به صورت آنلاین و با سرعت بالا به فرصتهای تجاری دسترسی پیدا کنند و روند تجارت و جریان نقدینگی خود را بهبود ببخشند.
به طور کلی، سامانه جامع تجارت ایران برای شرکتها و مشاغل، فرصتی برای افزایش صادرات و واردات کالا و خدمات در بازار جهانی فراهم میکند. این سامانه با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به شرکتها و مشاغل کمک میکند تا پتانسیل خود را در بین الملل نشان دهند و روند توسعه تجارت خود را بهبود بخشند.
نحوه ورود به سامانه جامع تجارت ایران
مطابق با عکس بالا:
- ابتدا در مرورگر خود آدرس سامانه به نشانی: www.ntsw.ir جستجو کنید.
- در بالای صفحه دکمه “ورود” را کلیک کنید.
- سپس اطلاعات کاربری خواسته شده را وارد کنید. اطلاعات شامل: نام کاربری یا همان کد ملی، کلمه عبور و تصویر امنیتی می باشد.
شایان ذکر است اگر در سامانه ثبت نام نکرده اید ابتدا ثبت نام را انجام دهید و بعد از آن حتماً صحت سنجی سامانه را انجام داده تا بتوانید از خدمات سایت جامع تجارت استفاده کنید.
روش ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران
برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت به روش زیر عمل کنید:
- در منوی بالای صفحه قسمت ” ثبت نام Sign Up ” اقدام به ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور کنید.
- مدارک مورد نیاز شامل:
• کد ملی
• تاریخ تولد
• تلفن همراه
• تلفن ثابت محل سکونت
• کد پستی
• پست الکترونیکی
• تصویر پرسنلی
چگونگی ثبت پیش فاکتور در سامانه جامع تجارت
به منظور ثبت پیش فاکتور پس از ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب نقش بازرگان حقيقی یا حقوقی، از قسمت عمليات تجارت خارجی، به قسمت مدیریت پيش فاکتور و سپس قسمت پيش فاکتور های ثبت شده مراجعه نمایيد.
مراحل ثبت سفارش عبارتند از:
- ثبت پيش فاکتور جدید
- استعلام ضوابط کالایی
- ارسال درخواست مجوز به سازمان مجوز دهنده
- درخواست ثبت سفارش
- پرداخت کارمزد
- دریافت شماره 8 رقمی ثبت سفارش
تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت
تا اینجا متوجه شده ایم کار سامانه تجارت ایران به نوعی تسهیل دادن به کار های بازرگانی می باشد؛ فاکتورها یکی از مهم ترین اسناد تجاری هستند به نحوی که حتی کوچک ترین دلال و یا تولید کننده ای باید فاکتور داشته باشد.
یکی از کارهایی که می توان در این سامانه انجام داد تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت است. لذا برای تایید فاکتور فعالان اقتصادی باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام اولیه را انجام دهند و بعد به راحتی می توانند کالاهای خود را در این سامانه ثبت کنند.
مراحل تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت ایران
- بعد از ثبت نام در سامانه از صفحه شخصی خود اخذ نقش تاجر داخلی را انتخاب کرده و به مرحله بعد بروید.
- فرد باید سر برگ استعلام تاجر داخلی را انتخاب کرده و به ثبت اطلاعات خود در صفحه اقدام نماید.
- پس از اینکه نقش تاجر داخلی ایجاد شد، چند ساعتی زمان خواهد برد تا اطلاعات خرید در پورتال فرد نمایش داده شود.
- پس از گذشت چند ساعت فرد باید مجددا به سامانه وارد شده و مراحل قبل را دنبال نماید. سپس، در صفحه پروتال خود گزینه نقش جاری را انتخاب نموده و نقش خود را با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن، انتخاب کند.
- سپس روی گزینه “مدیریت اسناد ورودی” کلیک کنید. بعد از آن کلیه فاکتورهایی که به نام فرد ثبت شده است، نمایش داده می شود.
ثبت نام کد نقش سامانه جامع تجارت
همه کسانی که در حوزه تجارت فعالیت دارند باید با مراجعه به سامانه تجارت داخلی کد نقش ویژه خود را در شبکه تجارت داخلی دریافت کنند.
- پس از اینکه در سامانه ثبت نام کردید. برای دریافت کد نقش باید “گزینه عملیات پایه” را بزنید
- سپس با انتخاب گزینه “بارگذاری صلاحیت ها” بخش استعلام تاجر داخلی را انتخاب کنید.
- بعد بر روی “فعالیت تجاری جدید” کلیک کنید.
- در این قسمت اطلاعاتی همچون کد پستی و آدرس را در بخش معرفی نقش تاجر داخلی وارد کنید و ثبت اطلاعات را بزنید.
- سپس روی “افزودن مجوز های فعالیتی” بزنید و بعد از تکمیل، گزینه ثبت اطلاعات را بزنید.
- پس از ثبت درخواست، درخواست دریافت کد نقش شما ثبت خواهد شد.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- ورود به سامانه تجارت جامع
2 دیدگاه دربارهٔ «سامانه جامع تجارت ایران چیست؟»
اصن این سامانهه برای چی هست؟؟؟
عجب سامانه به دزد نخوریه ://