بررسی کامل قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو
امتیاز دهید post

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو؛ راهنمای معافیت، محاسبه و پرداخت

آنچه در این مطلب می‌خوانید

از فروردین ۱۴۰۳ سود حاصل از فروش ماشین، تحت‌تاثیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو کاهش پیدا می‌کند؛ براساس این قانون شما باید هنگام فروش یا انتقال خودرو مالیات بپردازید. این قانون برای جلوگیری از فروش مکرر ماشین و کنترل نوسان قیمتی در بازار خودرو وضع شده است. البته معافیت‌های خاصی نیز در طرح مالیات بر سود فروش ماشین وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید چه کسانی مشمول این مالیات هستند و چگونه می‌توان از معافیت‌های آن بهره‌مند شد، ادامه این مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله همه جزئیات و نکته‌های مهم درباره نحوه محاسبه، پرداخت و معافیت‌های این قانون جدید را به شما خواهیم گفت.

آشنایی با قانون جدید مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

قانون مالیات بر سود فروش ماشین، نوعی مالیات است که هنگام انتقال یا فروش انواع مدل خودروها دریافت می‌شود که با مالیات نقل و انتقال خودرو متفاوت است؛  هدف اصلی این قانون، جلوگیری از معامله مکرر خودرو است؛ این کار باعث نوسان شدید قیمت ماشین در بازار می‌شوند.

مالیات بر سود فروش خودرو به ماشین‌هایی که از طریق طرح‌های فروش یکپارچه خریداری شده‌اند، نیز تعلق می‌گیرد. این مالیات براساس مدت زمان نگهداری خودرو محاسبه می‌شود؛ اگر خودرو را کمتر از ۳ سال نگه دارید و سپس بفروشید، مشمول پرداخت مالیاتی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش خواهید بود. برای مثال، اگر در طرح فروش اقساطی سایپا ۱۴۰۳ خودرویی بخرید و قبل از گذشت ۳ سال بفروشید، باید درصدی از سود حاصل از فروش را به‌عنوان مالیات پرداخت کنید.

مالیات عایدی بر سرمایه خودرو شامل چه کسانی می‌شود؟

قانون مالیات بر درآمد معامله خودرو که در اسفند ۱۴۰۲ به تصویب رسید، از فروردین ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا شده است. براساس این قانون افرادی با شرایط زیر باید مالیات بپردازند:

  • اشخاص حقیقی که بیشتر از یک ماشین در یک سال بفروشند.
  • اشخاص حقوقی فعال در زمینه خرید و فروش خودرو
بیشتر بخوانید:
راهنمای کامل صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک

از آن‌جایی‌که هدف قانون مالیات بر درآمد فروش ماشین، کنترل نوسان قیمت در بازار خودرو است؛ درصورت خرید ماشین در طرح‌های مختلف مانند شرایط فروش اقساطی ایران خودرو و فروش آن در کمتر از ۳ سال، باید درصدی از سود حاصل را به‌عنوان مالیات پرداخت کنید.

مالیات عایدی بر سرمایه خودرو
مالیات بر عایدی سرمایه ماشین عامل مهم کنترل نوسان قیمت خودرو

چه کسانی از پرداخت مالیات بر درآمد فروش خودرو معاف هستند؟

قانون‌گذاران شرایطی خاص برای معافیت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو درنظر گرفته‌اند؛ این معافیت‌ها برای کاهش بار مالیاتی برخی از فروشندگان و تشویق به نوسازی خودروها تعیین شده‌اند. افرادی با شرایط زیر از پرداخت مالیات عایدی سرمایه خودرو معاف هستند:

  • فروش اولین خودرو در هر سال: اگر یک نفر در سال فقط یک خودرو بفروشد، نیازی به پرداخت مالیات ندارد. این معافیت فقط یک بار در هر سال برای هر فرد اعمال می‌شود.
  • فروش خودروهای فرسوده: خودروهایی که بیش از ۱۳ سال عمر دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند. اما برای این که از این معافیت بهره‌مند شوند، مالک باید قبل از فروش، گواهی خودرو را از مرکز اسقاط بگیرد.
  • فروش خودروهای جایگزین: در صورت اسقاط خودروی قدیمی، مالک می‌تواند خودروی جدید را با تخفیف ۵۰ درصدی مالیات بفروشد. برای این کار، باید مدارک اسقاط خودرو قبلی را به اداره مالیات ارائه دهد.
  • وراث قانونی: وارثان می‌توانند خودروی فرد متوفی را بدون پرداخت مالیات بفروشند.
  • هدیه خودرو بین زوج‌ها و فرزندان: اگر خودرو بین همسران یا والدین و فرزندان هدیه داده شود، از پرداخت مالیات معاف است.
  • نوسازی ناوگان حمل‎و‌نقل عمومی: خودروهایی که برای نوسازی ناوگان حمل‎و‎نقل عمومی معامله می‌شوند، از مالیات معاف هستند.
بیشتر بخوانید:
مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست

