معرفی کسب و کار به افرادی که سرمایه دارند [حتی کم] اما ایده نه، کمک بزرگی است؛ اما این کارِ بسیار حساسی است! چراکه «هرکسی را بهر کاری ساختند». در دنیای شلوغ و پیچیده قرن بیست و یکم، آغاز کردن یک کسب و کار که بتواند با سرمایهای خرد، ما را به موفقیت برساند، تا حدودی مانند یک رویا است؛ اما خوب است بدانید که کسب و کارهای کوچک زیادی در اطراف همه ما وجود دارند که پتانسیل رشد بسیار بالا و ریسک بسیار پایینی در خود داشته و میتوانند آغازگر راه موفقیت شما باشند. مهمترین گام برای آغاز یک تجارت، داشتن ایده اجرایی و تضمین شده است. به همین دلیل در این مقاله، قصد داریم ضمن معرفی کسب و کارهای کوچک پرسود، به ویژگیهای ذاتی آنها و ارائه آمار در این حوزه نیز بپردازیم.
تقسیم بندی کسب و کارهای کوچک از نظر رابرت کیوساکی
در میان تمامی ابرکمپانیها، بیزنسهای بزرگ، هولدینگها، برندهای معروف و… که در عصر امروز بر اریکه قدرت مالی جهان تکیه زدهاند و در حال جهت دهی سبک زندگی مردم و آینده مسیر تجاری جهان هستند، آنچه باعث میشود کسب و کارهای کوچک را بهتر بشناسیم، زندگی روزمره ما است.
ما به طور شبانه روزی با این نوع کسب و کارها در ارتباط هستیم و اغلب نیازهای روزانه خود را از طریق همین کسب و کارها تامین میکنیم. کسب و کارهایی که بدون نیاز به سرمایه اولیه کلان و ایجاد شبکههای گسترده انسانی ایجاد میشوند و با ارائه محصولات و خدماتی محدود، به کسب درآمد مشغول هستند و به پیشبرد چرخه اقتصاد، کمک میکنند.
برای درک بهتر تعریف این نوع کسب و کارها، بهتر است به طور مختصر با «چهار ربع نقدینگی رابرت کیوساکی» آشنا شویم و سپس، تحلیل روشنتری از کسب و کارهای مورد نظر خود ارائه کنیم. رابرت کیوساکی تحلیلگر، تئوریسین بزرگ اقتصادی و نویسنده کتابهای بسیار معروف در زمینه کسب و کار است. وی دنیای کسب و کار را به چهار قسمت کلی تقسیم میکند:
بخش اول (کارمندان)
در تئوری اقتصادی مذبور، ربع اول جدول نقدینگی به کارمندان مربوط میشود. افرادی که در استخدام کسب و کار دیگران در میآیند و در ازای حقوق و مزایایی مشخص، ساعات مشخصی از شبانه روز را به انجام وظایفی مشخص سپری میکنند.
بخش دوم (خویشفرمایان)
خویش فرمایان یا همان صاحبان کسب و کارهای کوچک، در ربع دوم این دسته بندی قرار میگیرند. این افراد با سرمایه شخصی خود نسبت به ایجاد یک کسب و کار تازه اقدام میکنند و افرادی از یک تا 50 نفر را در استخدام کسب و کار خود در میآورند. این افراد کسانی هستند که در این مقاله قصد داریم نوع کسب و کار آنها را بررسی کنیم؛ اما اجازه دهید ابتدا به معرفی ربع سوم و چهارم نمودار نقدینگی نیز بپردازیم.
بخش سوم (صاحبان تجارتهای بزرگ)
ربع سوم نمودار نقدینگی مربوط به افراد محدودی است که کسب و کارهای بزرگی را راه اندازی کرده و تعداد زیادی از افراد را در استخدام خود درمیآورند. اینها همان صاحبان کارخانجات صنعتی، شرکتهای بزرگ تولیدی و یا خدماتی هستند که بیش از 500 نفر را در استخدام دارند و در جهان امروز، به عنوان کارآفرینان بزرگ شناخته میشوند.
بخش چهارم (سرمایه گذاران)
چهارمین و آخرین ربع نمودار نقدینگی رابرت کیوساکی مربوط به کسانی میشود که با سرمایه گذاری در دیگر کسب و کارها درآمد کسب میکنند و نبض بازار را در دست میگیرند. بر خلاف سه ربع دیگر که برای پول کار میکنند، در ربع چهارم این پول است که برای سرمایه گذاران کار میکند و باعث ایجاد پول بیشتر میشود.
