قیف فروش در بازاریابی محتوایی یکی از تکنیکهایی پر اهمیتی است که امروزه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به این نوع بازاریابی روی آوردهاند. چرا که با استفاده از این تکنیک میتوانند در کمپینهای بازاریابی و تبلیغات مختلف یک مخاطب را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند. بر این اساس صاحبان این نوع کسب و کارها باید محتواهای مفید و کاربردی را تولید کنند که مخاطبان با جستجوی خدمات یا محصولات مورد نیاز خود در بین انواع محتواها بتوانند به آن محتوا اعتماد کنند. در این مقاله قصد داریم درباره قیف فروش بازاریابی محتوایی و کاربردهای آن توضیحاتی را ارائه دهیم. پس اگر قصد جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش برای کالا و خدمات خود دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
قیف فروش بازاریابی محتوایی چیست؟
قیف بازاریابی محتوایی یا Content Marketing Funnel سیستم یا فرایندی پرکاربرد در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از تولید انواع محتواها میتوانید نسبت به جذب مشتری بالقوه اقدام کنید.
بنابراین با قرار دادن محتواهایی در ارتباط با کال تو اکشن (CTA) خرید و تماس با ما با طی کردن مراحلی خاص میتوانید مشتریان واقعی خود را به دست آورید.
البته طراحی قیف فروش در بازاریابی محتوایی کار افرادی است که سالهای زیادی تجربه کار در زمینه بازاریابی و استراتژی محتوا داشته باشند و افراد مبتدی نمیتوانند در این رابطه موفق عمل کنند.
به خاطر داشته باشید که قیف بازاریابی محتوایی را با قیف فروش یا قیف بازاریابی اشتباه نگیرید، هرچند این دو شبیه به هم هستند اما فیلد آنها کمی متفاوت بوده یا بهتر بگوییم قیف بازاریابی محتوایی زیر مجموعه قیف بازاریابی و فروش است.
قیف فروش در بازاریابی محتوایی چه مراحلی دارد؟
برای اینکه کاربران و مخاطبان اینترنتی پس از آشنایی با یک برند تجاری اقدام به خرید محصول از آن برند کنند باید مراحلی را در قیف فروش در بازاریابی محتوایی پشت سر بگذارند.
در طول مراحل قیف فروش، ریزش مشتریان احتمالی امری طبیعی است و در نهایت افراد مصمم برای خرید به انتهای قیف میروند.
بر این اساس استفاده از تولید محتواها و تصاویر مفید و کارآمد فرصتی برای شما ایجاد میشود که بتوانید مطلب خود را به مخاطب القا کنید تا کاربر به راحتی مشتری شما شود.
سه قسمت اصلی قیف بازاریابی محتوایی
سه مرحله اصلی در قیف بازاریابی محتوایی وجود دارد که عبارتند از:
- TOFU / بالای قیف
- MOFU / وسط قیف
- BOFU / پایین قیف
برای اینکه با این مفاهیم کاملا آشنا شوید توصیه میکنیم مقاله «چگونه یک قیف بازاریابی محتوایی موثر بسازیم» که سایت SEMRush منتشر کرده را بخوانید. گرچه این مقاله به زبان اصلی است، اما با استفاده از نظرسنجی در بین مارکترها، توانسته آمارهای جالبی درباره قیف فروش بازاریابی محتوایی ارائه کند که بینظیر است.
در مدل قیف بازاریابی محتوایی 4 مرحله اصلی وجود دارد که باید برای هر یک از آنها استراتژی مناسبی را ترتیب بدهید.
1- مرحله کشف در بالاترین سطح قیف فروش در بازاریابی محتوایی
در این مرحله ماموریت شما آگاهسازی مشتریان نسبت به برند تجاری است. بر این اساس باید محتواهایی آموزشی را در رابطه با کاربرد محصولات و اینکه چه نیازی از مشتریان را رفع میکنند، آگاهی لازم را به مخاطبان بدهید.
بنابراین بازاریابی محتوایی باید به گونهای باشند که افراد به نسبت به محصولات و برند تجاری شما کنجکاو کند. پس درک درست نسبت به نیاز و خواسته مشتری به شما کمک خواهد کرد و محتواها باید مفید بودن محصول و خدمات را به مشتریان احتمالی اثبات کند.
