Futurism
آینده نگاری
آینده نگاری
آینده نگاری (Futurism) بیشتر یک دانش مدیریتی است و با آینده پژوهی متفاوت است. در این مطلب به صورت کامل این موضوع را بررسی کرده و به روش های آینده نگاری نیز اشاره میکنیم. اگر مدیر یک سازمان هستید، اگر مسئولیت یک کسب و کار را بر عهده دارید، اگر عهده دارد پستهای مدیریتی در یک شرکت هستید، مطمئن باشید باید از آینده نگاری و روش های آن با خبر باشید. پس با ما همراه باشید.
آینده پژوهی چیست؟
آینده یک زمانی غیر قطعی است که در زمان حال ما از آن خبر نداریم اما این بی خبری نباید ما را از آن غافل کند. خلق آینده برای کسب و کارها و سازمانها، از نان شب هم واجبتر است و مدیران باید توان تصمیم گیری برای آینده را داشته باشند.
اساسا برنامه ریزی یک نوع آینده نگاری است و مدیران میتوانند برای پیش بینی آینده یکی از مسیرهای سه گانه زیر را طی کنند:
- از دست دادن جایگاه خود در بازار با داشتن رویکردی منفعلانه
- بهره گیری از روشهای گذشته که با شرایط فعلی سازگاری ندارد
- رقم زدن آینده با استفاده از برنامه ریزی و روشهای آینده نگارانه برای بهبود جایگاه در بازار
تعریف آینده نگاری یا Futurism
اگر بخواهیم به صورت خیلی مختصر به تعریف آینده پژوهی یا Futurism بپردازیم باید گفت آینده پژوهی نگاهی نظاممند یا سیستماتیک به آینده است. در آینده نگاری ما به دنبال آن هستیم که راههای امکانپذیر برای توسعه آینده را پیدا کنیم.
استفاده از فرآیندهای آینده نگاری برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت از سوی دولتها امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است.
اگر بخواهیم به سابقه رویکردهای آینده نگاری در دنیا اشاره کنیم باید به اوایل دهه 90 میلادی اشاره کنیم که در آن سیاستمداران با علاقمندی به این رویکردها، توانستند اقداماتی در آینده رقم بزنند که نتایج آن مثمرثمر بوده است.
از جمله فواید استفاده از رویکردهای آینده نگارانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان برنامه ریزی بهتر
- پیدا کردن شرکای بهتر (دوستان و متحدان)
- پاسخ گویی به چالشها
- عبور از بحرانها
- برنامه ریزی بهتر برای مدیریت ریسک
- افزایش هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان
- افزایش کارآمدی سازمان
- بهبود جایگاه سازمان
ویژگیهای آینده نگاری
آینده نگاری حداقل شامل 4 ویژگی کلی است که عبارتند از:
- پیش نگر بودن: در این ویژگی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فناورانه پیش بینی شده و مسیر تحول آنها ترسیم میشود.
- جامع بودن: در آینده نگاری گستره زیادی از شرکت کنندگان در تدوین چشم انداز مشارکت کرده به همین دلیل جامعیت آن بیشتر میشود. به این ترتیب در مورد آینده مورد انتظار توافق حاصل میشود.
- شبکه سازی: آینده نگاری برای پیشبرد اهداف خود اقدام به تیم سازی و شبکه سازی میکند.
- ایجاد چشم انداز استراتژیک: ایجاد آینده مطلوب بر اساس پیش نیازهای منطقی زمان حال.
روش های آینده نگاری
آینده نگاری روش های مختلفی دارد که در کتب و منابع مختلفی به آنها اشاره شده است. مهمترین روشها 13 مورد است که عبارتند از:
- روش دلفی
- روش سناریو سازی
- روش پیمایش محیطی
- روش ذهن انگیزی
- روش تحلیل ثبت اختراعات
- روش درخت وابستگی
- روش تحلیل ریخت شناسی
- روش تأثیرات متقابل
- روش چرخه آینده
- روش تحلیل اثر روند
- روش تحلیل توالی فناوری
- روشهای مشارکتی
- روش تحلیل علّی لایهها