جایگاه کسب و کارهای کوچک پرسود در دنیای تجارت
حال که با هر چهار ربع نقدینگی رابرت کیوساکی آشنا شدیم، احتمالاً به خوبی میتوانیم جایگاه کسب و کارهای کوچک و خویش فرمایان را در دنیای تجارت درک کنیم. این افراد مالک کسب و کار خود هستند و رئیس خود محسوب میشوند. تمام مسئولیتهای تجارت خود را بر عهده میگیرند و برای رشد آن تلاش میکنند. این افراد نسبت به کارمندان از روحیه ریسک پذیری بیشتری برخوردارند و سود و زیان بازار را در کنار یکدیگر میپذیرند.
کسب وکارهای خرد میتوانند شامل تمامی مغازهها، شرکتهای خدماتی کوچک، کسب و کارهای خانگی، تجارتهای کوچک اینترنتی و بسیاری انواع دیگر باشند.
به طور کلی هر نوع تجارتی که در آن فرد یا افراد محدودی (کمتر از 50 نفر) مشغول به انجام یک کار خاص باشند و یا مجموعهای اهداف تجاری را دنبال کنند، میتوان کلیت آن کسب و کار را در دسته بندی کسب و کارهای خرد و مالک آن کسب و کار را جزو خویش فرمایان (یعنی ربع دوم نمودار نقدینگی) به شمار آورد.
به عنوان یک قاعده کلی، طبق طبقهبندی اداره آمار در بانک مرکزی، واحدهای تجاری با کمتر از 10 پرسنل «خرد»، واحدهای تجاری دارای 10 تا 49 پرسنل «کوچک»، واحدهای تجاری با 50 تا 99 پرسنل «متوسط» و واحدهای تجاری دارای بالاتر از 100 پرسنل «بزرگ» نامیده میشوند.
در ادامه قصد داریم درباره کسب و کارهای هدف، آمارهایی را ارائه کنیم که به شناخت بیشتر و بهتر آن منجر خواهد شد و همچنین پس از آن نیز، به معرفی کسب و کارهای کوچک خواهیم پرداخت.
معرفی کسب و کار برای کسانی که دنبال سود هستند!
تا کنون دریافتیم که کسب و کارهای کوچک شامل موارد بسیاری در دنیای نقدینگی هستند. شما نیز اگر در استخدام یک واحد تجاری نباشید، به احتمال زیاد مالک یکی از آنها هستید.
اما همچنین ممکن است که شما نیز مانند بسیاری در جستجوی ایدههایی پول ساز برای شروع یک کسب و کار کوچک باشید. در این صورت این بخش از مقاله میتواند به شما ایدههای تازهای ارائه کند.
در اینجا به معرفی کسب و کار خواهیم پرداخت، کسب و کارهایی برای کسانی که دوست دارند کار خودشان را داشته باشند اما شاید ایدهای نداشته باشند.
اگر میخواهید برخی از پرسودترین کسب و کارها که با سرمایهای اندک نیز میتوان آنها را شروع کرد را بشناسید ادامه این مقاله را بخوانید:
1- خدمات غذایی و اکسپرس؛ چیزی که همه نیاز دارند!
در دنیای شلوغ امروز، بسیاری از افراد وقت کافی برای پخت و پز نخواهند داشت و شما میتوانید با زدن یک رستوران و یا حتی تهیه غذای خانگی و تحویل درب منزل، به درآمد سرشاری دست یابید. صبحانه بیرونبر، پخت میانوعده و موارد اینچنینی نیز میتوانند ایدههای خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار مبتنی بر خدمات غذایی باشند.
2- پرورش گل و گیاه؛ کاری با طراوت
زندگی شهری و بهخصوص گسترش آپارتمانها، مردم را از طبیعت دور ساخته و به همین جهت بسیاری از افراد مایل هستند که در فضای آپارتمان خود گل و گیاه داشته باشند. پرورش گیاهان آپارتمانی امروزه به یکی از پررونقترین کسب و کارها تبدیل شده که با سرمایهای اندک نیز میتواند راه اندازی شود.
3- معرفی کسب و کار های مرتبط با آموزش آنلاین
اگر مهارتی دارید، میتوانید با آموزش آن از راه دور نیز درآمد کسب کنید. این میتواند یکی از کمخرجترین کسب و کارهای پرسود در دسترس شما باشد. البته موسسات فنی و مهارتی نیز وجود دارند که میتوانید برای آموزش حضوری از فضای آنها نیز استفاده کنید.
4- تولید محتوای دیجیتال؛ برای کسانی که قلم خوبی دارند!