بنابراین انتشار پستهای وبلاگی، برگزاری وبینارهای تخصصی، انتشار محتواهای طولانی و همیشه سبز، انتشار فایلهای آموزشی و ویدیویی و غیره میتواند اثربخش باشد.
2- مرحله جلب توجه مخاطب در میانه قیف بازاریابی محتوایی
در این مرحله بدون توجه به فروش محصول باید محتوای مناسب تولید کنید تا مطالعه آن اطلاعات منجر به جلب توجه و اعتماد مشتریان شود.
در مرحله جلب توجه باید تولید محتواهای مفیدی در زمینه آموزش کار با محصولات، بیان ویژگیها و کاربرد محصولات و ویدیوهای آموزشی در اولویت قرار گیرد تا برخی از مشکلات مشتریان را حل کند.
3- مرحله تبدیل کاربر به مشتری در انتهای قیف فروش بازاریابی محتوایی
آخرین مرحله از قیف فروش در بازاریابی محتوایی مربوط به انتهای قیف است که هدف آن معامله کردن با مشتری است. از آنجایی که مشتری تا این مرحله از قیف فروش به برند شما اعتماد کرده و میزان تمایل آن به خرید افزایش یافته است.
با استفاده از تکنیک توضیح محصولات و ویژگی مفید آن باید نسبت متقاعد کردن مشتری به خرید اقدام کنید. در این مرحله انتشار محتواهایی برای شگفت زده کردن مشتری از جمله نقد و بررسی محصولات، مشخصات محصولات، نحوه فروش محصول، نظر و توصیه دیگر مشتریان میتواند اثربخش باشد.
بنابراین باید به صورت صریح و روشن در محتواهای خود به ارزش محصولات خود اشاره کنید و حتی مزایای آنها را با سایر برندها و محصولات مشابه مقایسه کنید.
4- مرحله نگهداری مشتری بعد از قیف فروش در بازاریابی محتوایی
بعد از اینکه مشتری اقدام به خرید محصول و کالای مورد نظر شما کرد نباید آن را رها کنید بلکه باید نسبت به حفظ مشتریان موجود، پشتیبانی و حمایت از آنها تلاش کنید.
در این مرحله سعی کنید مشتریان وفادار بیشتری را از طریق ارائه پیشنهادات ویژه، ایمیل مارکتینگ و پیگیری آنها، خدمات پشتیبانی و غیره جذب کنید.
بر این اساس هر مرحله از فرآیند قیف فروش بازاریابی محتوایی نیاز به رویکردی متفاوت دارد و باید طبق آن محتواهای مناسبی را متناسب با نیازهای مشتری تولید کنید.
جمعبندی و نتیجه گیری
در این مقاله درباره قیف فروش در بازاریابی محتوایی صحبت کردیم. همانطور که گفته شد قیف بازاریابی محتوایی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که طی کردن تمام مراحل آن باعث میشود که یک مشتری با مطالعه محتواهای مناسب از لحظه ورود به قیف تا انتهای مسیر با آگاهی و شناخت کامل ترغیب به خرید شود. اگر در این رابطه نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، میتوانید با متخصصان ما در میان بگذارید تا در سریعترین زمان ممکن شما را راهنمایی کنند.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/funnel-content-marketing/
3 دیدگاه دربارهٔ «قیف فروش بازاریابی محتوایی و مراحل 3 گانه آن»
قیف فروش در بازاریابی محتوایی روش جالبی برای بازار یابیه پیشنهاد میدم ازش استفاده کنید
هر مطلبی درباره قیف فروش بازاریابی محتوایی خوندم به کاملی این نبود، ممنون، یه سوالی هم داشتم ، اینکه چرا این مراحل اینقدر تنوع داره، بعضی ها این مراحل رو 4 تا میگن بعضی 7 تا و …
سلام و درود بر شما
تعارف در حوزه بازاریابی متنوعه چون تفسیر پذیره، ضمن اینکه متخصصان این حوزه، متدهای مختلفی عنوان کردن، این تفاوت در مراحل به دلیل نظریاتیه که این متخصصان بیان کردن