قیف بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing Funnel یکی از اصطلاحات کاربردی و پر مصرف در دنیای بازاریابی و تبلیغات به ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. این مدل بازاریابی به صاحبان کسب و کار و دارندگان برند تجاری ناشناخته مسیر مشخصی را معرفی میکند تا در مدت زمانی کوتاهی، مخاطبان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم. در این مقاله قصد داریم علاوه بر تبیین مفهوم این مدل بازاریابی مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال را برای شما تشریح کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا با کسب اطلاعات بیشتر در مسیر معرفی برند نوپا و محصول جدید خود قدم بردارید.
قیف فروش در بازاریابی دیجیتال چیست؟
قیف بازاریابی دیجیتال یا Digital marketing funnel یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای تحلیل و بررسی دنیای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی و آنلاین) است و اینکه چگونه یک مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.
به عبارتی دیگر قیف فروش در بازاریابی دیجیتال مسیر خرید مشتری را ردیابی میکند تا آن را تبدیل به مشتری واقعی کند. بر این اساس یک مشتری در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید مسیری شامل مشتری بالقوه دارای آگاهی، مشتری راغب و دارای نیاز، مشتری بالفعل و مشتری وفادار را طی کند.
پس باید از قسمت بالا دهانه تا انتهای قیف باید مشتریان را به تدریج و با روشهای اصولی وارد مسیر کرد، البته این اتفاق بستگی به هنر بازاریاب و استراتژی آن دارد تا افرادی بیشتری تمایل پیدا کنند و وارد این چرخه شوند.
معرفی 4 مرحله قیف بازاریابی دیجیتال
مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال در عین سادگی اما با عبور از آن هر مرحله سختتر میشود تا هدف و مسیر نهایی که خرید کردن و تبدیل شدن مخاطبان آنلاین به مشتریان دائم و واقعی یک برند تجاری است، محقق شود.
این مراحل از دهانه باز و گشاد قیف شروع میشود و تا قسمت انتهایی قیف که بسیار باریک و تنگ است به اتمام میرسد. بر این اساس مراحل قیف فروش شامل چهار بخش زیر است:
- مرحله آگاهی در قیف بازاریابی دیجیتال
- مرحله ایجاد علاقه
- مرحله تصمیم گیری
- مرحله عمل
این 4 مورد تقریبا در تمام قیف هایی که تا الان یاد گرفتیم وجود داشته است، مثلا در قیف فروش بازاریابی محتوایی هم شبیه همین مراحل وجود دارد. در ادامه هر یک از موارد چهارگانه بالا را با هم بررسی میکنیم:
1- آگاهی و اهمیت آن در قیف فروش در بازاریابی دیجیتال
در این مرحله، مشتری یا مخاطب به دنبال کسب آگاهی درباره نیاز خود است. در این راستا شما باید اقدام به تولید محتوا درباره محصولات یا خدمات خود کنید تا مشتری احتمالی هنگام جستجو در وب و یا شبکههای اجتماعی با آنها آشنا شوند.
بنابراین در بالای دهانه قیف فروش، مخاطبان نیاز به کسب اطلاعات مفید دارند تا با درک درست مشکلات راه حل آن را بیابند.
2- مرحله ایجاد علاقه در قیف بازاریابی دیجیتال
در این مرحله مشتریان احتمالی با درک نیاز خود و آگاهی سطحی از برند تجاری و خدمات شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتری برای ارزیابی محصول و یا خدمات هستند. این مرحله قیف بازاریابی دیجیتال بسیار سخت است و به بحرانیترین ناحیه قیف فروش شناخته میشود چرا که زیرا مشتریان احتمالی در این مرحله اقدام به حذف گزینههای نامناسب و نامطلوب میکنند. پس شما باید بتوانید تواناییها و استعدادهای بالقوه برند خود را به مشتری احتمالی نشان بدهید تا بتواند تصمیم بگیرد و وارد ادامه مسیر قیف شود.
3- مرحله تصمیمگیری در Digital marketing funnel
در این مرحله Digital marketing funnel مشتریان بالفعل آماده خرید هستند و به راحتی از دهانه قیف به سمت پایین حرکت کردند اما در میانه راه توقفی دارند.