یکی از پردرآمدترین کسب وکارهای کوچک دهه اخیر، تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی و فضای مجازی است. در عصر ارتباطات میتوان این شغل را شغلی برای امروز و فردای نسل بشر خواند که احتمالاً هرگز از اعتبار نخواهد افتاد. انواع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی، انیمیشنی و… نیز میتوانند هر یک به نوعی برای شما سود سرشار به همراه داشته باشند.
5- طراحی وب و اپلیکیشن برای متخصصها
طراحی سایت و اپلیکیشن با توجه به همهگیری اینترنت و تلفنهای هوشمند، میتواند یکی از گزینههای پر سود کسب و کارهای کوچک باشد. البته این کار نیاز به یادگیری مهارتهای تخصصی در این زمینه خواهد داشت؛ اما قطعاً درآمد آن به زحمت یادگیریاش خواهد ارزید.
6- طراحی با نرم افزارهای گرافیکی و معماری
طراحی گرافیکی و طراحی داخلی ساختمان هر یک زمینه شغلی متفاوتی هستند که با استفاده از نرم افزارهای مخصوص به خود و در خانه نیز قابل انجام خواهند بود. مهم این است که مهارتهای لازم در این زمینه را بیاموزید و ابزارهای اولیه را در اختیار داشته باشید.
7- سالنهای زیبایی؛ به معنی واقعی کلمه، پول پارو کنید!
یکی از پرسودترین کسب و کارهای کوچک، خدمات زیبایی است که در سالنهای زیبایی و حتی خانهها انجام میگیرد. در گذشته برای این خدمات باید سالن زیبایی خود را تاسیس میکردید؛ اما امروزه در صورت داشتن مهارت، میتوانید یک میز در یک سالن زیبایی اجاره کنید و کسب و کار خود را آغاز نمایید.
8- تجارت سهام و ارز دیجیتال؛ سود خود را ضرب کنید!
مشارکت مالی در بازارهای مالی، خرید و فروش سهام در بازار بورس و یا خرید و فروش ارز دیجیتال در بازارهای کریپتو، در صورت مهارت و تخصص میتواند سود بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. ترید کردن، یکی از مهارتهای نسبتاً جدید است که با ارزهای دیجیتال روی کار آمده و میتواند به عنوان یک کسب و کار واقعی قلمداد شود.
9- فروشگاه آنلاین؛ از دکانداری فاصله بگیرید!
دیگر برای داشتن فروشگاه نیاز نیست که الزاماً در جای خوبی از شهر یک مغازه کرایه کنید و هزینه بسیاری را صرف دکوراسیون آن نمایید. آنلاین شاپ میتواند حتی به مراتب پرسودتر از یک مغازه فروشگاهی باشد؛ به شرط آنکه اصول انجام آن را بلد باشید و به اندازه کافی نیز صبوری به خرج دهید.
10- خدمات واسطهگری؛ هرچند بد، اما پرسود!
خدمات واسطه گری یا در اصطلاح دلالی مدرن، از مشاوره املاک آنلاین و یا حضوری تا واسطه گری در بازارهای آنلاین و آفلاین، همگی میتوانند در زمره کسب و کارهای پر سود خرد و متوسط قرار بگیرند.
به مشاوره برای راه اندازی کسب و کار نیاز داری؟
021-66345291
اهمیت کسب و کارهای کوچک پرسود
وقتی صحبت از یک کسب و کار خرد و کوچک میشود، اغلب افراد به مشاغلی نه چندان جدی و با درآمد کم فکر میکنند.
این تفکر به طور کلی اشتباه است؛ چرا که این تجارتها به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جامعه دارند و در تمامیکشورهای جهان، اصلیترین نقش را در پیشبرد اهداف اقتصادی ایفا میکنند.
این کسب و کارها معمولاً با مصرف کننده نهایی سر و کار دارند و خدمات خود را به صورت مستقیم، به جامعه ارائه میکنند. دسترسی افراد جامعه به خدمات و محصولات در تمامی سطوح به وسیله کسب و کارهای کوچک پرسود میسر است و این موضوع اهمیت این نوع کسب و کارها را دو چندان میکند.
اقتصاد میگوید که نباید کسب و کارهای خرد را دست کم گرفت و آمارها نشان میدهند که بسیاری از این نوع کسب و کارها به عنوان یک منبع خوب درآمدی به شمار میآیند؛ اما با این حال بسیاری از افراد تصورشان از کوچکی کسب و کار این است که درآمد ناچیز یا پاره وقتی به همراه خواهد داشت.
البته که اینطور نیست و این تصور اساساً اشتباه است؛ چرا که در فهرست عناوین بیزنسهای فردی، کسب و کارهای بسیار پرسودی وجود دارند که با استناد به آنها میتوان پردرآمد بودن بسیاری از ایدههای کوچک و به ظاهر پیش پا افتاده را نیز اثبات نمود.
