روی صحبت با کسب‌‌‌‌ و کارهایی است که ثبت رسمی شده اند و موظف به ارایه اظهارنامه، صورت معاملات فصلی، بیمه و غیره‌‌‌ می باشند.

در کسب و کارهایی که ثبت شده نیستند نیز موضوعات مالی و حسابداری خیلی مهم است ولی نباید به مراجع ارایه شود و ایشان هر طور شده حسابهای خود را رفع و رجوع می کنند. اما در شرکتهای ثبت شده قوانین و شرایط حسابداری یک موضوع تخصصی است که تجربه نشان می دهد مدیران و مالکان از آنها اطلاعات زیادی ندارند.

در غیر این صورت همیشه در مرحله غریبه با این موضوعات خواهید ماند و صدماتی خواهید خورد که جبران آن اصلا راحت و قابل هضم نیستند. راه گریزی جز آشنایی با این مفاهیم ندارید.

دیده می شود شرکتها تا چند سال اول هنوز به یک فرآیند واحد نرسیده اند، نه در انتخاب نرم افزار، نه در انتخاب مدیر حسابداری و نه در شیوه ها و روشها. حتی اینکه توانایی های مورد نیاز مسوول حسابداری چه چیزهایی باید باشد، نوع قرارداد دایم باشد یا ساعتی.

پیشنهادهای عملیاتی و کاربردی

این پیشنهادها برای زمان حاضر در سال 1396 می باشد. موضوعات مالی و حسابداری به شدت در حال تغییر هستند. چه از لحاظ عرضه انواع خدمات و چه از لحاظ قوانین دولتی.

1- یک مشاور خبره و مسلط به امور مالی و مالیاتی در کنار خود داشته باشید.

2- با کمک مشاور خبره می توانید با حسابداران کم تجربه‌‌‌ ‌تر کار کنید و گرنه حتما به مشکل خواهید خورد.

این دو نکته را در مورد واحد مالی شرکتهای کوچک ببینید.

1-یا نیاز به مدیر حسابداری تمام وقت با تجربه کامل مالی و مالیاتی ندارند و کارشان با مشاوره نیمه وقت انجام می شود.

2-یا نیاز دارند ولی از پس حقوقهای بالای آنها بر نمی آیند. البته یک مدیر حسابداری باتجربه از نظر جایگاه کاری در سطح جامعه آنقدر پیشنهادهای خوب دارد که مایل به کار کردن در شرکتهای کوچک و در این سطح نیستند. او مایل است در شرکت های بزرگ کار کند و آنجا حس بهتری دارد و پیشرفت خود را در آنجا متصور است و البته این یک واقعیت است.

نتیجه: نتیجه نهایی از هر دو مورد بالا برای اکثر کسب و کارهای کوچک این است که یک کارمند حسابداری با تجربه کم ولی در حد مناسب استخدام کنید. اما اگر ایشان مسوول همه چیز باشد بدون شک در اداره مالیات به مشکل خواهید خورد، لذا آن مشاور که ایشان را هدایت می کند ضامن رعایت مقررات و اسناد در دفتر شما و در اداره مالیات خواهد بود و حضور ایشان هر چند پرهزینه است ولی به میزان نیاز هزینه پرداخت می کنید.

در سالهای اولیه نیازی به نرم افزارهای گران قیمت نیست که البته با توجه به نیاز شما همان مشاور ارشد حرف آخر را در تعیین نوع و شرکت ارایه دهنده خدمات نرم افزار حسابداری می زند.

شاید پیشنهاد کنند نرم افزارهای آنلاین استفاده شود تا نظارت ایشان بهتر و بیشتر باشد.

راه حلی وجود دارد که متقاضیان خاص خودش را دارد و آن اینکه شرکتهای خدمات مالی ای هستند که در مواردی حتی نیاز شما را به استخدام مسوول حسابداری بر طرف می کنند.

به شما آموزش می دهند که مدارک را چگونه تولید یا ثبت و نگهداری کنید. مثلا چک اینگونه نوشته شود و این مدارک را ضمیمه آن کنید و سپس در برهه هایی مثلا آخر هر ماه مراجعه می کنند و اسنادی را که توسط شما تولید و جمع آوری شده اند را بررسی می کنند. سپس در دفتر خودتان و یا در دفتر خودشان ثبتهای حسابداری و رد کردن اسناد صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده و بیمه و غیره را انجام می دهند و در پایان سال نیز دفاتر را می نویسند و اظهار نامه را رد می کنند و برای ممیزی مالیات و دفاعیه از اسناد دفاع می کنند.

این گزینه برای برخی شرکتها و در صورتی که با یک شرکت خوب و متعهد قرارداد داشته باشید بسیار مفید است. شاید بگویید برخی شرکتها همین کار را با حسابداران نیمه وقت می کنند. باید بگوییم باز مشکل نداشتن مشاور ارشد است. این شرکتها مشکل مشاور ارشد را برای شما رفع می کنند.

برای موضوعی به این مهمی کمی بیشتر هزینه کنید ولی با خیال راحت به کسب و کار خود بپردازید و از مزایای خدمات یک شرکت خدمات مالی و یا مشاور ارشد مالی و مالیاتی بهره مند شوید.

متاسفانه باید عرض کنیم اتاق حسابداری ما همیشه در پی مرتب و مستند کردن گذشته ما و ارایه و دفاع در برابر مراجع دولتی است و بدین ترتیب به ما کمک می کنند که در کارهای امروز همیاری می کنند ولی راهنما و کمک ما در تعیین استراتژی های پیش رو نیستند. صد حیف از این موضوع.

از مسوول حسابداری اتان بخواهید تا برای آینده شما مطلب ارایه کند. درآینده نتایج بهتری از همکاری با ایشان خواهید گرفت.

بحث مهمی در باب تک دفتری و یا دو دفتری داریم که با توجه به درگیریهای دو دفتری پیشنهاد می کنیم به آن فکر نکنید. آنقدر موضوعات مالی سطح دولتی در حال پیشرفت است که حسابها همه جا رصد می شوند و بزودی همه حسابها یکپارچه می شوند. وقت خود را صرف مشغولیتهای فرار از مالیات نکنید و در عوض مستند و قابل دفاع کار کنید تا مالیات جریمه اتان نکند و نبینید که در پایان بجای 25 درصد مالیات عملکرد 40 درصد پرداخت کرده اید.

رسیدگی و شفافیت موضوعات مالی تنها راه پیش روی شما است، از آن غفلت نکنید و انرژی خود را در پیشبرد کارها قرار دهید.

با آرزوی موفقیت