بنابراین باید بهترین پیشنهادات خود اعم از تخفیف، جایزه، اشانتیون، خدمات ارسال رایگان و غیره را برای جذب مشتری ارائه دهید. این پیشنهادات باید خدمات شما را در نظر بازدیدکنندگان و مخاطب وب سایت شما نسبت به سایر رقبا به قدری متفاوت و جذاب جلوه دهد که آنها برای مشتری شدن و خرید عجله کنند.
4- مرحله عمل؛ آخرین مرحلهی قیف
در دهانه انتهایی قیف فروش، مخاطبان وب سایت و شبکه اجتماعی شما اقدام به خرید محصول یا خدمات میکنند.
با فروش محصول به مخاطب خود کار دیجیتال مارکتینگ تمام نمیشود بلکه باید ایدهآلترین خدمات را با روشهای مختلف ارائه دهید تا مشتری خود را حفظ کنید و آن را به مشتری وفادار تبدیل کنید.
چگونه عملکرد مخاطبان را در قیف بازاریابی دیجیتال ارزیابی کنیم؟
بعد از اینکه بازدیدکنندگان وب سایت یا شبکه اجتماعی شما اقدام به خرید کردند شما به عنوان یک بازاریاب باید عملکرد قیف بازاریابی دیجیتال خود را از جوانب مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
اینکه چند تعداد از مخاطبان شما وارد فرایند قیف شدند و در انتها از شما خرید کردند سبب ارزیابی کیفیت کار و نقاط ضعف و قوت خواهد شد. همچنین محتواهایی آموزشی و منابعی که بر روی ورود مشتری به قیف تأثیر گذاشته است را استخراج کنید تا نسبت به بهینهسازی آنها اقدام کنید. بر این اساس فرصتها و موفقیتها را شناسایی کنید تا میزان موفقیت در تبدیل مشتری بالفعل به مشتری بالقوه و وفادار قابل سنجش باشد.
چرا قیف بازاریابی دیجیتال اینقدر مهم است؟
درباره اینکه چرا این مفهوم و استفاده از آن اینقدر مهم است به مواردی که آژانس دیجیتال مارکتینگ reliablesoft درباره قیف بازاریابی دیجیتال نوشته دقت کنید:
- سرنخهای بیشتری کسب میکنید
- کسانی که به انتهای قیف میرسند، واجد شرایط مطلوب برای شما هستند
- تجربه فروش آسانتری به دست خواهید آورد
- برای کسب و کار خود ارزش آفرینی میکنید
- درآمد بیشتری نصیب شما خواهد شد
- با تلاش کمتری، فروش بیشتری خواهید داشت
جمعبندی و نتیجه گیری
در این مقاله درباره قیف بازاریابی دیجیتال صحبت کردیم. از این رو روش قیف فروش و طی کردن مراحل آن برای بازاریابی دیجیتال راهکاری بسیار مطلوب است. امروزه به دلیل افزایش رقابت در تجارت دیجیتال، هر یک از کسبوکارها و برندهای تجاری تمایل دارند که سهم بیشتری از بازار فروش را تصاحب کنند و خدمات بیشتر و بهتری را به مشتریان مورد هدف خود ارائه دهند. بر این اساس در راستای افزایش گستره مشتریان واقعی حتما استفاده از روش Digital marketing funnel یا قیف فروش در بازاریابی دیجیتال را در اولویت قرار دهید و به نکات آن به دقت عمل کنید.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/digital-marketing-funnel/
3 دیدگاه دربارهٔ «مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال»
قیف بازار یابی دیجیتال میتونه کاری کنه شما هوشمندانه تر عمل کنید
مطلب کاملی درباره قیف فروش در بازاریابی دیجیتال بود ولی در مرحله دوم گفتید که سخت ترین قسمت قیف مرحله دومه ولی خیلی کم دربارش توضیح دادید. راهکارهای عملی برای این مرحله چیه؟ چطوری میشه مشتری رو تو این مرحله نگه داشت و به مرحله بعدی فرستاد؟ چالش بزرگیه
شاید ممکن باشه که استفاده و به کار گرفتن از قیف فروش و رسیدن به نتیجه دلخواه کمی زمان بر باشه ولی نکته قابل توجه اینه که ما هرچقدر روی قیف فروش زمان بزاریم و تلاش کنیم تا به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کنیم ضرر نکردیم. بخاطر همین موضوعه که مربیان کسب و کار و سایت های معتبر فعال تو این زمینه مثل بیزینس اینسایدر یا دانشگاه کسب و کار یا ….. همیشه تو نکاتشون توجه ای خاصی به قیف فروش و استفاده از اون رو دارن