اعداد و ارقامی جالب از کسب و کار های کوچک
آمارهای جهانی نشان میدهند که نیمی از تجارتهای کوچک و متوسط، میتوانند درآمد کافی برای گذران زندگی 1 الی 8 نفر را به سادگی تامین کنند و همچنین همین آمارها حاکی از آن هستند که 10% این کسب و کارها بین 50 الی 250 پرسنل را در استخدام خود در خواهند آورد.
از این آمارها که بگذریم، در ایران نیز شاهد آن هستیم که قشر وسیعی که به آنها در اصطلاح عامیانه «بازاریان» گفته میشود، با کسب و کاری کوچک خرج خانوده خود را در میآورند و سود سالیانه زیادی کسب میکنند.
در کنار این افراد باید شرکتهای خصوصی متعدد تولیدی و خدماتی که حداکثر 99 پرسنل دارند را نیز در شمار این نوع کسب و کارها در بیاوریم تا ابعاد ماجرا شفافتر شود. همچنین فریلنسرها، واینرها، طراحان گرافیک، طراحان سایت، برنامه نویسان، صاحبان کسب وکارهای اینترنتی و… نیز همگی در همین آمار خواهند گنجید.
چگونه از شکست کسب و کار کوچک خود جلوگیری کنیم؟
البته باید در نظر داشته باشیم که این سکه روی دیگری نیز دارد. اگر قواعد خویش فرمایی و انجام تجارت را بلد نباشیم، خطر شکست نیز ما را تهدید خواهد کرد.
طبق آمارهای منتشر شده در آمریکا، بیش از 90% مشاغل خرد در 5 سال اول حیات خود ورشکست خواهند شد و این یعنی آمار ورشکستگی در مسیر شغلهای خویشفرمایی نیز قابل توجه است. اما برای آنکه به این ورطه گرفتار نشویم چه باید بکنیم؟
- قواعد کسب و کارهای کوچک را بدانیم
- به سراغ کسب و کارهای پولساز برویم
- همواره در راس نیازهای جامعه قرار داشته باشیم
- همواره به نوآوری و خلاقیت در انجام امور فکر کنیم
- در انجام تجارت جدی و مصمم باشیم و با آن مانند یک غیرحرفهای برخورد نکنیم
- به مواردی مثل برنامه ریزی، استفاده از مشاوران کسب و کار، توجه به جریان نقدینگی و مواردی مثل این توجه داشته باشیم
- به توصیه مشاوران در معرفی کسب و کار ها توجه کنیم
البته هر یک از این موارد میتوانند عنوان یک مقاله مجزا درباره چگونگی جلوگیری از شکست در کسب و کارهای کوچک باشند؛ اما با همین اشاره نیز میتوان به حقیقت مسیر موفقیت در این حوزه پی برد.
چند نکته پایانی درباره معرفی کسب و کار به شما
در معرفی کسب و کار هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، سعی کردیم تنوعی از موضوعات را در نظر بگیریم و کسب و کارهایی را معرفی کنیم که واقعا دو ویژگی زیر را داشته باشند؛ اول، کوچک باشند؛ دوم، پرسود باشند. یعنی در عین کوچکی، سودهای خوبی میدهند و امکان گسترش و تبدیل آنها به کسب و کاری بزرگ وجود دارد. کسب و کارهای کوچک میتوانند شامل انواع تجارتهای کوچک و متوسط خویش فرمایی و شرکتهای دارای چند کارمند باشند. در میان این همه کسب و کار مختلف، میتوان در جستجوی کسب و کارهای کوچک پرسود بود و با کمترین سرمایه و اندکی مهارت، به درآمد سرشار رسید. در این مقاله به معرفی کسب و کارهای کوچک و خردی پرداختیم که بدون نیاز به سرمایه یا با صرف سرمایهای اندک، میتوانند شما را به درآمدی مطلوب برسانند.
آنچه در این صفحه میخوانید:
- https://nuracashflow ir/10-small-businesses/
- مشاغل حوزه تجارت
- پرسودترین تجارت دنیا
2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی کسب و کار به کسانی که سرمایه دارند اما ایده نه!»
فوق العاده بود . خیلی سپاسگزارم از اطلاعات مفیدتون. واقعن راه انداختن کسب و کار سخته، مخصوصن الان که اوضاع اقتصادی اینجوری شده
همیشه مطالب سایت شما را میخوانم و بسیار کاربردی و فوق العاده هستند . متشکرم
برای شروع ، کسب و کار پردرآمد با سرمایه ی کم حتما از سایت تم تولد نامبروان http://www.number1theme.ir/themes دیدن کنید .