این معافیت‌ها برای حمایت از خریداران و فروشندگانی با شرایط ویژه وضع شده‌اند و اشخاص حقوقی فعال در زمینه خرید و فروش خودرو نمی‌توانند از آن‌ها برای معافیت از پرداخت مالیات استفاده کنند.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر سود فروش خودرو

برای محاسبه مالیات فروش خودرو، باید تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید ماشین را در نظر بگیرید. به بیان ساده‌تر، مبنای مالیات سودی است که شما از فروش خودرو کسب می‌کنید. برای درک بهتر، مراحل محاسبه را با جزئیات بیشتر توضیح می‌دهیم:

  • قیمت خرید: قیمت اصلی و هزینه‌های جانبی، قیمت خرید ماشین را نشان می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، اگر خودرویی را به قیمت ۱ میلیارد تومان خریده‌اید و هزینه‌های جانبی آن ۱۰۰ میلیون تومان بوده است، قیمت خرید نهایی شما ۱.۱ میلیارد تومان می‌شود.
  • قیمت فروش: قیمت نهایی و هزینه‌های جانبی، قیمت فروش را مشخص می‌کنند. برای مثال، اگر خودرو را به قیمت ۲.۵ میلیارد تومان بفروشید و هزینه‌های جانبی آن ۲۵۰ میلیون تومان باشد، قیمت فروش نهایی شما ۲.۷۵ میلیارد تومان خواهد بود.
  • مبنای مالیات: تفاوت بین قیمت فروش نهایی و قیمت خرید نهایی، مبنای محاسبه این مالیات است. در مثال بالا، مبنای مالیات برابر با ۱.۶۵ میلیارد تومان است (۲.۷۵ میلیارد تومان منهای ۱.۱ میلیارد تومان).

به‌طورکلی اگر خودروها کمتر از یک سال نگهداری و سپس فروخته شوند، ۳۰ درصد از سود فروش به عنوان مالیات محاسبه می‌شود؛ این مالیات برای نگهداری کمتر از ۲ سال، ۲۰ درصد و برای کمتر از ۳ سال، ۱۰ درصد از سود فروش خواهد بود. اما در صورت نگهداری خودرو بیش از ۳ سال، فروشنده از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

بیشتر بخوانید:
مالیات های مستقیم چیست و چگونه اخذ می‌شود؟

این شرایط برای خودروهای خریداری‌شده از طریق طرح‌های فروش یکپارچه خودرو نیز صدق می‌کنند. دانستن هزینه‌های مربوط به خرید و فروش خودرو، از جمله مالیات بر عایدی، برای همه افرادی که قصد معامله ماشین دارند، ضروری است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های پنهان مطلع باشید.

مالیات عایدی بر سرمایه خودرو
محاسبه مالیات عایدی بر سرمایه خودرو براساس مدت نگهداری ماشین

شرایط اقساطی سپند خودرو؛ بهترین راه خرید ماشین

در نهایت، طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو به‌منظور کنترل سفته‌بازی و کاهش نوسان قیمت خودرو در بازار وضع شده است. این مالیات شامل همه خودروها (حتی ماشین‌های خریده‌شده در طرح‌های فروش) می‌شود و براساس مدت زمان نگهداری خودرو، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از سود فروش به آن‌ تعلق می‌گیرد. البته معافیت‌های خاصی نیز برای قانون مالیات بر درآمد فروش خودرو وجود دارد؛ از جمله معافیت‌های این قانون می‌توان به فروش اولین خودرو در هر سال، خودروهای فرسوده، خودروهای جایگزین، وراث قانونی، هدیه ماشین بین زوج‌ها و فرزندان و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد.

اگر قصد خرید ماشین برای استفاده شخصی (و نه خرید و فروش و پرداخت مالیات) را دارید؛ خرید اقساطی ماشین از سپند خودرو، فشار مالی اولیه خرید را کاهش می‌دهد. سپند خودرو با ارائه شرایط اقساط منعطف و بلندمدت، به شما این امکان را می‌دهد که بدون دغدغه مالی، خودروی دلخواهتان را بخرید. علاوه‌بر این، با پیش‌پرداخت کم، خرید خودرو برای شما آسان‌تر خواهد بود. پس فرصت را از دست ندهید و از خدمات جذاب سپند خودرو بهره‌مند شوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه نورا

لطفا کمی صبر کنید

عضویت در خبرنامه با موفقیت انجام شد

اسکرول به بالا

تماس با ما

برای تماس با ما از طریق فرم زیر پیام خود را ارسال کنید.

پاسخگوی تماس شما خواهیم بود

02166476489 🔷 09124836040 🔷 09204836044